علما ی خرم آبادی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 12 دقیقه

 

علمای خرم آبادی

علمای خرم آبادی ، سایت لرم در این نوشته قصد معرفی علمای خرم آبادی را دارد .شرح  مختصر زندگینامه علمای خرم آبادی شامل دوران تحصیلات ،مدیریت ها ، آثار علمی و موقعیت های اجتماعی، سیاسی و … است .

  • آیت الله روح‌الله کمالوند

روح الله کمالوند در سال ۱۳۱۹ قمری در خانواده‌ای کشاورز در خرم‌آباد به دنیا آمد. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در زادگاهش گذراند و علوم اسلامی را نزد ابوتراب جزایری آموخت. سپس در سن هفده سالگی به بروجرد رفت تا در محضر آیت‌الله حسین بروجردی فقه بیاموزد. پس از آن به سلطان‌آباد یا اراک امروزی رفت و شاگرد عبدالکریم حائری یزدی شد. در اراک وی همدرس روح الله موسوی خمینی شد که وی نیز از شاگردان آیت‌الله حائری بود. با مهاجرت آیت‌الله حائری به قم، کمالوند نیز همراه وی به این شهر روانه شد. بعدها با مهاجرت آیت‌الله بروجردی از بروجرد به قم، روح الله کمالوند فرصت دوباره یافت تا در درس وی حاضر شود و یکی از شاگردان برجسته و بعدها از یاران نزدیک وی شد.

گروهی از مردم خرم‌آباد در سال ۱۳۲۹ خورشیدی به قم آمدند و ضمن دیدار با آیت‌الله بروجردی که در آن زمان مرجع تقلید بزرگ شیعیان شده بود، از او خواستند روح الله کمالوند را برای ارشاد دینی به خرم‌آباد بفرستد. با موافقت آیت‌الله بروجردی، کمالوند به همراه گروهی از روحانیون و طلبه‌های جوان، راهی زادگاه خود شد و به تاسیس و رونق حوزه علمیه آن شهر همت گماشت که امروزه با نام حوزه علمیه کمالیه شناخته می‌شود. در خرم‌آباد به فراخواندن مردم به مبارزه علیه حزب توده پرداخت.

با اعلام طرح اصلاحات اجتماعی و اقتصادی محمدرضا شاه و مردم معروف به «انقلاب سفید»، روحانیون ایرانی به مخالفت با این طرح پرداختند. آیت‌الله کمالوند به دلیل داشتن ارتباط با افرادی در دستگاه حاکمه، نقش واسطه را در تبادل نظرات روحانیون و شاه داشت. وی به نمایندگی از طرف روحانیون قم، پیام مخالفت روحانیت با طرح انقلاب سفید را به محمدرضا شاه رساند.

برخی از شاگردان آن مرحوم عبارتند از حضرات آیات و حجج الاسلام :

  1. دکتر حمیدی عیدی(استاد دانشگاه)
  2. سید محمد تقی شاهرخی خرم آبادی(نماینده خبرگان رهبری)
  3. شیخ مهدی قاضی خرم آبادی (رئیس دانشگاه حقوق قم)
  4. سید محمد صالح طاهری خرم آبادی (نماینده مجلس)
  5. دکتر حجت الله ساکی خرم آبادی(مجتهد – استاد حوزه و دانشگاه)
  6. سید یدالله صدری(مدیر مدرسه کمالیه خرم آباد)
  7. شیخ عباس علی صادقی(رئیس فعلی مدرسه کمالیه)
  8. سید حسن طاهری خرم آبادی(نماینده خبرگان رهبری)

روح‌الله کمالوند در سال ۱۳۴۳ دچار سکته قلبی شد و برای درمان روانه تهران شد. اما در همین شهر درگذشت. جنازه وی در مسجد بالاسر قم در مجاورت آرامگاه آیت‌الله بروجردی به خاک سپرده شد.

  •  آیت الله عبدالرحمن لرستانی

عبدالرحمن لرستانی فرزند حاج میرزا صالح لرستانی در سال ١٢۵٢ خورشیدی در خرم آباد بدنیا آمد.

