مجتمع کشت و صنعت لرستان در مسیر توسعه

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

مجتمع کشت و صنعت لرستان در مسیر توسعه

مجتمع کشت و صنعت لرستان در سال ۱۳۵۴ در حومه جنوبی شهر خرم‎آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، این مجتمع با قدرت به کارش ادامه می‌داد و حتی برخی تولیدات آن به کشورهای خارجی صادر می‌شد که در سال ۱۳۸۳ بنا بر تصمیم دولتمردان به بخش خصوصی واگذار شد تا فعالیت آن توسعه یابد اما نه‌تنها این مهم میسر نشد بلکه به ایستگاه تعطیلی رسید و ماشین‌آلات و ابزارکار و سوله‌ها و برخی از تجهیزات و موجودی منقول و غیرمنقول هم توسط مالکان فروخته شد.
در تلاش برای نجات کشت و صنعت لرستان، تصمیماتی گرفته و این شرکت به‌عنوان بدهی مالکان در اختیار بانک ملی قرار گرفت و بانک موظف شد برای راه‌اندازی شرکت کشت و صنعت لرستان آن را با شرایط نقد و اقساط به فروش برساند.
سرانجام این مجتمع بزرگ بعد از یک دهه تعطیلی در دولت یازدهم و با تلاش‌های استاندار لرستان و مدیریت ارشد استان احیا شد.
مهدی سرچشمه‌پور، مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت لرستان درباره آخرین وضعیت این پروژه به ایسنا گفت: کشت آزمایشی پنج هکتار از گلخانه هیدروپونیک این مجموعه تمام شده و حدود دو هفته دیگر این پنج هکتار به زیرکشت می‌رود.
وی ادامه داد: پنج هکتار دوم حدود سه ماه دیگر آماده می‌شود و به این ترتیب تا 90 روز آینده 10 هکتار از گلخانه زیر کشت گوجه است.
سرچشمه‌پور افزود: فاز دوم نیز 10 هکتار بوده و بیش از 80 درصد زیرسازی(تسطیح، خاک‌برداری و خاک‌ریزی) آن انجام شده و کمتر از دو ماه دیگر عملیات ساخت آغاز خواهد شد.
مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت لرستان اضافه کرد: نقشه‌برداری 30 هکتار دیگر که فاز سوم می‌شود انجام شده و در حال طراحی است.
وی در ادامه یادآور شد: حدود 270 هکتار هم باغات داریم که عمده آن انار و انگور بوده و 50 هکتارش مخلوطی از میوه‌های هسته‌دار است.
سرچشمه‌پور درباره بخش دام مجتمع کشت و صنعت اظهار کرد: روی اصلاح نژاد 4000 رأس کار می‌کنیم و نقشه کشتارگاه طراحی و پیمانکار آن انتخاب شده و بخش دامپروری را در حد انبوه فعال خواهیم کرد.
مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت لرستان در ادامه گفت: قرارداد بحث گردشگری نیز در صورت همکاری منابع طبیعی تا یکی دو هفته آینده نهایی خواهد شد. قرارداد گردشگری نیز در دو فاز 140 و 1050 هکتاری نوشته شده است.
وی یادآور شد: اگر مجتمع به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد، حدود 1500 فرصت شغلی ایجاد می‌کند.
سرچشمه‌پور در پایان تأکید کرد: نقش مهندس بازوند استاندار لرستان در احیای این مجتمع فوق‌العاده و غیرقابل انکار بوده، مدیر ارشد استان به ما خیلی کمک کرده و می‌کند و همواره پیگیر است و بدون تردید یکی از ماندگارترین پروژه‌های در دوره استانداری وی همین کشت و صنعت است.  96/6/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.