هنرمندان خرم آبادی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 16 دقیقه

 

هنرمندان خرم آبادی

هنرمندان خرم آبادی ، پایگاه لرم در این نوشته سعی نموده بطور مختصر شمه ای از زندگی نامه هنرمندان خرم آبادی ارایه گردد .  به دلیل محدودیت پبشاپیش عذر خواهی می نماییم.شرح زندگینامه هنرمندان خرم آبادی اهم از نوازندگان موسیقی، خوانندگان موسیقی، هنرمندان تاتر و سینما ، کارگردانان سینما و توضیح در خصوص آثار های آتان در این نوشته آمده است .

  •  عبدالله غیابی

به سال ۱۳۲۰ در شهرستان خرم آباد تولد یافت . او نخستین لرستانی است که وارد عرصه فیلمسازی حرفه ای کشور شد و در مسیر حرکت سینمایی خود با ساخت فیلم سینمایی «میراث» در خرم آباد و برخی نواحی اطراف به نوعی دلدادگی و انس با موطن خود را به تصویر کشاند . هر چند قبل از او نیز برخی فیلمسازان حرفه ای همانند صابر رهبر کارگردان فیلم سینمایی «مردان خشن» خرم آباد سالهای ۱۳۴۹-۱۳۵۰ را به عنوان لوکیشن انتخاب نموده و تصاویری از قلعه فلک الافلاک ، طاق پل شکسته  ودیگر اماکن را با حضور پهلوان «خلیل عقاب» و جمعی از مردم خرم آباد ثبت و ضبط نموده بود .آنچه براساس اسناد و مدارک مسلم است ، عبداله غیابی پنج فیلم سینمایی ذیل را در پرونده هنری خود دارد .۱-فیلم سینمایی «کیفر» ۱۳۵۲-فیلم سینمایی «موسرخه» ۱۳۵۳-۳-فیلم سینمایی «سه نفر روی یک خط » ۱۳۵۴–۴-فیلم سینمایی «میراث» ۱۳۵۵—۵-فیلم کوتاه «مکانیک» ۱۳۵۶—۶-و اثری دیگر به نام «شیرعلی مردان» که ناتمام و توقیف شده است

  • مسعود رایگان

مسعود رایگان در سال  ۱ بهمن ۱۳۳۳  درخرم‌آباد به دنیا آمد.وی هنرپیشه سینما و همسر رؤیا تیموریان است. وی دارای مدرک کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است. مسعود رایگان چند سالی را در اروپا و کشور سوئد به بازیگری پرداخت، ولی در سال ۱۳۸۰ به ایران بازگشت. نام مسعود رایگان با فیلم خاموشی دریا بر سر زبان‌ها افتاد، اما خیلی دور، خیلی نزدیک او را به شهرت رساند، به طوری که جایزه جشن‌خانه سینما را برای بازی در این فیلم ازآن خود کرد. وی همچنین کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای بازی در این فیلم شده است. در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم برلین منفی ۷ گردید.

در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ در فیلمی از مرتضی جزایری بازی کرد. در سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ با چند برنامه تلویزیونی همکاری کرد و سپس به سوئد رفت. وی علاوه بر تحصیل در مدرسه فیلم سوئد با مراکز اینترنشنال کالچر، فرهنگ ملل و تئاتر شهر، تئاتر ملی، تئاتر اوروبرد، تئاتر القبر همکاری کرد و برنامه‌ای تحت عنوان دست‌های روشن برای شبکه ۲ تلویزیون سوئد کارگردانی کرد، همچنین در فیلمی از سوزان اوستن کارگردان برادران آمادتوس، تحت عنوان زندگی خطرناک بازی کرد و همچنین در چهار مجموعه تلویزیونی در سوئد نقش‌آفرینی کرد. رایگان سال ۱۳۸۰ به دعوت وحید موسائیان به ایران آمد و در فیلم خاموشی دریا بازی کرد. او بار دیگر به دعوت رضا میرکریمی به ایران آمد و در نقش اول فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک، ساخته رضا میرکریمی بازی کرد.

  • شهره لرستانی 

شهره لرستانی در سال  ۱۳۴۵ درخرم‌آباد دیده به جهان گشود .وی هم اکنون بازیگر تئاتر و سینما و کارگردان است.مجموعه تلویزیونی ماه منیر و فیلم تلویزیونی باور آرامش از جمله کارهایی است که وی کارگردانی کرده است.

