پادگان07 خرم اباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

       پادگان07 خرم اباد ،خروج پادگان نظامی ۰۷ خرم آباد از محدوده شهری و لزوم تعیین تکلیف این مجموعه تاریخی در حالی مطرح شده است که هنوز ذینفعان به توافق مشخصی در راستای منافع عموم دست نیافته اند و چشم انتظار مساعدت ارتش برای پایان بخشی به این ماجرا هستند.

پادگان ۰۷ نیروی زمینی ارتش خرم آباد با ۱۵ هکتار مساحت یکی از مجموعه های تاریخی ارزشمند لرستان محسوب می شود که تاریخ ساخت آن مربوط به دوران پهلوی اول بوده و به دلیل وجود ۱۱ بنای تاریخی ارزشمند ، سال ۹۵ به شماره ثبت ۳۱۵۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

با اجرای قانون خروج پادگان‌ها از مناطق شهری، سال ۱۴۰۱ این پادگان نیز تخلیه شد و عدم رسیدگی به آن باعث شد تا بخشی از ساختمان‌های غیرتاریخی و همچنین دیوار پادگان تخریب شود و بخشی از اراضی آن هم توسط ارتش به مناقصه گذاشته شد که با آگهی خرید و فروش این اراضی توسط بنگاه های املاکی، مردم شهر خرم آباد نسبت به این موضوع واکنش شدید نشان دادند و با تشکیل زنجیره انسانی به دور این پادگان خواستار توقف فروش آنها شدند.

مالکیت ارتش جمهوری اسلامی ایران بر این اراضی و داشتن مصوبه ساخت ‌وساز واحدهای مسکونی و تجاری از شورای عالی معماری و شهرسازی در این مجموعه بخش انکارناپذیر ماجرای طولانی تعیین تکلیف پادگان ۰۷ خرم آباد است که پس از مطرح شدن واگذاری زمین های این پادگان توسط ارتش به ازای بدهی و خرید و فروش آنها توسط برخی بنگاه های املاکی، مردم خرم آباد از مسوولان خواستند تمامی ۱۵ هکتار این مجموعه برای ایجاد یک مرکز تفریحی، گردشگری و تجاری در اختیار شهرداری قرار بگیرد و به همین منظور پیشنهاد تهاتر زمین های ارتش در منطقه ۶۰ متری خرم آباد موسوم به “هدفگاه” و یا با اراضی منطقه “سرابیاس” را مطرح کردند.

خرید و فروش املاک ۰۷ فاقد وجاهت قانونی است

با رخ دادن این وقایع و واکنش مردم شهر خرم آباد نسبت به خرید و فروش املاک مجموعه، “فرهاد زیویار” استاندار لرستان فصل الخطاب را تعیین کرد و در بازدید از این مجموعه هرگونه خرید و فروش زمین پادگان ۰۷ خرم‌آباد توسط مشاورین املاک را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد.

وی در بازدید از این مجموعه هفت هکتار آن را با ابنیه تاریخی جزو میراث فرهنگی لرستان محسوب کرد که در اختیار شهرداری بوده و هشت هکتار آن را نیز در اختیار ارتش خواند.

استاندار لرستان برای پایان بخشی به ماجرای پادگان ۰۷ گفت: توافقاتی که برای واگذاری زمین این پادگان صورت گرفته مربوط به گذشته است و هیچ گونه ارتباطی با تیم مدیریتی فعلی استان، شهرداری و حتی فرماندهان فعلی ارتش ندارد.

زیویار این را هم گفت که شهرداری خرم آباد نسبت به خرید حق ارتش با ۳۰ درصد بیشتر از قیمت اعلام شده اعلام آمادگی کرده است تا مولفه های فرهنگی، هنری، ارزشی و هویتی شهر نادیده گرفته نشود و طرحی همانند میدان امام اصفهان با کاردهای مختلف ایجاد شود.

وی تاکید خود را در تصمیم‌گیری برای مجموعه زمین‌های ۱۵ هکتاری ۰۷ لحاظ کردن حقوق تاریخی، فرهنگی و مادی همه طرف‌ها و خواسته های ذینفعان عنوان کرد.

