نظرات درباره خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 9 دقیقه

نظرات در باره خرم آباد

نظرات درباره خرم آبادلیست مکان های دیدنی خرم آباد با آدرس ،در این نوشته سعی شده نظرات شخصیت های جهانی و شهروندان ایران پیرامون تمدن کهن خرم آباد در گذر تاریخ بشر مطرح گردد.

سفیر سوئیس

سفیر سوئیس بابیان اینکه اعتقاد زیادی به ظرفیت‌های توریستی شهر خرم‌آباد دارم، گفت: مردم کشور سوئیس می‌توانند از ظرفیت‌های گردشگری این شهر سود ببرند.

جولیوهاس در نشست با مسئولان شهرداری خرم‌آباد که در سالن جلسات شهرداری خرم‌آباد برگزار شد ضمن قدردانی از استقبال گرم شهرداری برای این دیدار اظهار داشت: چندین بار به خرم‌آباد سفرکرده‌ام و این شهر زیباترین منطقه‌ای است که در ایران دیدم.

وی بابیان اینکه اعتقاد زیادی به ظرفیت‌های توریستی شهر خرم‌آباد دارم، افزود: تاکنون توریست‌های زیادی به ایران سفرکرده و از شهرهای مانند شیراز و اصفهان بازدید کرده‌اند که عمده این توریست‌های  افراد میان‌سال عاشق فرهنگ بوده‌اند اما این رویه تغییر خواهد کرد و جوان‌هایی به ایران می‌آیند که عاشق طبیعت و گردشگری هستند.

سفیر سوئیس با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران عنوان کرد: ایران جالب‌ترین کشور جهان است و معتقدم ظرفیت گردشگری شهر خرم‌آباد بیشتر از این است.

وی بابیان اینکه مردم کشور سوئیس تقاضای زیادی در زمینهٔ توریسم دارند، بیان کرد: مردم کشور سوئیس می‌توانند از ظرفیت‌های گردشگری این شهر سود ببرند و شهروندان خرم‌آباد نیز از منابع توریستی سوئیس سود ببرند و برای توسعه در زمینه‌های مختلف از شما حمایت می‌کنیم.

هاس گفت: من سعی می‌کنیم با طبیعت‌گردی دانشم را در این زمینه افزایش دهم و توصیه می‌کنیم شما نیز در مورد کشور سوئیس آگاه شوید.

وی بابیان اینکه حدود سه هزار سرمایه‌گذار در کشور سوئیس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: شهر خرم‌آباد این توانایی را دارد که در مرحله بعد از تهران قرار گیرد.

سفیر سوئیس اظهار داشت: من به‌ عنوان سفیر می‌توانم شمارا به مردم کشورم معرفی کنم بنابراین می‌توانم مانند یک انتقال‌دهنده باشم بنابراین شما می‌توانید درخواست‌های خود را ارائه دهید و من نیز درخواست‌های زیادی از مردم سوئیس بگیرم.

 

دفتر منطقه‌ای اسکان بشر سازمان ملل متحدمعرفی مکان های تاریخی خرم آباد

خرم آبادبه عنوان یک شهر نمونه گردشگری انتخاب شده است. این انتخاب به منظور اجرای طرح توسعه پایدار شهری بر مبنای گردشگری است. محور اجرای این طرح قلعه فلک‌الافلاک است و ساماندهی فضای اطراف این قلعه و هم‌چنین طرح مرمت و حفاظت از سایر آثار باستانی سطح شهر خرم‌آباد نیز جزء این طرح محسوب می‌شود. خرم‌آباد به عنوان نخستین شهر ایران به منظور اجرای این طرح از سوی دفتر منطقه‌ای اسکان بشر سازمان ملل متحد انتخاب گردیده و هزینه اجرای این طرح نیز ۷۰۰ هزار دلار اعلام شده است.[۱۶۷][۱۶۸][۱۶۹] خرم‌آباد همچنین در تعطیلات

پرفسور فرانک هول

پرفسور فرانک هولدر این رابطه عنوان کرد: من در سال 1968 برای اولین بار به لرستان آمدم و شروع به انجام یکسری بررسی و تحقیقات روی دره خرم آباد کردم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قبلا هیچ کار تحقیقاتی روی خرم آباد انجام نشده بود برای اولین بار این ما بودیم که تحقیقات را در این منطقه باستانی آغاز کردیم.

این باستان شناس برجسته دنیا با یادآوری اینکه در 50 سال اخیر تحقیقات زیادی روی آثار پیش از تاریخ در ایران و سوریه انجام داده است، عنوان کرد: این در حالیست که به اعتقاد من منطقه لرستان بسیار به لحاظ تاریخی غنی است.

