جهش راهبردی توسعه لرستان

زمان مطالعه این مطلب تنها: 8 دقیقه

جهش راهبردی توسعه لرستانساماندهی ضلع غربی تپه قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک»

جهش راهبردی توسعه لرستان ، لرستان رصد و ارزیابی دستاوردهای دولت در لرستان و تحولات قابل توجه حوزه اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری جهش راهبردی در مسیر توسعه استان را نشان می‌دهد.

آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک، رشد اعتبارات عمرانی، تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، شروع به کارپروژه راه‌آهن، خودروسازی فردا، تکمیل پل بلیلوند، تکمیل ورزشگاه ۱۵هزار نفری خرم‌آباد، گازرسانی و برق رسانی به روستاها و… قسمت کوچکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در لرستان است.

تقویت زیرساخت‌های روستایی

مرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در این خصوص می‌گوید: احداث ۸۵۰ کیلومتر راه روستایی برای مناطق مختلف استان اولویت بندی شد که از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۶۵ کیلومتر از این سطح احداث و آسفالت شده است.

وی اظهار کرد: با تفکیک راهداری و راه و شهرسازی، سال ۹۹ آمار روستاهای استان احصا و احداث ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته برنامه‌ریزی شد که ۸۵۰ کیلومتر از این سطح برای ۱۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در دستور کار قرار گرفت که در ۲ سال گذشته ۳۶۵ کیلومتر از این مسیرها احداث شد.

 

شیروانی به احداث ۱۷۱ کیلومتر راه روستایی در لرستان طی سال گذشته و رتبه دوم استان در کشور اشاره کرد و یادآور شد: تهاتر قیر با پیمانکاران در سال جاری محقق نشده و امسال تنها ۷۳ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال سهمیه قیر رایگاه استان اختصاص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان سهمیه دریافتی قیر رایگان استان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را ۸۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: ۱۰۵ نقطه پرحادثه در جاده های لرستان شناسایی شده است که با توجه به موقعیت کوهستانی و وجود پیچ های تند در محورهای استان ،  بهسازی و ایمن سازی ۲۲ نقطه با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات استان در دست اقدام است.

وی انجام ۹۳ کیلومتر زیرسازی محور روستایی و لکه گیری و روکش آسفالت ۲۹۵ کیلومتر محورهای شریانی استان را از جمله اقدامات سال جاری برشمرد و افزود: انجام ایمن سازی در سطح ۶۰ کیلومتر، تامین و نگهداری ۱۴۱ کیلومتر روشنایی، سه هزار کیلومتر خط کشی، نصب ۱۰۰ هزار عدد تابلو و علائم ایمنی و تکمیل ۲ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی نیز از ابتدای امسال تاکنون صورت گرفته است.

شیروانی بیان کرد: از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۸۰۷ کیلومتر روکش آسفالت راه‌ها در لرستان انجام، ۱۲۰ کیلومتر نیوجرسی نصب و بیش از پنج هزار کیلومتر خط کشی راه‌ها اجرا و استان در رتبه دوازدهم استان های با کمترین میزان تصادفات قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا از محورهای لرستان در سال گذشته و یک میلیون و ۵۰۰ مسافر نیز از طریق ناوگان عمومی جابه‌جا شدند.

 گازرسانی

کرم گودرزی مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان در خصوص این مهم از گازرسانی به ۲ شهر، ۳۹۰ روستا و ۱۲۰۶ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان دی ماه  سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در راستای تاکید دولت مردمی مبنی بر خدمات رسانی حداکثری و مطلوب به مردم لرستان و با تلاش و همت کارکنان خدوم شرکت گاز استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون گازرسانی به ۲ شهر، ۳۹۰ روستا و ۱۲۰۶ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی به بهره‌برداری رسیده است.

