شهرها،بخش ها،دهستان ها

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

شهرها،بخش ها،دهستان ها

 شهر سپیددشت 

سپید دشت شهری است در استان لرستان در غرب ایران. این شهر مرکز بخش پاپی از توابع شهرستان خرم‌آباد است.جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۳٫۲۶۹ نفر بوده‌است.راه آهن تهران جنوب از این شهر می‌گذرد ودارای طبیعت بکر وزیبا بوده وپیرامون آن را کوهستان فراگرفته با خرم آباد ۷۰کیلومتر فاصله دارد

مردم این منطقه بیشتر به زبان های لری بالاگریوه‌ای و لری بختیاری سخن می گویند. اکثر مردم این شهر از ایل پاپی هستند

 

  بیران شهر

بیران‌شهر یکی از شهرهای استان لرستان است. این شهر مرکز بخش بیرانوند از توابع شهرستان خرم‌آباد است و در منطقه ای کوهستانی در مرکز لرستان و در شمال شرقی خرم آباد قرار گرفته است. تاریخ پیدایش این شهر به بیش از صد سال پیش باز میگردد که اجداد ساکنین حاضر مبادرت به یکجانشینی کردند. بیشتر ساکنین این شهر از ایل بیرانوند هستند.

این بخش در دره‌های تنگ از رشته کوههای زاگرس قرار دارد و جاده‌ای آن را از جنوب به خرم آباد و از شمال به بروجرد وصل می‌کند. بیران‌شهر آب و هوایی کوهستانی با زمستانهای سرد و برفی و تابستانهای معتدل دارد. شغل مردمانش بیشتر کشاورزی و دامپروری است. جمعیت بیران‌شهر بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی ۱,۴۰۹ نفر بوده است. رودخانه هُرو که در زبان محلی به آن باوالی میگویند آن را به دو بخش تقسیم کرده است. این شهر در دامنه کوهی کوچک به نام کمرزرد قرار دارد و در سالهای اخیر به سمت جنوب و دامنه کوه “کلاته پلنگ” کشیده شده است.

رودخانه هرو (Horo) که در زبان محلی به آن باوالی (BoEli) میگویند آن رابه دو بخش تقسیم کرده است.

نام بیران‌شهر در گذشته چَقَلوندی بود. چَقَل در زبان لری به معنای شغال است. در دی ماه ۱۳۹۰ با تصویب هیئت وزیران، نام شهر چغلوندی به بیران‌شهر و نام بخش چغلوندی به بخش بیرانوند تغییر کرد. دلیل این تغییر نام، درخواست های مکرر بومیان منطقه که اکثراً از طایفه بیرانوند هستند بوده است.

مردم بیران‌شهر اکثرااز ایل بیرانوند و ایلات دیگر از قبیل سکوند (طایفه یاراحمدی و آروان)نیز در این بخش سکونت دارند. هستند و گویش آنها لکی می باشد .

 

زاغه

زاغه نام شهری است در استان لرستان. این شهر مرکز بخش زاغه از توابع شهرستان خرم‌آباد است و در سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، ۲٬۶۸۵ نفر (۶۶۳ خانوار) جمعیت داشته است.

نام این بخش ممکن است به دلیل تولید گندم و ذخیره آن در این محل باشد. همچنین ممکن است نام آن وجود انبار یا قرارگاهی نظامی در آن باشد.

گردنه زاغه در این منطقه قرار دارد. زاغه دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است. زاغه بر سر شاهراه تهران- خوزستان در فاصله شهرهای بروجرد تا خرم‌آباد قرار گرفته‌است.

اهالی زاغه با زبانهای لری و لکی تکلم می‌کنند. جمعیت زاغه حدود ۲٬۶۸۵ نفر است که بیشتر از دو طایفه بیرانوند، دالوند و باجلوند تشکیل شده‌اند. طبیعت زاغه در حال از بین رفتن است. وجود تپهٔ باستانی در این شهر باعث پر آوازه شدن این شهر در مناطق اطراف شده‌است.

روستاهای بخش زاغه، به روستاهای بخش زاغه، دهستان رازان و دهستان قائدرحمت تقسیم می‌شوند برای مشاهده فهرست این روستاها به مقاله فهرست روستاهای استان لرستان مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.