آزادراه خرم‌آباد – اراک

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

آزادراه خرم‌آباد – اراکرکورد عملیات لاینینگ در تونل سه‌خطه آزادراه اراک- خرم‌آباد ثبت شد

آزاد راه خرم آباد اراک ،به طول 135 کیلومتر به عنوان حلقه اتصالی کریدور ترانزیتی شمال بـــه جنوب، آزاد راه پل زال – خرم آباد را به آزاد راه قم – تهران و ساوه – سلفچگان متصل نمــوده و از نقش

حائز اهمیتی برخوردار میباشد با تکمیل احداث این محور، مسیر کنونی تا بیش از 45 کیلومتـر کاهش یافته و در کاهش زمان مسافرت، خسارات جاده ای، استهـلاک خودروهـای عبـوری و ارتقــاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه بسیار تأثیر گذار خواهد بود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان دکتر   احمدرضا دالوند شنبه 1402/11/7 در سخنانی از پیگیری استاندار به‌منظور ادامه عملیات اجرایی قطعه دوم پروژه آزادراه خرم‌آباد – اراک خبر داد و اظهار داشت: طی جلسه‌ای که چند روز اخیر در دفتر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با حضور استانداران لرستان و مرکزی برگزار و موضوع ادامه ساخت و تکمیل پروژه آزادراه خرم‌آباد – اراک مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بعد از توافق، تفاهم‌نامه‌ای بین استانداران منعقد شد که بر اساس آن ادامه روند ساخت این آزادراه، بخشی از اعتبار آن با مشارکت لرستان و مرکزی از طریق منابع مالی این دو استان و باقیمانده توسط دولت تأمین خواهد شد.

آزادراه خرم آباد - بروجرد - اراک مکملی برای توسعه لرستان - ایرنا

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه قرارگاه خاتم مجری این پروژه است، تصریح کرد: این طرح یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به شمار می‌آید که در رشد و توسعه منطقه نقش مهمی دارد.

دالوند، ادامه داد: پس از اصلاح قرارداد بین شرکت زیرساخت و قرارگاه خاتم به‌زودی شاهد ادامه روند ساخت آزادراه خرم‌آباد – اراک خواهیم بود.

بنابراین گزارش، قطعه اول این طرح به طول ۶۵ کیلومتر اجرا و قطعه دوم آن به طول ۶۷ کیلومتر که ۱۳ کیلومتر آن در حوزه لرستان و ۵۴ کیلومتر در حوزه استان مرکزی قرار دارد.

آزاد راه خرم آباد اراک ،به طول 135 کیلومتر به عنوان حلقه اتصالی کریدور ترانزیتی شمال بـــه جنوب، آزاد راه پل زال – خرم آباد را به آزاد راه قم – تهران و ساوه – سلفچگان متصل نمــوده و از نقش حائز اهمیتی برخوردار میباشد با تکمیل احداث این محور، مسیر کنونی تا بیش از 45 کیلومتـر کاهش یافته و در کاهش زمان مسافرت، خسارات جاده ای، استهـلاک خودروهـای عبـوری و ارتقــاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه بسیار تأثیر گذار خواهد بود.بدین منظور قرارداد مشارکـــــت احداث ، فی ما بین وزارت راه و شهرسازی وقرارگاه خاتم الانبیا(ص) با نسبت 60 % سهــم وزارت و 40 % سهم قرارگاه  منعقد گردید

