بام خاطره خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 9 دقیقه

بام خاطره خرم آباد

بام خاطره خرم آباد  ،  با اجرای بام خاطره‌ تحول عظیمی در ساختار اجتماعی منطقه پشت بازار ایجاد خواهد شد. در حال حاضر مردم آنجا حس می‌کنند از طرف مسئولین مورد توجه نیستند و رها شده‌اند.  فاز اول طرح بام خاطره‌های لرستان توسط مشاور ظرف چند روز آینده ارائه خواهد شد اگر پروژه بام خاطره‌ها اجرایی شود تردیدی ندارم که یکی از قوى‌ترین تفرجگاه‌های شهر خرم‌آباد خواهد شد.

محمد اصلانی در دومین جلسه بررسی احداث بام خاطره‌ها اظهار کرد: مشاور این طرح باید امکان‌سنجی کند که این پتانسیل داراى چه ظرفیت‌هایی است و متناسب با آن‌ها طرح ارائه دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت:  می‌توان در محل بام خاطره یک رستوران شیشه ای با چشم‌اندازی زیبا احداث کرد.

مجموعه بام خاطره ظرفیت نصب تله‌کابین و سورتمه‌سواری دارد و می‌تواند براى شهر درآمدزایی کند.

این معاون استانداری لرستان ادامه داد: یکى از مشکلات ما در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و گردشگری نداشتن بکیج سرمایه‌گذاری است؛ مسئولان استان باید امکانات و ظرفیت‌هاى لرستان و پروژه‌هاى استانی را در قالب کلیپ‌های دو یا سه دقیقه‌اى تهیه کنند تا سرمایه‌گذاران با مشاهده آنها نسبت به ظرفیت‌های استان شناخت پیدا کنند.

این مسئول گفت: فاز اول طرح بام خاطره‌های لرستان توسط مشاور ظرف چند روز آینده ارائه خواهد شد.

وى ادامه داد: توسعه فضاى سبز در بام خاطره‌ها از برنامه‌هاى ماست و امیدواریم بتوانیم توسط افراد خیر 5000  اصله درخت در آن منطقه بکاریم.

شهردار خرم آباد:

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد نیز در این جلسه گفت: در منطقه پشت بازار خرم‌آباد ظرفیت بسیار خوبی براى ایجاد بام خاطره‌ها وجود دارد که در صورت اجراى این پروژه فرصت گردشگری به وجود خواهد آمد.

خرداد ماه 1395 و در ایامی که حدود یک سال و نیم از انتصاب “یحیی عیدی‌بیرانوند” بر مسند شهرداری خرم‌آباد گذشته بود، وی به همراه اعضای شورای اسلامی شهر، برخی مدیران و معاونانش با اهالی محله پشت بازار دیدار کردند و با حضور در میدانن بلال حبشی از نزدیک با مردم این محله قدیمی گفت‌وگو کردند.
در این نشست، جمعی از اهالی ضمن بیان مشکلات، نسبت به عملکرد شهرداری در عدم ارائه خدمات به این محله اعتراض کرده  و  مطالباتی را مطرح کردند.
یکی از مطالبات، توسعه فضای گردشگری و رسیدگی به فضای سبز کوی مشرف به محله و شهر بود.
اهالی اعتقاد داشتند که واقع‌شدن این منطقه در نواحی مرکزی شهر، بالاتر بودن میزان خاک مناسب آن جهت رویش درختان گوناگون، نزدیکی به مناطق مسکونی که باعث رونق بیشتر آن و همچنین ایجاد فضای تفرجگاهی برای مردم این منطقه می‌شود و همچنین واقع‌شدن این پارک زیبا در دل یکی از مناطق قدیمی و خاطره‌انگیز خرم‌آباد، موید این است که توسعه آن را بدیهی می‌کند.


11 خرداد 95: وعده احداث بام دوم شهر خرم‌آباد

عیدی‌بیرانوند شهردار خرم‌آباد هم در این دیدار خواسته‌های اهالی پشت بازار را به حق دانست و اعلام کرد با توجه به چشم‌انداز زیبا و کم‌نظیر این مکان بام دوم شهر خرم‌آباد در این منطقه احداث خواهد شد.
هنوز یک هفته از وعده شهردار خرم آباد نگذشته بود که استاندار لرستان هم در این محله حضور یافت و وعده داد که احداث بام خاطره‌ها در خرم‌آباد کلید خواهد خورد.

