بلدیه خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

بلدیه خرم آباد شهرداری خرم آباد

بلدیه خرم آباد، یکی از بناهای تاریخی زیبا و منحصربه فرد دراستان لرستان شهر خرم آباد است. این اثر ارزشمند به نام بلدیه خرم آباد است. مکانی فوق العاده دیدنی که  گواه بر پیشینه کهن فرهنگی و تاریخی این بخش ا ست .بنای میرملاس (بلدیه)در ادامه سبک معماری اواخر قاجاریه در دوره پهلوی اول ساخته شده است.این بنا حکومتی به عنوان بلدیه در مرکز شهر خرم‎ آباد در ادامه سبک معماری اواخر قاجاریه در دوره پهلوی اول ساخته شده است.

در این اثر نشانه ای از معماری کاخ سپهسالار تهران سبک تلفیقی دوره ناصری که تاثیر معماری اروپائیان در ایران را می‎توان دید . این سبک برای طرح کاخ های امرا و ساختمان های مهم حکومتی مورداستفاده قرار می‎گرفت.

تزئینات هندسی با ایجاد کادر به وسیله آجر در حاشیه درهای ورودی و پنجره ها در دو نمونه مختلف دیده می‎شود، علاوه بر تزئین هندسی، تزئین گیاهی نیز فضای بالای ورودی به کار رفته است.

ساختمان میرملاس سال 1314 به منظور استقرار شهرداری خرم‌آباد در دامنه تپه پرشیبی در شمال شهر خرم‌آباد و یکی از مناطق پر رفت‌وآمد این شهر بنا شده است.

مدتی پس از انتقال شهرداری به آن با توجه به ویژگیهای معماری بنا به وزارت فرهنگ وهنر وقت واگذار می‌شود و فرهنگ و هنر استان نیز پس از تحویل و مرمت، این محل را به نگارخانه تبدیل می‌کند و آن را نگارخانه میرملاس می‌نامد.

علت نامگذاری میرملاس براین بنا نیز به خاطر وجود طرح‌های نقاشی شده بر روی دیواره‌های غارهای واقع در دره خوش منظر میرملاس در اطراف خرم‌آباد بوده است.

مساحت کل ساختمان میرملاس 200 متر مربع است که حدود نیمی از بنا سفید و نیمی دیگر محوطه نگارخانه را تشکیل می‌دهد، نمای ساختمان که به سمت شرق مشرف است آجری و با نقش‌های زیبایی است که 2 پنجره و 3 در ورودی در پهنه آن جای گرفته است.

بام ساختمان شیروانی است و ارتفاع نسبتاً بلندی دارد و تنها سالن 90 متری این ساختمان یک کثیرالاضلاع نامنظم است.

میرملاس (گالری هنری) در محله سبزه میدان  و خیابان 17 شهریور واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی (آخوند ابوطالب) خانه قاضی، چشمه اراز و پاساژ کسری و همچنین رستوران و مجموعه تاریخی حمام گپ، حرم مطهر امامزاده زید بن علی (ع)، پمپ بنزین بازار، حوزه علمیه کمالیه ، داروخانه رازی بیمارستان فوق تخصصی شهید رحیمی ، قلعه فلک الافلاک ،بافت تاریخی خرم آباد و گرداب دارایی است قرار گرفته است.

 

بلدیه خرم آباد | تیشینه همسفر باهوش شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.