سوغات خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 11 دقیقه

سوغات خرم آباد

سوغات خرم آباد را مانند دیگر شهرهای ایران می توان به دو دسته تقسیم کرد سوغات خوردنی و صنایع دستی خرم آباد که با توجه به سلیقه میتوان هر کدام را تهیه کرد. خرم آباد یکی از شهرهای سرسبز غرب کشور مرکز استان لرستان می باشد که جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی زیادی دارد که نظر گردشگران را به خود جلب می کند. سوغاتی های شهر خرم آباد که در ادامه توضیحات بیشتری آورده ایم به شرح زیر هستند .

سوغات خوردنی

کلوچه روغنی

نان ساجی

شیرینی کاک

ترخینه

نان آردی

روغن حیوانی

عسل

کاک

برساق

ترخینه

قاویت

کلوا

شیرینی آردی

شیرینی آردی یا نان آردی از خوش‌طعم‌ترین و محبوب‌ترین سوغات خرم آباد است که طعم شیرین و دل‌چسب آن تا همیشه زیر دندانتان باقی می‌ماند. مواد اصلی تشکیل‌دهنده این شیرینی خوشمزه آرد، روغن، شکر، دارچین، هل و زعفران است. با اضافه کردن مواد دیگر، انواع شیرینی آردی حاصل می‌شود. از انواع شیرینی آردی در خرم آباد می‌توان به شیرینی آردی گردویی، نخودی و نارگیلی اشاره کرد. نان آردی، ماندگاری خوبی دارد و به همین سبب از بهترین گزینه‌ها برای سوغات به‌ شمار می‌آید. توصیه می‌کنیم در سفر به خرم آباد ضمن چشیدن طعم این شیرینی خوش‌عطر و طعم، مقداری از آن را تهیه کرده و برای عزیزان خود به سوغات ببرید تا کام آن‌ها نیز شیرین شود.

شیرینی آردی خرم آباد، شیرینی سنتی این شهر است و طعم بسیار دلنشینی دارد این شیرینی از لحاظ مدت ماندگاری گزینه مناسبی برای سوغاتی شهر خرم آباد می باشد. مواد اصلی تهیه آن شکر، آرد و روغن است. همچنین میتوان طعم دهنده ها و مغزهای مختلف به آن افزود و بر این اساس به سه نوع تقسیم می شوند:

شیرینی آردی گردوئی

شیرینی آردی نخودی

شیرینی آردی نارگیلی

روغن حیوانی

خرم آباد و استان لرستان چمن زارها و جنگل های انباشه از پوشش های گیاهی مناسبی هستندکه منبع تغذیه دام می باشند این کیفیت بر روی فرآرورده های لبنی حاصل از دام ها تاثیر می گذارد. یکی از بهترین محصولاتی که می توان از این منطقه تهیه کرد روغن حیوانی خرم آباد است که طعم و عطر فوق العاده ای دارد. منطقه ی دلفان یکی از  بهترین روغن ها را در لرستان تولید می کند که شما به روغن این منطقه می توانید در شهر خرم آباد دسترسی داشته باشید و بعنوان سوغات خرم آباد لرستان و یا استفاده ی خود تهیه کنید و از طعم فوق العاده ای که به غذا می دهد لذت ببرید. روغن حیوانی معمولا به دو رنگ سفید و زرد تولید میشوند.

از جمله خواص روغن های حیوانی می توان موارد زیر را نام برد:

کاهش غلظت خون

کاهش چربی های زائد خون

شادابی و سفیدی پوست

سم زدائی بدن

عسل

وجود گیاهان متنوع و معطر در استان لرستان سبب شده منبع تغذیه ی مناسب و طبیعی برای زنبوران باشد. میتوان در خرم آباد به عسل با کیفیت دسترسی داشت همچنین فرآورده های جانبی مانند معجون عسل، موم و … در دسترس هستند. می توان گفت یکی از بهترین سوغات های خرم آباد عسل است که کاربردها و خواص بسیاری دارد. شما میتوانید برای آشنایی با خواص آن به مطلب مربوط به سوغات اردبیل مراجعه کنید.سوغات خرم آباد را مانند دیگر شهرهای ایران می توان به دو دسته تقسیم کرد سوغات خوردنی و صنایع دستی خرم آباد که با توجه به سلیقه میتوان هر کدام را تهیه کرد. خرم آباد یکی از شهرهای سرسبز غرب کشور مرکز استان لرستان می باشد که جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی زیادی دارد که نظر گردشگران را به خود جلب می کند. سوغاتی های شهر خرم آباد که در ادامه توضیحات بیشتری آورده ایم نان آردی که نوعی شیرینی سنتی از شهر خرم آباد است، روغن حیوانی و عسل می باشد.