16 خرداد ماه 1395: وعده بهره‌برداری بام تا پایان سال 1395

در بازدید استاندار لرستان و شهردار خرم‌آباد از محله، هر دو وعده دادند که این پروژه حداکثر تا پایان سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید.
16 خردادماه 1395 هوشنگ بازوند در جمع مردم پشت بازار وعده داد که در راستای اجرای پروژه بام خاطره‌ها در منطقه پشت بازار، ده مصوبه در جهت اجرای سریع‌تر و بهتر این پروژه تدوین کرده است.
وی وظایف هر دستگاه را نیز به شرح زیر اعلام کرد:
1- مصوبه مربوط به شهردار خرم‌آباد: احیاء، واکاهی، کشت درختان، ایجاد قطعات فضای سبز و تبدیل یک پارک جنگلی 44 هکتاری به یک پارک شهری، احداث رستوران، کافی‌شاپ، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، نصب آلاچیق، مبلمان شهری، ست ورزشی، نورپردازی مناسب و آسفالت معابر و لکه‌گیری‌های این محدوده
2- شرکت توزیع برق: نصب تیر برق موردنیاز و تأمین روشنایی مسیر جاده و تأمین برق پارک جنگلی
3- منابع طبیعی: همکاری کارشناسان جهت طرح کاشت و تأمین نهال موردنیاز اینجا
4- شرکت آبفای شهری: طراحی و تأمین سیستم لوله‌کشی آب شرب این محل
5- امور آب: حفر و تجهیز یک حلقه چاه در محل
6- راه و شهرسازی: نصب گاردریل‌های مناسب و زیرسازی جاده دسترسی
7- شرکت گاز: تامین گاز مورد نیاز
8- سازمان همیاری: تأمین ماشین‌آلات از جمله پیکور جهت برش و تسریع سنگ‌های مسیر
9- جهاد کشاورزی: اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای با توجه به شیب بالای اراضی محل اجرا
10- تکمیل سالن‌های ورزشی و احیاء مجدد


12 شهریور 1395: وعده توسعه بام خاطره ها از 44 هکتار به 85 هکتار

بعد از گذشت سه ماه و در 12 شهریور 1395 شهردار خرم‌آباد بار دیگر از محل اجرای پروژه بام دوم خرم‌آباد در ارتفاعات سفیدکوه مشرف به محله پشت بازار دیدن کرد و ضمن تأکید بر آغاز هر چه سریع‌تر اجرای بام خاطره‌ها خاطرنشان کرد: تا پایان سال،، بخش‌هایی از این پروژه شامل استقرار سیستم روشنایی، حفر یک حلقه چاه عمیق، کاشت گونه‌های درختی مثمر و غیرمثمر، نصب آلاچیق و نیمکت و ایجاد مسیر دسترسی آسفالته انجام خواهد شد.
عیدی بیرانوند گفت: شهرداری به‌تنهایی امکان اداره شهر را ندارد و با حمایت‌های همه‌جانبه مسؤولین است که می‌تواند به اهداف مدنظر دست یابد.

وی مژده خوبی هم به مردم داد و گفت: به همت شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد و مساعدت استاندار لرستان مساحت پروژه بام خاطره‌های پشت بازار از 44 هکتار به 85 هکتار افزایش یافت.

مهر ماه 1395: حکم استاندار برای مسئول اجرای پروژه‌

کمتر از یک ماه بعد، استاندار لرستان برای اجرای دقیق این پروژه حکمی را صادر کرد و «شجاع دریکوند» را به عنوان مسئول اجرای پروژه‌های بزرگ بام خاطره‌ها خرم‌آباد منصوب کرد.
به نظر می‌رسید استاندار لرستان با انتصاب دریکوند به عنوان مسوول اجرای پروژه‌های بزرگ بام خاطره‌ها خرم‌آباد، عزمش را جزم کرده تا به وعده‌ای که به مردم محروم اما با عزت این دو محله داده، جامع عمل بپوشاند.

