زعفران خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 9 دقیقه

زعفران خرم آباد

زعفران خرم آباد، به دلیل موقعیت ویژه از لحاظ اشتغالزایی در کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل توجه برای کشور، به عنوان محصول ارز آور و مهم در اقتصاد ملی تلقی می ‌شود،.

با توجه به تولید زعفران مرغوب در استان لرستان و شهرستان خرم آباد، توسعه کشت زعفران خرم اباد می تواند در تقویت تولید در این استان موثرباشد.

توسعه کشت زعفران خرم آباد می تواند از برنامه های راهبردی در راستای اصلاح الگوی کشاورزی در استان لرستان باشد، توجه به توسعه کشت زعفران همچنین در بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد در جامعه موثر است.

روی آوردن به روش‌های جدید تولید و فرآوری محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین الزامات برای افزایش بهره وری به عنوان محوراساسی توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی است، اهمیت اقتصادی و اجتماعی زعفران  خرم آباد به عنوان گرانترین محصول کشاورزی جایگاه منحصر به‌فردی در میان محصولات کشاورزی که از قابلیت صادراتی برخوردار است

بخش کشاورزی به عنوان منبع تأمین غذا در سبد مصرف جهانی دارای جایگاه ویژه ‌ای است و مسئله امنیت غذایی و محصولات کشاورزی مزیت‌دار بر اهمیت آن افزوده است و صنایع غذایی از مهم‌ترین حوزه‌های فناوری هستند که رشد و توسعه کشور، بدون توجه به آن، ناممکن به نظر می‌رسد..

در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران خرم آباد جزء محصولات خاص و سنتی کشور به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه ای را بـه خود اختصاص می‌دهد، زعفران از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

زعفران تولیدی خرم آباد ، ممتازترین نوع زعفران

خرم آباد، گفت: استان لرستان سرزمینی مناسب برای کشت زعفران است.

وی با اشاره به اینکه طبق منابع تاریخی طی 400 الی 500 سال قبل شهرستان خرم آباد محل کشت زعفران بوده است، افزود: در حال حاضر سراسر مناطق استان لرستان برای کشت محصول زعفران مناسب است.

دربرداشت های اولیه و طی آزمایش های به عمل تاکنون ثابت شده است زعفران تولیدی لرستان ممتازترین نوع زعفران است،همچنین ثابت شده است، زعفران کشت شده در استان لرستان از لحاظ کیفیت نیز بسیار عالی است.متوسط تولید کشوری به ازای هر هکتار پنج کیلو است که میزان متوسط استان لرستان 25 کیلو درهکتار است...

نقش زعفران درافزایش جمعیت زنبور عسل

کشت زعفران خرم آباد در استان لرستان که طی سالیان اخیر به دنبال خشکسالی و عواملی همچون ریزدگردها با کاهش جمعیت زنبورداری مواجه شده است، می تواند تحولی دربخش زنبور داری این استان نیز ایجاد کند. زعفران گیاهی است که برخلاف اکثر نباتات، که فصل گل دهی آنها در بهار است، در پاییز به گل می رود.

با توجه به اینکه  استان لرستان از قدیم الایام یکی از مراکز پرورش زنبور عسل بود است، و درپاییز زنبور داران این استان با مشکل جدی در تأمین غذای زنبور ها خصوصاً در مناطق سرد سیر مواجه می شوند.

همچنین با توجه به اینکه گل دهی زعفران  خرم آباد تابع حرارت محیط و اولین دور آبیاری است، می توان با تغییر زمان آبیاری، گل دهی زعفران را نیز تغییر داد و از این طریق می توان حداقل به مدت 40-30 روز مزارع پر از گل جهت استفاده زنبور های عسل فراهم نمود.

کشت زعفران به صورت دیم

همچنین با اشاره به شرایط آبیاری زعفران خرم آباد  بسته به وضعیت آب و هوایی منطقه از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه آبیاری زعفران شروع می شود.

 نتایج تحقیقات در استان لرستان  نشان داده است که کشت زعفران خرم آباد به صورت دیم هم امکان پذیر است.

