کتابخانه مرکزی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در جنب مصلای الغدیر این شهر پروژه‌ای است که می‌تواند بخشی از کمبودهای موجود درزمینهٔ فضای کتابخانه‌ای مرکز لرستان را رفع کند تا تکمیل این پروژه تبدیل به یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان شود.

اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه آنجا روشن‌تر می‌شود که لرستان متأسفانه درزمینهٔ سرانه فضای کتابخانه‌ای در جایگاه مناسبی قرار نداشته و جزو استان‌های انتهایی جدول در میان استان‌های مختلف کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر روند کند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی تاکنون موجب شده انتقادات بسیاری از این وضعیت از سوی مردم و مسئولان استان مطرح شود، پروژه‌ای که مطابق برخی اظهارنظرها نزدیک به ۱۵ سال است مردم لرستان را معطل نگه‌داشته است.

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد هرچند که به گفته برخی مسئولان عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ شروع‌شده ولی کلنگ زنی این پروژه مهم مطابق اظهارات مسئولان طی سال ۸۰ صورت گرفته است.

کتابخانه مرکزی شهرستان خرم‌آباد مساحتی حدود هشت هزار و ۴۰۰ مترمربع دارد  با اتمام ساخت و رونمایی از این پروژه سرانه زیربنایی کتابخانه‌های لرستان دو برابر می‌شود.

پیش‌ازاین شهرام ملکی مدیرکل سابق راه و شهرسازی لرستان نیز از پیشرفت ۷۲ درصدی پروژه کتابخانه مرکزی خبر داده و گفته بود: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۵ آغازشده که به دلیل نبود اعتبار هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی گفته بود: اگر طی سال ۹۵ حدود چهار میلیارد تومان اعتبار به کتابخانه مرکزی خرم‌آباد تخصیص یابد تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه حدود دو میلیارد تومان هزینه برای احداث موتورخانه و تأسیسات پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد لازم است، افزود: ازنظر زمانی کمتر از یک سال به اتمام این پروژه باقی‌مانده است.

در این مدت هرساله تاریخ متعددی برای بهره‌برداری از پروژه کتابخانه مرکزی استان لرستان توسط مسئولان عنوان‌شده است که هنوز هیچ‌کدام از این تاریخ‌ها به وقوع نپیوسته است تا این پروژه همچنان در محدوده پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی درجا بزند.

وضعیت بلاتکلیفی این پروژه در حالی است که مطابق آمارهای اعلام‌شده مساحت کتابخانه‌های شهرستان خرم‌آباد هشت هزار و ۴۰۰ مترمربع بوده که این فضا در برابر تعداد جمعیت بیش از نیم میلیونی شهرستان خرم‌آباد کافی نیست و باید نسبت به گسترش فضای کتابخانه‌ها اقدامات مؤثرتری انجام گیرد.

به‌هرحال به نظر می‌رسد با توجه به نیاز شهر خرم‌آباد به احداث این کتابخانه باید هرچه سریع‌تر زمینه تخصیص اعتبارات موردنیاز به این پروژه فراهم شود تا بالاخره بعد از گذشت ۱۵ سال خرم‌آباد شاهد بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی باشد.

 

  • روند کند ساخت کتابخانه مرکزی خرم آباد قابل قبول نیست  :

استاندار لرستان گفت: میانگین ساخت و به بهره برداری رساندن طرح های عمرانی نهایت تا 2 سال قابل قبول است اما 15 سال به طول انجامیدن ساخت کتابخانه مرکزی مرکز لرستان قابل قبول نیست و باید نهایت تا پایان امسال بخشی از این طرح را به بهره برداری رساند.

به گزارش ایرنا، هوشنگ بازوند در نشست انجمن کتابخانه های عمومی لرستان که در محل استانداری لرستان برگزار شد گفت: شهرداری ها موظف به تخصیص نیم درصد از درآمدهای خود به کتابخانه ها هستند و باید تا پایان سال جاری مبلغ یک میلیارد ریال برای تکمیل کتابخانه مرکزی خرم آباد اختصاص دهند.
وی گفت: پنج سال فاصله بین کلنگ زنی کتابخانه مرکزی تا مرحله آغاز به ساخت آن به هیچ وجه قابل قبول نیست و این روندد کند به گونه ای بوده که بعد از پانزده سال کمتر از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
بازوند در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی لرستان که بعد از گذشت سه سال برگزار شده بود گفت:  در اولین فرصت بایدد زمانی برای بازدید از این طرح در نظر گرفته شود تا بتوان در خصوص به بهره برداری رساندن فاز اول این پروژه تصمیم گیری شود.
به کار این ساختمان، هنوز این پروژه مهم فرهنگی به مرحله بهره برداری نرسیده است اما این امیدواری وجود دارد که باا همکاری و مساعدت مسئولان ارشد استان تا پایان امسال بتوان بخشی از طرح را به بهره برداری رساند.26/10/95

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.