فعالیت خود را در تئاتر از سال ۱۳۶۴ با عنوان کارگردانی آغاز نمود. در سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم نیاز به کارگردانی علیرضا داودنژاد به سینما راه یافت

کارگردان

  • ماه منیر (مجموعه تلویزیونی، ۱۳۸۷)
  • باور آرامش (فیلم تلویزیونی، ۱۳۹۲)
  •  وحید موسائیان

وحید موسائیان در سال  فروردین ۱۳۴۸درخرم‌آباد به دنیا آمد .  وی کارگردان ایرانی فیلم‌های کوتاه سینمایی و مستند می‌باشد. وی از اعضای آکادمی فیلم آسیا پاسیفیک می‌باشد و توانسته جوایز متعددی از جشنواره‌های ایرانی و خارجی کسب کند.

  • نصرالله کسرائیان 

    نصرالله کسراییان در سال ۱۳۲۳ در خرم‌آباد به دنیا آمد. پدرش کتابفروشی داشت و این سبب می‌شد که کتابهای زیادی جهت مطالعه در دسترس نصرالله بود. از سال ۱۳۴۵ عکاسی را آغاز کرد. فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران است.[  او به مدت چهار سال از سال۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ زندانی سیاسی بود و طی این سال‌ها توانست در زمینه عکاسی مطالعات فراوانی انجام دهد.
    کسرائیان با زیبا عرشی، جامعه‌شناس ازدواج کرده و دارای ۲ فرزند است. وی هم‌اکنون ساکن تهران است

کسرائیان با سفر به نقاط مختلف ایران و عکس برداری آنها را در مجموعه‌هایی مختلف منتشر کرده است. برخی از آثار مهم وی عبارت است از مجموعه عشایر ایران و کتاب تخت جمشید که با همکاری مهرداد بهار جمع‌آوری شده است. کسرائیان همچنین در مجله ژنو نیز فعالیت می‌کند.

  • محمد رایگان

از پیشکسوتان تئاتر خرم آباد است و در واقع بنیان‌گذار تئاتر در لرستان به حساب می‌آید. وی در سال 1310در شهرستان کرمانشاه دیده به جهان گشود و در سن 17 سالگی به اشتغال در ارتش درآمد و در خرم‌آباد اقامت ‌گزید. رایگان گروهی را به نام تروپ هنری ایجاد می‌کند و از آن پس به طور مرتب تحت حمایت ارتش در شهرستان خرم آباد نمایش به صحنه می‌آورد. از جمله نمایش‌های وی: فریاد صداهای خاموش (1339)، نبرد کرنال (35،37،40)، همه مریضند (43)، در مطب دکتر چه خبره (39)، ندای وجدان (35) و تاجر ونیزی (47).

  • ناصر غلامرضایی

این فیلمساز و کارگردان معروف خرم آبادی به سال 1334 در شهر خرم آباد به دنیا آمد. ناصر تحقیقات ابتدائی و متوسطه را در شهر خرم آباد به پایان رساند و در خلال تحصیل در دبیرستان، علاقه زایدالوصفش به کار سینما و فیلم او را به عالم سینما و هنر کشاند. در حقیقت شروع فیلمسازی آموزشی او به سال 1351 باز می‌گردد که منجر به ساختن چند فیلم کوتاه هشت میلی متری شد.وی این کار را تا سال 1354 دنبال کرد
دو فیلم بلند «حریم مهرورزی» در سال 1365 و «خون بس» در سال 1370، توفیق غلامرضائی را در کار نویسندگی و کارگردانی نشان می‌دهد. بویژه فیلم «خون بس» که برنده جایزه سیمرغ بلورین همراه با دیپلم افتخار از یازدهمین جشنواره فیلم فجر در تهران شد.

  • قدرت اله ستاری

  • قدرت اله ستاری در سال  1316 در خرم آباد به دنیا آمد ،وی فرهنگی بازنشسته وزارت آموزش و پرورش از پیشکسوتان تئاتر خرم آباد است که مدت 15سال بازیگری و کارگردانی آنزمان تئاتر را عهده‌دار بوده و از ورزشکاران قدیمی در رشته‌های مختلف است. وی مدت چند سال ریاست هیات بسکتبال استان لرستان را برعهده داشته است
  • حسین شیدائی

حسین شیدایی در سال 1328 هجری خورشیدی در خرم آباد متولد شد. این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون نخستین گروه تئاتر حرفه ای خرم آباد را با نام گروه تئاتر آرش تاسیس کرد و نزدیک به 80 نمایش به عنوان کارگردان به روی صحنه برد. بازی در فیلم آرزوهای زمین به کارگردانی وحید موسائیان مهم ترین کار سینمایی او بود که دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره بیستم فیلم فجر در سال 1380 برایش به ارمغان آورد. همچنین بازی زیبای شیدایی در مجموعه تلویزیونی خاک سرخ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در خاطر بینندگان هنوز هم باقی است. او بازی در فیلم های خاموش دریا، به کارگردانی وحید موسائیان، دام به کارگردانی جلال مهربان و جایی در دوردست به کارگردانی خسرو معصومی را هم در کارنامه خود دارد.