گودرزی افزود: این شرکت در ادامه توسعه گازرسانی و ایجاد زیرساخت گاز در بخش‌های صنعتی، شهری و روستایی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ۱۸۰ کیلومتر خط تغذیه، ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع، ۳۴ ایستگاه تقلیل فشار گاز و نصب ۲۳۱۵۰ علمک در اقصی نقاط استان انجام داده است.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان اینکه خدمت به مردم لرستان در راستای رشد اقتصادی، حفظ محیط زیست، مهاجرت معکوس و ایجاد رفاه، همواره از اهداف و اولویت‌های شرکت گاز استان است، اظهار کرد: این شرکت از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اشتراک پذیری بیش از ۲۱ هزار و ۶۴۷ مشترک شهری و ۳۰ هزار و ۳۱۴ مشترک روستایی را انجام داده است.

جهش تولید مسکن

در این خصوص بهزاد شاکرمی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۹۷۸ واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان به مرحله آماده سازی و عقد قرارداد رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک هزار و ۹۰۰ واحد بیشتر است، اظهار کرد: در هشت ماه امسال چهار هزار و ۷۷۸ پروانه صادر شده که ۹۸۲ پروانه نسبت به هشت ماه سال قبل پیشرفت داشته است.

وی افزود: چهار هزار و سه واحد در بخش پی کنی انجام شده که نسبت به قبل ۲ هزار و ۷۷۵ واحد بیشتر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان یادآور شد: همچنین در بحث پروانه‌ها از مجموع هفت هزار و ۳۳۹ واحد، سه هزار و ۹۳۷ واحد پروانه صادر شده است.

شاکرمی یادآور شد: ۵۸ هزار و ۱۴۵ واحد در برش ۲ ساله سهمیه احداث مسکن استان لرستان است که در این برش، ۲۴ هزار و ۸۳۱ واحد تعهد داریم که هفت هزار و ۳۳۹ واحد را شروع کرده ایم.

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: تا پایان سال امکان اینکه به ۱۲ یا ۱۳ هزار واحد برسیم، وجود دارد و با توجه به اینکه در برش استانی عقب هستیم، می توانیم تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ این عقب ماندگی را جبران کنیم.

 

شاکرمی یادآور شد: طی دوره چهار ساله سهمیه استان در ساخت مسکن ۱۱۶ هزار و ۲۹۰ واحد بوده که از این میزان، ۴۹ هزار و ۶۶۳ واحد حمایتی ، ۲۲ هزار و ۷۳ واحد خودمالک شهری، ۱۶ هزار و ۵۵۴ واحد بازآفرینی شهری و ۲۸ هزار مسکن روستایی است.

وی اضافه کرد: برای ساخت در حوزه حمایتی تاکنون ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر متقاضی واجد شرایط چهار شرط و ۱۱۶ هزار و ۷۷۹ واحد متقاضی سه شرط هستند که برنامه‌ریزی مسکن بر اساس افراد واجد شرایط سه شرط است.

 بخش تعاون است

سیدفرهاد ناصری‌نیا مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این باره گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۲۲ تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه بخش تعاون یک نهاد مردمی و دینی است که می‌تواند نقش عدالت و ارائه خدمات را به جامعه ایفا کند، اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۲۲ تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی تشکیل شده که ۴۸۵۷ عضو دارند و زمینه اشتغال ۳۹۶۰ نفر را در سطح استان فراهم کرده‌اند.

ناصری‌نیا با اشاره به میزان صادرات انجام شده توسط شرکت‌های تعاونی، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعاونی‌های استان ۷۲ هزار و ۱۳۰ دلار تولید خود را به سایر کشورها صادر کرده‌اند که عمده این صادرات در حوزه خدمات، صنعت، معدن و کشاورزی بوده و از طریق گمرک‌های مختلف انجام شده است.

وی تعداد تعاونی‌های فعال در لرستان را ۳۲۱۰ شرکت تعاونی دانست و افزود: این تعاونی‌ها با ۲۶ هزار و ۷۵۱ عضو در ۱۵ گرایش اقتصادی در بخش‌های مختلف زمینه اشتغال‌زایی بیش از ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده‌اند.

