طرح آزاد سازی حریم امام زاده زید ابن علی (ع)

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: موضوع آزادسازی حریم امام‌زاده زید بن علی(ع) خرم‌آباد سال‌هاست به‌ یکی از مطالبات مردم مرکز لرستان تبدیل‌شده است، موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به وجود بناهای تجاری و اتصال به بازار شهر نیازمند برنامه‌ریزی میان‌مدت است.

معطلی ۶ ساله اجرای طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع)

این امامزاده در مرکز بازار قدیمی شهر خرم‌آباد قرار دارد و انتظار اینکه کار آزادسازی آن در کوتاه‌مدت عملیاتی شود چندان امیدوارانه نیست اما در صورت برنامه‌ریزی میان‌مدت و همچنین تعامل و همکاری مردم می‌توان این مطالبه چندین ساله را محقق کرد.

حجت‌الاسلام مرتضی خاک‌باز مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان در این رابطه در سخنانی با اشاره به روند آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی در خرم‌آباد اظهار داشت: آزادسازی امامزاده درواقع «شاخ غول شکستن است».

وی بابیان اینکه امید ما برای آزادسازی امامزاده اول به خدا و بعد به امامزاده است، تصریح کرد: برای انجام این کار امیدی به کسبه منطقه نداریم.

کسبه هیچ همکاری برای آزادسازی امامزاده ندارند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به اینکه استاندار لرستان برای حل این مسئله به‌صورت جدی ورود کردند و از نزدیک نیز منطقه را بازدید کردند، افزود: ۱۰ تا ۱۵ جلسه با معاونین مرتبط و دستگاه‌های ذی‌ربط در این رابطه برگزارشده است.

حجت‌الاسلام خاک‌باز با تأکید بر اینکه کسبه هیچ همکاری در خصوص آزادسازی امامزاده ندارند، گفت: ۹۶ عرصه مغازه در حریم امامزاده وقف‌شده و کسبه برای اعیان هر مغازه یک میلیارد تومان می‌خواهند.

وی بابیان اینکه در این صورت برای آزادسازی امامزاده باید کل بودجه کشور را به کار بگیریم، تصریح کرد: ما حاضریم به نرخ عادله روز و طبق نظر کارشناس پول افراد را بدهیم یا برای آن‌ها مغازه ایجاد کنیم.

هر راهی که به ذهن می‌رسد را رفته‌ایم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان ادامه داد: در اطراف حرم حضرت معصومه(س) بازار قدیمی به نام بازار «ننه عباس» بود که تولیت حرم حضرت معصومه برای کسبه آن بازار یک پاساژ به نام الغدیر را احداث و حریم حضرت را آزاد کرد و کسبه نیز این موضوع را قبول کردند.

حجت‌الاسلام خاک‌باز با اشاره به اینکه جلسه‌ای با حضور کسبه محل داشتیم و گفتیم یک پاساژ برای آن‌ها می‌سازیم که هیچ‌یک از افراد قبول نکردند، اظهار داشت: با همه کسبه تک‌به‌تک صحبت کرده‌ایم اما قبول نکرده‌اند این حریم را ترک کنند.

وی بابیان اینکه کسبه این منطقه قرارداد استیجاری امضاء کرده‌اند و حالا باید مغازه را تحویل دهند، تصریح کرد: هر راهی که به ذهنتان برسد را رفته‌ایم اما تأثیری نداشته است.

ورود دستگاه قضایی در صورت عدم همکاری کسبه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به اینکه بعضی مغازه‌ها بابت پای دیوار امامزاده نیز ۴۰۰ تومان پول می‌گیرند، ادامه داد:  اگر این فرصت‌ها بگذرد و نتوانیم به جمع‌بندی برسیم به دستگاه قضا خواهیم رفت.

وی گفت: تاکنون نیز چهارتا پنج مورد حکم خلع ید نیز از دستگاه قضا برای این مغازه‌ها گرفته‌ایم.

طرح آزادسازی حریم امامزاده با شکست مواجه شد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین در جلسه بررسی طرح آزادسازی حریم امام‌زاده «زید بن علی»(ع)  که در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد، خبر از کلید خوردن آزادسازی حریم این امامزاده از سوی مسئولان داده شد و در آن جلسه هوشنگ بازوند استاندار لرستان اظهار داشت: باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب کار شروع آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی تا ۱۵ خردادماه امسال آغاز شود.

از تاریخ ۱۵ خردادماه تاکنون بیش از پنج ماه می‌گذرد اما با توجه به همکاری نکردن کسبه در حریم امامزاده زیدبن علی(ع) باید گفت که طرح آزادسازی حریم این امامزاده با شکست مواجه شده و امیدها در این زمینه به یاس تبدیل‌شده است.

بنابراین گزارش مقبره‌ زید بن علی(ع) در محله‌ای به همین نام، در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و در مرکز بازار روز این شهر واقع‌شده است.

حریم مقبره شش هزار مترمربع وسعت دارد که درگذشته گورستان بوده است. در میان این زمین، ‌ مقبره‌ای وجود دارد که آیات و کلمات مقدس را با خط نسخ و به‌طور برجسته بر آن نقش کرده‌اند. روی لبهٔ‌ شرقی مقبره، نام استادکار نجار و تاریخ احداث آن آمده است.

لزوم توسعه گردشگری مذهبی در خرم‌آباد

بنای کنونی مقبره به سال ۱۳۰۷ هجری قمری مربوط می‌شود. بر اساس سنگ‌نبشتهٔ بنا که به خط کوفی است، این مقبره در سال ۴۰۴ هجری قمری به‌فرمان بدر بن حسنویه ساخته‌شده و به زید بن علی بن حسین بن علی بن طالب(ع) تعلق دارد.

بنای مقبره، هشت‌ضلعی است که چهار ضلع اصلی دارد و هر یک از این اضلاع نیز به ضلع‌های کوچک‌تری تقسیم‌شده‌اند.

برای توسعه گردشگری مذهبی در خرم‌آباد نیاز به آزادسازی حریم این بنا است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.