او مقدمات علوم دینی را نزد پدرش آموخت. پس از مقدمات خوانی مدتی را در بروجرد به تحصیلات سطح پرداخت. او برای ادامه تحصیلات به نجف اشرف مهاجرت کرد و در محضر مرحوم آیه الله آخوند خراسانی و همچنین آیه الله حاج سید کاظم یزدی دروس خارج فقه و اصول را گذراند و پس از کسب درجه اجتهاد به خرم‌آباد برگشت.

مرحوم لرستانی در دوره چهارم به نمایندگی مردم لرستان به مجلس شورای ملی رفت و دومین نفری بود که بعد از یمن الملک کمالوند(حبیب اله خان) پایش به مجلس باز میشد. در زمان بازگشت از نجف مرحوم لرستانی محل رجوع احکام شرعی و رفع مشکلات مردم و در عین حال به تدریس علوم دینی مشغول بود. خانه اش در دهه محرم مرکز عزاداری سید الشهدا (ع) بود. او نخستین کسی بود که در سال ١٣٠٣ خانه اش را بطور کامل در اختیار فرهنگ تازه تأسیس آن روزگار قرار داد. مرحوم لرستانی علاوه بر احاطه علمی و وقوف بر زمینه های مختلف علوم دینی در کار شعر و شاعری هم سخنوری توانا بود. دیوان اشعاری بنام “حیرت” از او بجای مانده که قابل توجه است. مخمس مشهوری دارد که با این مطلع آغاز می شود:
من که غافل از تن و جانم چه غم دارم            دگر پای تا سر محو جانانم چه غم دارم

  • حجت الا سلام حسین جزایری

 حسین جزایری در س 1306 خورشیدی در شهر خرم آباد به دنیا آمد. پدرش مرحوم سید حبیب اله جزایری از محترمین شهر خرم آباد و به زهد و تقوی معروف بود. مرحوم جزایری هنگام فوت 59 سال داشت. مرگش به سال 1369 در خرم آباد و در خانه شخصی او اتفاق افتاد. مرحوم جزایری از هوش و حافظه سرشاری برخوردار بود و قدرت یادگیری و خلاقیت‌های ذهنی ایشان زبانزد اساتید و طلاب مستعد بود. مرحوم جزایری در سال 1335 به خرم آباد مراجعت و به تدریس و ارشادات دین پرداخت.

  • آیت الله عیسی جزایری

جزایری فرزند مرحوم حاج سیدجعفر به سال 1313 هجری قمری و هم زمان با قتل ناصرالدین شاه در خرم آباد به دنیا آمد. پدر و اجداد مرحوم جزایری از سادات مهاجر بودند که از سالها پیش به خرم آباد مهاجرت و در اینجا متوطن شده بودند. مرحوم جزایری در سال 1359 خورشیدی به دنبال یک بیماری مختصر دعوت حق را لبیک گفت. از کارهای عام المنفعه و خداپسندانه‌اش ایجاد مدرسه و مسجدی به نام مدرسه علمیه امام خمینی (ره) است که در حال حاضر محل تعلیم و آموزش دانشجویان و طلبه‌های مستعد می‌باشد. مزار شریف این روحانی متقی در شبستان این مسجد است.

  • آیت الله ابوتراب جزایری  

سیدابوتراب جزایری در سال 1251 خورشیدی در شهر خرم آباد پای به عرصه وجود گذاشت. پدرش مرحوم حجت الاسلام حاج سید ابوالقاسم جزایری از علما و زهاد روزگار خود به شمار می‌رفت. آیه الله جزایری مقدمات اولیه را نزد پدرش و مراتب سطح، رسائل و مکاتب ولمعه را نزد مرحوم سیدجعفر کشفی در بروجرد فرا گرفت. میزان زهد و مراتب عبادت شبانه او زبانزد خاص و عام است. مرحوم آیه الله حاج سیدابوتراب جزایری در آبان ماه سال 1326 در سن 70 سالگی چهره در نقاب خاک کشید و به جهان باقی شتافت.

