موزه های خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

موزه های خرم آباد

  •  موزه فلک‌الافلاک

موزه های خرم آباد، موزه فلک‌الافلاک یا موزه قلعه یکی از موزه‌های مردم شناسی استان لرستان است.این موزه در قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد و در دوره پهلوی با قرار دادن برخی مدارک فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ فعالیت آن متوقف شد. موزه پس از جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را از سر گرفت.

بخش مردم شناسی موزه قلعه در سال ۱۳۸۱ با همکاری علیرضا فرزین افتتاح شد و دارای ۱۲ سالن است که آداب و رسوم مردم لر را به نمایش می‌گذارد.

  • موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی لرستان، محلی برای آشنایی با فرهنگ کهن مردم سرزمین لرستان به عنوان مهد فرهنگ، تاریخ و تمدنه که همواره با استقبال بی نظیر گردشگران مواجه می شه. موزه مردم شناسی استان لرستان در قلعه فلک الافلاک بر پا شده. در این موزه، گوشه ای از زندگی مردم لرستان در زمانهای قدیم در معرض دید قرار گرفته تا گردشگران بیشتر با آداب و رسوم مردم استان لرستان آشنا شن. در این موزه مجموعه ای از اشیا و جلوه هایی از زندگی بومی مردم استان لرستان به نمایش گذاشته شده. موزه مردم شناسی استان لرستان به عنوان یکی از غنی ترین موزه های مردم شناسی کشور در اردیبهشت سال ۱۳۸۱ در قلعه فلک الافلاک افتتاح شد. این موزه با ۱۲ سالن و راهرو هایی مرتبط به آن صحنه های بسیار بدیع و چشم نوازی رو از زندگی بومی مردم لرستان نشون می ده. پ‍وش‍‍اک زن‍‍ان و م‍ردان مثل ش‍‍ال و ع‍ب‍‍ا، ل‍ب‍‍اس ه‍‍ا ی م‍ح‍ل‍‍ی، ک‍ف‍ش، زی‍ور آلات، ان‍واع دس‍ت‍ب‍ن‍د و گ‍ردن ب‍ن‍د س‍‍اخ‍ت‍ه ش‍ده از س‍ن‍گ ه‍‍ا ی گ‍ر ان‍ب‍‍ه‍‍ا ک‍ه زن‍‍ان ب‍ه خ‍ود و ل‍ب‍‍اس ه‍‍ای‍ش‍‍ان آوی‍زان م‍‍ی ک‍ن‍ن، در م‍‍ع‍رض دی‍د ق‍رار گ‍رف‍ت‍ه است.

  • موزه حیات وحش

با همکاری و حمایت استانداری، محیط زیست، میراث فرهنگی، نوسازی مدارس و حمایت همه جانبه آموزش و پرورش استان به یشنهاد یکی از کارشناسان علاقمند در شهر خرم آباد اجرا شده که غنی ترین موزه طبیعی آموزش و پرورش کشور و جزو موزه های طبیعی برتر کل ارگانهای کشوراست، این موزه در زمینی حدود دو هزار متر طراحی شده است در این موزه موجودات طبیعی از قاره ها و کشورهای مختلف نگهداری می شوند، که از نوع خود منحصر به فرد است. این موزه از قسمتهای مختلفی همچون: ۱. پستانداران، گیاهخوار، گوشتخوار، جوندگان و گربه سانان ۲-سنگهای قیمتی، نیمه قیمتی و معمولی ۳- فسیلهای عصر حاضر تا صدها میلیون سال قبل، تشکیل شده. از جمله موجودات مهم آن می توان به گوساله دو سر، یوزپلنگ، ببر و شیر و پنج گونه گربه وحشی و بیش از صد نمونه سنگ قیمتی و نیمه قیمتی از جمله سنگ های آتشفشانی، شهاب سنگ و مروارید نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.