ارسال پرونده «فلک الافلاک» به یونسکو درگرو آزادسازی حریم آن است

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

ارسال پرونده «فلک الافلاک» به یونسکو درگرو آزادسازی حریم آن است

 معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: ارسال پرونده قلعه «فلک الافلاک» به یونسکو در گرو آزاد سازی حریم آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن طالبیان ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه قلعه فلاک الافلاک لرستان در فهرست موقت ثبت آثار جهانی قرار دارد اظهار داشت: هم اکنون اقدامات لازم برای تبدیل فضای اطراف این بنای تاریخی به موزه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه آزاد سازی حریم این قلعه تاریخی که بخشی از آن در اختیار نیروهای نظامی بوده در حال انجام است گفت: اعتبار لازم برای آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک نیز تامین شده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جابجایی نیروهای نظامی از طریق دستگاههای متولی و همچنین با تلاش استانداری لرستان در دست پیگیری است گفت: امیدواریم این فضا به یک مرکز فرهنگی و همچنین موز های مختلف تبدیل شود.

طالبیان با بیان اینکه هم اکنون آثار تاریخی و اشیا ارزشمندی از دوره های مختلف تاریخی در قلعه فلک الافلاک وجود دارد گفت: در این راستا برای ثبت آثار ملی در فهرست یونسکو تنها سالی یک بار این امتیاز برای ایران قرار داده می شود و اگر پرونده ثبت جهانی آثار ناقص باشد سهمیه آن از دست می رود که در این راستا باید پرونده بنای تاریخی فلک الافلاک با آزاد سازی حریم آن برای ثبت جهانی تکمیل و بدون نقص باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود پل های تاریخی متعدد در استان لرستان بیان داشت: وجود این پل های تاریخی نشانگر استواری و عظمت این استان بوده و این امر توان مهندسی و خلاقیت لرستان را در دوره های مختلف تاریخی نشان می دهد.

معاون سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه تا کنون شش پل تاریخی لرستان مستند نگاری شده است گفت: هم اکنون دو تیم برای انجام مطالعات پل های تاریخی لرستان مشغول به کار هستند.

طالبیان در ادامه سخنان خود با اشاره به ثبت ملی آثار تاریخی در کشور بیان داشت: تا کنون ۳۲ اثر فرهنگی ایران ثبت جهانی شده و در حال حاضر نیز ۲۱ اثر دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای ثبت آماده شده است.

وی تصریح کرد: ۲۱ اثر جهانی و ۱۱ اثر ناملموس طبیعی و تاریخی ایران ثبت جهانی شده است.95/11/24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.