  • آیت الله حیدر طاهری خرم آبادی

حیدر طاهری  تحصیلات مقدماتی را در بروجرد گذراند. در آن زمان فقط یک حوزه در اصفهان و یک حوزه در مشهد وجود داشته است. که این دو حوزه در آن زمان از اهمیت فراوانی برخوردار بودند البته در خارج از کشور حوزه ای هم در نجف اشرف بوده است که آیت الله حیدر طاهری یک دوره را در نجف اشرف گذرانده اند. ایشان یکی از برجستگان خطه لرستان بوده اند که قبل از تاسیس حوزه علمیه قم به اصفهان سفر می کنند و در آنجا مشغول به تحصیل می شوند. در قم از محضر آیت الله العظمی حاج شیخ حسین نائینی هم استفاده لازم را برده اند. هنگامی که در راه مشهد هستند متوجه می شوند که حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه ای را در قم تشکیل داده اند، به همین جهت به قم سفر کرده و یکی از شاگردان ایشان می شود. وی از دوستان نزدیک حضرت امام (ره) و آیت الله گلپایگانی (ره) بود سپس به درخواست مردم شریف خرم آباد به زادگاه خود بازگشت و تا آخر عمر به انجام امور مردم همت گماشت. از ویژگیهای بارز مرحوم حاج سید حیدر، برخورداری از محبوبیت فراوان بین مردم و علمای شهر، حلم و بردباری و عدم علاقه به زخارف دنیا و مادیات بود و فرزندش آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی که شیفتگی زائدالوصفی به پدر داشت در سن 9 سالگی مجبور به بر دوش کشیدن داغ هجرت پدر شد و این یتیمی زود هنگام در پرورش و استواری آینده او تاثیر بسزایی داشت. آیت الله حیدر طاهری خرم آبادی در سن 56 سالگی بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت.

  •    آیت الله  حسن طاهری خرم آبادی

حسن طاهری خرم آبادی فرزند مرحوم حیدر تحصیلات ابتدایی خود را در قم طی کرد و سپس برای ادامه تحصیلات راهی حوزه علمیه قم شد. او حاشیه  ملاعبدالله را نزد هاشمی رفسنجانی، معالم الاصول و مطول را نزد حسین شب‌زنده‌دار جهرمی، لمعه را نزد حسین جزایری و باقری کنی و ستوده، رسائل شیخ انصاری را نزد مکارم شیرازی، حسین شب‌زنده‌دار جهرمی، مشکینی و سبحانی فرا گرفت و برای آموختن مکاسب محرمه با سیدعلی محقق‌داماد به مباحثه پرداخت کتاب بیع را نیز نزد خزعلی فرا گرفت و کفایهالاصول را نیز در محضر مرحوم شیخ عبدالجواد اصفهانی و سلطانی طباطبایی آموخت و بعد برای تحصیل درس خارج، به درس آیت‌الله بروجردی و خمینی رفت. آیهالله طاهری خرم‌آبادی، در سال ۱۳۵۶ به عضویت رسمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درآمد و تا زمان وفات در حوزه علمیه قم مشغول تدریس بود. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی به نمایندگی از مردم لرستان، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگی امام در امور حج و زائران بیت‌الله الحرام، نمایندگی حضرت امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰، نمایندگی امام در پاکستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و عضویت در هیأت رئیسه آن، امامت جمعه موقت تهران با حکم مقام معظم رهبری و… از جمله مسئولیت‌های این استاد برجسته حوزه علمیه قم بود.سید حسن طاهری پس از مدتی بیماری ، صبح روز شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ در بیمارستان شهید بهشتی قم از دنیا رفت.