پرفسور هول ادامه داد: ابزار و ادوات سنگی که در پی کاوشهای باستان شناسی در دره خرم آباد کشف کردیم بسیار مهم و مفید برای تاریخ بشر بوده است.

پایتخت پارینه سنگی

وی از دره خرم آباد به عنوان پایتخت پارینه سنگی ایران یاد کرد و بیان داشت: با وجود آثاری که در مدت تحقیقات ما پیدا شده ما هنوز اطلاعات بسیار کمی از زبان و موسیقی این منطقه در دوران پیش از تاریخ در دست داریم و این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

این استاد دانشگاه رایس آمریکا با تاکید بر اینکه تحقیقات پارینه سنگی تنها منحصر به ابزار نمی شود، ادامه داد: ما بیاید به لحاظ جغرافیایی، زمین شناسی و آب و هوایی نیز این منطقه را مطالعه کنیم.

برای نخستین بار انسانهای مدرن در خرم آباد زندگی کرده اند

پرفسور هول معتقد است که دره خرم آباد لحاظ آب و هوایی در طول تاریخ تغییرات زیادی داشته و یادآور شد: بعد از دوران یخبندان شرایط زیست محیطی برای سکونت بشر در این منطقه مناسب تر شده است.

وی به تحقیقات خود بر روی غار یافته خرم آباد اشاره کرد و بیان داشت: مطابق این تحقیقات برای نخستین بار انسانهای مدرن در این منطقه زندگی کرده اند.

این محقق برجسته دنیا ادامه داد: مطابق این بررسی ها برای اولین بار ساکنان این منطقه بوده اند که از ابزارهای استخوانی و یکسری لباسهای که از محیط اطراف برای خود به دست آورده اند استفاده کرده اند.

پرفسور هول به تحولات ابزاری در میان ساکنان دره خرم آباد اشاره کرد و گفت: در این منطقه به تدریج انسانها برای نخستین بار برای زندگی گروهی آماده شده اند.

وی به یافته های خو از غاز “کنجی” نیز اشاره کرد و گفت: بعد از یکسری بررسیهای کوتاه بر روی غار کنجی متوجه شدیم که این غار می تواند یکی از مطالعات بسیار عالی در زمینه باستان شناسی باشد.

پرفسور هول با بیان اینکه در ابتدا ما یکسری تیغه های سنگی در این منطقه پیدا کردیم، تصریح کرد: همین موضوع ما را امیدوار کرد که تحقیقات را در این غار ادامه دهیم زیرا این تیغه ها در رابطه با انسانهای شکارگر بسیار مهم بودند.

غار یافته میراثی غنی از پارینه سنگی جهانخرم آباد

 

  • وی یادآور شد: بعد از غار “کنجی” ما مطالعه روی غار “پاسنگر” را شروع کردیم و در تلاش بودیم که آثار یافته شده در این منطقه را با آثاری که از غار کنجی به دست آورده بودیم مقایسه کنیم.

این باستان شناس برجسته دنیا با اشاره به تحقیقات گسترده خود بر روی غارهای لرستان عنوان کرد: ما در روند انجام این تحقیقات هیچگاه از کار خسته نشدیم و توانستیم غار “یافته” را نیز در خرم آباد پیدا کنیم.

دره خرم آباد بهشت پیش از تاریخ برای باستان شناسان

پرفسور هول از غار یافته به عنوان میراثی غنی یاد کرد و گفت: به واقع دره خرم آباد بهشت پیش از تاریخ برای باستان شناسان است.

وی از قدمت و تاریخچه سکونت انسانها در خرم آباد سخن گفت و بیان داشت: این منطقه شرایط آب و هوایی و زیست بسیار خوبی برای بشر داشته به طوریکه در اطراف خرم آباد آثار نوسنگی نیز یافت شده است که باید تحقیقات در این زمینه بیشتر انجام شود.

استاد دانشگاه رایس آمریکا و باستان شناس برجسته دنیا از دره خرم آباد به عنوان یکی از نخستین سکونتگاههای انسان یاد کرد و بیان داشت: مردم لرستان بومی همین منطقه هستند و از جای دیگری به این منطقه مهاجرت نکرده اند.

 

غار یافته ، مکانی ارزشمند در باستان شناسی پارینه سنگی جهان

غار یافته خرم آباد، مکانی ارزشمند در باستان شناسی پارینه سنگی جهان محسوب می شود. این غار برای اولین باردر سال 1965 میلادی توسط “فرانک هول” باستان شناس آمریکایی مورد کاوش قرار گرفت.

مارسل اوت سرپرست بلژیکی

نیز دومین دوره کاوش این غار توسط هیئت مشترک ایران و بلژیک آغاز شد. سرپرست ایرانی هیئت کاوش در اظهار نظری پیش از این عنوان کرده بود: غار یافته به دلیل دارا بودن بیش از دو متر رسوبات باستان شناختی اواخر عصر یخ شامل بقایای فرهنگی دوره پارینه سنگی جدید دارای اهمیت فراوانی در مطالعه فرهنگ اوایل این دوره در خاور نزدیک و اروپا است.

