پادگان ۰۷ در فهرست آثار ملی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

پادگان ۰۷ در فهرست آثار ملیوقتی با یک استوری قصد فروش پادگان ۱۰۰ ساله را داشتند! / اراضی «پادگان ۰۷ خرم‌آباد» می‌تواند به یک مجموعه گردشگری تبدیل شود

پادگان ۰۷ در فهرست آثار ملی ، دکتر عطا حسن پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان از پادگان ۰۷ به عنوان بخشی از هویت فرهنگی شهر خرم‌آباد یاد کرد.

تمام عرصه ۱۵ هکتاری پادگان ۰۷ خرم‌آباد از جمله محوطه و بناهای تاریخی موجود در آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و هرگونه اقدام و عملیات در حریم و عرصه این اثر باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی صورت گیرد.

عطا حسن‌پور ۲۴ بهمن‌ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: پادگان ۰۷ خرم‌آباد بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی این شهر محسوب می شود که باید از آن حفاظت کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان ادامه داد: نگهداری و حفاظت از پادگان ۰۷ خرم‌آباد از جمله محوطه و بناهای تاریخی موجود در آن، حفاظت از هویت و فرهنگ این شهر و از مطالبات مهم مردم محسوب می‌شود.

حسن‌پور با بیان اینکه هرگونه اقدام و عملیات در حریم و عرصه آثار تاریخی و فرهنگی که در فهرست آثار ملی به رسیده‌اند تابع ضوابط میراث فرهنگی است، افزود: بر اساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود که این ماده قانونی نشان از اهمیت میراث تاریخی و فرهنگی کشور دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان همچنین تصریح کرد: پادگان ۰۷ خرم‌آباد به عنوان یک میراث ماندگار تاریخی برای مردم شهر از اهمیت بالایی برخوردار است و باید هرچه سریع‌تر ساماندهی و مرمت محوطه و بناهای آن در دستور کار قرار گیرد.

دیروز

فرهاد زیویار استاندار لرستان، در جریان بازدید از پادگان ۰۷، به موضوع فروش اراضی آن واکنش نشان داد و اظهار کرد: هم اکنون همه کسانی که در ارتش، استانداری و شهرداری هستند نسبت به موضوع احساس مسئولیت می‌کنند و، چون فرمانده ارتش در استان حضور نداشت از طریق ارتباط تلفنی صحبت کرده و مقرر شد در استان مفصل در مورد آن صحبت‌های لازم را به عمل آوریم.

وی همچنین افزود: امکانات لازم برای هرگونه توافقی وجود دارد و امیدواریم که توافق شایسته‌ای در مورد این ملک که بخشی از هویت شهر محسوب می‌شود، به عمل آید.

وقتی با یک استوری قصد فروش پادگان ۱۰۰ ساله را داشتند! / اراضی «پادگان ۰۷ خرم‌آباد» می‌تواند به یک مجموعه گردشگری تبدیل شود

خبر پیگیری استاندار در این قضیه، خیال مردم را تا حدودی آسوده کرد؛ اراضی پادگان ۰۷ به دلیل موقعیت کلیدی‌ای که دارند می‌توانند در فضای شهر خرم‌آباد تغییر محسوسی را ایجاد کنند که البته ایجاد این تغییر منوط به اجرای طرح‌های گردشگری-فرهنگی مناسب است.

هچنین امیر خوش کنار فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۸۴ پیاده لرستان نیز درباره آخرین وضعیت واگذاری پادگان ۰۷ خرم‌آباد گفت: این پادگان یکی از قدیمی‌ترین پادگان‌های استان لرستان است که دارای ۱۵ هکتار مساحت است و با توجه به قانون خروج پادگان‌ها از شهر‌ها خروج این پادگان سبب تصویب سلسله مراتب قرار گرفته و به ما ابلاغ شده است.

وی افزود: این ساختمان‌ها در سال ۹۳ به ثبت رسیدند و در داخل مجموعه بوده و توسط ارتش که مالک مجموعه است از آن‌ها حفاظت و حراست می‌شود در سال ۹۴ نیز طرح شهرسازی پادگان ۰۷ مطرح و به تصویب شورای عالی شهرسازی کشور رسید.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۸۴ پیاده لرستان عنوان کرد: از ۱۵ هکتار زمین پادگان میزان ۷ هکتار به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار گرفته تا به صورت رایگان از ظرفیت آن استفاده کنند.

وقتی با یک استوری قصد فروش پادگان ۱۰۰ ساله را داشتند! / اراضی «پادگان ۰۷ خرم‌آباد» می‌تواند به یک مجموعه گردشگری تبدیل شود
استان لرستان، به خصوص شهر خرم‌آباد به دلیل طبیعت بکر و آثار تاریخی غنی‌اش، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد تعداد مسافران حاضر در لرستان در نوروز ۱۴۰۱ به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد، که آمار بسیار قابل توجهی‌ست و این نشان می‌دهد استان لرستان، علاوه بر ظرفیت‌های بسیاری که در زمینه‌های مختلف دارد، می‌تواند برای پیشرفت در حوزه گردشگری هم سرمایه‌گذاری کند.

اراضی پادگان ۰۷، به دلیل مساحت ۱۵.۵ هکتاری، موقعیت جغرافیایی خاص و وجود ساختمان‌های قدیمی مربوط به حدود ۱۰۰ سال پیش می‌توانند تبدیل به یک مجموعه فرهنگی گردشگری شوند، این اراضی به خوبی ظرفیت تبدیل شدن به یک مجموعه نمونه در سطح کشور را دارند.

 

فرهنگ و تمدن مردم لرستان آنقدر غنی است که با چندین مجموعه فرهنگی-گردشگری هم نمی‌توان به تمام ابعاد آن پرداخت لذا نیاز به وجود مجموعه‌هایی که بتوانند فرهنگ غنی لرستان را به مسافران و عموم جامعه نشان بدهند احساس می‌شود همچنین با توجه به وضعیت بیکاری در سطح استان، فعالیت چنین مجموعه‌ای می‌تواند با ایجاد شغل باری از دوش مردم بردارد و چرخ چندین زندگی را بچرخاند.

امیدواریم مطالبه عموم مردم خرم‌آباد و فعالین اجتماعی و رسانه‌ای برای استفاده از اراضی پادگان ۰۷ در راستای خواست مردم به بار بنشیند و به زودی شاهد یک مجموعه فرهنگی-گردشگری باشیم که مانند یک الماس، در قلب خرم‌آباد بدرخشد. 1401/3/15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.