تاکید فرمانده نیروی زمینی ارتش بر رسیدن به وحدت نظر

تعیین تکلیف نهایی پادگان ۰۷ همچنان در پاره ای از ابهام و میان اظهار نظرهای مختلف مسوولان معلق ماند تا اینکه امیر سرتیپ “کیومرث حیدری” فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در مهرماه امسال برای افتتاح پل شهدای ارتش چگنی به استان سفر کرده بود از خبرهای خوشی درخصوص تعیین تکلیف پادگان ۰۷ گفت و اعلام کرد: ارتش جمهوری اسلامی و مردم لرستان در راستای مبلمان شهری حق مسلم دارند و تلاش می‌شود اختلاف نظر به وحدت نظر تبدیل شود و هر کجا مردم به کمک احتیاج داشته باشند، ارتش ورود می‌کند.

شنیدن این اظهارات از زبان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی حکایت از فداکاری ارتش در حفظ منافع عموم و عملی شدن مطالبه عمومی مردم لرستان داشت و بارقه ای از امید نسبت به حفظ این مجموعه تاریخی در دل مردم ایجاد کرد.

امیر “مراد خوش کنار” فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۸۴ پیاده ارتش لرستان نیز تیرماه سال گذشته در جلسه بررسی وضعیت این پادگان گفت: ۲۱۲ قطعه زمین در مجموعه پادگان ۰۷ خرم آباد پیش بینی شده که بخشی از آنها کاربری آموزشی، فضای سبز و فرهنگی، معابر و تعدادی هم به منظور اماکن تجاری، مسجد و غیره تعیین شده اند،.

وی تصریح کرد: طرح شهری این پادگان در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی مسکن و شهرسازی کشور رسیده و تصویری از آن به لشکر ۸۴ و ادارات ذیربط ابلاغ شده که ۷۷ قعطه تعیین شده این پادگان مربوط به ارتش، ۲۰ قطعه شهرداری و ۱۱۵ قطعه به پیمانکار ارتش واگذار شده است‌.

اما تخریب سه بنای تاریخی مجموعه پادگان ۰۷ منجر به واکنش میراث فرهنگی استان نسبت به این قضیه شد و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه هر بنای تاریخی ثبت ملی، تابع حمایت های قانونی است و هیچ ارگان و یا شخصی نمی تواند آن را تخریب کند، با استناد به ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی اعلام کرد افرادی که به اماکن تاریخی و متعلقات آنها صدمه وارد نمایند علاوه بر الزام به جبران خسارات وارده، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می شوند که این ماده قانونی فصل الخطابی برای اهمیت میراث تاریخی و فرهنگی کشور، بناهای تاریخی موجود در پادگان ۰۷ و لزوم حفظ این میراث های ارزشمند بود.

اهمیت حفظ اراضی پادگان ۰۷ تا آنجا است که حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان بارها در خطبه های نمازجمعه نیز بر اهمیت این امر تاکید کرد و خواستار تعیین زمینی به عنوان معوض برای سهم ارتش و حفظ مجموعه پادگان ۰۷ به عنوان یک مطالبه مهم عمومی اهالی خرم آباد شد.

اجماع و پیوند میان دغدغه های حاکمیت و مردم

شهردار خرم آباد نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص آخرین وضعیت این پادگان می گوید: موضوع پادگان ۰۷ یک مساله از دست رفته بود که ابتدا با مطالبه گری بحق مردم و سپس با پیگیری های استاندار و تلاش برای مهیا شدن شرایطی به سود همه ذینفعان، در حال سیر نهایی تعیین تکلیف است.

“داریوش بارانی بیرانوند” با تاکید بر اینکه مالکیت ارتش بر این زمین ها محرز است و هر تصمیمی در این خصوص باید با هماهنگی آنها باشد افزود: خوشبختانه با رایزنی های استاندار و پای کار بودن ارتش، در تعیین تکلیف این قضیه اجماع و پیوندی میان دغدغه های حاکمیتی و محلی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین تصمیمات مسوولان، دیدن حقوق همه ذینفعان در این قضیه بود که در این رابطه شهرداری خرم آباد ۲ پیشنهاد را به ارتش مطرح کرده که یکی تجاری شدن کاربری کل سایت در نوارهای کناری و دیگری افزایش سهم مردم از فضای سبز از هفت هکتار به ۱۲ هکتار است.

