نیروگاه گازی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 7 دقیقه

دوره زمانی: ۱۳۹۵-۱۳۹۱

کارفرما: شرکت مولد نیروی خرم‎آباد

مشخصات فنی: این پروژه در فاز اول بصورت گازی و با ظرفیت ۶۴۸ مگاوات، مشتمل بر ۴ واحد گازی از نوع V۹۴-۲ و هر واحد با ظرفیت ۱۶۲ مگاوات در شرایط ISO می باشد. فاز دوم شامل احداث ۲ واحد بخار پس از تکمیل فاز اول آغاز خواهد شد.

مکان: کیلومتر ۱۰ جاده کمربندی اندیمشک

مرحله: توربین های واحد یک و دو و ژنراتور واحد یک به کارگاه وارد شده و بر روی فونداسیون قرار گرفته است.

نقش مشانیر: خدمات مهندسی نظارت عالیه شامل بازبینی و تطبیق طرح و نظارت بر ساخت تجهیزات داخل، مدیریت و کنترل پروژه و نظارت کارگاهی

دستاوردهای خاص: کمک به شبکه برق منطقه ای لرستان و تامین انرژی صنایع زیر بنایی و در حال توسعه منطقه و اشتغال زایی در منطقه

  • برای احداث نیروگاه خرم‌آباد ۱۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود :

استاندار لرستان گفت: برای احداث نیروگاه خرم‌آباد ۱۶۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات فاینانس در چند مرحله پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در راستای احیای ظرفیت‌ها و مزیت‌های زیرساختی و بزرگ لرستان از دو سال پیش پرونده نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد که سال‌ها پیش قول راه‌اندازی آن طی مدتی دو سه ساله داده شد اما عملا از دستورکار خارج و به تعبیری رها شده بود؛ روی میز پیگیری قرار گرفته و با اعتقاد به اثر زیر ساختی آن در توسعه استان، مسیر سخت و طاقت فرسای آن طی شد و امروز شاهد به مقصد منتهی شدن این مسیر هستیم.

وی افزود: شورای اقتصاد با احداث ۸ بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا( کلاس F ) با استفاده از تسهیلات مالی خارجی( فاینانس ) در ساختگاه‌های همدان، سلفچگان بویین زهرا، اندیمشک، تبریز، بندر عباس و…… خرم‌آباد جمعا به ظرفیت اسمی ۵۰۰۵ مگاوات توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی موافقت و آن را رسما به استاندار لرستان نیز ابلاغ کرده است.

استاندار لرستان تصریح کرد: از بین ۸ ساختگاه یاد شده، تنها در ۳ ساختگاه بندرعباس، امیدیه و خرم‌آباد، هزار مگاواتی بوده و بقیه پانصد مگاواتی هستند.

بازوند اضافه کرد: برای احداث نیروگاه خرم‌آباد طبق موافقت نامه یاد شده مبلغ تقریبی پانصد میلیون یورو برابر با ۱۶۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات فاینانس در چند مرحله پرداخت می‌شود.

وی گفت: این پروژه بدون شک یک تحول عظیم در اشتغال و اقتصاد لرستان است که همه و همه اعم از مدیران، نمایندگان و مردم بدون هیچ‌گونه تاخیر لازم است به‌گونه‌ای منسجم و همدل پیگیر ساخت و راه‌اندازی آن باشند. 6/9/95

  • کلنگ نیروگاه خرم آباد حدود 10 سال پیش:

به گزارش خبرنگار مهر، کلنگ نیروگاه خرم آباد حدود 10 سال پیش در حالی به زمین زده شد که شاید کسی فکر نمی کرد هر بار به دلایل مختلفی این پروژه با رکود و تعطیلی مواجه شود.

یک روز سرمایه گذاران از مخاطرات کارخانه سیمان برای توربین های این نیروگاه گفتند و روز دیگر عدم تعامل دو سرمایه گذار پروژه منجر به کندی روند کار شد تا مردم از تکمیل این پروژه که می تواند بخش مهمی از برق لرستان را تامین کند ناامید شوند.

در آخرین اخبار از این پروژه استاندار لرستان از روند کند فعالیت بنیاد مستضعفان که سهم 75 درصدی در اجرای نیروگاه خرم آباد دارد انتقاد کرده و خواسته بود که اگر نمی تواند کار را به سرانجام برساند پروژه را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار کند.

پس از این انتقادات استاندار لرستان و دادن ضرب الاجل 20 روزه، مسئولان بنیاد مستضعفان پای کار آمدند تا یک پیشنهاد جدید را روی میز مذاکره با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بگذارند.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان صبح امروز یکشنبه در مورد آخرین وضعیت نیروگاه هزار مگاواتی خرم آباد به خبرنگاران گفت: این پروژه سالهاست که بلاتکلیف مانده تا تعیین تکلیف این پروژه به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 75 درصد سهام این نیروگاه متعلق به بنیاد مستضعفان و 25 درصد مربوط به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است ادامه داد: در جلسات مختلف با مسئولان بنیاد مستضعفان خواهان تکمیل این پروژه بودیم.

