خرم آباد ، شهر آبشار ها و دریاچه ها :

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

 

  • آبشار بیشه:

این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از آبشارهای زیبای ایران واقع در 50 کیلومتری شهرستان خرم آباد است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰۰ متر می‌باشد. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.
به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.راه دسترسی از طریق راه آهن دورود اندیمشک و راه زمینی از طریق خرم آباد است.

 

  • آبشار نوژیان:

آبشار نوژیان در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر خرم آباد و در بخش پاپی واقع شده‌است. ارتفاع این آبشار ۹۵ متر و عرض تاج آن ۵ متر است. این آبشار یکی از زیبایی‌های طبیعتلرستان  است که هر ساله بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می‌کند. گردشگاه جنگلی نوژِیان بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند و طبیعت و آبشار زیبای آن شگفت‌انگیز و دیدنی است. همواره بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و هم چنین برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند و اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذرانند.

 

  • آبشار وارک:

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله آن تا شهر خرم‌آباد حدود ۶۰ کیلومتر می‌باشد. سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵۵ متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد. در فصل کم آبی ارتفاع قسمت اول ۷۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵/۵ متر با عرض ۵/۵۶ متر یکی از زیباترین منظره‌ها را در این منطقه می‌توان دید. حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می‌گیرد. اطراف این آبشار پوشیده از درختان، بلوط، گلابی و زالزالک است.

 

  • آبشار گریت(هفت چشمه):

آبشار گریت در شمال شرقی شهرستان خرم‌آباد و در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز شهر خرم آباد و در ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن سپیددشت در یک منطقه کوهستانی و در کنار روستایی بنام ترس یا گریت در دره‌ای خوش آب و هوا و پوشیده از درختان انبوه بلوط واقع شده‌است. منطقه گریت دارای زمستان‌های برفی و سرد و بهار و تابستان خنک، معتدل و بسیار سرسبز و چشم‌نواز می‌باشد. مالکیت اراضی منطقه در اختیار منابع طبیعی و بخشی نیز در اختیار روستاییان ساکن منطقه‌ است. جمعیت ساکن در منطقه عمومی آبشار گریت بالغ بر ۱٬۲۰۰ نفر است. منطقه تنها دارای جاده آسفالت بوده و هیچ گونه خدمات دیگری در محل موجود نیست. تنها در فصول پُر تردد گردشگران (بهار و تابستان) روستاییان با برپایی چادر اقدام به فروش انواع تنقلات می‌کنند.

 

  • آبشار دره گرم(آبشار طلایی):

کی از جاذبه های بی نظیر شهر خرم آباد که از قضا کمتر شناخته شده است آبشار دره گرم است، جاذبه ای که در نزدیکی بافت مسکونی شهر خرم آباد در محله دره گرم واقع شده است و از این جهت در ایران بی نظیر است و با چند دقیقه پیاده روی در مناطقی چون دره گرم، شهرک آذربایجان و شهرک پارسیلون می توان به دامنه عرصه های آن دست یافت.

آبشار دره گرم دارای آب فشان های متعدد در طول مسیر خود است و حوضچه های آب این آبشار در دامنه مخملکوه جلوه گری می کند اما با وجود این عرصه های زیبا، به دلیل مساعد نبودن محیط اطراف، و ضعف زیر ساخت ها، در شهر خرم آباد آنچنان شناخته شده نیست و نتیجه این که طبیعت گردان کمتری به این نقطه جذاب شهر خرم آباد سفر می کنند.

برای اصلاح محیط پیرامونی آبشار و دسترسی آسان طبیعت گردان و استفاده حداکثری از ظرفیت های جاذبه آبی دره گرم، شهرداری خرم آباد یک طرح جامع برای اراضی پایین‌دست و حاشیه رودخانه آن تدارک دیده، این طرح که شامل 32 هکتار است احداث رستوران، هتل، شهربازی، فضای سبز، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و مجموعه ورزشی شامل زمین‌های فوتبال، گلف و والیبال در آن پیش‌بینی‌شده است

ساخت زیر ساخت های اطراف جاذبه بی نظیر درون شهری خرم اباد یعنی آبشار دره گرم یک ضرورت است تا علاوه بر فراهم شدن فضاهای تفریحی سالم در شهر، میزان جذب گردشگر در منطقه نیز افزایش یابد و بر اساس احکام برنامه ریزی شهری باید در کنارساخت زیر ساخت، مشکلات ساختاری و نیازهای مردم منطقه دره گرم، شهرک ارسیلون و شهرک آذربایجان در طرح دیده شوند.

