دره خرم‌آباد درمسیر یونسکو

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

  دره خرم‌آباد درمسیر یونسکو ،تا هفته آینده که پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه باشکوه «فلک‌الافلاک» به یونسکو ارسال می‌کنیم.

حسن‌پور با اشاره به قرابت‌های فرهنگی لرستان و استان همدان که برگزاری این رویداد ملی را به‌صورت پخش مشترک تلویزیونی انعکاس دادند، اظهار کرد: در بحث دو پایتخت بزرگ ایران یعنی شوش و همدان، لرستان حلقه اتصال و ارتباط دو پایتخت فرهنگی جهان باستان بوده و همیشه برهم کنش‌های تاریخی و فرهنگی، سیاسی از دوران قبل تاریخ وجود داشته و کم‌رنگ نشده است.

وی ادامه داد: همچنین سنت‌های فرهنگی ما در قالب جشنواره‌ها و این جشنواره خوراک …همیشه پررنگ‌تر خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تصریح کرد: این قرابت فرهنگی، هیچ‌گاه کم نشده و در قالب جشنواره‌های متعدد از حمله جشنواره‌های خوراک و …هر روز پررنگ‌تر خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه «فلک‌الافلاک» تا هفته آینده به یونسکو ارسال می‌شود.

 عطا حسن‌پور در نخستین جشنواره ملی خوراک، عرضه سوغات و صنایع‌دستی، اظهار داشت: این رویداد مهم و تاریخی به‌عنوان اولین جشنواره ملی خوراک، عرضه سوغات و صنایع‌دستی استان با کمک و همکاری شرکت رسا برگزار شده است.

وی اظهار کرد: از همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری خرم‌آباد، شرکت توزیع نیروی برق استان لرستان، اداره زندان‌ها، اتاق اصناف، بنیاد تعاون سپاه استان و … در راستای برگزاری این رویداد تشکر می‌کنیم.

۱۶ غذای سنتی لرستان ثبت ملی شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، ادامه داد: در بحث گردشگری، یکی از خوشمزه‌ترین بخش‌ها، بخش گردشگری غذا است که در این راستا و بر اساس سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی، چندین میز تخصصی انتخاب شده که گردشگری خوراک به‌عنوان یکی از این میزها تعریف شده است.

حسن‌پور، تصریح کرد: در استانی مانند لرستان که تنوع غذایی بالا دارد، میز تخصصی خوراک به این استان اختصاص‌یافته که باتوجه‌به ظرفیت‌های لرستان در این زمینه، نوعی برند برای لرستان محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اظهار کرد: در این جشنواره چندین استان حضور دارند و با غذاهای متنوع در این جشنواره شرکت کرده‌اند که تا پایان این جشنواره از فرصت ایجاد شده برای معرفی غذاهای محلی این استان‌ها استفاده کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تا هفته آینده که پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه باشکوه «فلک‌الافلاک» به یونسکو ارسال می‌کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این میز در استان لرستان، فعالیت‌های خود را به‌صورت تخصصی انجام داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه تا کنون ۱۶ مدل خوراک از استان لرستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، گفت: ۹ مورد از پرونده‌های غذاهای سنتی ما در حال ثبت است.

حسن‌پور، اضافه کرد: همچنین پنج مدل از شیرینی‌ها و نان‌های سنتی استان مانند شیرینی بلوط و شیرینی نخودی ارده‌ای بروجرد که از نظر تکنیک فناوری و عمل‌آوری منحصربه‌فرد هستند در فهرست میراث ناملموس کشور، به ثبت رسیده است.

وی گفت: برگزاری این رویدادها سبب می‌شود، جوامع محلی را تقویت کنیم و مردم را به این بخش‌ها دعوت کنیم تا بخشی از جاذبه‌های خوراکی و گردشگری و تاریخی استان‌ها را به‌خوبی معرفی کنیم و به نمایش بگذاریم.

