حق آبه لرستان

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

حق آبه لرستانسد مخملکوه 4 هزار میلیارد ریال اعتبار می خواهد

حق آبه لرستان ،حق آبه و تخصیص آب، دو موضوع کاملاً متفاوت است، تخصیص یک بحث مدیریتی و سیاست گذارانه و حق آبه یک بحث حقوقی است.

دکتر فرهاد زیویار استاندار لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر لرستان ،با اشاره به موضوع حق آبه و تخصیص آب لرستان اظهار داشت: تخصیص از جانب دستگاه‌های مدیریتی و سیاست گذاران ابلاغ می‌شود و حق آبه، حقی است که ممکن است در طول تاریخ تا الان وجود داشته باشد و توافقی بین مجموعه‌ها، شهرها، روستاها، مناطق مختلف بوده و ای بسا بعدها ممکن است شکل حقوقی و مدیریتی هم به خودش اضافه کند گفت: لرستان از جهت حق آبه به دلیل اینکه در بالا دست قرار دارد و محل تولید روان آب‌ها به اندازه بالای ۱۰ میلیارد متر مکعب است، کسی نمی‌تواند حق آن را ضایع کند.

استاندار لرستان تصریح کرد: از جهت تخصیص، سرمایه گذاری برای ذخیره سازی آب و سدسازی این امر ممکن است صورت بگیرد، در بحث ذخیره سازی آب، با وجود این همه ظرفیت اساسی در استان، تولید بالغ بر ۱۰ میلیارد متر مکعب آب و وجود ۷۴ درصد زمین دیم، مدیران تا چند دهه گذشته به خاطر یک عدد و رقم غلط، نسبت به این ظرفیت‌ها توجه لازم را نداشته‌اند.

زیویار بیان داشت: عدد و رقم غلط هم این بوده که می‌گویند میانگین بارش‌ها در لرستان بالای ۵۰۰ میلی متر است، این درست است، اما در چه بخشی؟ به چه نحوی؟، بخش‌های شرقی و مناطق کوهستانی لرستان که شاید امکان کشاورزی در آنها کم است، ممکن بوده که بالغ بر هزار میلی متر بارندگی داشته باشیم اما در بخش‌هایی مانند جنوب و غرب استان که مرغوب ترین زمین‌ها برای کشاورزی وجود دارد، میزان بارندگی‌ها زیر ۳۰۰ میلی متر است.

وی افزود: در معدل، لرستان بالای ۵۰۰ میلی متر بارندگی دارد، این عدد هم درست است و هم غلط است، در تقسیم آب غلط است، در میانگین و معدل گیری درست است، معتقد هستم که در این زمینه رسانه‌ها باید ورود پیدا کنند، بحث کارشناسی صورت گیرد، صرفاً حق و حقوق استان را به صورت شعاری مطرح نکنیم، اطلاعات دقیق در اختیار سیاست گذاران و تصمیم گیران قرار بدهیم.

استاندار لرستان تاکید کرد: اگر در این دوره توانستیم رئیس جمهور را متقاعد کنیم، شخص ایشان و سکان دار اول اجرایی کشور در رابطه با سد «معشوره» موضع گیری کردند و تاکید داشتند که این سد باید چندین سال قبل ساخته می‌شد، از خودشان به خاطر رایزنی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده قبل از سفر به استان، مایه گذاشتند.

زیویار با بیان اینکه البته نقش رسانه‌ها نیز در این رابطه بی تأثیر نبود چرا که دغدغه‌ها را در این رابطه مطرح کردند افزود: همه در این زمینه دخیل بودند، بنا نیست این امر به نام کسی ثبت شود، همه کمک کنند، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان در مجلس، نمایندگان خبرگان رهبری در این زمینه ورود پیدا کردند، به جهت مسئولیت اجرایی که داشتیم ورود ما شاید پر رنگ تر از بقیه بود وگرنه نقش هیچ کسی را نمی‌شود نادیده گرفت.1400/10/30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.