صدا و سیما ی خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

صدا و سیما ی خرم آباد

صدا و سیما ی خرم آباد معروف به صدا و سیمای لرستان ، در این نوشته به معرفی رادیو خرم آباد و سیمای خرم آباد یا شبک افلاک اشاره می گردد .بی شک صدا و سیما لرستان در پیشرفت و فرهنگ سازی نقش مهمی دارد

رادیو لرستان

رادیو لرستان در سال ۱۳۳۷ آغاز به کار کرد. در آن زمان نیروی ارتش و لشکرمستقر در خرم‌آباد به وسیله بی‌سیم، هفته‌ای یک روز به مدت شصت دقیقه برنامه‌های مختلفی پخش می‌کرد. در سال ۱۳۵۱ یک فرستنده یک کیلوواتی با پخش روزانه ۹ ساعت برنامه در خرم‌آباد آغاز به کار کرد که از این مدت ۸ ساعت به تقویت شبکه سراسری رادیو و یک ساعت نیز اختصاص به پخش اخبار و ترانه داشت. در سال ۱۳۵۲ در یکمین سالگرد تأسیس رادیو مرکز لرستان ساعات کار این مرکز به ۱۰ ساعت رسید که از این ده ساعت دو ساعت تولید محلی و بقیه آن تقویت شبکه بوده‌است.

شبکه افلاک

اواسط دهه 60 صدا و سیمای مرکز لرستان از ایستگاه رادیویی ماسور (باشگاه خبرنگاران جوان کنونی) به این بنای نیمه‌کاره انتقال یافت.

این شبکه از سال 1369 صبح‌های جمعه بر روی آنتن شبکه یک چند ساعت برنامه‌های متنوع، طنز، ورزشی و اجتماعی پخش می‌کرد تا این که 17 مهر 1381 شبکه استانی لرستان (افلاک) در زمان ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، افتتاح شد.

                                                                   Aflak tv.png

شبکه افلاک که با نام شبکه استانی سیمای مرکز لرستان نیز شناخته می‌شود. شبکه تلویزیونی استانی متعلق به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که ویژه مردم لر بخصوص در استان لرستان برنامه پخش می‌کند.

برنامه‌های این شبکه در سراسر استان لرستان از طریق فرستنده‌های آنالوگ زمینی روی باند UHF و VHF و از طریق فرستنده دیجیتال زمینی قابل دریافت است.

همچنین برنامه‌های این شبکه از طریق ماهواره‌های عرب ست و اینتل‌ست ۹۰۲ در ایران و برخی مناطق دنیا قابل دریافت است. برنامه‌های این شبکه هر روز از ساعت هشت صبح آغاز شده و تا ساعت یک بامداد ادامه می‌یابد.

تاریخچه

تلویزیون از سال ۱۳۵۱ با نصب چند ایستگاه فرستنده تلویزیونی بخشی از شهرستانهای لرستان تحت پوشش قرار گرفت. برنامه‌های این مرکز پیش از ایجاد شبکه استانی از سال ۱۳۶۷ با افتتاح تلویزیونی محلی استان فعالیت خود را به طور منسجم در مر کز آغاز نمود. تلویزیون محلی استان بر روی شبکه اول سیما در صبح روزهای جمعه پخش می‌شد و رویدادهای استان نیز در قالب خبر استان هر روزه ساعت ۱۶:۳۰ بر روی شبکه اول سیما پخش می‌شد.

شبکه استانی این مرکز با حضور ریس سازمان وقت علی لاریجانی در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۸۱ مصادف با میلاد حسین بن علی به بهره‌برداری رسید. بعد از پایان برنامه‌های این شبکه، شبکه مستند رله می‌شود. همچنین در سال ۱۳۸۷ پخش ماهواره‌ای آن آغاز گردید در این مراسم که با حضور معاون وقت امور مجلس و استانها و چندی از مسئولین استانی در خرم‌آباد صورت گرفت بر روی ماهواره اینتل‌ست ۹۰۲ به روی ماهواره فرستاده شد.

فرستنده دیجیتال

سیستم پخش سیمای مرکز لرستان به جز سیستم آنالوگ، از ۲۷ مهر ۱۳۸۹ بصورت دیجیتال نیز قابل دریافت است. در این سامانه پخش که از ایستگاه‌های شهر های مختلف استان لرستان قابل دریافت است، ۲۰ شبکه تلویزیونی و ۱۹ شبکه رادیویی در حال پخش می‌باشد.

 از سال ۱۳۶۷ با افتتاح تلویزیون استان این واحد بطور منسجم فعالیت خود را در مرکز آغاز نمود. تا آن زمان ۲۳ ایستگاه تلویزیون در استان فعال بود.
واحد فرستنده نیز از سال ۱۳۷۱ شروع به توسعه پوشش تلویزیونی اف ام استان نمود.
گفتنی است که در اولین مرحله در لرستان با توجه به گسترش شهرها و مراکز بخشها و روستاها که دارای برق شده بودند در طرح آرایشی آنتن فرستنده ها برای بهبود پخش و دریافت تصاویر شبکه های سراسری بازنگری شد.
سیمای استانی (افلاک) در سال ۱۳۸۱ راه اندازی شده است و از نوزدهم بهمن ۱۳۹۶ با پخش ۲۴ ساعت برنامه در شبانه روز کار خود را ادامه می‌دهد.
عزت الله چنگایی یکی از قدیمی ترین پیشکسوتان صدا و سیمای لرستان است. وی در گفتگو با خبرنگار ایرنا از خاطرات آن روزها میگوید.
چنگایی اظهار داشت: تا دهه ۵۰ چیزی به نام‌تلویزیون در خرم‌ آباد نداشتیم و من در سال های حدود ۵۱ یا ۵۲ بود که برای اولین بار چشمم به جعبه جادویی در این شهر افتاد و هر زمان که پای ما به شهر های خوزستان می رسید ساعتهای زیادی را پشت شیشه مغازه ها به تماشای تلویزیون می ایستادم.
وی گفت: در آن سالها مسئولان حکومت شاهنشاهی می گفتند که در شهرهای کوهستانی نه قطار وارد میشود و نه تلویزیون که این مسئله منطقه لرستان را با چالش هایی مواجه کرده بود.
این پیشکسوت حوزه رسانه اظهار داشت: پس از ورود تلویزیون و در جریان جنگ تحمیلی با وجود محدودیت های فراوان و کمبود شدید تجهیزات، بچه های خبر با ابتکار خود موفق به تولید و مونتاژ موفق چند برنامه شدند که ادامه آن روند منتج به تولید برنامه برای همان سال شد.
وی افزود: حرکت آن سالها و بدنبال آن ایجاد شبکه استانی موجب از نشاط غرور و پویایی را در جامعه زمان خود بوجود آورده بود که همین امر موجب تولد نسل جدیدی شد که بعدها پیشتازان عرصه فرهنگ و هنر جامعه شدند.
لازم به ذکر است که شبکه افلاک لرستان سالانه متعهد به تولید یکهزار و ۵۰۰ ساعت برنامه برای مردم استان است که تا به حال و در ۶ماهه نخست موفق به تولید ۷۴۲ ساعت برنامه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.