  •  آیت الله حجت الله ساکی خرم آبادی  

حجت اله ساکی در سال 1319 هجری شمسی در خانواده ای متدین و مذهبی در محله پشت بازار خرم آباد به دنیا آمد و در کوچه رئیس یاور نشر و نما کرد که بزرگان زیادی از آنجا برخاسته اند. پدرش محمد حسین مردی متدین، خوشنام و از تجار به نام خرم آباد بود.

ایشان بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی در یکی از دبستان های خرم آباد در سال 1332 به تشویق مرحوم پدرشان وارد حوزه علمیه کمالیه خرم آباد شدند و در محضر علما و اساتید بزرگواری همچون عالم عظیم الشأن حضرت آیت الله العظمی کمالوند (ره) به مدت 6 سال تا اتمام دوره سطح کسب فیض نموده و برای تکمیل و ادامه تحصیل در سال 1338 به حوزه علمیه مقدس قم؛ مدرسه فیضیه عزیمت و به تحصیل خارج فقه و اصول مشغول گردید. بعد از فاجعه اسفبار مدرسه فیضه در عصر روز دوم فروردین ماه سال 1342 توسط  رژیم  پهلوی و نابودی و ویرانی مدرسه و وسایل شخصی ایشان و دیگر طلاب، به مدرسه خان در حجره سوم نقل مکان نمودند.

اساتید برجسته ایشان در دروس خارج فقه و اصول ، آیات عظام حضرت امام خمینی (ره) وگلپایگانی بوده اند، تا اینکه به دستور امام (ره) در نجف اشرف، شهید محراب آیت الله مدنی را برای سرپرستی حوزه ی علمیه کمالیه منصوب و امور دینی مردم آن دیار را به ایشان واگذار نمودند، معظم له مدت 4 سال در درس خارج فقه و اصول شهید اسداله مدنی شرکت فعال داشتند و از شاگردان برجسته ایشان به شمار می آمدند.

 

  • آیت‌الله  سید یداله صدری

ید اله صدری فرزند مرحوم آیت‌الله آقا سید غلامرضا ابن آقا سید صدرالدین از سلسله جلیله سادات منتسب به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می باشد .

بیت مکرم ایشان از بیوت مقدس شهر خرم‌آباد و از دیرباز بعنوان درگاه و مأوایی برای درماندگان به شمار می آمده است و اعضای این خانواده همواره در رفع و رجوع امور دنیوی و دینی همشهریان خود بر می آمده‌اند . حضرت آیت‌اله حاج سید یداله صدری در 20 بهمن سال 1301 هـ.ش مطابق با 16رجب در محله پشت بازار خرم‌آباد شش ماه بعد از رحلت والد گرامیشان در بیت علم و فضیلت دیده به جهان گشود.

به خاطر هجرت آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) به قم ، آیت‌الله صدری و جمعی دیگر از طلاب نیز به دنبال معظمٌ له به قم عزیمت می نمایند . ایشان حدود 8 سال در قم رحل اقامت می‌افکنند و در طی این سال‌ها در محضر اساتید ارزشمندی نظیر آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) ، امام خمینی (ره) ، آیت‌الله سید محمد باقر سلطانی (ره) ، علامه طباطبایی (ره) ، حاج آقا رضا صدر (ره) ، امام موسی صدر و شهید آیت‌الله صدوقی دروس شرح لمعه ، رسائل ، مکاسب ، کفایه ، خارج و تفسیر را تلمذ می‌نماید.

پس از مدتی اداره حوزه علمیه خرم‌آباد بر عهده آیت‌الله صدری گذاشته می شود و ایشان تا آخر حیاتشان این مسئولیت را عهده دار بودند. . آیت‌الله حاج سید یداله صدری سرانجام پس از 86 سال زندگی پربرکت  اول مردادماه 1387 جهان فانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست .

                                                                                       
  • حجت الاسلام  محمد صالح طاهری خرم آبادی

محمد صالح طاهری در سال 1318 در خرم آباد متولد شد و برای کسب معارف اسلامی به قم آمد و از محضر استادان بزرگ حوزه علمیه قم کسب فیض کرد و در کنار تحصیل در حوزه علمیه قم در دانشکده الهیات تهران نیز به تحصیلات دانشگاهی خود ادامه داد و در رشته الهیات از این دانشکده فارغ التحصیل شد.

وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از خطبای توانا در بیت امام خمینی(ره) در قم بود و بارها به خاطر افشاگری جنایات رژیم پهلوی به زندان افتاد و تبعید و ممنوع المنبر شد.

این مرحوم در ابتدای دفاع مقدس امام جمعه اهواز و عضو شورای مدیریت حوزه علمیه قم بود و به همراه سایر رزمندگان در خطوط اول جبهه حضور می یافت.

وی در دور دوم و چهارم از سوی مردم خرم آباد به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

این عالم ربانی روز شنبه به علت بیماری کلیوی در سن 67 سالگی دارفانی را وداع گفت.

به همین مناسبت مجلس بزرگداشتی نیز بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار شد.

  • آیت الله مهدی قاضی خرم‌آبادی  

مهدی قاضی در سال ۱۳۰۶ در خرم‌آباد متولد شد و به دلیل علاقه شخصی به حوزه علمیه خرم‌آباد رفت و پس از مدتی برای ادامه فعالیت حوزوی خود به حوزه علمیه قم رفت. وی شاگرد سید حسین طباطبایی بروجردی، روح‌الله خمینی، سید محمد محقق داماد و علی مشکینی بود. مهدی قاضی پس از فوت روح‌الله کمالوند بنیانگذار حوزه علمیه خرم‌آباد به زادگاهش بازگشت تا مدیریت حوزه علمیه آن را به عهده بگیرد.

مهدی قاضی در مدت تبعیدآیت الله  روح‌الله خمینی به نجف چندین بار به دیدن وی رفت و در ساماندهی اعتراضات در جریان انقلاب ۵۷ در خرم‌آباد نقش پررنگی داشت. وی پس از پیروزی انقلاب ۵۷ مدتی  به عنوان نماینده  آیت الله روح‌الله خمینی در استان لرستان انتخاب گردید، همچنین ایشان بنیانگذار و رئیس دانشگاه قم از سال ۱۳۵۹، معاون شورای عالی قضایی کشور، معاون شورای مدیریت حوزه علمیه قم، دبیر و عضو هیئت عفو امام و رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه علمیه قم بود.

مهدی قاضی در تا ریخ ۲ آذر ۱۳۸۸ در بیمارستان ایرانمهر تهران به دلیل سکته قلبی و در سن ۸۲ سالگی درگذشت و در صحن حرم فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شد.

 

  • حجت‌الاسلام حمید عیدی

حمید عیدی در سال 1302 در خرم‌آباد به دنیا آمد.وی در دوران کودکی و نوجوانی با کار کردن در مغازه کتاب‌فروشی پدرش کربلایی موسی با کتاب و مطالعه انس و الفتی پیدا کرد.

حجت‌الاسلام عیدی با علاقه وافری که به طلبگی و تحصیل علوم دینی داشت با کمک و ارشاد مرحوم آیت‌الله کمالوند در سال 1321 عازم بروجرد شد و در آن‌جا دروس حوزوی را تا لمعه نزد اساتید بزرگی همچون؛ شیخ احمد فیض و میرزا علی‌اصغر جنانی طی کرد و سپس با عزیمت مرحوم آیت‌الله بروجردی به شهر مقدس قم، وی نیز در سال 1323 برای تداوم تحصیلات حوزوی وارد قم شد و در محضر اساتیدی همچون؛ آیت‌الله‌ بروجردی، خوانساری و آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، محقق‌داماد، روح‌الله کمالوند، عباس‌علی شاهرودی و … کسب فیض کرد و از این لحاظ تا مرحله خارج فقه و اجتهاد پیش رفت.

حجت‌الاسلام عیدی با تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد در سال 1330 به خرم‌آباد بازگشت و در حوزه کمالیه مشغول به تدریس و تحصیل شد.

