دره خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

دره خرم آباد

دره خرم آباد به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو انتخاب شده است که کارگروه رفع موانع و مشکلات این امر به زودی با حضور مدیران و کارشناسان مربوطه تشکیل خواهد شد.

به گزارش لرم به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان روز سه شنبه مورخ (1402/10/19)، فرهاد زیویار استاندار لرستان در دیدار با علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: در این کارگروه مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه و شهردار خرم آباد راهکارهای لازم را برای ایجاد مقدمات ثبت جهانی دره خرم آباد تدوین و پیگیری خواهند کرد.

وی با ارائه گزارشی از روند ساماندهی عرصه قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد نیز گفت: طی چند ماه گذشته تعدادی از املاک و بناهای ضلع شمالی قلعه تملک و تخریب شد و تا قبل از فرا رسیدن عید نوروز سایر بناهای موجود در بخش شمالی عرصه و ضلع جنوبی پل گپ نیز تخریب می شود.

استاندار لرستان در این دیدار بر اهمیت ثبت جهانی آثار باستانی و ملی به عنوان یکی از راهکارهای مهم فرهنگی مقابله با ایران هراسی در دنیا تاکید کرد و گفت: لرستان در این خصوص یکی از مناطق پیشرو با ظرفیت های متعدد تاریخی، باستانی و فرهنگی می باشد.

قلعه فلک الافلاک و “دره خرم‌آباد” به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو انتخاب شده اند.

بنابر اظهار عطا حسن پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان دره خرم آباد ( شهر فعلی خرم آباد مرکز لرستان) از دوران پارینه سنگی، در کاوش از غارها، دوران نوسنگی، ورود بشر به عصر کشاورزی، کشف سفال، آهن، چرخ، ورود به تمدن و تاریخ، خط و نوشتار، هنر و اسلام دارای اثر تاریخی است.

در این دره همیشه سکونت انسان‌های بومی بوده و مهاجری به این دره نیامده همچنین وجود چشمه‌ها و سراب‌ها، آب، سوخت کافی، پروتئین بسیار زیاد مانند کل و بزکوهی، پناهگاه‌هایی مانند غار «کمری»، غار «یافته»، «پاسنگر»، «ارجنه»، «کلدر» و «گیلوران» از مولفه‌های زیستی دره خرم آباد بوده است.

به گفته حسن پور اهمیت این شهرستان علاوه بر موقعیت استراتژیک آن به عنوان پل ارتباطی شمال به جنوب به آثار تاریخی و ما قبل تاریخ موجود در این شهرستان بازمی گردد.

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک نیز که سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است و در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه بوده که ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ، آجر، خشت، ملات، گچ و آهک ساخته شده است.

یونسکو مخفف نام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت‌ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.