مطالبه چند ساله و زمین‌های تشنه/احداث سد زیبامحمد خواسته به حق

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

مطالبه چند ساله و زمین‌های تشنه/احداث سد زیبامحمد خواسته به حق

بنا بر اعلام مسئولان استان امسال مبلغ 7 میلیارد تومان برای آغاز دوباره عملیات اجرایی سد زیبامحمد در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، لرستان با وجود دارا بودن منابع آب سطحی فراوان و در دسترس بهره چندانی از آن نمی‌برد و در نتیجه بخش عمده‌ای از روان آب‌های استان با کمترین استفاده از مرزهای لرستان خارج می‌شوند و در سایر استانها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 احداث سدها به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده مناسب از منابع آبی در دسترس بوده، اما باز هم در لرستان شاهد کم توجهی دولت‌ها به امر سدسازی هستیم.

به نحوی که بر اساس آمار و اطلاعات موجود چندین طرح سدسازی نیمه تمام و یا در حد مطالعه در لرستان وجود دارد اما به دلایل مختلفی هنوز تکمیل نشده‌اند.

نمونه بارز این موضوع را می‌توان سد زیبا محمد خرم‌آباد دانست.

کلنگ احداث سد زیبامحمد در سال 91 به زمین زده شد، اما با گذشت حدود 7 سال به دلیل کم‌کاری‌های دولت عملا پیشرفتی حاصل نشد و شاهد تعطیلی روند اجرای طرح بودیم.

طرحی که در صورت اجرا مطمئنا می‌توانست کمک زیادی به توسعه لرستان کند.

حال بر اساس اعلام مسئولان پروژه سد زیبامحمد برای سال 97 اعتباری در حدود 6 تا 7 میلیارد تومان گرفته است تا شاهد اجرای دوباره روند احداث آن باشیم.

 انتظار می‌رود مسئولان استان زمینه را برای فعال‌سازی و تکمیل طرح‌های سدسازی مهیا کنند.

حال باید دید زیبامحمد می‌تواند در سال 97 برای بار دیگر فعال شود و یا همچنان مردم منطقه باید چشم به راه احداث این سد باشند؟

از سرگیری عملیات اجرایی سدزیبا محمد در سالجاری

در این راستا نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در این راستا در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: در 6 سال گذشته با توجه به اینکه دولت با کمبود اعتبارات روبرو بوده ساخت برخی سدها را از دستور کار خارج کرده که نمونه بارز آن را باید سد زیبا محمد خرم‌آباد دانست.

 وی ادامه داد: در دور هشتم مجلس شورای اسلامی ساخت سد زیبا محمد مصوب و حتی کارگاه تجهیز شده، اما تاکنون هیچ اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته نشد.

 نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به اینکه ساخت سد زیبا محمد به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم منطقه بوده و بارها خواستار تکمیل این طرح بودند تحقق این هدف در دستور کار نمایندگان این شهرستان قرار گرفت.

 ملکشاهی راد اظهار داشت: خوشبختانه امسال اعتباری در حدود 7 میلیارد تومان برای احداث آن در نظر گرفته شده و امیدواریم شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی بیان کرد: در همین راستا در مراحل اولیه مقرر شده است که تا یک یا دو ماه آینده مناقصه برگزار و شاهد تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

تامین 13 میلیارد تومان اعتبار برای دو پروژه سدسازی خرم‌آباد

در همین راستا دیگر نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه امسال از محل بودجه 97 نزدیک به ۱۱۴ میلیارد تومان  اعتبار در اختیار نمایندگان استان لرستان قرار داده شده که برای طرح‌های ملی و اولویت دار هزینه شود، افزود: از این میزان نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان سهم شهرستان ‌خرم‌آباد بوده و به اتفاق دیگر نماینده شهرستان تصمیم گرفته شد ۸ میلیارد تومان از این اعتبار برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک گذاشته شود.

محمد بیرانوندی در ادامه از عملیاتی شدن دو سد مخملکوه و زیبامحمد در سال 97 خبر داد.

وی عنوان کرد: از این محل مبلغ 6 میلیارد تومان برای احداث سد مخملکوه در نظر گرفته شده که البته باید این طرح با اعتبار 20 میلیارد تومان توسط شرکت آب منطقه‌ای عملیاتی شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر مبلغ 7 میلیارد تومان نیز برای سد زیبامحمد در نظر گرفته شده است.

این مسئول اظهار داشت: به هر حال احداث سد زیبامحمد به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم منطقه به شمار رفته و مطمئنا با احداث این طرح شاهد نقش ویژه آن در اقتصاد جوامع محلی خواهیم بود.

اختصاص ردیف اعتباری به 5 طرح سدسازی فریزشده لرستان

در این راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: سد زیبا محمد در سال ۹۱ تجهیز کارگاه شده اما به علت حذف ردیف اعتباری به طور کامل تعطیل گردید و عملاً اقدامی صورت نگرفت بعد از حذف ردیف اعتباری از طرف وزارت نیرو نیز از اولویت خارج و فریز شد.

رضا میرزایی ادامه داد: در سال ۹۶ با تغییر مدیریت آب منطقه‌ای و شروع کار مدیر جدید 6 طرح فریز شده شرکت آب منطقه‌ای شامل سد مخملکوه، شبکه کاکارضا، شبکه سد آبسرده بروجرد، سد شهید بروجردی، سد تاج امیر نورآباد و زیبا محمد در اولویت پیگیری قرار گرفته و خوشبختانه تعداد ۵ طرح از آنها به جزء شبکه آب سرده از فریز خارج شده و برای سال ۹۷ ردیف اعتباری گرفتند.

وی عنوان کرد: زیبا محمدی جزء ۵ پروژه اشاره شده بوده که به کمک نمایندگان مردم شهر خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی مبلغ ۷ میلیارد تومان اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ تامین شده و امیدواریم امسال پس از طی مراحل اداری و قانونی پیمانکار ذیصلاح انتخاب و عملیات اجرایی آن را شروع کنیم.

نقش ویژه سدزیبامحمد در توسعه شهرستان

این مسئول در ادامه با اشاره به اهداف اصلی احداث سد و زیبا محمد افزود: تامین آب شرب جمعیت روستایی منطقه و تامین آب 2 هزار هکتار از اراضی دیم از مهمترین اهداف احداث این پروژه مهم سدسازی به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان عنوان کرد: پس از بهره‌برداری از این طرح شاهد اشتغالزایی مستقیم برای هزار نفر خواهیم بود.

میرزایی عنوان کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده و ارتفاع آن ۴۵ و طول تاج ۴۱۲ متر است همچنین مخزن سد دارای حجم ۱۱ میلیون مترمکعب بوده و حجم تنظیم سد نیز ۹ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیشرفت کنونی پروژه تنها ۲ درصد است، افزود: از سال ۹۱ تاکنون تخصیص اعتبار این پروژه صفر بوده و بعد از تجهیز کارگاه به علت نبود اعتبار شاهد تعطیلی آن بودیم و اقدامی عملاً برای احداث صورت نگرفته است.

این مسئول افزود: متأسفانه این طرح بعد از تجهیز کارگاه به علت حذف ردیف اعتباری کاملا تعطیل و رها گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در ادامه با اشاره به اینکه برای احداث این سد به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: مطمئناً پس از تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه شاهد تاثیر بسیار مناسب آن در روند توسعه شهرستان و همچنین ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود هزار نفر نیز خواهیم بود.  97/1/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.