وی در سال 1336 موفق به اخذ مدرک کارشناسی، در سال 1339 کارشناسی ارشد و در سال 1342 موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تهران شد.

عیدی عرفان را نزد بدیع‌الزمان فروزانفر و مهدی الهی‌قمشه‌ای، فقه و فلسفه را نزد جواد مصلح، حسینعلی راشد و محمود شهاب، ادبیات عرب را نزد محمد محمدی، فارسی را در محضر مدرس رضوی و تفسیر قرآن را نزد سعید محمد مشکوه طی کرد.

عیدی فیلسوفی توانا است که به‌طور عمده در زمینه فلسفه اسلامی تحقیق، مطالعه، تحصیل و تدریس کرده است.
دکتر حمید عیدی استاد حوزه و دانشگاه، از مؤسسان حوزه علمیه خرم‌آباد و استاد برجسته و شهیر دانشگاه‌های لرستان امروز95/12/10 در سن 93 سالگی به علت کهولت سن به دیار باقی شتافت.

مراسم تشییع این چهره فرهیخته علمی، حوزوی و فرهنگی ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 11 اسفندماه از آرامستان خضر به سمت قبرستان صالحین با حضور اقشار مختلف مردم استان برگزار می‌شود  95/12/10

 

  • آیت الله سید محمد نقی شاهرخی

محمد نقی شاهرخی فرزند سید علی نقی از سادات لرستان می باشند.

در سال ۱۳۲۷ شمسی به حوزه علمیه بروجرد وارد شدند و دروس مقدماتی را نزد علمایی همچون مرحوم میرزا لطف الله و فیضیان و جواهری خواندند. ایشان در سال ۱۳۲۹ به قم هجرت کرده و دروس سطح را در محضر حضرات آیات مرعشی نجفی، شهید صدوقی یزدی، فکوری، حائری، مجاهدی و سلطانی طباطبایی فراگرفتند. دروس خارج فقه و اصول را نیز در محضر حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد و گلپایگانی تلمذ نمودند. همچنین ایشان اسفار و شفا را نزد علامه طباطبایی خواندند.

ایشان تاییدیه اجتهادشان را در سال ۱۳۴۰ از حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری دریافت نمودند.

ایشان در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، رسائل، مکاسب و کفایه اسفار و شفا را تدریس می نموند. در سالهای اخیر نیز کلاسهای ادبیات، اخلاق، منطق، فلسفه، خارج اصول و فقه را برای طلاب خارجی برگزار می نمایند.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام راحل(ره) و در طول این مبارزات بارها تحت تعقیب قرار گرفتند. ایشان سه بار به زندان افتادند که آخرین مرحله در هجدهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ شمسی پس از سخنرانی در مسجد ارک تهران بود، که راهی زندان مخوف کمیته شدند و در آنجا با شخصیتهایی همچون آیت الله روحانی، آیت الله دستغیب، علامه یحیی نوری و  مرحوم فلسفی همراه بودند.

بعد از پیروزی انقلاب  مسئولیتهای مختلفی در  جمهوری اسلامی داشتنداز جمله:

  • اولین امام جمعه خرم آباد
  • نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی
  • نماینده تام الاختیار  امام در بروجرد و بروجن
  • نماینده مردم لرستان در سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری
  • نماینده مقام  رهبری در کشورهای جنوب شرق آسیا(تایلند، میانمار، بنگلادش، سریلانکا، هند)
  • عضو مجمع جهانی اهل البیت(ع)
  • عضو مجمع تقریب مذاهب

آثار  محمد نقی شاهرخی :

  •  خاطرات محمد نقی شاهرخی – انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
  • صلوات الجماعه – انتشارات نصایح
  • نماز مسافر– انتشارات نصایح
  • سلسله دروسی از خارج اصول – موسسه بین المللی اهداف القرآن
  • عدم تحریف قرآن – موسسه بین المللی اهداف القرآن
  • آیت الله “سید محمد نقی شاهرخی” نماینده سابق مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، عصرروز یکشنبه 7/9/95در بیمارستانی در شهرستان قم درگذشت.
  •  حجت الاسلام  شکرالله طاهری  