کاک

شیرینی کاک که از معروف‌ترین سوغات خرم آباد است، نوعی شیرینی خاص و سنتی است که با شیرینی‌های کاک متداول و امروزی تفاوت دارد. شیرینی کاک سنتی استان لرستان، به‌شکل یک مربع بزرگ تهیه می‌شود و روی آن شیره انگور و عسل می‌ریزند. این شیرینی از گذشته در استان لرستان بسیار محبوب و متداول بوده است و اغلب مردم در ایام خاص سال به‌خصوص ایام شاد نوروز، این شیرینی خوش‌عطر و خوش‌طعم را تهیه می‌کردند. گفتنی است که شیرینی کاک از روغن حیوانی، شکر، زعفران و آرد تازه تهیه می‌شود. خوب است اشاره کنیم که بهترین شیرینی‌های کاک خرم آباد در مغازه «منوچهر تقی‌زاده» تهیه می‌شوند؛ از‌این‌رو اگر به خرم آباد سفر کردید، حتماً سری به این مغازه بزنید و مقداری شیرینی کاک تهیه کنید و طعم بی‌نظیر آن در کنار یک لیوان چای خوش‌عطر ایرانی، لذت ببرید.

شناخته شده ترین و نام آشناترین شیرینی و سوغات خرم آباد، کاک بوده و همگان با طعم و مزه بی نظیر آن آشنایی دارند. این شیرینی از روغن حیوانی، شکر، آرد و زعفران تهیه شده و به دلیل ماندگاری بالا می توان مدت زیادی از آن نگهداری کرد.

برساق

برساق نوعی شیرینی خشک است که از معروف‌ترین و پر‌طرف‌دار‌ترین شیرینی‌های سنتی لرستان و خرم آباد به‌شمار می‌آید. این شیرینی ماندگاری زیادی دارد، از‌این‌رو می‌توان آن را به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین سوغات خرم آباد معرفی کرد. برساق در خرم آباد و لرستان به‌فراوانی یافت می‌شود و شما می‌توانید به‌سادگی آن را از اغلب شیرینی‌فروشی‌های این شهر تهیه کنید. مواد اصلی تشکیل‌دهنده شیرینی برساق، آرد، شکر، رازیانه، تخم‌مرغ و شیر بوده و گاهی برای عطر و طعمی بهتر، از گردو، دارچین، گلاب و هل نیز در تهیه این شیرینی استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر به خرم آباد سفر کردید، مقداری از این شیرینی خوش‌طعم و خوش‌بافت را تهیه کرده و طعم آن را امتحان کنید.

قاویت

برای پخت قاویت ابتدا گندم را در شیر، نمک و مقداری زردچوبه می‌خوابانند و سپس خشک می‌کنند. گندم آماده شده را گندم شیر می‌گویند. پس از خشک شدن گندم آن را به کمک ساج برشته می‌کنند که در این مرحله به آن گندم برشته می‌گویند. پس از این مرحله گندم‌های برشته شده را به وسیله آسیاب دستی خرد کرده و با مقداری پودر قند، مغز گرد و مویز مخلوط می‌کنند.

خواص

با توجه به ترکیبات موجود در قاویت، این سوغات مغذی شیرین می‌تواند منبع خوب اسیدهای چرب غیراشباع و ترکیبات ضداکساینده باشد. در سال‌های اخیر به دلیل وجود ترکیبات مغذی شامل استرول‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، ترکیبات فنولیک و … در بخش‌های مختلف گیاهان دارویی و مغزی‌ها و تأثیرات مفید آن‌ها بر عملکرد قلب و عروق بدن، به خصوص در افراد با ریسک بالای بیماری‌های قلبی، توجه ویژه‌ای به مصرف این گونه مواد غذایی معطوف شده‌است. ترکیبات پلی فنولی گروه بزرگی از مواد طبیعی گیاهی می‌باشند که معمولاً در میوه‌ها، سبزی‌ها، برگ‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها، ریشه و سایر قسمتهای گیاه دیده می‌شوند. ترکیبات فنولی با داشتن خاصیت ضداکسایشی و ضدرادیکالی می‌توانند نقش مهمی در حفظ کیفیت مواد غذایی و سلامتی انسان ایفا نمایند.