اردیبهشت ماه 1396: وعده‌هایی که عملی نشد

باگذشت بیش از 11 ماه از آغاز وعده‌های داده شده برای توسعه بام، بازدید میدانی از محل و اقدامات انجام شده حاکی است که به‌جز احداث تیرهای چراغ برقی که گویا روشنایی هم ندارد، اقدام قابل توجهی در این محل صورت نگرفته و وعده‌ها فقط در حد حرف باقی مانده است؛ نه خبری از اقدام شهرداری برای احیاء و کشت درختان است و نه از احداث رستوران، کافی‌شاپ، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، نصب آلاچیق، مبلمان شهری اثری وجود دارد.
نهال جدیدی توسط منابع طبیعی کاشته نشده و حجم درختان نیز به علت عدم رسیدگی و حضور دام‌ها کاهش یافته است.
از طراحی و تأمین سیستم لوله‌کشی آب شرب این محل، حفر و تجهیز چاه نیز خبری نیست. ( فقط برخی لوله های منبع قدیمی، ترمیم شده است)
گویا مشکلات باعث شده که راه و شهرسازی از وعده نصب گاردریل‌های مناسب و زیرسازی جاده دسترسی سر باز بزند و اقدامی در این خصوص انجام ندهد.

تامین گاز مورد نیاز توسط  شرکت گاز و اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای توسط جهاد کشاورزی هم در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و تکمیل سالن‌های ورزشی و احیاء مجدد به حال خود واگذار شده است و …

نوک پیکان حملات به سمت شهرداری است

چندی قبل خبرنگار ما در گفت‌وگو با شهردار خرم آباد از وضعیت “بام دوم خرم‌آباد پرسید و این که مدت‌ها از وعده‌ها برای شروع عملیات تکمیل این مجموعه گذشته است. شهردار پاسخ داد: طرح بام دوم خرم‌آباد پیشنهاد بنده بود، به استاندار محترم عرض کردم این منطقه زیرساختش آماده است و شهرداری می‌تواند جاده آن را آسفالت کند، منابع طبیعی درختان و گاردریل را ترمیم کند، اداره‌ی برق روشنایی‌اش و آب و فاضلاب آب شرب را تأمین کند.

یحیی عیدی بیرانوند اعتقاد داشت: این یک پروژه مشارکتی است که تقسیم وظایف شده و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند آب، برق، جاده، درخت و گارد ریل را تجهیز و آماده کند. متأسفانه در این پروژه همه ادارات رها شده‌اند و نوک پیکان حملات به سمت شهرداری است.

عمل به وعده‌، سفارش قرآن است

تقسیم وظایفی که توسط استاندار لرستان برای توسعه و احیائ این محله صورت گرفت تا حدودی کامل و بی نقص بود، حال به چه دلیل مسوولان و مدیران ادارات و نهادهای متولی، در اجرای دستورات کوتاهی کرده اند، نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.
پیشنهاد می‌شود «شجاع دریکوند» که توسط استاندار لرستان به عنوان مسئول اجرای پروژه‌های بزرگ بام خاطره‌ها خرم‌آباد منصوب شده است با فراخواندن مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط، علت کوتاهی‌‌ها را جویا شده، ضمن انعکاس موضوع به مردم، ضرب‌العجل لازم را جهت اتمام پروزه صادر نماید.
بی‌شک توسعه این منطقه از مطالبات مهم شهروندان به خصوص ساکنین این محله است، ضمن آن که مسوولین هم باید بدانند که عدم پایبندی به وعده‌های داده شده، اقدام ناپسندی است و در ذهن مردم این منطقه باقی خواهد ماند.
کاش هر یک از کسانی که مسوولیتی را قبول می‌کنند به کلام قرآن در خصوص وعده به عمل توجه کنند که دستور می‌دهد تا به عهد و پیمان خود پیوسته وفادار باشیم و بدانیم که در برابر خدا مسئولیم. آنجا که می فرماید: وَ بِعَهْدِ اللّهِ أَوْفُوا ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. (انعام: 152)
به عهد الهی وفا کنید. این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده است تا متذکر شوید.  96/2/16
شهر خرم‌آباد به‌واسطه قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه گردشگری است، اما با وجود تلاش‌های بسیار زیاد هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های این شهر در جهت توسعه بیش از پیش این دیار استفاده کنیم. به عنوان نمونه پشت بازار به عنوان محله قدیمی شهر خرم‌آباد که مبدأ بسیاری از تحولات شهری و معرف برخی از بزرگان استان بوده است، طی دهه‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی شاهد بروز آسیب‌های زیادی در این منطقه هستیم. به همین دلیل بسیاری از ساکنان این محله معتقدند؛ باید مسئولان اقدامات لازم را برای خروج این محله از بن‌بست و شرایط کنونی انجام دهند.
در ماه‌های گذشته مسئولان برنامه‌ریزی‌های متعددی برای توسعه اراضی بالادست این محله در نظر داشته‌اند و حتی این اراضی به نام «بام خاطره‌ها» نامگذاری شده‌ اند. با توجه به زیرساخت‌های ابتدایی موجود در این منطقه و دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری، مسئولان شهری و مدیریت ارشد استان تأکیدات ویژه‌ای برای تعیین تکلیف بام‌خاطره‌ها و تبدیل آن به یکی از محورهای گردشگری خرم‌آباد دارند.   به هر حال اکنون چند ماه از وعده مسئولان برای توسعه بیش از پیش بام خاطره‌ها می‌گذرد .باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه زیرساخت‌ها و امکانات برای این منطقه بر اساس وعده‌ها مهیا خواهد شد. امیدواریم در میان‌مدت شاهد توسعه بام خاطره‌ها و تبدیل آن به یک محور گردشگری ویژه باشیم.

