تونل های خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

تونل های خرم آبادبررسی ساخت تونل معمولان | دانشنامه لرستان

تونل های خرم آباد،خرم آباد مرکز استان لرستان است . این شهرستان مشحون از ثروت های کم نظیر و بی بدیل خدا دادی است .تونل ها ،کوه ها ،تپه ها ،دره ها ، رود خانه ها ، سراب ها ،چشمه ها ،دریاچه ها و…سرمایه های این شهرستان هستند . با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این شهرستان ، ساخت  ابر پروژه های ریلی و آزادراهی در این شهرستان ، خرم آباد  را به شهر تونل ها تبدیل و معروف نموده است . احداث تونل پونه به شکل دو قلو در ساخت آزاد راه خرم آباد- اراک با طول سه کیلومتر (شش کیلو متر دو طرفه )به عنوان بزرگ ترین تونل راهی کشور ،صدق این ادعا است.

بزرگترین تونل ریلی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان لرستان این استان را از جمله استان هایی دانست که در آن دو پروژه ریلی و یک پروژه آزادراهی با اهمیت در دست اجراست و گفت: در پروژه راه آهن دورود-خرم آباد بزرگترین تونل ریلی کشور و در آزادراه اراک-خرم آباد بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور احداث می شود.عکس: جاده‌ای رویایی در لرستان
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه وشهرسازی در تاریخ 1396/4/19با سفر به استان لرستان از پروژه های این استان بازدید کرد.
خیراله خادمی در بازدید از راه آهن دورود- خرم آباد-اندیمشک این پروژه را یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث در کشور عنوان کرد و گفت: این خط ریلی به طول 367 کیلومتر با افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب کشور نقش عمده ای را در توسعه ترانزیت کالا و خدمات ایفا خواهد کرد و موجبات افزایش مبادلات بین المللی از طریق خط آهن خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طراحی این راه آهن 160 کیلومتر برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر برای قطارهای باری است، افزود: عملیات اجرایی این خط ریلی با پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصد در حال انجام است که برای تکمیل اتصال آن به جنوب کشور به بودجه ای معادل 5 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
خادمی در ادامه از انجام مطالعات فاز یک راه آهن دورود-اندیمشک خبر داد و اظهار داشت: این پروژه دارای بزرگترین تونل ریلی کشور به طول 6/4 کیلومتر است که در سال گذشته 5 هزار متر حفاری تونل در آن صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: اتصال خرم آباد به شبکه سراسری راه آهن، رفع تنگناهای خط سراسری موجود اندیمشک-دورود،  افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب برای جابجایی مسافر و بار و کاهش نیاز به ناوگان جاده ای و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و سوانح جاده ای از جمله مزایایی است که احداث این خط ریلی به همراه دارد.

وی در رابطه با پروژه آزادراه خرم‌آباد – اراک نیز بیان کرد : فعالیت این پروژه در سال ۹۳ آغاز شده است و حجم عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی آن ۴۲ میلیون مترمکعب است .

خادمی میزان خاک‌برداری این پروژه را ۳۰ میلیون مترمکعب و میزان خاک‌ریزی آن را ۱۲ میلیون مترمکعب دانست و افزود : پروژه آزادراه خرم‌آباد – اراک حدود هفت کیلومتر تونل دارد به طوری که بلندترین تونل آزادراهی سه خطه کشور در این پروژه حفاری شده است .

بلندترین تونل راهی کشور

وی با بیان اینکه بلندترین تونل راهی کشور در استان لرستان قرار دارد عنوان کرد: در کشور تونل‌های زیادی وجود دارد اما هیچ یک به اندازه تونل این محور (۴.۶ کیلومتر) نیست و باید گفت و با راه‌اندازی شبکه ریلی و جاده‌ای استان به شدت تغییر می‌کند

طول تونل‌های  آزادراه خرم آباد اراک  8/5 کیلومتر افتتاح آزادراه شهید محمد بروجردی خرم آباد- بروجرد

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از عملیات اجرایی آزادراه ارک-خرم آباد بازدید کرد و  با اشاره به حجم عملیات خاکی این پروژه اظهار داشت: آزادراه اراک- خرم‌آباد با 42 میلیون متر مکعب عملیات خاکی دومین پروژه بعد از آزادراه تهران- شمال در این حجم عملیات است.
خادمی خاطرنشان کرد: این آزادراه حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب کشور است که موجب اتصال دو استان لرستان و مرکزی به یکدیگر می‌شود. 56 کیلومتر این آزادراه در استان مرکزی و 78 کیلومتر دیگر استان لرستان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طول تونل‌های این آزادراه را 8/5 کیلومتر دانست و افزود: لایه‌های زمین‌شناسی متنوع در تونل‌ها وجود دارد که هرکدام  طراحی، مطالعات و نحوه اجرای متفاوتی دارد.
وی با اشاره به تونل 6 کیلومتری رفت و برگشت این آزادراه افزود: این تونل بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی کوتاه شدن 55 دقیقه‌ای سفر، کاهش حدود 7 میلیون تن مصرف سوخت و افزایش سرعت طرح از 80 به 110 کیلومتر را از جمله مزایای بهره‌برداری از این آزادراه ذکر کرد.
خادمی همچنین  در پاسخ به درخواست استاندار لرستان جهت اتصال آزارداه اراک- خرم آباد به آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: برنامه این است تا تمام حلقه های مفقوده کریدور شمال- جنوب تکمیل شود و این اتصال نیز از طریق احداث کمربندی خرم آباد به طول 40 کیلومتر برقرار خواهد شد.

