برگزاری نشست انجمن جامعه‌شناسی لرستان

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه
نشست پژوهشی دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی لرستان با عنوان «نگاهی به الگوها و سیاست‌های توسعه در لرستان” برگزار گردید.
به گزارش پایگاه خبری یافته، هفتمین نشست علمی، پژوهشی دفتر دانشگاهی انجمن جامعه‌شناسی لرستان عصر دوشنبه 18 بهمن‌ماه در سالن اجتماعات اداره کل تعاون کار، رفاه و امور اجتماعی لرستان برگزار شد.
در این نشست “صادق سیفی” کارشناس ارشد بازنشسته سازمان برنامه‌وبودجه لرستان به اولین برنامه‌ریزی‌ها در کشور که به سال ۱۳۱۶ بر می‌گردد اشاره و توضیحاتی در خصوص دوره‌های مختلف برنامه‌ریزی و اجرای آن‌ها در قبل و بعد از انقلاب در ایران و لرستان پرداخت.
وی در خصوص اهمیت و اولویت آمایش سرزمین در پتانسیل مناطق و نوع برنامه‌ریزی خاص برای آن منطقه پرداخت.
همچنین در خصوص مطالعات کارشناسی و دقیقی که در مورد لرستان به‌عنوان راه ارتباطی شمال و شرق به غرب و برون مرزها و اهمیت تسریع راه‌آهن به‌عنوان عاملی مهم اشاره کردند.
وی به‌عنوان مثال در خصوص اهمیت مطالعات کارشناسی در انجام و ایجاد کارخانه‌ها به فولاد مبارکه اشاره کردند که این پروژه متعلق به استان هرمزگان بوده که با لابی‌گری به اصفهان تعلق گرفت والان به‌عنوان مسئله‌ای لاینحل برای استان اصفهان با شرایط آب آن منطقه شده است، زیرا در مطالعات مشخص‌شده بود که کارخانه‌های فولاد می‌بایست در جایی احداث و راه‌اندازی شود که نزدیک آب بوده و دسترسی به آن راحت باشد.
وی گفت :وقتی از آمایش سرزمین صحبت می‌شود می‌بایست آن را به‌درستی برنامه‌ریزی و اجرا کرد.
سیف افزود: مسئله اصلی در جامعه ما کمبود مطالعات یا نبود مطالعات در زمینه توسعه نیست بلکه مساله عدم قانونمندی در این زمینه و ثبات در سیاست‌ها هست و باید بتوانیم جامعه و خواسته‌های آن را در برنامه‌ریزی اقتصادی توسعه لحاظ کرد؛ زیرا برنامه توسعه بدون ارتباط با جامعه معنایی ندارد…
خام فروشی در کشاورزی
در ادامه این نشست علمی ریس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان به‌عنوان دومین سخنران به ارائه تجربیات و دانش خود در این زمینه پرداخت.
مراد سپهوند تغییرات سریع در نوع بهره‌برداری از زمین‌های کشاورزی را یک مساله مهم دانست و اشاره کرد: آزاد شدن نیروی کار کشاورزی و افزایش کمی محصولات باعث مهاجرت بی‌رویه به شهرها، حاشیه‌نشینی و فشار بر بافت قدیم و جدید شهر و پیامدهای منفی را به دنبال داشته و دارد.
وی تصریح کرد: اگر توسعه را بهبود شاخص‌های کیفی زندگی در ابعاد مختلف بدانیم این توسعه باید موازی بوده و در کلیه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی صورت گیرد، توسعه می‌بایست پایدار هم باشد. به همان میزان که راه و جاده‌سازی می‌کنیم به توسعه سیاسی و فرهنگی هم اهمیت دهیم.
سپهوند یکی از مشکلات برنامه‌ریزی و اجرا را از بالا به پایین بودن توسعه و توسعه اجباری از مرکز دانست که متناسب مناطق مختلف نیست.
وی گفت: توسعه استان در بخش زراعت بهبود کمی داشته، در بخش باغبانی نهضت سبز (طرح طوبی) قابل‌توجه بوده در منابع طبیعی که شامل جنگل، مرتع و محیط‌زیست می‌باشد نه فقط پیشرفت نداشته‌ایم بلکه پسرفت قابل‌توجهی را شاهدیم و در مورد دام صنعتی و نیمه‌صنعتی و در بخش شیلات پیشرفت چشمگیری را شاهدیم.
سپهوند خام فروشی در کشاورزی را یک مساله مهم در بخش کشاورزی لرستان دانست.95/11/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.