استاندار لرستان با اشاره به اعلام آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای احداث این پروژه و واگذاری کل کار عنوان کرد: بنیاد مستضعفان تا کنون در این زمینه با واگذاری کل پروژه به قرارگاه مخالفت کرده است.

بازوند ادامه داد: در این راستا هفته گذشته در جلسه ای با حضور سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان راهکارهای لازم بررسی و پیشنهاد شد که یک واحد 500 مگاواتی نیروگاه را قرارگاه خاتم الانبیا و یک واحد دیگر را بنیاد مستضعفان احداث کند.

وی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال بررسی این پیشنهاد است یادآور شد: فکر می کنم با قبول این پیشنهاد از سوی قرارگاه بتوان نسبت به احداث این پروژه اقدام کرد که این موضوع ظرف 20 روز آینده تعیین تکلیف می شود.

بنابر این گزارش پذیرش این توافق پنجاه پنجاه از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان یکی از پیمانکاران بزرگ و توانمند لرستان را در تکمیل بخشی از این پروژه امیدوار خواهد کرد.

اهمیت تکمیل و بهره برداری از نیروگاه خرم آباد آنجا ملموس می شود که اخیرا آرش کردی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای باختر وضعیت تولید برق در لرستان را مطلوب ندانسته و بر ضرورت تکمیل این نیروگاه تاکید کرده و گفته بود که نیاز است تا پایان سال 94 حداقل 500 مگاوات ظرفیت تولید در نیروگاه خرم آباد ایجاد شود.

نیروگاه هزار مگاواتی خرم آباد به همراه نیروگاه 500 مگاواتی بروجرد از مصوبات سفرهای هیئت دولت به استان لرستان هستند که هنوز زمینه بهره برداری پیدا نکرده اند.

نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد محصول کارشناسی و مطالعات امکان سنجی انجام شده در سالهای 81 و 82 بوده که در اسفند ماه سال 84 و در اولین سفر هیئت دولت به استان لرستان کلنگ آن به زمین زده شد.

 عملیات اجرایی نیروگاه 890 مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد

به گزارش خبرنگار ایرنا  مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو ،روز پنجشنبه 7/11/95در حاشیه آئین عملیات اجرایی نیروگاه 890 مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد در جمع خبرنگاران گفت :
نیروگاه 890 مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد با سرمایه گذاری دولت و توسط نیروگاه برق حرارتی که از شرکت های زیرر مجموعه وزارت نیرو است احداث می شود.
وزیر نیرو با اشاره به راندمان 58 درصدی این نیروگاه در صورت تکمیل ادامه داد: توربین های این نیروگاه از نوع کلاس f بوده که ازز پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا است.
چیت چیان با بیان اینکه 44 ماه زمان برای تکمیل این پروژه نیاز است افزود: باید برای تولید برق یکسان از سوخت فسیلی کمترر استفاده کنیم و درصورت بهره وری ، انتشار گاز گلخانه ای و انتشار آلاینده ها به مراتب کمتر خواهد بود.
وی در پایان افزود: احداث این نیروگاه قدم بسیار بزرگ برای تامین زیرساخت های کشور می باشد.
طرح نیروگاه 890 مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد روز پنجشنبه با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو کلنگ زنی شد.
این طرح با اعتباری افزون بر 25 هزار میلیارد ریال در زمینی به مساحت 50 هکتار در خرم آباد در مدت سه سال احداث می شود.
این طرح توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور اجرا می شود.

نیروگاه خرم‎آباد با سرمایه گذاری ٢۵٠٠ میلیارد تومان احداث می‎شود

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: نیروگاه ٨٩٠ مگاواتی خرم‎آباد با سرمایه گذاری ٢۵٠٠ میلیارد تومان احداث می‎شود.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، طرزطلب در آیین آغاز عملیات نیروگاه ٨٩٠ مگاواتی خرم‎آباد بیان کرد: میزان رشد مصرف برق در ١٠سال گذشته تا پایان سال گذشته، 8.5 درصد بوده و این در حالیست که در این مدت میزان رشد اقتصادی کشور ٢ درصد بوده است.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی‎های صورت گرفته باید سالانه 5000 مگاوات نیروگاه برق در کشور ایجاد شود.

طرزطلب ادامه داد: در بحث احداث نیروگاه‎ها باید کنترل مصرف و مدیریت مصرف مدنظر باشد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: نیروگاه ٨٩٠ مگاواتی خرم‎آباد با سرمایه گذاری ٢۵٠٠ میلیارد تومان احداث می‎‎شود.