البته مسئولان اعلام کرده‌اند که مشاور ذی‌صلاح، طرح جامع بام خاطره‌ها را تهیه کرده و طی هفته‌های آینده اجرایی می شود و شاهد پیشرفت بیش از پیش برنامه‌ها برای ارتقای این محله خواهیم بود. آنها اظهار می‌کنند؛ در 3 سال آینده زیرساخت‌ها و امکانات این مجموعه با کمک دولت و همچنین بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

تبدیل بام به مقصد گردشگری

«شجاع دریکوند» مسئول رسیدگی به امور بام خاطره‌ها می‌گوید: در ماه‌های گذشته با توجه به تأکید مدیریت ارشد استان برای توسعه بیش از پیش محله پشت بازار و همچنین حل‌وفصل مشکلات آن اقدامات مختلفی صورت گرفت. بر همین اساس جلسات مختلفی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین معاون عمرانی استاندار برگزار شد. همچنین بازدیدهای زیادی نیز از بام برای تبدیل به یک محور گردشگری صورت گرفت.
وی عنوان می‌کند: برای انجام اقدامات اساسی با برگزاری مناقصه مشاوری ذی‌صلاح برای تهیه طرح کامل و جامع بام خاطره‌ها انتخاب شد. بر این اساس مقرر شد تا طرحی با در نظر گرفتن تمامی جوانب در حوزه‌های مختلف اعم از تأمین زیرساخت‌ها، توسعه فضای سبز، ایجاد فضاهای مختلف گردشگری و اقامتی و ورزشی تهیه شود.
دریکوند می‌افزاید: این طرح از ابتدا در کارگروه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و شاهد برطرف شدن نقایص و همچنین کمبودهای آن طی بازه‌های زمانی مختلف بودیم. قرار است در روزهای آینده طرح تهیه شده به تصویب رسیده و اقدامات لازم برای اجرایی کردن آن در دستور کار قرار گیرد.
این مسئول عنوان می‌کند: از مهم‌ترین بخش‌های بام خاطره‌ها می‌توان به توسعه فضای سبز، ایجاد هتل 5 ستاره و پارک آبی، احداث مجموعه صخره‌نوردی، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز به منظور دسترسی به غارهای باستانی موجود در منطقه و ایجاد موزه در غارهای باستانی اشاره کرد.

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران

دریکوند بیان می‌کند: در فاز اول طرح به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و آسفالت برای بام خاطره‌ها هستیم. البته بخشی از این اقدامات همچون برق‌رسانی انجام و ‌ مشکلات روشنایی رفع شده است. زیرساخت‌های اولیه بام خاطره‌ها را دستگاه‌های اجرایی تأمین خواهند کرد و برای ایجاد سایر امکانات گردشگری به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم.
وی با بیان اینکه امسال امکاناتی همچون فضای سبز، مبلمان، جاده دسترسی مناسب و سایر زیرساخت‌ها احداث خواهند شد، اظهار می‌کند: هتل 5 ستاره این مجموعه نیز باید ظرف مدت زمان معینی احداث شود.

مشاور استاندار می‌گوید: تاکنون چندین سرمایه‌گذار آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در بام خاطره‌ها اعلام کرده‌اند .با تصویب طرح نهایی در روزهای آینده اقدامات لازم را برای انجام مراحل مختلف طرح در دستور کار قرار می گیرد. بی‌شک با تکمیل بام خاطره‌ها شاهد توسعه بیش از پیش پشت بازار و محله‌های قدیمی شهر خرم‌آباد خواهیم بود و این منطقه به یکی از قطب‌های گردشگری خرم‌آباد تبدیل می‌شود.