40 درصد کل تونلهای کشور در آزادراه خرم آباد – پل زال

مهندس هاشم زاده مجری پروژه آزادراه خرم آباد – پل زال گفت: مطابق آمار تونلهای احداث شده در آزادراه خرم آباد – پل زال معادل 40 درصد تونلهای احداث شده در طول 85 سال گذشته در کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، فرخ هاشم زاده صبح سه شنبه (1389/8/11)در مراسم افتتاح آزادراه خرم آباد – پل زال در سخنانی با اشاره به مشخصات فنی این پروژه اظهار داشت: آزادراه خرم آباد – پل زال دارای حدود 26 کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره ای است.

وی با بیان اینکه برای ساخت آزاد راه خرم آباد – پل زال بیش از 40 میلیون متر مکعب عملیات کوه بری انجام شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در طول ساخت این آزادراه بیش از یک میلیون و 200 هزار متر مربع عملیات بتن ریزی صورت گرفته است.

مجری پروژه آزادراه خرم آباد – پل زال با اشاره به اینکه ساخت این پروژه بیش از 54 ماه به طول انجامیده است، عنوان کرد: این 54 ماه فعالیت برای ساخت آزادراه خرم آباد – پل زال در طول تاریخ راه سازی ایران و جهان نمونه است و قابل مقایسه با رکوردهای جهانی نیست.

هاشم زاده با اشاره به طول تونلهای احداث شده در آزادراه خرم آباد – پل زال بیان داشت: ساخت حدود 26 کیلومتر تونل در طول آزادراه خرم آباد – پل زال معادل بیش از 40 درصد کل تونلهای ساخته شده در راههای کشور در طول 85 سال گذشته است.

وی همچنین با اشاره به حمایتهای وزارت راه، نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی و استاندار لرستان از روند احداث آزادراه خرم آباد – پل زال، یادآور شد: امروز افتتاح این آزادراه باعث افتخار مدیران، مهندسین و همه پرسنل این پروژه ملی است.

مجری پروژه آزادراه خرم آباد – پل زال با بیان اینکه من با 50 سال سابقه کار راهسازی در ایران با اطمینان می گویم که بخش خصوصی در این زمینه کاملا توانمند است، خاطرنشان کرد: امروز نیز آمادگی خود را برای اجرای پروژه های راهسازی در کشور اعلام می کنم.

آزادراه خرم آباد – پل زال به طول 104 کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر 750میلیارد تومان با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی احداث شده است.

نخستین تونل سه خطه ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور ، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه (1399/11/20)در بازدید از این طرح مهم راهسازی اظهار داشت: بهره برداری این آزادراه بسیار مهم است به همین جهت این بازدید صورت گرفت و با توجه به گزارش پیشرفت طرح توسط مجریان آن، سال آینده زیربار ترافیک قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه این طرح یکی از پروژه های اولویت دار لرستان محسوب می شود، گفت: تاکنون برای این طرح بیش از یکهزار میلیارد تومان پرداخت صورت گرفته است و با ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر تکمیل می شود.
عملیات اجرایی آزادراه خرم آباد – بروجرد – اراک از سال ۹۳ آغاز شد تا علاوه بر این نخستین تونل سه خطه ایران به صورت آزادراهی و به طول ۳.۲ کیلومتر در این پروژه افتتاح شود.
این آزاد راه به طول ۱۳۵ کیلومتر بوده که ۷۵ کیلومتر از آن در استان لرستان در دست ساخت که  به صورت مشارکتی با قرارگاه خاتم الانبیا (ص)  و شرکت ساخت در حال اجرا بوده و بخشی از آن در حال آسفالت و زیرسازی آن تکمیل شده است.
این آزاد راه در چهارقطعه  احداث شده که قطعه اول از بروجرد تا اراک بوده و سه قطعه دیگر با پیشرفت کاری ۹۰ درصد در حوزه استحفاظی لرستان  اجرا شده است.
این طرح جزو پروژه‌هایی است که دولت روی آن متمرکز شده که طول مسیر هر قطعه بطور میانگین بین ۲۲ تا ۲۵ کیلومتر  و  در مجموع قرارداد این پروژه ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

تونل بزرگ ۳ کیلومتری

 وزیر راه و شهرسازی گفت: خرم‌آباد- بروجرد نخستین آزاد راه شش خطه کشور با تونلی به طول سه کیلومتر است.

محمد اسلامی در تاریخ 1400/5/11جمع خبرنگاران اظهار کرد: از پانزدهم مردادماه با تکمیل کارهای باقی مانده، آزادراه خرم‌آباد- بروجرد زیر بار ترافیک می‌رود.

وی با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری در این ۶۷ کیلومتر آزادراه خرم‌آباد- بروجرد  بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: این پروژه  ۴۰ دقیقه از مسیر را کوتاه کرده است و با حذف گردنه‌های زاغه، رازان و هرو  به مسیری امن و ایمن تبدیل شده است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این نخستین آزاد راه شش خطه کشور و نخستین آزادراهی است که تونل بزرگ ۳ کیلومتری دارد و برای لرستان یک محور توسعه قلمداد می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه ادامه این آزادراه قطعه یک است که از اراک آغاز می‌شود، عنوان کرد: همچنین کنارگذری که به سمت جنوب می‌رود ۴۰ کیلومتر است که در مجموع این ۱۰۸ کیلومتر پروژه باقی مانده نیز از سوی قرارگاه خاتم اجرایی می‌شود.1400/5/11

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.