وی یادآورشد: در زمان دولت تدبیر و امید دو اتفاق خوشایند در زمینه نیروگاه‎ها اتفاق افتاد که  ورود تکنولوژی کلاس f یکی از آنهاست.

نیروگاه ٨٩٠ مگاواتی خرم‎آباد از جمله پروژه‎های نیروگاهی کلاس fاست که تا ۴۴ ماه آینده به بهره برداری می‎رسد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: تا پایان سال ١٠ هزار مگاوات نیروگاه تولید برق در کشور به بهره برداری می‎رسد.7/11/95

آمادگی 2شرکت بلژیکی برای سرمایه گذاری در نیروگاه سیکل ترکیبی

ایرنا – مدیران 2 شرکت بلژیکی در دیدار با استاندار لرستان آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه سیکل ترکیبی استان اعلام کردند.

به گزارش روز سه شنبه(95/12/3) روابط عمومی استانداری لرستان ، هوشنگ بازوند استاندار این استان در دیدار با مدیران شرکت بلژیکی گفت: آنچه امروز مورد توجه و حساسیت مردم و مسئولان لرستان است تضمین سرمایه گذاری تا حصول نتیجه نهایی و به بهره برداری رسیدن پروژه هاست.
وی به سوابق قبلی سرمایه گذاری در نیروگاه سیکل ترکیبی لرستان اشاره کرد و افزود: انتظار داریم سرمایه گذار در مورد تامینن اعتبار این پروژه تعهد و تضمین ویژه داشته باشد.
در این نشست مدیران شرکت های بلژیکی از آورده نقدی 15 درصدی و تامین فاینانس 85 درصدی از بانکهای کشور خود خبرر دادند و تاکید کردند: برای تضمین تامین اعتبار به صورت کامل آمادگی دارند.
بنابر این گزارش کارشناسان این شرکت ها تا بیست روز آینده اقدامات مقدماتی خود را با حضور در لرستان انجام می دهند.
طرح نیروگاه 890 مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد هفتم بهمن ماه سال جاری با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو کلنگ زنیی شد.
این طرح با اعتباری افزون بر 25 هزار میلیارد ریال در زمینی به مساحت 50 هکتار در خرم آباد در مدت سه سال احداث می شود.
این نیروگاه 890 مگاواتی کلاس اف خرم آباد نیروگاهی با راندمان بالا است که با آخرین تکنولوژی روز اروپا ساخته می شود.
راندمان تولید این نیروگاه حدود 60 درصد با بازده اقتصادی 30 درصد است.
تاکنون پنج گروه از سرمایه‌گذاران خارجی در لرستان سرمایه گذاری کرده اند.
لرستان به همراه آذربایجان شرقی و کرمان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور هستند.
فاز اول نیروگاه دو هزار مگاواتی خرم‌آباد به بهره‌برداری رسید.
به گزارش پایگاه خبری یاقته، مراسم افتتاح فاز اول نیروگاه دو هزار مگاواتی خرم‌آباد و کلنگ زنی فاز دوم این پروژه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری برگزار شد.
در حاشیه این مراسم جلسه‌ای به‌منظور رفع مشکلات و موانع عملیات اجرایی پروژه تشکیل شد و گودرز امیری لرد جانی اظهار داشت: مدیران و مسئولان استان آمادگی هرگونه همکاری در جهت بهره‌برداری کامل از این پروژه رادارند.
وی گفت: در استان‌هایی که درصد بیکاری آن‌ها از میانگین کشوری بیشتر است معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در دستور کار دولت قرار دارد.
امیری لرد جانی بیان داشت: امیدواریم این امر مهم در آینده نزدیک محقق شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان در پایان نسبت به همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای تسریع روند اجرای این پروژه تأکید کرد.
لازم به توضیح است اعتبار این پروژه به‌طور مجموع 235 میلیون یورو است.  96/11/21

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۸۹۰ مگاواتی در خرم آباد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان از احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۸۹۰ مگاواتی خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، گودرز امیری در جلسه هماهنگی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۸۹۰ مگاواتی خرم‌آباد اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی فرصت بوجود آمده را برای توسعه و پیشرفت مغتنم شمرده و با عزم و اراده جدی اقدام کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه شروع عملیات اجرایی این پروژه نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم را دارد، افزود: شرکت آبفار برای تامین آب مورد نیاز این پروژه اقدام کند، همچنین مشکل اراضی محل احداث هر چه سریع‌تر حل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تصریح کرد: این نیروگاه راه حلی بسیار کارآمد، انعطاف پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است.

امیری با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است، گفت: در این طرح ژنراتور توربین گازی برق را تولید می‌کند، درعین حال انرژی حرارتی تلف شده از توربین برای تولید بخار مورد نیاز آن مورد استفاده قرار گرفته و به این طریق برق اضافی تولید می‌شود. با ترکیب کردن این دو سیکل بهره‌بری از نیروگاه افزایش پیدا می‌کند. 97/3/22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.