مدیران خط تولید و اشتغال؛ کدام‌یک استاندار را سربلند و کدام‌یک وی را ناامید می‌سازند؟

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه
سال 1395 با درایت رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال: “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نام‌گذاری شد.
در همین راستا، استاندار لرستان فرصتی استثنایی برای توسعه استان خلق نموده و با پیگیری‌های مستمر ایشان، لرستان به‌عنوان: پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شد. اگرچه تا کنون گزارش عملکرد سال 95 سازمان‌های متولی در خصوص اقتصاد مقاومتی منتشر نشده است، ولی رهبر معظم انقلاب دروازه‌های این فرصت طلایی را گشوده نگه داشتند و سال 1396 به عنوان سال “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” نام‌گذاری گردید.
بی‌تردید، مشکل اصلی و اساسی کشور به‌ویژه در استان‌های کمتر توسعه‌یافته در دو واژه “تولید و اشتغال” نهفته شده است. نرخ بالای بیکاری و رکود اقتصادی در لرستان بیداد می‌کند و این شاخص اهمیت توجه ویژه به “تولید و اشتغال” را بیش‌ازپیش نمایان و آشکار می‌سازد. ولی سؤال اساسی اینجاست که تولید و اشتغال در استان لرستان چگونه به مرحله “اقدام و عمل” نزدیک می‌شود؟ چه برنامه‌ها و راهکارهای عملیاتی توسط مجموعه استانداری و مدیران سازمان‌های دولتی تهیه و تنظیم خواهد شد؟ آیا اضافه نمودن واژه “اقتصاد مقاومتی” به‌عنوان پروژه‌ها و برنامه‌ها کفایت می‌کند و اقتصاد مقاومتی را عملیاتی می‌سازد یا اینکه مدیران سازمان‌های ذی‌ربط باید تفکری نو و طرحی نو دراندازند و اقدامات عملی و مبتکرانه‌ای از خود نشان بدهند؟
به‌احتمال بسیار زیاد و با تیزبینی و پیگیری استاندار، در سال 96 لرستان باز هم به عنوان “پایلوت اقتصاد مقاومتی” باقی خواهد ماند و این فرصت استثنایی دوباره در اختیار مدیران دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد. در اینجا باید پرسید: کدام‌یک از مدیران ادارات و سازمان‌های دولتی بر اساس وظایف قانونی‌شان پرچم‌دار تولید و اشتغال خواهند بود؟ به زبانی دیگر، کدام‌یک از مدیران باید با جدّیت طرح و برنامه‌هایشان را ارائه دهند و با جذب اعتبارات دولتی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بستر مناسبی برای عملیاتی شدن “تولید و اشتغال” فراهم کنند؟
اگرچه بسیاری از دستگاه‌های دولتی از جمله اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در اجرایی نمودن این سیاست راهبردی سهیم و شریک هستند، ولی بی‌تردید، سازمان‌های : صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرچم‌دار اصلی تولید و اشتغال در استان به شمار می‌آیند و خط حمله آن را تشکیل می‌دهند. مدیران این سه سازمان بازیگران اصلی این رقابت جانانه هستند و تحت مدیریت و مربیگری استاندار لرستان باید هر آنچه در چَنته دارند به‌کارگیرند و در عرصه “اقدام و عمل” قدرت و توانمندی‌های خود را در “تولید و اشتغال” به منصه ظهور برسانند.
بدون شک، استان لرستان با منابع انسانی بسیار توانمند و متخصصین با تجربه، در عرصه تولیدات صنعتی و کشاورزی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در این میان، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان به‌ویژه در شهرستان خرم‌آباد ظرفیت‌های بسیار غنی و شگفت‌انگیزی است که باید آن‌ها را از نو شناخت و مورد بررسی و کنکاش قرار داد. البته، این ظرفیت¬های خارق‌العاده در عرصه گفتار و شعار بسیار مطرح شده‌اند ولی به‌واقع در میدان عمل و اقدام کاملاً مغفول مانده و در پس پرده ناکارآمدی پنهان مانده‌اند. در حقیقت، ظرفیت‌های گردشگری استان ثروت بیکران و غیر قابل انکاری است که مزیت‌ها و سودهای سرشار آن تاکنون بر سر سفره مردم نجیب لرستان ظاهر نشده است.
در هر صورت، استاندار سخت‌کوش لرستان به‌مثابه مدیر ارشد و مربی بازیگران عرصه “تولید و اشتغال” می‌بایست آرایش مدیران و بازیگران را به شکلی ” اَرِنج ” کند که نتیجه تلاش و دوندگی آنان به یک پیروزی قاطع و شیرین منجر شود و مردم شریف و نجیب لرستان تغییرات اقتصادی و بهتر شدن امور زندگانی¬شان را در عمل مشاهده کنند و نتیجه شیرین آن را بچشند. از طرفی، استاندار با تمدید مجوز “پایلوت شدن استان در اقتصاد مقاومتی” بستری مناسب و میدانی برای کار و تلاش مدیران و بازیگران خود فراهم نموده است تا آنان شعار اصلی و محوری سال 1396 را عملیاتی سازند. از طرف دیگر، مدیران و بازیگران خط حمله “تولید و اشتغال” باید کارآمدی و قدرت گلزنی خود را در میدان عمل به وضوح نشان بدهند و استاندار را در کسب پیروزی یاری رسانند.

همانا، استاندار و مدیرانش همچون یک تیم با یک مربی کار بلد می‌بایست برنامه‌ها و تاکتیک‌های مناسب را به شکلی طراحی کنند که در میدان عمل و در کارزار سخت “تولید و اشتغال” با زورآزمایی و رقابت رفاه و آسایش جامعه را رقم بزنند.

بی‌تردید، برای دستیابی به تولید بالا و ایجاد اشتغال و تحول اقتصادی استان، طی کردن مراحل ذیل بسیار واجب و ضروری است:
1-تهیه و تنظیم برنامه‌های مدوّن ویژه “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال”
2-  جذب اعتبارات بخش دولتی و خصوصی با بهره‌برداری از فرصت پایلوت شدن استان
3-  اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها با حمایت و نظارت سازمان‌های متولّی
4-  مدیریت، هدایت و نظارت عالی استاندار و معاونین ایشان
5-  ارایه گزارش عملکرد به مردم شریف لرستان از پیشرفت پروژه‌ها و آمار دقیق وضعیت تولید و اشتغال به‌صورت هر سه ماه یک‌بار
در پایان سال نیز عملکرد سالیانه سازمان‌های متولی به‌ویژه سه رقیب اصلی: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام و برنده این رقابت مردم‌پسند مشخص و معین می‌گردد. با اعلام دقیق عملکرد مدیران و بازیگران اصلی عرصه “تولید و اشتغال”، مشخص خواهد شد کدام‌یک استاندار لرستان را سربلند ساخته و کدام‌یک با عملکرد ضعیف خود بذر ناامیدی را در جامعه لرستان خواهد کاشت.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان …    96/1/29- مهندس قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.