  • غلامرضا سبز علی

غلامرضا سبزعلی یکی از شاعران و خوانندگان در استان لرستان است که به زبان لری اشعاری را سروده و اجرا کرده است. وی فعالیت خود را در دوران نوجوانی آغاز کرده است. از شعرهای سروده وی می توان به “دالکه دا نازارم” اشاره کرد. این سرود به نقش مادر و احترام به وی می پردازد که یقینا محبوبترین ترانه، نغمه یا آهنگ لری است که هر لرستانی در طول زندگی و حیاتش بارها و بارها آن را در خلوت و به یاد و سپاس از مادر خود زمزمه کرده است. این سروده را فرج علیپور خواننده مشهور استان اجرا نموده است. دالکه دا نازارم ای فرشته آسمونی = مادر، ای مادر نازنینم، ای فرشته آسمونی گتنه که زیر پاته او بهشت جاودونی = گویند که بهشت جاودان زیرپای توست.

  • اکبر خسروی

اکبر خسروی متولد  سال 1358 از شهرستان خرم آباد است که خوشنویسی را به صورت تحریری حدود بیست سال پیش آغازکرده است. خط و شعر در خانواده خسروی پیشینه تاریخی دارد که فعالیت های فراوانی در این خصوص داشته اند. اکبر خسروی در زمینه خط شکسته مدرک هنری کسب کرده است. در سال 1381 به مسابقه خوشنویسان ایران راه پیدا کرده است که در آنجا با اساتید بزرگ هنر ایران آشنا شده است. از سال 1382 به بعد رتبه های برتر کشور را کسب کرد. در سال 1383 به همایش جهانی حکمت مطهر راه پیدا کرد و همان سال در جشنواره نهج البلاغه ایران که تعداد 800 اثر خط شکسته به دبیرخانه جشنواره رسیده بود حایز رتبه اول شد و توفیق زیارت مکه مکرمه را پیدا کرد. خسروی در زمینه خوشنویسی تالیفاتی از جمله: کتاب کلک شکسته، آموزش خط شکسته نستعلیق داشته است. کتابهای دیگری نیز در دست تالیف دارد، از جمله کتاب بزرگ قرآن کریم که شاید بزرگترین کتاب قرآن جهان اسلام باشد که برای اولین بار به صورت خط شکسته نمایشگاهی مدور کار شده است.

  • سید محمد موسوی

سیدمحمد موسوی متولد هجری شمسی، یکی از خوشنویسان خرم آبادی است که در سال 1357 از دبیرستان ملک الشعرای بهار دیپلم گرفته و از همان زمان علاقه اش به هنر خوشنویسی و خطاطی آغاز می شود. از این رو از سال 1383 کارش را شروع کرده و به جمع آوری ضرب المثل ها از منابع مختلف به خصوص امثال و حکم دهخدا می پردازد. سپس کلمات قصار حضرت علی (ع) را از نهج البلاغه جمع آوری کرده و آنها را با خط زیبای خود خوشنویسی کرده و به صورت یک جلد درآورده است.خوشنویسی یا خطاطی به معنای زیبا نویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرآیند توسط او انجام می گیرد خوش نویس نام دارد.

شمس الدین آروند

شمس الدین آروند آذرماه 1346 در خرم آباد متولد شد. وی دارای مدرک لیسانس مدیریت امور فرهنگی است و از سال 1365 در عرصه مختلف فیلم کوتاه فعالیت دارد و بیش از 30 فیلم کوتاه را کارگردانی کرده است. فیلم هایش علاوه بر جشنواره های داخلی در بیش از 18 جشنواره بین المللی خارجی به نمایش درآمده و جوایز مختلفی را کسب نموده. از جمله: در جشنواره یونیکا فرانسه کسب مدال نقره، در جشنواره یونیکا لوکزامبورک کسب مدال نقره و جایزه بهترین کارگردانی و مدال طلای جشنواره به خاطر نگاه ویژه به کودکان محروم از تحصیل کسب نمود.

مهران رنجبر

مهران رنجبر در سال ۱۳۶۱ درخرم آباد به دنیا آمد .وی در سال۱۳۸۰همراه خانواده به تهران  رفت . فارغ‌التحصیل ادبیات دراماتیک است، از ۱۴ سالگی کار بازیگری را از تئاتر آغاز کرد، وی تا کنون در سریالهای تاوان ، نون و ریحون ، پنج کیلومتر تا بهشت ، ضیافت نامه  ، آقا مدیر ، و آخر خط  به ایفای نقش پرداخته است. اما کاری که موجبات شهرت او را فراهم آورد بازیگری در نقش کیانوش در سریال آوای باران بود.. او هم اکنون جزو باریگران مجموعه «دورهمی» است.

