ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک و پل‌های تاریخی لرستان

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه
‌مدیر پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک و پل‌های تاریخی لرستان در اولویت اول سازمان است.
 در جلسه شورای راهبردی میراث فرهنگی لرستان که با حضور فرهاد عزیزی مدیر پایگاه‌های سازمان، دکتر محب علی از استادان برجسته مرمت بناهای تاریخی کشور، مهندس قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان و اعضای این شورا برگزار شد بر تسریع در روند مرمت قلعه و بناهای اطراف آن و همچنین پل‌های تاریخی استان تأکید شد.
مدیر پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور در این جلسه گفت: قلعه فلک‌الافلاک و پل‌های تاریخی لرستان از آثار ارزشمند ملی کشور به شمار می‌آیند که باید روند مرمت و همچنین فرایند ثبت جهانی آن‌ها در دستور کار قرار گیرد.
عزیزی با اشاره به اینکه ثبت جهانی یک اثر، توسعه گردشگری و درنهایت رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، افزود: حفاظت اضطراری از بناها و راه‌اندازی دفتر فنی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از ریزش‌های احتمالی و مرمت بناها در استان لرستان است.
مدیر پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه بناهای تاریخی باید بر اساس یک فرآیند مهندسی منظم صورت گیرد و یک آرشیو کامل از همه فعالیت‌ها مستندسازی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه گفت: پلان ثبت جهانی پل‌های تاریخی لرستان به‌عنوان اولویت اصلی برای ثبت در سال 2021 ارائه‌شده و عملیات مرمت قلعه و بناهای حریم آن نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
سید امین قاسمی همچنین با اشاره به ریزش بخشی از دیوار باشگاه افسران در محوطه قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد بیان کرد: این بنا که از اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی به جا مانده با زیربنای 300 مترمربع به علت پوسیدگی لوله‌ها و رطوبت دچار مشکلاتی شد که بلافاصله مرمت کامل آن آغاز شده و در حال انجام است.
وی با بیان اینکه به‌زودی دفتر فنی این اداره کل با مهندسین متخصص راه‌اندازی خواهد شد، اضافه کرد: کلیات و جزییات طرح ساماندهی قلعه و بناهای حریم آن در محوطه این اثر ارزشمند توسط دفتر فنی آماده و ارائه خواهد شد تا هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.   97/4/7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.