آزادراه خرمآباد – اراک
آزاد راه خرم آباد اراک ،به طول 135 کیلومتر به عنوان حلقه اتصالی کریدور ترانزیتی شمال بـــه جنوب، آزاد راه پل زال – خرم آباد را به آزاد راه قم – تهران و ساوه – سلفچگان متصل نمــوده و از نقش
حائز اهمیتی برخوردار میباشد با تکمیل احداث این محور، مسیر کنونی تا بیش از 45 کیلومتـر کاهش یافته و در کاهش زمان مسافرت، خسارات جاده ای، استهـلاک خودروهـای عبـوری و ارتقــاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه بسیار تأثیر گذار خواهد بود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان دکتر احمدرضا دالوند شنبه 1402/11/7 در سخنانی از پیگیری استاندار بهمنظور ادامه عملیات اجرایی قطعه دوم پروژه آزادراه خرمآباد – اراک خبر داد و اظهار داشت: طی جلسهای که چند روز اخیر در دفتر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با حضور استانداران لرستان و مرکزی برگزار و موضوع ادامه ساخت و تکمیل پروژه آزادراه خرمآباد – اراک مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: بعد از توافق، تفاهمنامهای بین استانداران منعقد شد که بر اساس آن ادامه روند ساخت این آزادراه، بخشی از اعتبار آن با مشارکت لرستان و مرکزی از طریق منابع مالی این دو استان و باقیمانده توسط دولت تأمین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه قرارگاه خاتم مجری این پروژه است، تصریح کرد: این طرح یکی از مهمترین زیرساختهای حوزه حملونقل جادهای به شمار میآید که در رشد و توسعه منطقه نقش مهمی دارد.
دالوند، ادامه داد: پس از اصلاح قرارداد بین شرکت زیرساخت و قرارگاه خاتم بهزودی شاهد ادامه روند ساخت آزادراه خرمآباد – اراک خواهیم بود.
بنابراین گزارش، قطعه اول این طرح به طول ۶۵ کیلومتر اجرا و قطعه دوم آن به طول ۶۷ کیلومتر که ۱۳ کیلومتر آن در حوزه لرستان و ۵۴ کیلومتر در حوزه استان مرکزی قرار دارد.
آزاد راه خرم آباد اراک ،به طول 135 کیلومتر به عنوان حلقه اتصالی کریدور ترانزیتی شمال بـــه جنوب، آزاد راه پل زال – خرم آباد را به آزاد راه قم – تهران و ساوه – سلفچگان متصل نمــوده و از نقش حائز اهمیتی برخوردار میباشد با تکمیل احداث این محور، مسیر کنونی تا بیش از 45 کیلومتـر کاهش یافته و در کاهش زمان مسافرت، خسارات جاده ای، استهـلاک خودروهـای عبـوری و ارتقــاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه بسیار تأثیر گذار خواهد بود.بدین منظور قرارداد مشارکـــــت احداث ، فی ما بین وزارت راه و شهرسازی وقرارگاه خاتم الانبیا(ص) با نسبت 60 % سهــم وزارت و 40 % سهم قرارگاه منعقد گردید
ویژگی پروژه
طول تونلهای آزادراه خرم آباد اراک 8/5 کیلومتر
خادمی خاطرنشان کرد: این آزادراه حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب کشور است که موجب اتصال دو استان لرستان و مرکزی به یکدیگر میشود. 56 کیلومتر این آزادراه در استان مرکزی و 78 کیلومتر دیگر استان لرستان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طول تونلهای این آزادراه را 8/5 کیلومتر دانست و افزود: لایههای زمینشناسی متنوع در تونلها وجود دارد که هرکدام طراحی، مطالعات و نحوه اجرای متفاوتی دارد.
وی با اشاره به تونل 6 کیلومتری رفت و برگشت این آزادراه افزود: این تونل بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی کوتاه شدن 55 دقیقهای سفر، کاهش حدود 7 میلیون تن مصرف سوخت و افزایش سرعت طرح از 80 به 110 کیلومتر را از جمله مزایای بهرهبرداری از این آزادراه ذکر کرد.
خادمی همچنین در پاسخ به درخواست استاندار لرستان جهت اتصال آزارداه اراک- خرم آباد به آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: برنامه این است تا تمام حلقه های مفقوده کریدور شمال- جنوب تکمیل شود و این اتصال نیز از طریق احداث کمربندی خرم آباد به طول 40 کیلومتر برقرار خواهد شد.
- طرح آزادراه اراک – خرم آباد به طول ۱۳۵ کیلومتر بوده که ۶۷ کیلومتر آن در حوزه استحافظی خرم آباد قرار دارد.
۶۷ کیلومتری که در حوزه لرستان قرار دارد به سه قطعه تقسیم شده است. قطعه دوم این پروژه حدود ۳۲ کیلومتر است که از ۶۸ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۰۰ کیلومتری آن ادامه دارد.
قطعه سوم آزادراه حدود ۲۰ کیلومتر بوده که از ۱۰۰ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۲۰ کیلومتری آن ادامه دارد. قطعه چهارم حوزه استحفاظی لرستان نیز دارای ۱۵ کیلومتر طول است که از ۱۲۰ کیلومتری آزادراه آغاز شده و تا پایان آن ادامه دارد.
کارفرمای این پروژه وزارت راه و شهرسازی و دستگاه اجرایی آن معاونت ساخت و توسعه آزادراهها بوده و این پروژه با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) عملیاتی شده است.مدت اولیه قرارداد این پروژه ۳۶ ماه است.