نویسنده، طراح، کارگردان، و بازیگر در نمایش “کافه فرانسه” (بر اساس قصه ای از امیرحسن چهل تن) ؛ تهران، تئاتر باران، تابستان ۱۳۹۴  نویسنده و بازیگر در نمایش “ریچارد سوم”(اقتباسی از ریچارد سوم شکسپیر)؛ تهران، خانه موزه استاد عزت الله انتظامی (قیطریه)، تابست

آرش فروغی

آرش فروغی در سال ۱۳۶۷ در خرم‌آباد به دنیا آمد . نیم‌نگاهی به فعالیت‌های این هنرمند نشان از توانمندی و خلاقیت بی‌نظیر او دارد .آرش فروغی از کاریکاتوریست‌های بنام کشور است؛

محسن حجاریان

محسن حجاریان در سال 1325  در شهر خرم آباد،  متولد شد. او در سال 1350 درجه ی کارشناسی خویش را از دانشگاه اصفهان در رشته ی جغرافیا دریافت کرد. همچنین وی درجه کارشناسی ارشد خود را در رشته ی حقوق کیفری از دانشگاه ایالتی coppin در بالتیمور، مریلند در سال 1354 دریافت کرد. او زمینه های آموزشی خویش را با مطالعه ی جامعه شناسی و انسان شناسی در یک پژوهش میدانی به مدت سه ماه در ایالت داکوتای جنوبی درمیان جمعی آمریکایی الاصل در محل نگاه داری سرخپوستان پاین بریج (Pine Bridge Indian Reservation) در سال 1356 ادامه داد. در این تحقیق، وی به مطالعه ی سیستم اجتماعی لاکوتا (Lakota) پرداخت که به شکل  مطالعه ای انسان شناسانانه مربوط به محل نگاه داری سرخپوستان پاین بریج بود. در سال 1357، وی به دانشگاه سوربن فرانسه رفت، و در آنجا به مطالعه ی زبان و تمدن فرانسه پرداخت. او همچنین در سال 1360 برای یک سال به دانشگاه بارسلونا در اسپانیا برای مطالعه ی زبان اسپانیایی رفت.

 رضا سقایی

رضا سقایی در خرم‌آباد به دنیا آمد. و ی در طول زندگی هنری خود همکاری‌های خوبی با علی اکبر شکارچی، مجتبی میرزاده و فرج علیپور داشت. نخستین تصنیف او با زبان لری آن نگاه مست تو نام داشت. ترانه دایه دایه معروف‌ترین اثر او بود .از جمله کارهای معروف او «زندگی بی‌چشم تو درد و عذابه» است که ابتدا او این تصنیف را خواند که بعدها عبدالوهاب شهیدی و زند وکیل هم این کار را خواندند

سقایی بعد از ۱۳۴۴ بسیار معروف شد و به خواننده‌ای شناخته شده تبدیل شد و تا ۱۳۵۷ می‌خواند، او در مراسم بازدید فرح پهلوی از لرستان نیز خواننده مراسم بود. اما بعد انقلاب تقریباً خواندن را کنار گذاشت. در زمان جنگ در بمباران شهر ازنا مجروح شد و تارهای صوتی‌اش آسیب دید. وی چند سال قبل سکته مغزی کرد و عمدتاً خواهرش از وی نگهداری می‌کرد و البته در تمام عمرش ازدواج نکرد و مجرد زیست.

در سال ۱۳۸۶، ترانه “موتورچی (دایه دایه)” با تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار ۱۰۰ سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید.

رضا سقایی در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۹ به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی در بیمارستان ساسان تهران درگذشت. پیکر وی در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۸۹ در تهران تشیع و به شهر زادگاهش خرم‌آباد منتقل شد.

منوچهر رحمتی 

منوچهر رحمتی در ۱۰ شهریور ۱۳۵۲ در شهر خرم‌آباد به دنیا آمد. وی موسیقی را با ساز ترمپت – پیانو- سنتور در سال ۱۳۶۲ نزد زنده یاد استاد عیسی سپه ونی فرا گرفت و اجراهای زیادی را به همراه گروه سرود و موزیک امور تربیتی شهرستان خرم اباد در طول سالهای دفاع مقدس و جبهه‌ها انجام داده و چندین بار به عنوان گروه برتر در جشنوارههای دانش اموزی رامسر حضور داشته. از ۱۳۷۷ به عنوان عضو شورای شعر و موسیقی صدا و سیما مرکز لرستان و در سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیر واحد موسیقی حوزه هنری لرستان و در سال ۱۳۸۷ به عنوان کارشناس موسیقی صداو سیما مرکز لرستان و در سال ۱۳۸۸ به عنوان مشاور موسیقی مدیرکل صداو سیما لرستان منصوب شده. مدرک دانشگاهی او مهندسی کشاورزی و فوق دیپلم موسیقی از وزارت ارشاد اسلامی می‌باشد.

