طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه
طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه خرم‌آباد در ۲۱ بند، توسط دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار لرستان ابلاغ کرد
پیروز حناچی”در نامه‌ای به هوشنگ بازوند استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان، مصوبه شورا را با موضوع طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه خرم‌آباد در ۲۱ بند، ابلاغ کرد.
در نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار لرستان آمده است: شورای عالی در جلسه مورخ ۱۳۹۶.۱.۲۸ خود به بررسی موضوع «طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه خرم‌آباد» پرداخت و با عنایت به صورت‌جلسه کمیته فنی طرح‌های فرادست شورای عالی مورخ ۱۳۹۵.۱۲.۲۲، مقرر می‌دارد:
۱- سال افق طرح به ۱۴۱۵ افزایش یافته و سال پایه برای به روز رسانی آمار و ارقام جمعیتی و نیز آمار سایر بخش‌ها ۱۳۹۵ در نظر گرفته شود.
۲- نظر به اینکه یکی از راهبردهای پیشنهادی اصلی طرح، توسعه کشاورزی آبی است و با توجه به تغییر راهبرد ملی در تأمین و اختصاص منابع آب در سال‌های آتی، لازم است مجدداً از وزارت نیرو استعلام گردد. حداکثر فرصت پاسخگویی به استعلام موردنظر از سوی وزارت نیرو ۱۵ روز کاری در نظر گرفته شد. همچنین لازم است مشاور مسائل مرتبط با منابع تأمین آب، مصارف، بیلان منابع، میزان بهره‌وری اقتصادی آب به‌ویژه در بخش کشاورزی و تنش‌های آبی در واحدهای مطالعاتی، دشت‌های ممنوعه و آزاد و بحرانی را تحلیل نموده و راهکارهای خود در جهت رفع مسائل مذکور را ارائه نمایند.
۳- نسبت به بازنگری در نسبت جمعیت شاغل در بخش‌های کشاورزی و صنعت در ناحیه و عرصه‌های جدید اشتغال در حوزه خدمات مانند فن‌آوری‌های نوین و بوم‌گردی اقدام و در مدارک طرح لحاظ گردد.
۴- کلیه پهنه‌های تاریخی خارج از محدوده شهر‌ها و روستاهای واقع در ناحیه خرم‌آباد، روستا‌های هدف گردشگری، مناطق مصوب نمونه گردشگری، روستا‌های دارای بافت با ارزش و محور‌های گردشگری و همچنین هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی این ناحیه، با استعلام مجدد از اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، در اسناد طرح منعکس گردیده و برنامه‌های پیشنهادی مشاور برای آن‌ها، ارائه گردد. حداکثر فرصت پاسخگویی به استعلام موردنظر ۱۰ روز کاری است.
۵- سلسله‌مراتب سکونتگاه‌‌ها و مراکز جمعیتی در ناحیه ارائه گردد.
۶- با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت سکونتگاه‌‌های ناحیه در سال‌های گذشته، دلایل اصلی و متقن برای افزایش نرخ رشد جمعیت در سال افق طرح ارائه گردد. به‌طور خاص نظر به کاهش جمعیت روستایی در مقیاس ملی نسبت به بازنگری در پیش‌بینی‌های جمعیتی سکونتگاه‌های روستایی در ناحیه اقدام شود.
۷- نتیجه مطالعات طرح‌های فرادست نظیر طرح کالبدی منطقه زاگرس و طرح‌های آمایش استان و اهداف و چشم­‌انداز‌های آن‌ها در طرح لحاظ، تدقیق و مشخص گردد.
۸- در اسناد نهایی، مسائل و مشکلات ناحیه خرم‌‌آباد دقیق و به روشنی تبیین گردد. به ویژه بررسی مسائل اقتصادی، زیست‌محیطی و ظرفیت منابع طبیعی (آب و خاک) ناحیه مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راهکارهای مناسب و منسجم برای رفع مسائل و مشکلات موردنظر که در مطالعات مدنظر بوده معرفی گردند.
۹- تحلیل جریان‌های فضایی جابه‌جایی جمعیت (مهاجرت‌ها) در بین سکونتگاه­‌های داخل ناحیه و بین ناحیه خرم‌آباد و مناطق هم‌جوار و نیز روند تبدیل روستاها به شهر در سال‌های گذشته و راهکارهای مناسب مربوط به مشکلات ارائه گردد.
۱۰- دلایل عدم انتخاب گزینه­‌های مهاجرتی برای جمعیت سکونتگاه‌‌های شهری و روستایی ناحیه توضیح داده شود.
۱۱- نقشه مدیریت بحران و مطالعات پدافند غیرعامل با رویکرد مشخص نمودن پهنه‌های با خطر و ریسک بالا ارائه گردد. همچنین لازم است سناریوها و ملاحظات برنامه‌‌ریزی طرح ناحیه برای این موضوع لحاظ و ذکر گردد.
۱۲- کیفیت نقشه­‌های تولیدشده بازنگری شده و راه‌ها و لکه‌‌های شهری بر روی نقشه‌های پیشنهادی مشخص شود.
۱۳- در خصوص سطح کلیه اراضی زراعی و باغی و نیز عرصه‌های جنگلی استان لرستان و نیز ناحیه خرم‌آباد استعلام مجدد از وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد. حداکثر فرصت برای پاسخگویی به استعلام مذکور از سوی جهاد کشاورزی ۱۴ روز است.
۱۴- کاربری‌های عمده و مصوب نظیر پتروشیمی‌ها، اراضی نظامی و انتظامی و یا مجتمع گوشت که دارای مقیاس بزرگ و عمده هستند و نیز آزادراه‌های مصوب در نقشه‌ها لحاظ گردد.
۱۵- کلیه تغییرات در تقسیمات سیاسی در داخل ناحیه بر اساس استعلام مجدد از دفتر تقسیمات سیاسی وزارت کشور بازنگری گردد. حداکثر فرصت برای پاسخگویی به استعلام مذکور از سوی وزارت کشور ۱۰ روز کاری است. کلیه تغییرات در تقسیمات سیاسی به‌ویژه مرزهای ناحیه، در اسناد و نقشه‌های طرح لحاظ گردد.
۱۶- در نقشه‌ها عنوان «پهنه» به‌جای کاربری اصلاح و استفاده گردد. همچنین لازم است برای کلیه پهنه‌ها ضوابط و مقررات استقرار کاربری‌ها به‌صورت شفاف و دقیق و بر اساس قوانین و مقررات مصوب ذکر گردد.
۱۷- عنوان نقشه‌های ارسالی برای شورای عالی «مصوب» ذکر گردد و از درج عنوان «پیشنهادی» پرهیز شود.
۱۸- مقیاس نقشه‌ها هم به صورت عددی و هم به صورت خطی درج شود.
۱۹- با توجه به اینکه ضوابط و مقررات طرح جهت پاسخگویی به استعلام‌ها در کارگروه شهرسازی و امور زیربنایی استان مورداستفاده قرار می‌گیرد، لازم است که این ضوابط به‌صورت شفاف و دقیق ارائه گردد.
۲۰- جدول زمان­ اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های پیشنهادی با توجه به اطاله فرآیند تهیه و بررسی طرح به‌روزرسانی شود.
۲۱- مسیر راه‌آهن دورود-خرم‌آباد- پل‌دختر و نیز مسیر بزرگراه‌های اراک-خرم‌آباد، خرم‌آباد-پل زال و کرمانشاه-خرم‌آباد در طرح لحاظ گردد.    96/3/2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.