وی ادامه داد: یکی از موانع این موضوع واگذار کردن چندین قطعه از این زمین های مسکونی به پیمانکاران و واگذاری آنها به افراد توسط پیمانکاران بوده که به این نتیجه رسیدیم به میزانی که واگذار شده از قسمت شرقی سایت، کاربری مسکونی دیده شود تا ارتش بتواند سند را انتقال دهد تا مشکل پیمانکاران رفع شده و مابقی به فضای جمعی و عمومی اختصاص یابد.

شهردار خرم آباد بیان کرد: جبران خسارت ارتش نیز در این قضیه با مطرح شدن سایت ۴۴ هکتاری “هدفگاه” و سایت ۲۵۰ هکتاری موسوم به “سرابیاس” با محوریت کمیسیون ماده پنج دیده شده است.

بارانی بیرانوند افزود: در این موضوع شهرداری برای اینکه بتواند عرصه جمعی را افزایش دهد از سهم ۲۲ قطعه ای خود گذشته تا حسن نیت خود را در این تفاهم به نفع مردم اثبات نماید.

وی با اعلام اینکه این پیشنهاد به تایید ضمنی ستاد مشترک نیروهای مسلح رسیده و بنا است این قضیه طی برگزاری جلسه ای با ارتش مطرح شود افزود: فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز بر تصمیم گیری قضیه به نفع مردم تاکید دارد و بسیار امیدوار هستیم که ارتش همچون همیشه با گذشت و فداکاری در این قضیه پای کار باشد تا موضوع به سرانجام مطلوب برسد.

پادگان ۰۷ نباید دستخوش تغییر شود

هفته گذشته نیز “مهدی جمالی نژاد” معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در بازدیدی که به همراه استاندار لرستان از این مجموعه داشت با بیان اینکه پادگان ۰۷ دغدغه وزیر کشور است، تاکید داشت که نباید این فضا دستخوش تغییر شود.

وی از پادگان ۰۷ به عنوان مطالبه جدی مردم یاد و عنوان کرد: چندین بسته پیشنهادی در خصوص ۰۷ از جمله در نظر گرفتن بخشی از آن برای فضای عمومی، پیشبرد ‏مشارکتی کار و یا قرار دادن بخش اعظم آن در اختیار مردم مطرح و آماده شده است.‏

جمالی نژاد بیان کرد: قرار است پس از رایزنی با فرمانده نیروی زمینی ارتش، به منظور رفع مشکل، جلسه‌ مشترکی با ارتش، ‏استانداری و شهرداری برگزار شود که امیدواریم به نتیجه نهایی و مطلوب برسیم.‏

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح‌ کرد: مردم انتظاراتی در خصوص پادگان ۰۷ به ‏عنوان یک میراث معنوی و فرهنگی دارند و خواستار حفظ بخشی از پادگان به عنوان فضای عمومی می باشند از طرفی با توجه به اینکه مجموعه ثبت ملی شده، حیف است به نوعی ‏همه فضا به ساخت و ساز اختصاص داده شود و دستخوش تغییر قرار بگیرد.‏

جمالی نژاد به توافق شهرداری و ارتش در گذشته اشاره کرد و یادآورشد: این موضوع کار را دشوارتر کرده اما ‏امید است با پیگیری‌های انجام شده، بتوان تا پایان سال به توافق نهایی در خصوص پادگان ۰۷ دست یافت.

حال مردم لرستان با توجه به مطرح شدن چندین پیشنهاد برای تعیین تکلیف نهایی این پادگان و پای کار بودن ارتش، بسیار امیدوار به توافقی مطلوب و به نفع عموم هستند چراکه این پادگان برای بسیاری از آنها مرورگر خاطرات گذشته هایی است که هر برگ آن هزاران حرف ناگفته و مگو را در دل خود به یادگار گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.