باغ موزه دفاع خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

باغ موزه دفاع خرم آباد توقف موزه دفاع مقدس در یک قدمی افتتاح/ وعده‌های استاندار عملی نشد

باغ موزه دفاع خرم آباد یا مرکز فرهنگی دفاع مقدس معروف به مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان، این باغ موزه دفاع مقدس لرستان در سال ۸۹ در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع در سه طبقه کلنگ زنی شده است. در حال حاضر پروژه موزه دفاع مقدس این استان در مرحله افتتاح قرار دارد.

بی شک وجود موزه به عنوان یک نهاد فرهنگی در اجتماع بسیار ضروری است. با توجه به اینکه هویت در طول زمان شکل می گیرد نقش تاریخ در ساختار هویت کم و بیش روشن است. شکل گیری هویت انسان به طور کلی تاریخی است یعنی در قالب زمان و مکان صورت می پذیرد. فرهنگ هر جامعه یک مفهوم کلی است و تمامی ارزش ها و یافته های معنوی مردمان آن جامعه را در بر می گیرد. شهر خرم آباد با قدمتی کهن و فرهنگ غنی و تنوع گروه های مردمی و حوادثی که در مسیر تاریخ شاهد آن بوده است، شایسته ی داشتن موزه ای اختصاصی برای حفظ و به تصویر کشیدن پیشینه ی تاریخی خود می باشد

 با توجه به نقش بی بدیلی که لرستانی‌ها در هشت سال دفاع مقدس داشتند، می‌طلبد که ما یک مجموعه فرهنگی به نام موزه دفاع مقدس را در استان ایجاد کنیم تا بتوانیم گوشه‌ای از رشادت‌ها و دلاور مردی‌های این عزیزان را در این موزه در معرض دید علاقه مندان و همچنین نسل آینده قرار دهیم.

در لرستان یک موزه بسیار ارزشمند داریم که بعد از موزه ملی دفاع مقدس تهران به اذعان تمام مهندسین و متخصصین از لحاظ سازه، منظره و طراحی دومین موزه دفاع مقدس است که در کشور ساخته شده است. هر آنچه که یک موزه استاندارد دفاع مقدس باید داشته باشد، در موزه دفاع مقدس لرستان پیش بینی و طراحی شده است.

در باغ موزه دفاع مقدس لرستان بخش‌های ویژه گالری، سالن‌های آمفی تئاتر و کلاس آموزشی، بخش‌های ویژه نمایش ادوات جنگی و … پیش بینی شده است که در جوار یادمان شهدای گمنام شهر خرم آباد می‌تواند به قلب فرهنگی شهر تبدیل شود.

در مجموعه موزه دفاع مقدس بخش‌های مختلفی از جمله حسینیه شهدای گمنام، باغ شهادت، محوطه سازی، فضای تجهیزات نظامی، مرکز اسناد و… در نظر گرفته شده است. برای این مرکز فرهنگی، ۵۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

یکی از مطالبات فرهنگی مردم و خانواده شهدای استان لرستان تکمیل این باغ موزه دفاع مقدس بعد از سال‌ها از سوی متولیان امر است، پروژه‌ای که در جریان سفر اخیر رئیس جمهور و برخی از وزرا به لرستان نیز طرح شد تا با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، زمینه تکمیل آن فراهم شود.

باغ موزه دفاع‌مقدس لرستان با گذشت حدود ۱۱ سال همچنان نیمه‌تمام باقی مانده و حالا به گفته به مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس این پروژه فرهنگی آماده افتتاح است.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان نمادی از رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا و رزمندگان استان در دوران جنگ تحمیلی و جبهه‌های حق علیه باطل است.

باغ‌موزه‌ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس در استان‌ها متناسب با شرایط و موقعیت منطقه‌ای آنها در شرایط جنگ احداث می‌شوند، ادامه داد: در صورت تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان تاریخ افتخارآمیز مردم این استان به نمایش گذاشته می‌شود.

 

پیش از این فرهاد زیویار استاندار لرستان در جریان بازدید از این پروژه با اشاره به اهمیت حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: عملیات اجرایی ساخت باغ موزه دفاع مقدس از سال ۱۳۹۰ در لرستان شروع شده و یکی از مجموعه‌های منحصر به فرد کشور است که فضا و سازه خوبی برای آن در نظر گرفته شده و در مراحل نهایی افتتاح و بهره برداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس پرچم و هویت ما است، عنوان کرد: علیرغم تلاش مسئولین در دوره‌های قبل عملیات اجرایی این مجموعه در سال گذشته به علت کمبود منابع مالی متوقف شد که با سفر رئیس جمهور و پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شد عملیات ساخت و تکمیل آن تداوم پیدا کرد.

استاندار لرستان با اشاره به پیشرفت ۹۷ درصدی این پروژه، افزود: چنانچه روند کار به همین صورت انجام پذیرد این مجموعه در هفته دفاع مقدس سال جاری آماده افتتاح و بهره برداری خواهد بود.

 

زیویار افزود: این مجموعه با دارا بودن بخش‌های مختلف و مجهز، مجموعه‌ای منحصر به فرد است که برای تکمیل آن در سفر ریاست جمهوری اعتباری معادل ۲۵ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است تا در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد استفاده علاقمندان سراسر کشور قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.