ویژگی پروژهآزاد راه خرم آباد به بروجرد بزودی افتتاح می‌شود - ایرنا

محمود جلالی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص افتتاح طرح آزاد راه خرم آباد- اراک و ویژگی‌های این آزاد راه گفت: طول آزاد راه خرم آباد – اراک ۱۳۴ کیلومتر است که به صورت ۶ خطه کار می‌شود و خرم آباد را به کمربندی شمالی اراک متصل می‌کند.
وی بیان کرد: این آزاد راه ۴ قطعه اجرایی دارد که این قطعات قابلیت ورود به ترافیک به صورت مجزا را دارند.
مجری طرح ازاد راه خرم آباد – اراک گفت: در مرحله اول سه قطعه از این پروژه که بیشترین خروجی اقتصادی را برای ارتباطات و ترافیک کشور دارد به عنوان قطعات دارای اولویت اجرا شده است.
وی افزود: بیشترین ابنیه‌ها و مسائل پیچیده پروژه در داخل سه قطعه ۲، ۳ و ۴ به طول ۶۷ کیلومتر بوده است که از خرم آباد به بروجرد اجرای آن را آغاز کردیم که برای بهره برداری از آن آماده هستیم.
جلالی تاکید کرد: افتتاح این پروژه مسیر خرم آباد- اراک را به طول ۳۲ کیلومتر کوتاه می‌کند و سفری که از شهرستان خرم آباد تا بعد از بروجرد که نقطه اتصالی ما است حدود ۴۳ دقیقه زمان سفر را کوتاه می‌کند.
مجری طرح آزادراه خرم آباد- اراک گفت: در حال حاضر نقطه‌های حادثه خیز و برف گیر گردنه زاغه نزدیک خرم آباد و رازان در استان لرستان  در جاده قدیم خرم آباد به سمت بروجرد وجود دارد که با احداث  این آزاد راه حذف می‌شود.
وی افزود: این آزاد راه به صورت ۶ خطه احداث می‌شود و برای اولین بار تونل‌های بلندی که در مسیر وجود دارد به صورت سه خط رفت و سه خط برگشت است و برای اولین آزاد راه با تونل‌های مسیر ۶ خطه در کشور طراحی و اجرا شده است.
جلالی در خصوص ویژگی این آزادراه گفت: چون این کریدور شمال به جنوب کشور است و جزو کریدور‌های پرترافیکی کشور است باتوجه به اهمیت ترافیکی این مسیر امیدواریم بهره وری در نقل و انتقال و ترانزیت کالا و مسافر به خوبی انجام شود.
مجری طرح آزادراه خرم آباد- اراک در توضیح هزینه‌های این پروژه گفت: تا حدود ۴ سال گذشته هزینه‌های ساخت بسیار کمتر بود و در دو سه سال اخیر هزینه‌های پروژه به طور چشم گیری افزایش یافته است، اما چون بیشتر کار پروژه در سال‌های گذشته انجام شده است پروژه خیلی متاثر از افزایش قیمت‌ها نشد و به همین دلیل در زمان بهره برداری حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه هزینه شده است که بعد از بهره برداری کار‌های تکمیلی را در برنامه خود قرار می‌دهیم تا پروژه استاندارد‌های روز را داشته باشد و پیش بینی می‌شود با هزینه‌ای حدود ۳ هزار میلیارد تومان کار قطعات دو، سه و چهار که ۶۷ کیلومتر است به پایان برسد،
وی افزود: براساس بررسی ها ازش روز این پروژه به ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
جلالی در خصوص تعیین عوارض این آزاد راه گفت: عوارض خودرو‌های سواری در این آزادراه حدود ۱۵ هزار تومان پیش بینی شده است که به نسبت پروژه با تعبیه ۷ هزار و ۵۰۰ متر تونل دوقلو در مسیر و برخورداری از استاندارد بالا این رقم که حداقل قیمت است پیش بینی شده است.
مجری طرح آزادراه خرم آباد- اراک در خصوص مدت زمان ساخت این آزادراه گفت: مطالعه و بررسی این پروژه در سال ۹۲  آغاز و قرارداد‌های آن بسته شد و از سال ۹۳ اجرای کار به طور جدی آغاز شد و تقریباً ساخت این پروژه حدود ۷ سال طول کشیده است.

طول تونل‌های  آزادراه خرم آباد اراک  8/5 کیلومتر افتتاح آزادراه شهید محمد بروجردی خرم آباد- بروجرد

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از عملیات اجرایی آزادراه ارک-خرم آباد بازدید کرد و  با اشاره به حجم عملیات خاکی این پروژه اظهار داشت: آزادراه اراک- خرم‌آباد با 42 میلیون متر مکعب عملیات خاکی دومین پروژه بعد از آزادراه تهران- شمال در این حجم عملیات است.
خادمی خاطرنشان کرد: این آزادراه حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب کشور است که موجب اتصال دو استان لرستان و مرکزی به یکدیگر می‌شود. 56 کیلومتر این آزادراه در استان مرکزی و 78 کیلومتر دیگر استان لرستان قرار دارد.
این پروژه بخشی از کریدور آزادراه شمال به جنوب از تهران به سمت بندر امام بوده و طولانی ترین تونل کشور و بلندترین تونل آزاد راهی خاورمیانه محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طول تونل‌های این آزادراه را 8/5 کیلومتر دانست و افزود: لایه‌های زمین‌شناسی متنوع در تونل‌ها وجود دارد که هرکدام  طراحی، مطالعات و نحوه اجرای متفاوتی دارد.
وی با اشاره به تونل 6 کیلومتری رفت و برگشت این آزادراه افزود: این تونل بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی کوتاه شدن 55 دقیقه‌ای سفر، کاهش حدود 7 میلیون تن مصرف سوخت و افزایش سرعت طرح از 80 به 110 کیلومتر را از جمله مزایای بهره‌برداری از این آزادراه ذکر کرد.
خادمی همچنین  در پاسخ به درخواست استاندار لرستان جهت اتصال آزارداه اراک- خرم آباد به آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: برنامه این است تا تمام حلقه های مفقوده کریدور شمال- جنوب تکمیل شود و این اتصال نیز از طریق احداث کمربندی خرم آباد به طول 40 کیلومتر برقرار خواهد شد.
  • طرح آزادراه اراک – خرم آباد به طول ۱۳۵ کیلومتر بوده که ۶۷ کیلومتر آن در حوزه استحافظی خرم آباد قرار دارد.

۶۷ کیلومتری که در حوزه لرستان قرار دارد به سه قطعه تقسیم شده است. قطعه دوم این پروژه حدود ۳۲ کیلومتر است که از ۶۸ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۰۰ کیلومتری آن ادامه دارد.

قطعه سوم آزادراه حدود ۲۰ کیلومتر بوده که از ۱۰۰ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۲۰ کیلومتری آن ادامه دارد. قطعه چهارم حوزه استحفاظی لرستان نیز دارای ۱۵ کیلومتر طول است که از ۱۲۰ کیلومتری آزادراه آغاز شده و تا پایان آن ادامه دارد.

کارفرمای این پروژه وزارت راه و شهرسازی و دستگاه اجرایی آن معاونت ساخت و توسعه آزادراهها بوده و این پروژه با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) عملیاتی شده است.مدت اولیه قرارداد این پروژه ۳۶ ماه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.