تلاش برای تأمین زیرساخت‌های بام خاطره‌ها

«یحیی عیدی بیرانوند» شهردار خرم‌آباد هم با بیان اینکه بام خاطره‌ها در مساحتی در حدود 85 هکتار طرح‌ریزی شده است، می‌گوید: 35 هکتار از اراضی این منطقه در گذشته درختکاری شده است. با توجه به اهمیت توسعه زیرساخت‌های گردشگری در خرم‌آباد با تأکیدهای ویژه مدیریت ارشد استان طرح جامعی برای توسعه بام خاطره‌های خرم‌آباد از سوی مشاور ذی‌صلاح تهیه شده و در مراحل آخر تصویب قرار دارد.
وی عنوان می‌کند: بر اساس این طرح کاربری‌های مختلفی همچون مجتمع‌های گردشگری، هتل، زیرساخت ورزشی و توریستی برای بام خاطره‌ها تعریف شده و به دنبال تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه آنها هستیم. بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای احداث زیرساخت‌ها و توسعه آنها از محل اعتبارات شهرداری خرم‌آباد و بخش دیگر نیز از سوی استانداری لرستان و سایر دستگاه‌های اجرایی تأمین خواهد شد.
شهردار ادامه می‌دهد: از سوی دیگر برای ایجاد سایر امکانات و زیرساخت‌های گردشگری به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم . بی‌گمان پس از تصویب طرح جامع بام خاطره‌ها اقدامات لازم برای توسعه این منطقه در دستور کار قرار می‌گیرد. شهر خرم‌آباد برای توسعه نیازمند به ایجاد امکانات گردشگری مختلفی است و توجه ویژه به بام خاطره‌ها می‌تواند کمک زیادی به توسعه گردشگری و همچنین کاهش مشکلات موجود در مناطقی همچون پشت بازار کند.  96/4/21

 افزایش سرانه فضای سبز با ایجاد بام خاطرها

شهردار خرم‌آباد گفت: در راستای بالا بردن سرانه فضای سبز شهر، اهمیت به محلات محروم و توسعه‌نیافته پارک کوهستانی «بام خاطره‌ها» با ایجاد فضایی مناسب برای شهروندان در خرم‌آباد راه‌اندازی می‌شود. سعید فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص لزوم افزایش سرانه فضای سبز شهری، اظهار کرد: در راستای بالا بردن سرانه فضای سبز شهر، اهمیت به محلات محروم و توسعه‌نیافته پارک کوهستانی «بام خاطره‌ها» با ایجاد فضایی مناسب برای شهروندان در خرم‌آباد راه‌اندازی می‌شود.

سعید فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص لزوم افزایش سرانه فضای سبز شهری، اظهار کرد: در راستای بالا بردن سرانه فضای سبز شهر، اهمیت به محلات محروم و توسعه نیافته پارک کوهستانی «بام خاطره‌ها» با ایجاد فضایی مناسب برای شهروندان در خرم‌آباد ایجاد می‌شود. مساحت این پارک کوهستانی حدود ۱۰۰ هکتار است.

وی با اشاره به عملیات اجرایی این پاک کوهستانی، ادامه داد: راه شکافی این پارک به اتمام رسیده و اکنون در حال اجرای عملیات بنایی و انتقال آب برای درختکاری از سراب دارایی هستیم.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه قرارداد پیمانکار در فاز اول حدود هفت میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: آبشار، برکه و سکوی نشیمن ازجمله ویژگی‌ها و امکانات این پارک کوهستانی است که با انتصاب شهرداری خرم‌آباد، در نخستین بازدید از این پروژه اقدامات لازم جهت راه شکافی آن انجام شد.

وی بام خاطره‌ها را یک ظرفیت بسیار خوب برای گردشگری شهر خرم‌آباد دانست و افزود: با تکمیل این پروژه مردم محله درب دلاکان و پشت بازار می‌توانند از این منطقه گردشگری استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کارهای عمرانی و زیربنایی توسط پیمانکار در حال انجام است، تصریح کرد: معاون سیاسی امنیتی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز از این پروژه بازدید کردند و برای کمک و حمایت قول مساعد دادند.(1400/11/16)

منبع خبر: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.