رحمتی اعتقاد راسخ دارد موسیقی لرستان به واسطهٔ استفاده از دستگاه ماهور قابلیت جهانی شدن را دارد و می‌توان با حفظ اصالت موسیقی و ساز بندی مناسب ظرفیت موسیقی لرستان را خیلی بهتر به منصه ظهور رساند و موسیقی لرستان را مدرن و امروزی کرد البته با مفاهیم شعری جدید (‘البوم حرف تازه’) نمونه‌ای از این سبک می‌باشد.

قوچ‌علی راج

قوچ‌علی راج فرزند نوروز سال ۱۳۰۵ خورشیدی در محله پشت‌بازار خرم‌آباد دیده به جهان گشود. وی در سن ۱۰ سالگی پدر و به سن ۱۲ سالگی مادرش را از دست داد. سال ۱۳۱۷ خورشیدی نواختن کمانچه را با استعداد خدادادی که در وجودش نهفته بود یکی از دوستان خارجی‌اش به استعداد درونی او در زمینه کمانچه‌نوازی پی ‌برد و به او پیشنهاد داد که همراه او به خارج از کشور برود، اما مرحوم قوچ‌علی علی‌رغم میل باطنی به خاطر سرپرستی خانواده‌اش از تصمیم خود منصرف و به زادگاهش(خرم‌آباد) بازگشت.مرحوم راج آثار زیبایی در کمانچه‌نوازی از خود به یادگار نهاد که همه آن‌ها به صورت بداهه‌نوازی و در همان لحظه نوازندگی خلق شده و این نشان از مسلط بودن وی به موسیقی لری و مقامی دارد. وی روز دوشنبه دوم دی‌ماه در سن 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

پیرولی کریمی 

استاد پیرولی کریمی در سال   ا303 درخرم آباد به دنیا آمد . مهمترین فعالیت های این هنر مند فقید در مقام های علی دوستی ، عزیز بگی ،ساری خوانی ، سنکین سماع و … را می توان نام برد.نامبرده در تاریخ 21/2/1340 وفات نمودند .

 همت علی سالم 

همت علی سالم در سال ۱۲۹۶ در خرم آباد به دنیا آمد. نخستین بار کمانچه را نزد فردی به نام علیرضا الماس فرا می‌گیرد. او تحصیلات زمان خود را تا ششم ابتدایی ادامه می‌دهد، اما به کارهای دولتی علاقه‌ای نداشته و تا پایان عمر به ترانه سرایی و آهنگ سازی وفادار می ماند . ایشان از چهره های مشهور موسقیی لرستان است .

 علی‌رضا حسین‌خانی

استاد”علی‌رضا حسین‌خانی” فرزند ابراهیم (ابِرِیم) سال 1304 در خانواده‌ای هنرمند و اهل موسیقی در خرم‌آباد به دنیا آمد.وی در نوجوانی اصول کمانچه نوازی را نزد استاد همت‌علی سالم آموخت و با تکیه بر پشتکار خود به سرعت به یکی از نام دارترین موسیقیدانان لرستان مبدل شد. او ردیف‌های ایرانی را آموخته و صدایی خوش داشت. او همواره از کمانچهٔ دست‌ساز خود که سیم‌های آن نوعی سیم فنری بود و برای انتقال برق یا تلفن به کار می‌رفت را استفاده می‌کرد. او در کمانچهٔ کشی شیوهٔ خود را داشت. حرکت انگشت‌ها و آمدن تا پشت خرک و برگشت (پوزسیون) استادانه و رعایت فاصله‌ها پاره‌ای از مهارت‌های او در خوش نوازی بود. درست نوازی با کمان یا آرشه کوتاه و کمانچهٔ سه سیم و کاسهٔ پشت‌باز و بداهه نوازی‌های گرم و پراحساس از ویژگی‌های هنر او بود.

وی به دلیل بیماری روحی و روانی که در اثر حساسیت شدید به آن دچار شده بود سال‌های بحرانی و پررنجی را گذارند. حسین‌خانی در سال‌های پایانی عمر از همه‌کس و همه‌چیز گریزان بود. دهه‌های پایانی عمرش دوران شیدایی و خاموشی ظاهری او بود و در همین دوران دست به ساخت ترانه‌هایی زد که بازتاب همهٔ فراز و فرودهای زندگی‌اش است.از آثار او می‌توان به ترانه‌های: نفت ایران باید ملی گردد، درخت نارون، زی تر بیا و خواندن ابیاتی در مقام‌های علیدوستی اشاره کرد.

علی‌رضا حسین‌خانی سرانجام ۴ آذر سال ۱۳۴۹ درگذشت. آرامگاهش در قبرستان خضر بین بهشت ششم و هفتم قرار دارد.