لازم به ذکر است که این اثر طبیعی در 26 آذر سال 93 با حضور اعضاء شورای ثبت کشور در جلسه شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی در سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

آبشار نای انگیز :

  • در موقعیت جغرافیایی N3317 E4843 در استان لرستان واقع است. در جنوب‌شرقی شهرستان خرم‌آباد و در میان رشته کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی هشتاد پهلو، آبشار زیبایی وجود دارد که به «نای‌انگیز» معروف است. برای رسیدن به آبشار باید جاده‌ی خرم‌آباد به سپیددشت را تا ۴۵ کیلومتری پیمود و پس از آن از طریق جاده‌ی فرعی که از سمت چپ جاده‌ی اصلی منشعب می‌گدد. به منطقه‌ی نای‌انگیز دست یافت. آب آبشار نای‌انگیز از چشمه‌سازهی واقع در ارتفاعات کوه‌های مجاور سرچشمه می‌گیرد. دست یافتن به چشمه‌ی اصلی تنها از طریق کوهنوردی امکانپذیر است. این جویبار در مسیر کوهستان به حرکت درآمده و ده‌ها آبشار پله‌ای بزرگ و کوچک و حوضچه‌های متعددی را تشکیل می‌دهد. طبیعت بکر منطقه به همراه پوشش گیاهی متنوع آن بسیار جذاب و جالب توجه می‌باشد. آب آبشار نای‌انگیز پس از پیمودن مسیری در سمت شرق به رودخانه‌ی سزار می‌ریزد. در مسیر این رود آبشارهای فراوان دیگری نیز به چشم میخورد که به آبشارهای سرکانه معروفند. مسیر آبشارها از خط الراس در منطقه نای انگیز آغاز می شود و به سمت دامنه ادامه دارد. نای انگیز، روستایی از توابع بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ا
  • آبشار مخمل کوه  :

  • آبشار مخمل کوه در موقعیت جغرافیایی N3334 E4817 در استان لرستان واقع است. این آبشار در شمال شهرستان خرم‌‌آباد واقع شده و دسترسی آسفالته دارد. موقعیت مکانی آن در دره زیبای مخمل کوه مشهور به تنگه شبیخون قرار گرفته که به علت پوشش و فراوانی گل و سنگ به این نام مشهور شده است. مخمل‌کوه به ارتفاع بیش از 2900 متر در شمال شرق خرم‌آباد که به عنوان بخشی از دره تاریخی خاید آلو قسمتی ازشهر خرم‌آباد را در دامن خود جای داده‌است. این کوه بلند در دو سمت به دو تنگه مهم و استراتژیک ختم می‌شود که در طول تاریخ شاهد رخدادهای گوناگونی بوده‌ است. قسمت جنوبی مخمل‌کوه به جاده بروجرد به خرم‌آباد ختم می‌شود. محلی که در هنگام ورود رضاخان به لرستان شاهد جنگ‌ها و درگیری‌های خونینی بوده‌است. انتهای شمالی مخمل‌کوه نیز به جاده خرم‌آباد-الشتر می‌رسد که به تنگ شبیخون مشهور است.
    این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر قسمت‌های آن پوشیده از گلسنگ است. با آغاز فصل بارش گلسنگ‌های سیاه رنگ و آفتاب سوخته سبزرنگ می‌شوند. سراسر سبز. گلسنگها آفتاب‌گریز هستند به همین علت قسمت‌هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب گیر است سرسبز تر و دیدنیتر است. در قسمت انتهای شمالی مخمل کوه در تنگ شبیخون به همت اداره کل منابع طبیعی لرستان پارک جنگلی دایر شده که در فصل بهار و زمستان بسیار دیدنیست. مخلمل کوه برای کوهپیمایی بسیار مناسب و در دسترس است. با خودرو با چند دقیقه رانندگی به دامنه آن می‌رسید. فقط کافی است پس از رسیدن به میدان ۲۲ بهمن خرم آباد تا انتهای بلوار ولیعصر برانید.
     
  • آبشار مجتمع بام لرستان  :

آبشار کوچک مجتمع علمی تفریحی بام لرستان واقع در شرق خرم‌آباد با چشم‌اندازی زیبا توسط منابع طبیعی راه‌اندازی شد.

این آبشار به طول 327 متر از میدان پرچم شروع و پس از طی مسیر وارد مخزن انتهای آبشار شده و مجددا آب آن پمپاژ و به محل اولیه آبشار باز می‌گردد.

مجتمع بام لرستان با مساحت 800 هکتار و کاشت گونه‌های متنوع جنگلی با چشم‌اندازی زیبا در ارتفاعات شرقی خرم‌آباد قرار گرفته که یکی از مکان‌های تفریحی و جذب اکوتوریسم می‌باشد.

عملیات احداث این مجموعه در اواخر مهرماه 1389 آغاز شد و تا شهریور 1392 بخش‌های متعددی از جمله رصدخانه، باغ‌ وحش و … به دستور استاندار وقت لرستان در آن احداث شد.

 

 

  • دریاچه ها:

  1. دریاچه کیو
  2. دریاچه ماهی
  3. دریاچه مهتاب
  4. دریاچه بهشت
  5. دریاچه شاپوری
  6. دریاچه آبشار طلایی (دره گرم)

 

نمایی از دریاچه کیو

 

نمایی از دریاچه ماهی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.