در حال حاضر قاویت به خاطر اجزاء تشکیل دهندهٔ آن با طیف وسیعی از اثرات درمانی به فروش می‌رسد که به نظر می‌رسد چنین خواصی جهت تأیید نیاز به مبانی معتبر علمی دارند. نتایج به دست آمده در پژوهشی نشان داد که نمونه‌های قاویت با داشتن مقادیر قابل توجهی ترکیبات فنولی دارای پتانسیل ضداکسایشی مطلوبی می‌باشند که می‌تواند به عنوان منبع مناسب ترکیبات ضداکسایشی مورد استفاده قرار گیرد

استفاده

به طور کلی قاویت از گروه تنقلات است هم می‌توان آن را به صورت تنها مصرف کرد و هم همراه افزودنی‌های دیگر . معمولاً رسم است هنگامی که خانمی زایمان می‌کند به او قاویت می‌دهند و از میهمانانش نیز با قاویت پذیرایی می‌کنند. در همدان با شیره انگور استفاده می شود.

 

نان ساجی           عکس نان ساجی سوغات خرم اباد

نان ساجی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین نان‌های سنتی در غرب ایران بوده و جزو بهترین سوغات خرم آباد نیز به‌شمار می‌آید. این نان، نوعی نان پهن، نازک و دایره‌ای‌شکل است که روی صفحه‌ای گرد و فلزی طبخ می‌شود. این نان انواع مختلفی دارد و بسته به موادی که به آن اضافه می‌شود، نام‌های متفاوتی می‌گیرد. از جمله انواع نان ساجی می‌توان به نان تیری، نان تپ تپی، ته‌کِلِه‌ایی و فه‌تیره اشاره کرد. نان ساجی از آشنا‌ترین طعم‌ها در استان لرستان است؛ از‌این‌رو چه سوغاتی بهتر از این نان خوشمزه؟ اگر به خرم آباد سفر کردید، نان ساجی را تهیه کرده و از طعم دلنشین آن لذت ببرید.

 

 

حلوا ارده

حلوا ارده را می‌توان به‌عنوان خوشمزه‌ترین سوغاتخرم آباد معرفی کرد. قطعا تا‌کنون طعم حلوا ارده‌های فرآوری‌شده در کارخانه‌ها را چشیده‌اید؛ اما باور کنید که حلوا ا‌رده‌های محلی در خرم آباد، طعم دیگری دارند! از‌این‌رو اگر حلوا ارده دوست دارید، حتماً در سفر به خرم آباد، مقداری از آن را تهیه کرده و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید. حلوا ارده از تخم‌مرغ، هل، چوبک، ارده و شکر تهیه می‌شود. حلوا ا‌رده در خرم آباد انواع مختلفی دارد. از جمله انواع حلوا ارده‌های معروف در شهر خرم آباد می‌توان به حلوا شکری، حلوا ا‌رده شیره و حلوا ارده مغز‌دار اشاره کرد.

کلوا

کلوا چیست؟نام نوعی نان و شرینی در مناطق لر نشین به ویژه لر کوچک می باشد. ” کَل ” مخفف کِلگ واژه ای کهن در لری است.یعنی نان که در زبان لری معاصر به معنی نان بلوط می باشد.” وا ” در این واژه یعنی خوراکی ، غذا که در فارسی  “با ” خوانده می شود.
استفاده از این خوراکی به قدری مرسوم بود.
که حتما باید، در حضور مهمانان ویژه مورد استفاده و پذیرایی که نشان از عزیز بودن آن شخص برای میزبان باشد.امروزه هم به رسم اجدادمان در مراسم‌های مختلف از شیرینی استفاده می‌شود.

کارخانه تولید کننده انواع کلوچه این محصول محلی در شهر قلعه فلک افلاک یعنی شهر خرم آباد قرار دارد.
محصولات خود را با کادری مجرب و به صورت کاملا تازه با تولید روز برای مصرف کنندگان آماده و ارسال می کند.