تاریخچه دره خرم آبادثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد به زودی - پایگاه خبری مدبه | پایگاه خبری مدبه

دره خرم‌آباد، شهر خرم‌آباد از  قدیمیترین سکونتگاه‌های بشر به شمار می‌رود، شهری با قدمت بیش از 54 هزار سال که غارهای آن روایتگر سکونت انسان‌های هوشمندی بوده که از این منطقه راهی قاره اروپا شده‌اند.

دره تاریخی خرم‌آباد از شگفت‌انگیز‌ترین دره‌های جهان است که باستان شناسان اسراری از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه بشر و نخستین انسان‌های هوشمند به قدمت ۶۰ هزار سال در آن کشف کردند.دره خرم آباد یکی از مناطق بکر و اصیل با تاریخ غنی و فرهنگ و تمدن ارزشمند در منطقه غربی ایران است که نقش مهمی در شکل گیری تمدن های باستانی ایرانیان داشته است. این منطقه با داشتن پتانسیل بالای شرایط زیست محیطی و وجود آثار تاریخی متنوع، از دوران پارینه سنگی تا کنون مورد توجه جوامع انسانی بوده است. طبق یافته های محققان و باستان شناسان، این منطقه به عنوان راه ارتباطی میان مناطق اطراف خرم آباد شناخته شده و در دوران پیش از اسلام، دوران مس و سنگ و دوران تاریخ معاصر، از سکونتگاه های عمده بشر تلقی می شده است.

غارهای کنجی، کلدر، یافته، پاسنگر، گراجنه و اشکفت قمری را می‌توان از غارهای مسکونی دره تاریخی خرم‌آباد برشمرد، دره‌ای به درازای 15 و پهنای 10 کیلومتر بین کوه‌های آهکی که به موازات هم کشیده شده و در ارتفاع 1170 متری از سطح دریا قرار دارد.

وجود غارهای متعدد در دره خرم‌آباد سبب شده تا این دره تاریخی مورد توجه باستان شناسان و کاوشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و به مرکز تحقیقات آنها تبدیل شود و اما یافته‌های آنها حاکی از این است تاکنون 17 غار از اقامتگاه‌های انسانی دوره دیرینه سنگی در این منطقه کشف شده است.

پروفسور فرانک هول از دانشگاه ییل آمریکا و پروفسور مارسل اوت از دانشگاه لیژ بلژیک از جمله کاوشگران خارجی بودند که چندین سال قبل تحقیقات باستان شناسی خود را از دره تاریخی خرم‌آباد به عمل آوردند به طوری که فرانک هول می‌گوید 50 سال قبل نخستین بررسی و تحقیقات تاریخی و باستان شناختی خود را در دره خرم‌آباد انجام دادم و مارسل اوت نیز مطرح کرده که در قالب یک هیئت ایرانی و بلژیکی در لرستان به دنبال بقایای فرهنگ انسان هوشمند می‌گردد.

اما نتایج کشفیات هیئت ایرانی – اسپانیایی از کاوش باستان شناختی غار کلدر در خرم‌آباد منحصر به فرد است چون سبب شناسایی قدیمی‌ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی جدید در ایران شده است.

دره‌ای با بیش از 54 هزار سال قدمت

پیش از این باستان شناسان داخلی و خارجی قدمت دره خرم‌آباد را اندکی بیشتر از 40 هزار سال تخمین زده بودند اما نتایج کاوش‌های هیئت ایرانی – اسپانیایی از غار کلدر نشان داد که  گذشته از لایه‌های پارینه‌سنگی میانه، کشفیات این غار به بیش از 54 هزار سال می‌رسد.

غارها را می‌توان روایت گر چگونگی زندگی پر رمز و راز انسان‌های اولیه دانست اما غار کلدر به دلیل اینکه شاهد انقراض نئاندرتال و ظهور انسان‌های هوشمند بوده به یکی از جالب‌ترین کشفیات دنیا تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.