مقبره دو برادر خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

مقبره دو برادر خرم آبادامامزادگان دو برادر خرم آباد (دانستنی های قبل از بازدید)- آسان گردش

مقبره دو برادر خرم آباد،  مقبره ای در مرکز شهر خرم آباد به نام امامزادگان دوبرادران وجود دارد که در گویش محلی به آن (دو براره) می گویند.

مقبره شمالی مربوط به سید ابوالوفا که سنگ قبر آن به ابعاد ۶۰ در ۱۶۴ و به فاصله ۶۵/۵ متری جنوب آن قبر دیگری مربوط به سید علی می باشد که ابعاد آن ۱۶۴ در ۶۰ است.این مقبره در حد وسط دو چشمه پر آب به نام‌های گرداب سنگی و بردینه قرار گرفته است.
از این مقبره نسب نامه‌ای به دست نیامده است این مقبره دارای بنای قدیمی بوده که در سال ۱۳۷۳ هجری شمسی تخریب و بنای نوساز به جای آن احداث گردیده است.
به اعتقاد مردم خرم‌آباد این قبور متعلق به دو برادر به نام‌های ابوالوفا و سیدعلی بوده که از اعقاب امام موسی کاظم(ع) به شمار می‌آیند، در سالهای اخیر حفاران غیر مجاز کتیبه‌ای از این مقبره بدست آوردند که توسط میراث فرهنگی لرستان ضبط شده است این کتیبه در موزه قلعه فلک‌الافلاک نگهداری می‌شود.
متن کتیبه ناقص است با این وجود می‌توان در سطر اول نام رشید معین را مشاهده کرد و در سطر سوم تاریخ کتیبه به سال سنه اربع و خمس و ستمائه (۶۵۴) ذکر شده است.
در کتاب جغرافیای لرستان که در سال ۱۳۰۰ ه.ق نوشته شده است از این بنا نام برده شده است همچنین علی محمد ساکی از این بنا نام برده است، نمای قدیمی این بنا برای اولین بار توسط حمید ایزدپناه مورد توصیف قرار گرفته است.
بنای قدیمی در سالهای اخیر تخریب و بنای نوسازی به جای آن احداث شده است از بنای قدیمی تصویری به دست نیامده ولی حمید ایزدپناه این بنا را در سال ۱۳۵۰ مورد بازدید قرار داده است و این بنا را این‌گونه توصیف کرده است: مقبره دو برادران تمامی آن با آجر ساخته شده است در جلوی آن کفش‌کنی است به طول ۴ متر و به عرض ۲ متر و ارتفاع گنبد نزدیک به ۸ متر است در داخل مقبره دو قبر در کنار هم دیده می‌شود که روی هر یک ضریح چوبی قرار دارد به گفته متولی قبر دو گلدسته در جلوی بنای قدیمی قرار داشته که اینک تخریب شده‌اند.
در داخل بنای نوساز دو برادران که در سال‌های اخیر ساخته شده دو قبر دیده می‌شود که مقبره شمالی مربوط به سید ابوالوفاء و سنگ قبر آن به ابعاد ۶۰ در ۱۶۴ و به فاصله ۶۵/۵ متری جنوب آن قبر دیگری که مربوط به سیدعلی می‌باشد قرار دارد که ابعاد آن ۱۶۴ در ۶۰ است گفته می‌شود قبل از مرمت‌های اخیر دو سنگ افراشته بر بالای سر قبور وجود داشته که بر سطح آن‌ها تصاویری از شمشیر و غیره حک شده که اکنون از بین رفته‌اند طی سال گذشته به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و همکاری یکی از بانوان خیر خرم‌آباد دو ضریح برای این قبور ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.