اگر به دنبال سوغاتی ناب با قیمت مناسب و عمده هستید با ما تماس بگیرید.

کارخانه کیک کلوچه کلوا در کجا قرار دارد؟

 

طرز تهیه کلوچه شیرینی کلوا خرم آباد به چه شکلی است؟

مواد اولیه به کار برده شده در این شیرینی شامل:

  • شکر
  • آرد سبوس دار
  • سبوس گندم
  • تخم مرغ
  • ماست
  • روغن مایع
  • وانیل
  • بیگینگ پودر

در ابتدا تمام مواد را به ترتیب با هم مخلوط می کنند فقط باید حواسمان باشد.که خمیر نه شل باشد نه خیلی سفت در حدی که به راحتی با وردنه صاف شود.
و به دست نچسبد پس از آن برش های مربعی می زنیم.و هر طرحی که دوس داریم را بروی آن نقش می بندیم.
قبل از آن فر را روی دمای 4 دقیقه قرار می دهیم.پس از گذشت این زمان محصول شما آماده ی سرو با یک لیوان شیر می باشد.
جهت دیدن فیلم آموزشی آن به اول سایت مراجعه فرمائید.

عسل

اگر از ما بپرسید، می‌گوییم بهترین و مناسب‌ترین سوغات خرم آباد، عسل طبیعی است. همان طور که گفتیم در اطراف شهر خرم آباد، مراتع خرم و پوشش گیاهی غنی وجود دارد. همین امر سبب شده است تا عسل‌های بسیار با‌کیفیت و خوش‌طعمی در این منطقه تهیه، تولید و عرضه شوند. عسل، طلای شیرین خرم آباد است که می‌توانید آن را تهیه کرده، برای عزیزان خود به سوغات ببرید و کامشان را شیرین کنید. معجون و موم نیز از جمله فرآورده‌های عسل هستند که در استان لرستان یافت می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را نیز به‌عنوان سوغات خرم آباد تهیه کنید.

ترخینه

ترخینه نوعی غذای نیمه آماده و کهن ایرانی است که جزو پر‌طرف‌دار‌ترین سوغات خرم آباد نیز به‌ شمار می‌آید. ترخینه از ترکیب غلات گندم، بلغور و جو در دوغ تهیه می‌شود. به این صورت که ابتدا بلغور را با مقداری دوغ می‌پزند تا ترکیبی نرم و خمیری به دست آید. سپس آن را با دست شکل می‌دهند، نمک و زرد‌چوبه روی آن می‌پاشند و می‌گذارند تا در آفتاب خشک شود. از ترخینه اغلب برای تهیه آشی با همین نام، استفاده می‌شود که طعمی بسیار لذیذ دارد.  این آش خوشمزه را در اغلب رستوران های خرم آباد که تم سنتی دارند، می‌توانید میل کنید.

صنایع دستی

صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت های آنان در پاسخ به ضرورت های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی است. انسان ها با توجه به خصوصیات فردی و نوع نیازهایشان، همواره در ستیزی دائمی با طبیعت به سر برده و با فعال نمودن ذوق و اندیشه و احساس، در صدد تغییر دادن و تصرف در ساخت طبیعت برآمده اند تا به جبران کمبودها و هر آنچه هستی آنها را از داشتن آن محروم کرده دست یابند. صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است. در استان لرستان صنایع دستی ثمره دست هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود آن را بر تار و پود گلیم و جاجیم نمود داده اند و یا با تلنگرهای چکش آن را حک می کنند.

 

ورشوسازی

ورشو نوعی فلز آلیاژی سفید‌رنگ است که از ترکیب فلز‌های نیکل، روی و مس تهیه می‌شود. ورشو‌سازی از پر‌طرف‌دار‌ترین و متداول‌ترین صنایع استان لرستان به‌ شمار می‌آید. صنعت ورشو‌سازی در این منطقه قدمت بسیار دارد و از حدود ۲۰۰ سال پیش مردم بسیاری در استان لرستان مشغول ورشو‌سازی بوده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آلیاژ ورشو، چکش‌خواری، نقطه ذوب پایین و شکل‌پذیری است و به همین سبب، محصولات متنوعی از آن تهیه می‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به سینی، بشقاب، سماور، قوری، استکان، قندان و… اشاره کرد. محصولات حاصل از ورشو‌سازی از معروف‌ترین سوغات خرم آباد به‌شمار می‌آیند. از‌این‌رو اگر می‌خواهید سوغاتی ماندگار و ارزشمند از خرم‌آباد تهیه کرده و برای عزیزان خود به ارمغان ببرید، ظروف ساخته‌شده از ورشو، از بهترین گزینه‌ها برای شما است.