 

ناصری‌نیا به ظرفیت روستاهای لرستان برای تشکیل تعاونی تولیدات مختلف اشاره کرد و گفت: ۳۷۳ تعاونی روستایی در سطح لرستان با ۲۹۲۳ عضو و اشتغال بیش از ۴۰۰۰ نفر در این استان تشکیل و در حوزه مختلف اقتصادی مشغول فعالیت و تولید هستند.

توسعه ارتباطات و توجه به مناطق محروم

مجتبی صارمی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان در این باره گفت: طبق برنامه ابلاغی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال جاری ۲۲۵ روستای باقی مانده استان به شبکه ملی ارتباطات وصل می‌شوند.

وی با بیان اینکه اولویت کاری برای ما با روستاهای بالای ۲۰ خانوار است، بیان کرد: طی سال گذشته با بررسی‌ها و پیگیری‌های زیادی که انجام دادیم ۳۱۷ روستا فاقد ارتباط داشتیم، در این راستا برای ۹۲ روستا یا سایت جدید با چهار تا پنج میلیارد تومان هزینه و برخی سایت‌ها را نیز ارتقاء دادیم. همچنین برای امسال ۲۲۵ روستای باقیمانده را در برنامه داریم که به اپراتورها ابلاغ شده تا پایان سال جاری مشکل این روستاها حل شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان با اشاره به اینکه چون در منطقه کوهستانی هستیم نقاط کور جاده‌ای داریم، تصریح کرد: ابلاغ‌هایی از طرف وزارت ارتباطات داریم که سالانه تعهداتی برعهده اپراتورها گذاشته می‌شود و ملزم به اجرای پروژه می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه در طرح توسعه زیرساخت‌های ارتباطی هیچ تبعیضی بین روستاها نداریم، تصریح کرد: روستاهایی که مشکل داشتند به وزارت ارتباطات معرفی و مجوز و اعتبار را تأمین و ابلاغ کردند. عمده مشکلات ما در تأمین تجهیزات است که به دلیل تحریم‌هاست که اگر نبود شاید بالای ۸۰ درصد روستاها را انجام می‌دادیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان بیان کرد: طبق برنامه ابلاغی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال جاری ۲۲۵ روستای باقی مانده استان به شبکه ملی ارتباطات وصل می‌شوند.

صنعت آب و برق کشور

مهران امیری مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در این باره می‌گوید: ۹۹ درصد روستاهای استان برق‌دار هستند و یک درصد نیز روستاهای پراکنده با تعداد خانوار کم هستند.

وی اظهار کرد: تعریف ما از روستا بالای ۲۰ خانوار است اما ادعا داریم روستای بالای ۱۰ خانوار و حتی بالای پنج خانوار نیز بدون برق نداریم.

این مسئول ادامه داد: برگشت به روستا داریم که روستا را احیاء می‌کنند یا روستاهای سیاری داشتیم که الان در آن سکونت پیدا کردند، حاضر شده و درخواست‌های خود را می‌دهند.

امیری تصریح کرد: ۹۹ درصد روستاهای استان برق‌دار هستند و آن یک درصد نیز روستاهای پراکنده با تعداد خانوار کم هستند که شرایط قانونی فعلاً فراهم نشده یا ساکن منطقه‌ای هستند که امکان عبور از آن وجود ندارد.

یاسر اکبریان مدیرعامل شرکت آبفای لرستان نیز از روند موفق طرح جهاد آبرسانی در بیش از ۱۲۵ روستای استان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه باتلاش و روحیه جهادی و تعامل مثبتی که بین بسیج سازندگی و شرکت آبفا و همچنین حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد استان و معاون عمرانی وجود دارد شاهد روند مطلوب اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی در بیش از ۱۲۵ روستای استان به منظور تأمین آب شرب سالم و بهداشتی و رفع محرومیت روستاهای محروم استان در بخش آب هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به آخرین آمارهای دریافتی همکاران از مراحل اجرای پروژه مذکور در سطح شهرستان‌هایی که در حال انجام بوده پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از ۵۰ درصد است.