حسین سالم 

 حسین سالم فرزند استاد همت‌علی سالم درسال 1315 خورشیدی در خرم‌آباد به دنیا آمد .وی از پیشگامان نوازندگان کمانچه در لرستاناست  . وی فراگیری ساز کمانچه را نزد مرحومان: علیرضا حسینخانی و پیرولی کریمی آغاز و با استعداد و ذوقی که در نواختن کمانچه از خود نشان می‌داد و پی‌گیریهائی که در کار نواختن داشت. نوازندگی در این ساز را به سر حد کمال رساند.از اجراهای این جاوید یاد می توان به: سیت بیارم، کُش طلا وگنم‌خر، آواز علی دوستی و… اشاره نمود.

حسن سالم

حسن سالم فرزند حسین نوه همت علی سالم  است .  وی هم اکنون نوازنده کمانچه می باشد ، مهارت و توانمندی ایشان در هنر نوازندگی کمانچه کم نظیر لذا آینده ای درخشان در انتظار این هنرمند خرم ابادی است

فرج علیپور 

1. جایزه تندیس بلورین بهترین واحد موسیقی کشور در جشنواره تولیدات مراکز استانها 1382 در اردبیل.

2. کسب دوم مقام شعر و آهنگسازی موسیقی در جشنواره تولیدات مراکز استانها برای واحد موسیقی 1388 در بندرعباس.

محمود مریدی

محمود مریدی به سال 1313 در شهر سر سبز وزیبای خرم آباد متولد شد و پس از طی تحصیلات ابتدایی از سن چهارده سالگی به واسطه علاقه فراوانی که به موسیقی داشت وارد دسته موزیک لشکر 5 لرستان گردید سلفژ موسیقی و نواختن سازهایی از قبیل ساکسفیون سی بمل _ساکسیفون آلتومی بمل _ سی بمل _ قره نی کوچک می بمل را در دسته ارتش آغاز و آشنایی کامل پیدا کرد . وی در سال 1358از خدمت ارتش رسما بازنشسته شد ولی به ساختن آهنگ و تنظیم و تدریس ویلن همچنان مشغول است .

یحیی صالحی

استاد یحیی صالحی در سال 1305 در خرم آباد متولد گردید . از 17 سالگی وارد نظام گردید و به نوازندگی سازهای بادی همت ورزید . وی نوازندگی سازهایی چون ساکسیفون – ترومپت –آلتو –طبل ریز و در نهایت با ساز ویلن را در دسته موزیک به عهده داشت . استاد صالحی آهنگهای فراوانی برای موزیک و نیز برای خوانندگان ساخت که از میان آنها می توان به آهنگ معروف نازارم هی نازارم با صدای مرحوم حشمت اله رشیدی اشاره کرد. صالحی پس از 30 سال خدمت در موزیک نظام بازنشسته شد و هم اکنون در دوران کهولت با و یلن خود همدم است .

 حشمت الله رشیدی

حشمت الله رشیدی در یک خانواده ی سرشناس و علاقه مند به هنر و فرهنگ به دنیا آمد. وی از سال 1343 با گروهی که برای شناساندن موسیقی لری می کوشیدند همراه شد.در مرداد 1344 برای اجرای چند ترانه ی لری به رادیو ایران در تهران دعوت شد و با ساز کمانچه ی استاد فقید حسین سالم ، چند ترانه ی محلی از جمله «دایه دایه»را اجرا کرد که مورد توجه مردم هنر دوست مردم ایران قرار گرفت.پس از آن،چند ترانه ی دیگر نیز اجرا کرد و سر انجام با تشکیل اداره ی فرهنگ و هنر لرستان برای اشنایی همگان و موسیقی بومی لری به همکاری با آن اداره پرداخت .

رامین دربندی  

رامین دربندی ، هنرمند نامدار و با استعدادی در خرم آباد لرستان متولد شد . رامین به خاطر رسیدن به کمانچه آن قدر در کوزه پز خانه زحمت کشید تا توانست پولی جهت خریدن یک کمانچه به دست آورد . وی از سن بیست سالگی شروع به آهنگسازی کرد . اولین روزهای غم انگیز پاییز (مهرماه)۱۳۸۰دور از یاران در دیار غربت چشم از این جهان پوشید.

مجید احمدی

مجید احمدی فرزند طهماس متولد خرم آباد بازنشسته نیروی انتظامی (ژاندارمری) فعالیت هنری‌اش را از دهه ۴۰ آغاز و نخستین آلبوم خود را در سال ۱۳۵۵ منتشر نمود.وی یک‌شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۰ به سن ۶۰ سالگی بر اثر عارضه کلیوی در رشت درگذشت و در همین شهر به خاک سپرده شد. از مجید احمدی و همسر گیلانی‌اش، دو پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

علی حسین شمسی

علی حسین شمسی در سال 1321 درخرم آباد به دنیا آمد .ایشان از هنرمدان مشهور لرستان  است .  از جمله آثار معروف ایشان آهنگ های  فریده ، فلک ، انتظار ، بنا بنا ، چوپان و …  را می توان نام برد.

