رنج بام خرم‌آباد ( لرستان )از بی‌مهری

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه
مجموعه‌ ۸۰۰ هکتاری بام لرستان در زمان استاندار قبلی لرستان با تمامی کم و کاستی‌ها احداث شد و قرار بود که این مجموعه به یکی از بخش‌های مهم گردشگری و زیست‌محیطی استان و حتی کشور تبدیل شود ، به همین دلیل اعتبارات بسیار زیادی برای تکمیل و بهره‌برداری از این مجموعه هزینه شد.
طرح و برنامه‌ریزی برای احداث بام لرستان بر این اساس بود که این مکان به مرکزی برای توسعه صنعت گردشگری، تحقیقاتی و زیست‌محیطی تبدیل شود. طرح‌هایی نیز در آن تدارک دیده شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجموعه پارک آبی، هتل پنج ستاره، دانشکده محیط‌زیست، باغ‌وحش و… اشاره کرد اما تاکنون تنها تعداد کمی از این طرح‌ها تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. از سوی دیگر پس از تکمیل قسمتی از مجموعه بام لرستان ردیف اعتباری ویژه‌ای برای نگه‌داری و توسعه آن از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته و مقرر شد سالانه مبلغی در حدود ۲ میلیارد تومان به این مجموعه تخصیص داده شود.با این همه طی سال‌های گذشته آن‌گونه که باید شاهد تخصیص مناسب اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری بام لرستان نیستیم. همین موضوع باعث به وجود آمدن چالش‌های زیادی برای این مجموعه شده و برای نگهداری از آن مشکلات زیادی نیز به وجود آمده است.
سؤال اینجاست که چرا مسئولان استان اقدام به تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این بام به عنوان ظرفیتی ویژه برای شهر خرم‌آباد نمی‌کنند؟ تمامی فعالان زیست‌محیطی و مردم خرم‌آباد از مدیریت ارشد استان خواستار توجه ویژه به مجموعه بام لرستان هستند.بی‌گمان احداث این زیرساخت‌ها در شرایط کنونی کار بسیار دشواری بوده و با وجود تمامی کم و کاستی‌ها باید به دنبال حذف و توسعه آنها باشیم. تخصیص نامناسب اعتبارات به پاشنه آشیلی برای حفاظت از بام لرستان و جنگلکاری‌های صورت‌گرفته تبدیل شده است.  قرار بر این بود که این مجموعه توسعه یابد، اما در شرایطی که اعتبارات مناسب برای نگهداری این مجموعه به خوبی تأمین نمی‌شود چگونه می‌توان انتظار داشت که فعالان زیست‌محیطی نیز اقدام به توسعه جنگلکاری و درختکاری در این مجموعه کنند؟
امیدواریم مدیریت ارشد استان به داد بام لرستان برسد چرا که ۸۰۰ هکتار جنگلکاری در خطر تخریب قرار گرفته و باید برنامه ویژه‌ای برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز این مجموعه در نظر گرفته شود.

تخصیص تنها 30 درصد اعتبار
مدیرکل منابع طبیعی و جنگل‌داری لرستان با بیان اینکه مجموعه بام خرم‌آباد در مساحتی حدود ۸۰۰ هکتار از سوی مسئولان استان احداث شده است،‌ اظهار می‌کند: اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری و توسعه بام لرستان بر اساس یک موافقت‌نامه باید از محل اعتبارات استانی تأمین شود. بر همین اساس باید سالانه مبلغی در حدود 2میلیارد تومان برای نگهداری و توسعه بام از محل اعتبارات استانی به منابع طبیعی و جنگلداری لرستان اختصاص یابد.
 «شیرزاد نجفی» ادامه می‌دهد: در سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات تنها 30 درصد از این مبلغ تخصیص یافت و اکنون برای نگهداری بام لرستان با مشکل تأمین اعتبار مواجه هستیم.
وی عنوان می‌کند: بام لرستان به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم لرستان به شمار می‌رود و امیدواریم مسئولان زمینه را برای تأمین اعتبارات مورد نظر در جهت نگهداری و توسعه این مجموعه مهیا کنند. باید گفت بام لرستان چشم‌انتظار حمایت‌های هرچه بیشتر مسئولان استان است.
اهمیت ویژه بام لرستان برای توسعه گردشگری
«مظفر افشار» پدر بلوط ایران نیز در این‌باره می‌گوید: طی سال‌های گذشته و در زمان احداث مجموعه بام لرستان قرار بر این بود که ظرف مدت‌ زمان ۱۲ سال برای این مجموعه از محل اعتبارات استانی اعتبار مورد نیاز در نظر گرفته شود. وی می‌افزاید: قرار بود که سالانه مبلغی در حدود ۲ میلیارد و 100 میلیون تومان به این مجموعه اختصاص داده شود اما با وجود اهمیت بسیار زیاد بام در سال‌های گذشته آن‌گونه که باید اعتبارات مورد نیاز به بام تخصیص نیافته است و اکنون برای نگهداری آن مشکلات زیادی وجود دارد.
این فعال زیست‌محیطی بیان می‌کند: شواهد نشان می‌دهد که اکنون نیروهای شاغل در  بام لرستان و حتی پیمانکاران آن نیز نتوانسته‌اند به حقوق خود دست یابند و همین موضوع باعث بروز مشکلات زیادی برای آن‌ها شده است.
 افشار با اشاره به اهمیت بام لرستان برای جذب گردشگر به شهر خرم‌آباد اظهار می‌کند: بر اساس آمارها می‌توان گفت که از ۲۵ اسفندماه سال ۹۴ تا پایان فروردین‌ماه سال ۹۵ روزانه ۱۲۸۰ خودرو به بام لرستان وارد شده‌اندکه بخش قابل توجهی از این خودروها مربوط به مسافران غیربومی هستند. همچنین از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ تا ابتدای فروردین‌ماه همین سال روزانه حضور ۶۴۰ خودرو به بام وارد شدند که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این مجموعه در توسعه صنعت گردشگری استان است.
پدر بلوط ایران ادامه می‌دهد: از سوی دیگر مجموعه بام لرستان در حدود ۸۰۰‌هکتار بوده که جنگلکاری در مدت‌زمان کوتاهی در آن اقدام بسیار دشواری است. باید قدر این ظرفیت بسیار مهم شهر خرم‌آباد را بدانیم؛ چرا که اکنون در سایر شهرهای کشور برای ایجاد این میزان فضای سبز با چالش‌های زیادی مواجه هستند، اما این ظرفیت در استان وجود داشته و باید بام را چشم و چراغ لرستان بدانیم.
وی بیان می‌کند: از سوی دیگر نهالستان بام لرستان به عنوان بزرگ‌ترین نهالستان غرب کشور محسوب می‌شود که علاوه بر تامین نهال مورد نیاز استان، شاهد ارسال نهال‌های آن به استان‌های همجوار نیز هستیم.
افشار با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به این مجموعه و تخصیص نیافتن مناسب اعتبارات مورد نیاز می‌گوید: جای سؤال دارد که چرا اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری بام به خوبی محقق نمی‌شود. انتظارمان از مدیریت ارشد استان توجه ویژه به بام لرستان است؛ چرا که این مجموعه به عنوان ظرفیتی قابل‌توجه برای استان محسوب شده و نباید ‌به آن بی‌توجهی کنیم.
  منبع  :علی ابوالقاسمی/ همشهری  96/2/4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.