گلونی

گلونی یا «گلبندی»، نماد قوم لر ،در‌واقع نوعی سر‌بند یا همان روسری سنتی مخصوص بانوان لُری است. جالب است بدانید که زنان منطقه زاگرس از هزاران سال پیش از گلونی برای پوشش سر و موهای خود استفاده می‌کردند. امروزه گلونی به پوششی سنتی و زیبا بدل شده که به‌عنوان سوغات خرم آباد نیز بسیار پر‌طرف‌دار است. برای دوخت گلونی از نوعی پارچه هندی ابریشمی و لطیف با نقش‌های بته‌جقه و نقوش اسلیمی استفاده می‌شود. این نقش‌ونگار‌ها با رنگ‌های سفید، قرمز و سبز روی زمینه مشکی، روی پارچه‌های مخصوص گلونی نقش بسته‌اند. در‌نهایت باید بگوییم که اگر در میان سوغات لرستان به‌دنبال سوغاتی منحصر‌به‌فرد و زیبا هستید که نمادی از قوم لر و شهر خرم آباد نیز باشد، پیشنهاد ما به شما سر‌بند‌های زیبای گلونی است.

جاجیم‌بافی

جاجیم‌بافی از گذشته تا‌کنون در استان لرستان و شهر خرم آباد رواج داشته است. جاجیم نوعی زیر‌انداز است که هر سمت آن، طرح و نقشی متفاوت دارد. شاید با خود بگویید که جاجیم منحصر به استان لرستان نیست و در بسیاری از مناطق ایران رایج است؛ اما باید بگوییم که طرح‌هایی که بر جاجیم‌های هر منطقه نشانده می‌شود، متأثر از فرهنگ و تمدن مردم همان منطقه است و همین امر باعث می‌شود تا این محصول ارزشمند، در هر منطقه، منحصر‌به‌فرد باشد؛ در نتیجه می‌توانید محصولات حاصل از جاجیم‌بافی را نیز به‌عنوان صنایع دستی خرم آباد و سوغات این شهر تهیه کرده و به عزیزان خود هدیه دهید.

گیوه

گیوه کفش زیبا و راحت ،از دیگر صنایع دستی و سوغات خرم آباد است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بافته و عرضه می‌شود. گیوه نوعی پاپوش سنتی ایرانی بوده که بسیار زیبا، نازک، با‌دوام و راحت است. برای بافت و دوخت گیوه از نخ قالی، نخ ابریشم، ضایعات چرمی استفاده می‌شود. کفی گیوه نیز اغلب از جنس جاجیم و چرم است. این نوع پاپوش، برای روز‌های گرم تابستان بسیار مناسب بوده و احساس راحتی و خنکی را به شما منتقل می‌کند. گیوه را می‌توان از اغلب مراکز خرید خرم آباد که به فروش صنایع دستی و محلی منطقه مشغول هستند، تهیه کرد. توصیه می‌کنیم در سفر به خرم آباد، این پاپوش خوش‌نقش‌و‌نگار و راحت را نیز تهیه کرده و با خود به یادگار ببرید.

حصیر

استان لرستان و شهر خرم آباد از مهم‌ترین مراکز بافت حصیر در ایران به‌ شمار می‌آیند. به همین سبب می‌توان گفت که محصولات حاصل از حصیر‌بافی، از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات خرم آباد است. حصیر‌بافی را می‌توان هنر پیچاندن و بافتن رشته‌های گیاهی به یکدیگر معرفی کرد. از حصیر برای بافت محصولات مختلف، از جمله سبد، زنبیل، کلاه، فرش و زیرانداز، پرده‌های حصیری و… استفاده می‌شود. این روز‌ها محصولات حاصل از حصیر‌بافی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اغلب افراد از سازه‌های حصیری به‌عنوان وسایل تزئینی برای زیبا‌سازی فضای منازل، استفاده می‌کنند. اگر شما نیز عاشق محصولات حصیری هستید، باید بگوییم که خرم آباد از بهترین مقاصد برای خرید این نوع محصولات است.