شکر الله طاهری فرزند روح اله در سال 1314 هـ . ش برابر با 1354 هـ . ق در خانواده­ای متدین در یکی از روستاهای توابع خرم آباد دیده به جهان گشود. وی تحصیلاتش را از مکتب­ خانه­ای در زادگاهش آغاز کرد و علوم متداول و قرآن را نزد پدرش سید روح الله طاهری که فردی متدین بود، آموخت. پس از آن وارد حوزه علمیه خرم­ آباد شد و مقدمات، سطوح عالیه را از محضر شهید سید اسدالله مدنی و آیت­الله صادقی آموخت. سپس خارج فقه و اصول را نیز از محضر آیت الله صادقی کسب فیض کرد. وی ضمن تحصیل، به تدریس نیز اشتغال داشت و مقدمات و سطح عالیه را تدریس می­کرد.

تخصص :

  • مقدمات
    سید باقر طاهری
    صادقی
    منظومه، روح الله کمالوند
    سطح
    کفایه، رسائل و مکاسب، صادقی
    مکاسب: سید اسدالله مدنی
    فلسفه: آیت¬الله برهان¬الدین بهبهانی
    خارج فقه و اصول
    صادقی)
  • فعالیتها:
    تبلیغ و ارشاد
    تشکیل کلاس¬های اخلاق، قرآن در ارتش، سپاه و بسیج و جهادسازندگی
    مبارزه علیه طاغوت با توزیع اعلامیه¬های امام، سخنرانی¬های افشاگرانه، تبعید به کردستان توسط ساواک
    اقامه نماز جماعت)
  • آیت‌الله هاشم نیازی خرم‌آبادی

هاشم نیازی معروف به شیخ حسین نیازی در خانواده‌ای مذهبی   سال 1325 در خرم آبادبه دنیا آمد. بعد از گذراندن دوران ابتدائی با قبولی نفر اول در امتحانات نهائی به خاطر علاقه شدید به علوم دینی در سال 1340 به‌طور رسمی وارد حوزه علمیه «کمالیه خرم‌آباد» شد.
علاقه‌ی وی به علوم دینی باعث شد ه بود که به‌صورت غیررسمی کلاس چهارم درس‌های حوزه را شروع کند.
وی مهرماه 1342 برای گذراندن تتمه شرح لمعه و سطوح عالیه مشرف ‌به قم شد. به لحاظ جدیت و استمرار درس و بحث، در ایام تعطیلات تابستانی و … موفق شد قبل از سال 45 در دروس خارج شرکت نماید و برای اولین ساله‌ای راه‌اندازی امتحانات کتبی و شفاهی جایزه ویژه را از مرحوم «آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی رضوان‌الله علیه» دریافت کند و از سال 44 و 45 دروس خارج فقه و اصول را به‌طور مستمر تا سال 1357 به‌صورت مستقیم و مستمّر در دستور کار قرار داد.
در طول این مدّت از دروس آیات عظام: «سلطانی»، «محقق داماد»، «میرزا هاشم آملی»، «حاج شیخ مرتضی حائری»، «آقای منتظری»، «مشکینی»، «وحید خراسانی»، «حاج شیخ جواد تبریزی»، «سید کاظم حائری»، «شبیری زنجانی» و «آقا محمّد شاه‌آبادی» استفاده کرد و بیش‌ترین استفاده درسی در درجه اول از مرحوم «میرزا هاشم آملی» بود که از سال تقریباً 45 تا حدود اواخر سال‌های قبل از انقلاب ادامه داشت و یک دور اصول و فقه عبادی و معاملی از محضر پر فیض ایشان فرا گرفت.
آیت‌الله «میرزا هاشم آملی» در سال 1352 اجتهادایشان را شفاها تایید و تصدیق نمود و در سال 54 مرتبه بالاتر اجتهاد را تصدیق کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.