غلامرضا جمشیدی   

غلامرضا جمشیدی در سال 12/03/1315  در خرم آباد به دنیا آمد. وی از هنرمندان معروف لرستان است .  از جمله آثاروی: مریم مریم ، علی دوسی، شیرین خسرو ، گنم خر ، بمیرم سیت ، شال مخمل پوش ، دایه دایه  و … را می توان نام برد . ایشان در سال 1357 در گذشت .

علی رضا نادری

« سال ۱۳۳۳ در بیمارستان ارتش (رحیمی خرم‌آباد) متولد شدم «از کودکی در موسیقی حل می‌شدم، با شنیدن صدای «ساز و کمانچه» تمام وجودم حیرت می‌شد. می‌رفت شاگرد خوبی باشم و خلاصه چنین شد که به دامن موسیقی مقامی لری افتادم و تا کجا سر بر کنیم!؟»

بهمن اسکینی

بهمن اسکینی در سال ۱۳۲۶ در روستای اسکین بخش ده پیر به دنیا آمد.در ۱۱ سالگی بنا به تشویق دوستانش به خوانندگی محلی علاقمند میشود و یادگیری مقام های آوازی لری را آغازمیکند. او در سال ۱۳۵۱ همکاری خود را با رادیو خرم آباد آغاز کرد و اولین اثررسمی خود پس از انقلاب را در کاستی به نام “ خاک وطن” با اشعار آقایان رمضان پرورده و حشمت الله شفیعیان و آهنگسازی خودش عرضه کرد. تا کنون شش آلبوم از این هنرمند با عنوان های “قدیم صیاد”٬ “آرزو”٬ “یافته”٬ “شکارچی” “گل رنگین” و “قسم” منتشر شده است.

حجت اله ضیایی

حجت الله ضیایی در سال ۱۳۲۶ شمسی در شهر خرم آباد دیده به جهان گشود..ضیایی در سال ۱۳۴۹ به صورت جدی موسیقی محلی را پیگیری می کند و پس از این که در مقام های آوازی لری مهارت یافت درسال ۱۳۵۰به عضویت اداره فرهنگ وهنر به عنوان خواننده در می آید.

حسین فرجی

عزت الله ( حسین ) فرجی اول بهمن ماه سال 1329 هجری خورشیدی در استان لرستان و شهرستان خرم آباد دیده به جهان گشود . وی در سال 1346 و در حالی که تنها 17 سال سن داشت اولین ترانه ی خود را با نام (( شو سال )) که شعر و آهنگش را هم خودش خلق نموده بود اجرا نمود و در همان سال ترانه ی معروف (( شیپورچی )) را هم که خود حکایتی داشت را با شعر و آهنگی از خود وارد بازار نمود که هواداران زیادی را به خود جلب نمود .از ترانه های به یاد ماندنی استاد فرجی می توان اشاره نمود به شیپورچی ، دایه دایه ، شو سال ، کینه ، مادر ، اخماتو واکن ،مسافر کویت ، مرغ اسیر ، تویی بهارم ، سوزه سوزه ، باز تنگ غروب شد ، آهو خانم ، چقدر قشنگی ، تو اصلا خدا نداری ، مریم و …

محمد میرزاوندی

محمد میرزاوندی در سال ۱۳۳۳در خرم آباد به دنیا آمد.ایشان خواننده و از چهره های نام آشنای موسیقی لری است.او از برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی فولکلوریک است. میرزاوندی به گفته خودش از سال ۱۳۵۶ خوانندگی را به صورت غیر حرفه ای آغاز کرد.در سالهای جنگ میان ایران و

داریوش نظری

داریوش نظری.اهل خرم آبادهستم.ازسن8-9سالگی درخدمت دایی عزیزم استادسقایی به یادگیری موسیقی لری ومقامی بودهام وگوشه ها ومقام های لری ازجمله علیدوستی وساریخانی وعزیزبگی وخسروشیرین وهوره و..ازایشان بهره گرفتم ودرهرجای لرستان که استادبرنامه داشتن من به شاگردی مشغول بودم. هم اکنون درحال آماده کردن کارسنتی بابرابچه های ارکسترملی و2کارموسیقی لری ولکی بانوازندگان خوب ومتفکرشهرمون هستم.  درضمن درحال حاضرمشغول به تدریس دردانشگاه و دبیرستان دررشته ی ادبیات هستم.