وی با اشاره به اینکه بقایای فرهنگی باقیمانده از انسانهای مدرن با عنوان فرهنگ اوریناسی شناخته می شود، اظهارداشت: این فرهنگ مربوط به انسانهایی است که ابزارهای کارآمدی که اغلب بر روی تیغه ساخته می شده، برای شکار و سایر منظورها استفاده می کردند.

سرپرست بلژیکی گروه کاوش غار یافته نیز گفته بود که در مطالعات انجام شده شباهتهای فراوانی میان مصنوعات سنگی و فرهنگ اوریناسی اروپا وجود دارد.

مرکز مطالعات پیش از تاریخی

مارسل اوت افزود: تا پیش از این کاوشها، برخی از متخصصان فرهنگ اوریناسی، پارینه سنگی جدید را مختص اروپا و حاشیه شرقی مدیترانه می دانستند.

لرستان به دلیل دارا بودن شرایط مساعد آب و هوایی، محیط مناسبی برای استقرار بشر در زمان های پیش از تاریخ بوده و این اهمیت باعث شده در سال 1965 میلادی دره خرم آباد به عنوان مرکز مطالعات پیش از تاریخی دانشگاه پل آمریکا به سرپرستی دکتر فرانک هول و کنت فلانری قرار گیرد

 

دکتر فرزانه سلیمانی

1_ سطح کیفیت یک امر نسبی است ولی در مجموع با توجه به اینکه این جشنواره بین‌المللی در یک استان برگزار می‌شد، سطح کیفی آن مطلوب بود. قطعاً زحمات بسیار زیاد و ارزشمندی متولیان این جشنواره به دوش کشیدند و با تمام فراز و فرودها بنده از برگزاری جشنواره همار در خرم‌آباد و موسسه آرتا راضی هستم.
2_ خرم‌آباد واقعاً برازنده‌ی نام خود است، سرسبز، زیبا با تنوع اقلیمی و زیستی متفاوت که بزرگ‌ترین مزیت آن وجود سرچشمه‌های خروشان و پرآب است.
3_ خرم‌آباد شهر مردمان مهربان که در تلخ‌ترین لحظات باز هم به شما لبخند می‌زنند، شهر تلاش و همدلی، شهری سبز با آسمانی آبی و پاک که انعکاس قلب‌های بی‌ریا و ساده‌ی مردمان این سرزمین است. شهری پرآب که حیاتش در حال تپش است.
4_ هنر در زندگی من بسیار تأثیرگذار بوده است، چرا که در میان تمام واقعیت‌های تلخ زندگی مثل پنجره‌ای روشن حقیقت دیگری را در میان دنیای من با جهان اطرافم باز می‌کند.

دنیلا بلترانی از کشور ایتالیا

1_ سطح کیفی جشنواره بسیار خوب بود، تیم اجرایی سازمان‌دهی مطلوبی داشتند، برنامه‌های متنوع نیز بر جذاب‌تر شدن جشنواره افزوده بود.
2_ خرم‌آباد شهری با پیشینه‌ای کهن که دارای بناهای تاریخی و زیبایی است، نهرهای پرآب، لباس‌های محلی با رنگ‌بندی‌های شاد و آب و هوایی چهارفصل باعث شده است خرم‌آباد دیدنی باشد.
3_ مردم خرم‌آباد مردمی صمیمی، مهمان‌نواز و دست‌ودل باز هستند. در کنار آن‌ها اصلاً احساس غریبی نمی‌کنید.
4_ هنر یک تلاش بشری است که به ما اجازه‌ی تبادل می‌دهد، آشنا شدن با آداب‌ورسوم و فرهنگ دیگر کشورها و همچنین تبادل آثار هنری زمینه‌ساز رشد بیشتر ما می‌شود.

