آزمایشگاه سن‌سنجی در لرستان انجام می‎شود

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

آزمایشگاه سن‌سنجی در لرستان انجام می‎شود

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: برای اولین بار در آسیا و خاورمیانه آزمایشگاه سن سنجی در لرستان احداث می‎شود.
مهندس احدالله فاضلی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: با توجه به این که علم استفاده از ایزوتوپ‎ها و مطالعه آن‎ها در علوم مختلف از جمله علوم زمین و اکتشاف معادن، محیط زیست و داروسازی و گسترش روز افزون پیدا کرده و در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به عنوان علمی نوین و به عنوان یک ابزار قدرت برای کنترل کشورها و بازار های مصرف در آن ها استفاده می‎شود، در راستای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در رسیدن کشور به خودکفایی و عدم نیاز به وابستگی به سایر کشورها لازم است دستگاه‎ها و تجهیزاتی که بدین منظور می‎تواند مورد استفاده دانشمندان و محققان داخلی قرار گیرد تا کشور را در راه رسیدن به اهداف عالی سوق دهد فراهم و در دسترس آنان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا قرار است برای اولین بار در آسیا و خاورمیانه آزمایشگاه سن‌سنجی در استان احداث ‌شود؛ در بحث کاسموژنیک ششمین کشور دنیا خواهیم بود که از این تکنولوژی برخوردار است.

فاضلی ادامه داد: این طرح باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور و جذب سرمایه‌های خارجی و عدم وابستگی به کشورهای دیگر و جلوگیری از خروج اطلاعات استراتژیک می‎شود.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان افزود: همچنین امکان ساخت و تحقیقات بیشتر روی رادیوداروها و رسیدن به خودکفایی، سهولت در پی‌جویی و اکتشاف معادن، تعیین منشاء ریزگردها و مقابله با آن، ردیابی و تعیین منشاء آلاینده‌های محیط زیست، اکتشاف ذخایر حاوی عناصر نادر خاکی، عضویت در گروه تحقیقاتی مدرسه تحقیقات علوم زمین(RSES)، تبدیل شدن به قطب سن‌سنجی منطقه و… را فراهم می‎آورد.

وی با بیان اینکه مجری طرح سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور است، گفت: همچنین اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان و مرکز پژوهش‎های کاربردی سازمان زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این طرح همکاری دارند.

فاضلی خاطرنشان کرد: مجموعه آزمایشگاه‎های تعیین سن به عنوان یک سیستم تخصصی و آنالیز است که می‎تواند از نظر تجاری توجیه‌پذیری مناسبی داشته باشد. این توجیه‌پذیری از جنبه‌ دستیابی به فناوری‎های روز دنیا، ارتقاء علمی کشور، ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارای اهمیت است.   96/6/11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.