حشمت رجب زاده  

سال ۱۳۶۲ در کانون پرورش فکری کودکان نزده استاد عیسی سپهوند شروع به کار موسیقی در رشته آواز نمود.درسال ۱۳۶۶ با خواننده ی اسطوره ای لرستان استاد رضا سقایی آشنا شد و از دانشهای ایشان بهرهای فراوان کسب نمود.در سال ۱۳۶۸ با اداره ی ارشاد همکاری خود را شروع کرد نزده استاد حسین سالم و استاد محمد رضا کریمی.اولین کار خود را در سال ۱۳۷۰ ضبط نمود به نام (نسیم سحر-یادواره ی استاد سقایی)۱۳۷۴ به دعوت استاد درویش رضا منظمی برای همکاری با ایشان و صدا وسیما به تهران آمد.در سال ۱۳۸۵ با گروه جوان به سرپرستی استاد محمد علی کیانی نژاد کار نمود و از دانش استاد مطالب فراوان آموخت .از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ برنامهای در خارج از کشور اجرانمود ودر سال ۱۳۹۲ با گروه استاد اردشیر کامکار همکاری خودرا شروع کرد.

 فرشاد سیفی

فرشاد سیفی متولد 1356 اهل و ساکن خرم آباد است.وی در خانواده ای علاقمند به موسیقی بدنیا آمده و خیلی زود به ساز اصیل لرستان ( کمانچه ) روی آورد؛ درست مانند پدر که او نیز روزگاری کمانچه نواخته بود. فرشاد سیفی نوازندگی را از سال 1368 بدون استاد و تنها با گوش سپردن به نوای کمانچۀ بزرگانی چون علیرضا حسین خانی، پیرولی کریمی، قورچعلی راج، شکر الله سپهوند و فرج علیپور آغاز کرد .

بردیا مهر آریا

بردیا مهر آریا متولد 1357 خرم آباد است .بردیا مهر آریا در سال 1357  در خرم آباد متولد شد. او هم اکنون در شهرداری مشغول به کار است و دانشجویی مهندسی عمران. به تازگی متأهل شده و ساکن خرم آباد است. همچون ایرج رحمانپور، فرج علیپور، سیف الدین آشتیانی، داریوش نظری ،حشمت رجب زاده، شهرام ناظری و . همچون ایرج رحمانپور، فرج علیپور، سیف الدین آشتیانی، داریوش نظری ،حشمت رجب زاده، شهرام ناظری و .

حسین پرنیا

حسین پرنیا در سال ۱۳۵۰ در خرم‌آباد متولد شد. وی  تا سن ۱۴ سالگی در اندیمشک نزد استاد ندایی نواختن سنتور را آموخت. پس از آن به تهران آمد و از سال ۱۳۷۳ گروه همایون را شکل می‌داد. علاقه‌مندی به آهنگسازی موسیقی ایرانی از دیگر تجربه‌هایی بود که پرنیا خود با کنجکاوی وعلاقه‌مندی آموخت. وی نوازندهٔ سنتورو آهنگ سازمی باشد.

امیر رحمان خسروی

امیر رحما ن خسروی متولد 1357 در خرم آباد است. وی با بهره گیری از محضر استادانی چون زنده یاد «رضا سقایی» ، «عیسی سپهوندی» وارد دنیای موسیقی شد. در سال 1379 برای اولین بار کنسرتی همراه با زنده یاد استاد رضا سقایی برگزار نمود. او برای اولین بار سبک نوعی در موسیقی و گویش محلی لُری بنا نهاد. وی اولین آلبوم خود را در سال 1384 به نام زبون مادری منتشر کرد دومین اثر او با همکاری دیگر هنرمندان لرستانی بعنوان یادواره استاد رضا سقایی منتشر شد. و آخرین کار وی آلبوم سواد عاشقی میباشد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. از دیگر فعالیتهای او می توان به بازیگری تئاتر و گویندگی رادیو در مرکز لرستان اشاره کرد.

وحید موسوی

وحید موسوی متولد 1368 در خرم آباد میباشد یکی از شرکت کننده های مسابقه عصر جدید بوده که به عنوان خواننده در این مسابقه حضور پیدا کرد و با چند آهنگ جذاب لری مورد توجه داوران این مسابقه قررا گرفت ژاله صامتی که خودش لر است از اجراهای این پسر جوان حسابی به وجد آمده بود.آقای موسوی در شغل لوله کشی فعالیت دارد اما علاقه زیادی به خوانندگی دارد و برای همین چند ویدیو از خوانندگی خود را برای برنامه عصر جدید ارسال کرد و توجه کارشناسان این برنامه را به خود جلب کرد و از او برای حضور در مرحله راستی آزمایی دعوت به عمل امد و در نهایت در مرحله مقدماتی با آهنگ زیبای لری توانست چهار چراغ سفید را از آن خود کند و به مرحله بعد راه پیدا کند.

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.