 

اکبریان بیان کرد: طبق برآوردها به نسبت کشوری در جایگاه مناسبی قرار داریم که البته باید با سرعت بخشیدن به روند مطلوب فعلی شاهد رسیدن آب سالم و بهداشتی لوله‌کشی به مردم این روستاها باشیم.

وی افزود: با افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه در استان جمعیتی بیش از ۷۱ هزار نفر از روستاییان تحت پوشش خدمات شرکت آبفا قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت آبفا لرستان خاطرنشان کرد: برای این پروژه‌ها که شامل احداث ایستگاه پمپاژ، نیرو رسانی، محوطه‌سازی، حصار کشی، ساخت اتاقک، تهیه تجهیزات چاه و چاهک، حفر چاه، خطوط انتقال، اجرای شبکه و … است که اعتباری بالغ بر ۴۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که طی مدت سه سال به بهره‌بردای خواهند رسید.

احیاء واحدهای تعطیل، نیمه تعطیل و راکد

فرهاد زیویار استاندار لرستان در این رابطه گفت: ستاد رفع موانع تولید استان تاکنون ۱۵۰ واحد تولیدی را احیاء و به چرخه تولید بازگردانده است که برخی از آنها ریز، برخی درشت و برخی متوسط هستند، در زمینه صنعت، شیلات، کشاورزی، معدن و گردشگری اتفاق‌های خوبی رخ داده است.

وی اظهار کرد: احیاء خودروسازی بروجرد بعد از ۷ سال، شیرخشک بروجرد بعد از ۱۳ الی ۱۴ سال، ماشین‌سازی خرم‌آباد بعد از چندین دهه، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، شروع به کار ۵ واحد تولید سلیس در استان، راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد بعد از ۱۱ سال تعطیلی که خود می تواند یک نشانه مثبت در استان باشد، تولید ۴ برابری گندم و … از اقدامات انجام شده است.

زیویار در ادامه گفت: امسال منابع مالی لرستان ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و مصارف استان ۶۰ هزار میلیارد تومان، که برای تامین ۱۰ هزار میلیارد تومانی منابع دوندگی‌های بسیاری انجام شده است.

استاندار لرستان گفت: ساختار قرارگاه رفع موانع تولید حل مشکلات تولید و رونق اشتغال است که در نهایت باعث رفع مشکلات مردم می‌شود.

 

زیویار افزود: با همدلی و همفکری و کار جهادی و انقلابی در سایه جمهوری اسلامی ایران به موفقیت و پیروزی خواهیم رسید، قدردان زحمات دولت‌های قبلی هستیم ولی در دولت سیزدهم اقدامات بزرگی در لرستان انجام شده است.

وی یادآور شد: ۱۳۰ پرونده صنایع مشکل دار لرستان در حال پیگیری است که بعد از رفع موانع به چرخه تولید باز خواهند گشت، برای رفع مشکلات پیچیده صنعتی لرستان تلاش می‌کنیم.

استاندار لرستان گفت: امسال در خودرو سازی بروجرد هفت هزار خودرو تولید شده است این شرکت با مشکلات بسیاری روبرو بود ولی امروز به تولید ملی رسیده است.

زیویار افزود: رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی بروجرد آغاز به کار گمرک و تامین مالی ۳۲۰ میلیاردی نساجی بروجرد و رفع مشکلات آن و دادن تسهیلات ۴۰۰ میلیاردی به داروسازی اکسیر از اقدامات مهم دولت در شهرستان بروجرد است. پرونده کارخانه تعطیل سامان کاشی به هیات حمایت وزارت صمت معرفی شده تا به چرخه تولید برسد.

وی بیان کرد: شرایطی برای امید آفرینی در لرستان با همدلی و همفکری مسئولان ایجاد شده است، مردم باید با خدمات مسئولان به نظام دلگرم شوند، مردم با حضور در صحنه‌های مختلف و خاص انقلاب و در صحنه سیاسی انتخابات دشمنان را مایوس و نامید خواهند کرد.  منبع ایسنا لرستان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.