نوشین نفیسی

1_ در درجه اول اهمیت برگزاری چنین جشنواره مهمی در شهری که با کم‌ترین امکانات و بدون حمایت‌های دولتی توانسته است، یک پروژه بین‌المللی را اساساً با اتکا به توان و نیروی یک موسسه فرهنگی و فعالین فرهنگی شهر تدارک دیده و به جلو پیش ببرند، این امر جای تقدیر دارد، جشنواره از سطح کیفی خوبی برخوردار بود و از بسیاری جشنواره‌های دیگر در شهرها و استان‌هایی بزرگ‌تر با امکانات بیشتر جشنواره همار پربارتر و حرفه‌ای‌تر برگزار شد.
2_ مردم خرم‌آباد را بسیار مهمان‌نواز، گرم و پرتلاش دیدم، مردمی که دلشان برای فرهنگ می‌تپد دست‌به‌دست هم دادند تا این پروژه جلو برود، خرم‌آباد دارای جاذبه‌های فراوان از لحاظ تاریخی و صنایع‌دستی است.
3_ طبیعتی بکر و زیبا، کوه‌های سترگ و چشمه‌ها و آب‌های فراوان و درختان کهن‌سال، بلوط و مردمی مهربان
4_ من بیش از 26 سال از زندگی‌ام را تنگاتنگ با هنر زیسته‌ام، طبعاً هنر جزئی جدایی‌ناپذیر از وجودم و زندگی من است. هنر برای من دریچه‌ای به خودم و طریقه‌ای برای ارتباط با دیگران است، زبانی برای حرف زدن

شهرناز زرکش:

1_ با توجه به اینکه جشنواره در سطح بین‌المللی برگزار می‌شد و هیچ حامی دولتی و پشتیبانی نداشت و مجریان برگزاری از لحاظ مالی در تنگنا قرار داشتند به نظرم عالی برگزار شد.
2_ با وجود یک بنای بسیار خاص و زیبا مثل قلعه فلک الا افلاک در محدوده بازار قدیمی شهر، خرم‌آباد جذابیت خاصی دارد.
3_ بنده در فصول مختلف چند بار به خرم‌آباد سفر کرده‌ام، حتماً دیدن خرم‌آباد را به دیگر دوستانم پیشنهاد می‌دهم، طبیعت لرستان واقعاً دیدنی است.

4_ هنر در زندگی اکثر هنرمندان نمود خاصی دارد و به نظر من هنرمندی در زندگی هنری‌اش موفق است که هنر را به تمام جنبه‌های زندگی خود راه بدهد.   96/9/14

تبدیل بزرگ ترین شهر لر نشین به یک کلان شهرپارک زیباکنار

 دکتر سید موسی خادمی  استاندار لرستان ظهر پنجشنبه در شورای اداری خرم آباد 

 با اشاره به اینکه بزرگترین نعمتی که می تواند شامل حال فرد شود این است که مردم به او مراجعه کنند و او مشکل مردم را حل کند، ادامه داد: اگر رفتار شما با مردم خوب باشد و مشکلات آنها را حل کنید، اولا مسائل به بحران تبدیل نمی شود و در ثانی رضایتمندی بیشتر می شود؛ مدیران به نقش خود در گسترش روحیه خدمتگزاری و تامین رضایتمندی مردم در حکومت توجه داشته باشند.

استاندار لرستان با بیان اینکه خرم آباد به عنوان بزرگترین شهر لر نشین در واقع مرکز لرهای کشور هم محسوب می شود و باید تبدیل به یک شهر خوب و زیبا شود، افزود: استعدادهای اولیه خرم آباد برای تبدیل شدن به یک کلان شهر خوب است، طبیعت، وجود قلعه فلک الافلاک، رودخانه خرم آباد و ارتفاعات اطراف خرم آباد استعدادهای بسیار خوبی هستند و کمتر شهری است که این استعدادها را یکجا داشته باشد.

خادمی با تاکید بر اینکه بخشی از کار باید در حوزه دولتی انجام شود، یادآور شد: قلعه فلک الافلاک با تلاش زیادی که از قبل شده بود، از سال ۷۰ با دستور رهبری و بعد مصوبه مجلس و جلسات هیئت دولت و … گام های خوبی در راستای ساماندهی برداشته و در چندماه اخیر به نتیجه رسید و تفاهم کاملی در این حوزه برقرار شده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش آزادسازی این قلعه از چندین کارخانه با هزار اشتغال ارزشمند تر خواهد بود، ادامه داد: در حوزه ساماندهی رودخانه خرم آباد، مطالعات آن تمام شده و بخش هایی از آن را اجرا خواهیم کرد، ساماندهی پل های روی رودخانه در دستور کار است.   96/11/12

شعر خرم آباد

نام‌ات
لذت آرامشی ست
بر آشوب و اضطراب دل‌ام
وقتی که ظلمت جاده
پیچ می‌خورد پیچ در پیچ
بر بغض پنهان گلویم
نام‌ات
صف طویل چراغ‌هاست
از چند فرسخی
مثل مشعل گردانی
سپاه اریو برزن
در مشت‌های پرصلابت بلوط
به حراست
از خشت‌خشت فلاک‌الافلاک
بر بام کوهستانی دیارم
نام‌ات
دیدن تابلویی ست
در ورودی زادگاه‌ام
نیمه‌شبی که خسته
از راهی دور می‌رسم
اولاد ارشد لرستان
زیبا مثل خودت خرم‌آباد …

شعر: استاد هوشنگ رئوف  (96/12/12 )

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.