نمک خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

 

نمک خرم آباد

نمک خرم آباد، شهرستان کهن خرم آباد دیار ثروت های خدا دادی است . یکی از این ثروت ها ،معادن نمک می باشد. نمک از جاذبه‌های طبیعی و مهمتر از آن یکی از منابع درآمد اهالی روستای سر نمک و روستای رباط نمکی خرم آباد است.

وجود این‌گونه معدن‌های نمکی در زاگرس معمول نیست پس وجود این معدن‌ها می‌تواند علاوه بر درآمدزای مستقیم، قابلیت این را دارد که در کنار طبیعت چشم‌نواز این منطقه مقصدی برای گردشگران باشد.

شهر خرم آباد دارای معادن نمک در روستای رباط نمکی و روستای سر نمک است . روستای سر نمک در پانزده کیلومتری جاده خرم آباد به بیرانشهر واقع شده است.

رباط نمکی، روستایی از توابع بخش مرکزی، شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان است. این روستا مرکز دهستان رباط و در کیلومتر ۱۲ جاده خرم‌آباد – الشتر در استان لرستان است.

روستای رباط نمکی در نزدیکی خرم آباد واقع است و قرن هاست که از چاهی در کنار این روستا آبی بیرون کشیده می شود که از آن نمکی به دست می آید. نمک روزگاری علت شهرت این روستا به نام رباط نمکی بوده است.

در نزدیکی روستای رباط نمکی، چشمه ای از سطح زمین می جوشد. که آب زلال وشفافی دارد، ولی قابل شرب نیست. اهالی این روستا قسمتی از زمین های اطراف را مسطح کرده و آن را قطعه بندی نموده اند و شیارهای مختلفی را در سطح زمین ایجاد می کنند.

خاک این منطقه از شوری قابل ملاحظه ای برخورداراست، و مردم این روستا آب چشمه را به سمت زمین های مسطح شده هدایت می کنند. به طوریکه سطح زمین را آب فرا می گیرد. املاح معدنی موجود در خاک، با آب حل می شود، و براثر تابش نور خورشید تبخیر می شود. با تبخیر آب لایه نمکی بر جایی می ماند که همچون الماس می درخشند. در واقع اینگونه ذخایر با عمل تبخیر به تدریج محلول به درجه سیر شدگی رسیده و رسوبات تبخیری به ترتیب ازآنها جدا می شوند.علاوه بر طبیعت زیبایی که از خود برجای می گذارد، نعمت خدا دادی است که مورد استفاده

قرار می گیرد.

نمک طبیعی که دستکاری نشده و در طبیعت وجود دارد حاوی سدیم، کلر، پتاسیم، ید، منیزیم، روی و کلسیم به میزان لازم برای سلامت سلول‌های بدن است و با تعادل خود نه تنها مضر نیست بلکه مفید نیز هست. ولی نمک صنعتی فقط حاوی سدیم، کلر و گاهی ید صنعتی است که به آن اضافه می‌شود.

آماده کردن قطعات پایین‌دست معدن‌ و بعد از آن روش برداشت و تصفیه دستی و سنتی نمک می‌تواند جذابیت زیادی برای گردشگران داشته باشد.

معدن نمک آبی روستای رباط نمکی و روستای سر نمک منبع درآمدی برای ساکنان این روستا ها محسوب می شود؛ نمک برداشت شده از این معادن دارای کاربرد غذایی ، تغذیه دام، مصارف سنتی و …می شود.

مالکین معدن رباط نمکی اهالی روستای همجوار معدن هستند.معدن به  صورت کرت به سهامداران واگذار شده است .بهره برداری و برداشت نمک از هر کرت بستگی به سایر کرت ها دارد؛ معمولا هر 10روز یکبار از هر کرت نمک برداشت می شود.

در صورت اعطای تسهیلات و وام بانکی از طرف سازمان صنایع و معادن هر کدام از سهام داران می توانند نسبت به سیمانی و بتونی کردن کف و بدنه کرت های نمک و جدول های هدایت آب جهت برداشت نمک سفید و تمیز اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.