کوه هشتاد پهلو

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

هشتاد پهلو نام کوهی در دل کوهستان های لرستان است. در اطراف این کوه وسعتی به میزان ۳۰۰۰ هکتار منطقه ای بکر و زیبا قرار دارد که با آب و هوای بسیار عالی و معتدل کوهستانی همه ساله میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران است. علاوه بر گردشگران عادی کوهنوردان حرفه ای نیز علاقه ی بسیار زیادی به این کوه دارند. علاوه بر اهمیت گردشگری این منطقه وجود حیات وحش و طبیعت این منطقه برای لرستان بسیار حائز اهمیت است.

شرایط اقلیمی

دامنه ارتفاع ۱۱۲۰ تا ۳۸۷۰ متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۶۰۰ میلیمتر و ۱۱ درجه سانتیگراد، منطقه را دارای اقلیم مدیترانه‌ای معتدل نموده است. جالب است بدانید اکثر رودهای پر آب استان لرستان که نقش مهمی در کشاورزی آن ایفا میکنند نظیر سیمره، کشکان و سزار از این منطقه سرچشمه میگیرند. گفتنی است آبشار معروف نوژیان که یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب میشود در همین منطقه قرار دارد. در مجاورت این آبشار ﮔﺮدﺷﮕﺎه ﺟﻨﮕﻠﯽ ﻧﻮژﯾﺎن در ﺑﺎﻻی ﮐﻮه ﺗﺎف قرار دارد که روﯾﺸﮕﺎه اﻧﻮاع گیاهان داروﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ تکمیل کننده طﺒﯿﻌﺖ ﺑﮑﺮ اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ است

پوشش گیاهی

در مورد پوشش گیاهی منطقه هم خوب است بدانیم که منطه هشتاد پهلو مملو از جنگل های انبوه است. جنگل های بلوط، زالزالک، پسته وحشی، مازو، گلابی وحشی، ون و … که دل هر بیننده ای را میبرد. اگر در فصل بهار عازم این منطقه شوید حتما از دیدن لاله های واژگون نیز شگفت زده خواهید شد.

گونه‌های جانوری

در این منطقه انواع حیوانات از جمله پلنگ، خرس، کل، قوچ، سنجاب ایرانی، بز و پازن، خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی، گربه وحشی، رودک، کبک دری، تیهو، کبک، بلدرچین، کرکس کوچک، شاهین، یلوه جنایی، کرکس، عقاب طلایی، مار قیطانی، تیرمار خراسانی، گرزه مار، مار فلس درشت، جکوی مدیترانه‌ای، لاک‌ پشت‌ های برکه‌ ای و مهمیز دار زندگی میکنند که بر اهمیت و زیبایی منطقه افزوده است.

منطقه ای با چنین ویژگی های زیستی و گیاهی اگر نگوییم نایاب است قطعا کمیاب است.

کوه هشتاد پهلو و دامنه آن | جاذبه های گردشگری خرم آباد - سایت لرم
نمایی از کوه هشتاد پهلو خرم آباد – سایت لرم

همچنین بخوانید:

مخمل کوه خرم آباد

کوه یافته

سفید کوه خرم آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.