نمد مالی

نمد مالی از دیگر صنایع دستی و سوغات خرم آباد  نمد مالی است. نمد مالی در مناطقی که دامپروری رونق دارد، بسیار رواج دارد؛ چرا‌که نمد از پشم گوسفندان درست می‌شود. همان طور که گفتیم در خرم آباد نیز به‌دلیل وجود مراتع سبز و خرم، دامپروری بسیار پر‌رونق است. از نمد و هنر نمد مالی برای تهیه زیرانداز، کلاه، تن‌پوش و… استفاده می‌شود. محصولات حاصل از هنر نمد مالی، بسیار خوش‌رنگ‌و‌لعاب و زیبا هستند؛ از‌این‌رو می‌توان از قالی‌ها، زیر‌انداز‌ها و پادری‌های نمدی، برای تزیین فضای درونی منازل استفاده کرد.

خراطی

خراطی هنر تراش چوب است که در استان لرستان، به‌خصوص شهر خرم آباد، رواج بسیار دارد. فرآیند خراطی با ابزار و وسایل مختلف، عمدتاً به وسیله دستگاه خراطی، انجام می‌شود. از مهم‌ترین محصولات حاصل از هنر خراطی می‌توان به قلیان، گهواره، پایه آباژور، پایه میز، دسته کتری، دسته مغار، دسته پیچ گوشتی، بافور، شمعدان، ظروف چوبی و… اشاره کرد. محصولات حاصل از هنر خراطی از محبوب‌ترین و چشم‌نواز‌ترین سوغات خرم آباد به‌ شمار می‌آیند؛ به‌خصوص اگر عاشق چوب و سازه‌های چوبی باشید. از‌این‌رو توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید هدیه‌ای ماندگار و زیبا از خرم آباد تهیه کرده و برای عزیزان خود به سوغات ببرید، پیشنهاد ما به شما محصولات چوبی حاصل از هنر خراطی در این شهر است.

قالی‌‌بافی و گلیم‌‌بافی

از دیگر صنایع دستی عشایر استان لرستان و شهر خرم آباد قالی و گلیم است. در‌واقع باید گفت که عشایر ساکن این منطقه در گلیم‌بافی و قالبی‌بافی بسیار ماهر و متبحرند. به همین سبب، قالی و گلیم از ارزنده‌ترین و نفیس‌ترین سوغات خرم آباد به‌ شمار می‌آید. عشایر این دیار از پشم گوسفندان برای تهیه نخ مخصوص قالی و گلیم استفاده می‌کنند. قالی‌ها و گلیم‌هایی که در این منطقه بافته می‌شوند، بسیار خوش‌نقش‌و‌نگار و رنگارنگ بوده و برای بافت آن‌ها اغلب از نخ‌هایی با رنگ‌های سیاه، سبز، آبی و سفید استفاده می‌شود. در‌نهایت باید بگوییم که اگر به‌دنبال هدیه‌ای ارزشمند و نفیس هستید که برای خانواده و عزیزان خود از شهر خرم آباد به سوغات ببرید، پیشنهاد ما به شما قالی‌ها و گلیم‌های دست‌بافت این منطقه است.

ماشته‌بافی

ماشته‌بافی از دیگر هنر‌های رایج میان عشایر استان لرستان است که شباهت بسیاری به جاجیم‌بافی دارد. ماشته در‌واقع نوعی دست‌بافته از جنس پشم است که برای مصارفی همچون تختخواب‌پیچ، روانداز، زیرانداز، کیف و… استفاده می‌شود. این دست‌بافته‌های سنتی، نقش‌های مختلفی دارند که از جمله این نقش‌ها می‌توان به نقش‌های گل‌دار و چهارخانه، راه‌راه، هشت‌خانه، خانه پنجزاری و… اشاره کرد. محصولات حاصل از ماشته‌بافی نیز می‌توانند جزو بهترین سوغات خرم آباد به‌ شمار آیند.

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.