گل زعفران معمولاً در اواسط پاییز برداشت می شود، عملیات برداشت گل در یک مزرعه حدود 20 روز به طول می انجامد.از مزارع گندم و جو در سطح استان لرستان نمونه های مختلفی جمع آوری شده و در آزمایشگاه مورد تجزیه و آنالیز قرار گرفتته وهمچنین از مزارع زیر کشت زعفران نمونه های تصادفی انتخاب و مشابه گندم و جو مورد تجزیه قرار گرفتند و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که متوسط میزان پروتیین خام علوفه زعفران 37/7 درصد و کاه گندم 68/2 و جو 25/3 درصد است..
پیاز زعفران را از موقع خزان بوته زعفران (اوایل خرداد) تا اواسط مهر می توان کشت نمود،اما بهتر هست در اواسط تابستان که هوا و زمین بسیار گرم و درصد رطوبت نسبی هوا فوق العاده کم است و ممکن است پیازها آسیب ببینند، کشت نشود

سالهاست زعفران خرم آباد و استان لرستان به عنوان مرغوبترین زعفران ایران جای خود را در بازارهای مختلف کشور تثبیت کرده و حال نوبت آن است که طلای سرخ لرستان با تدوین برند و بسته بندی مناسب راهی بازارهای جهانی شود.

یکی از اساسی ترین عوامل موثر در نوع معیشت ساکنین هر منطقه موقعیت جغرافیایی آن است که استان لرستان به علت موقعیت خاص اقلیمی از تنوع آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است.

این تنوع آب و هوایی موجب شده است تا استان حاصلخیز لرستان استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد که زعفران یکی از این محصولات است که در سالهای اخیر با کشت به صورت پایلوت و گسترده نتایج قابل توجهی را در اختیار محققان قرار داده است.

بومی سازی کشت محصول زعفران در طول 10 سال اخیر توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آزمایشهای علمی و مستند توسط این مرکز معلوم شد زعفران تولید شده در استان می تواند به عنوان مرغوب ترین و ممتازترین زعفران کشور معرفی شود.

تولید زعفران لرستان‌برداشت زعفران در شهرستان خرم آباد آغاز شد | پایگاه خبری جماران

اسحاق طاهری مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: جهاد کشاورزی استان کشت زعفران را از سال 75 و با وارد کردن 500 کیلوگرم پیاز زعفران آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه اکثر زمینهای استان لرستان قابلیت کشت زعفران را دارند عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 200 خانوار بهره بردار زعفران در استان لرستان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر 50 هکتار از اراضی کشاوری در لرستان به کشت زعفران اختصاص دارد، افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران مربوط به شهرستانهای خرم آباد، الشتر، ازنا و پلدختر است.

طاهری مقدم افزود: طی این مدت تولید زعفران در استان لرستان به حدود 100 کیلوگرم رسیده که پیش بینی می شود این مقدار محصول هر ساله افزایش یابد.

طاهری مقدم با تاکید بر اینکه زعفران به عنوان یک ظرفیت طبیعی در لرستان می تواند در رونق اقتصادی و تامین معیشت خانوارهای روستایی موثر باشد گفت: همچنین با توجه به گل دهی زعفران در فصل پاییز می توان حداقل 30 تا 40 روز مزارع پر از گل برای استفاده زنبور عسل را در استان داشته باشیم.

 کمک به صنعت زنبورداری، افزایش اشتغال در مراحل تولید، بسته بندی، صادرات و فروش این محصول از جمله مزایای کشت زعفران

زعفران لرستان مرغوبترین زعفران کشور

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زعفران استان لرستان از نظر کیفی بهترین زعفران کشور محسوب می شود.

علی هادی چگنی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات به عمل آمده سود دهی کشت زعفران در استان لرستان 50 برابر بیشتر از حبوبات است، تصریح کرد: همچنین بر اساس این بررسی ها کیفیت زعفران لرستان از استان خراسان هم بیشتر بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی کمیته ای تخصصی در رابطه با زعفران در استان لرستان گفت: در این راستا در قالب این کمیته برنامه ریزی های لازم برای توسعه کاشت این گیاه در استان در دستور کار قرار گرفته است.

ضرورت توجه به بازاریابی و صادرات زعفران

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان با تاکید بر آموزش کشاورزان لرستان در این رابطه ادامه داد: همچنین پرداخت تسهیلات به کشاورزان استان برای کشت زعفران نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

چگنی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به بازاریابی و صادرات زعفران استان لرستان تصریح کرد: موضوع صادرات زعفران باید توسط اتاق بازرگانی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین بر بسته بندی صحیح و مرغوب زعفران نیز تاکید کرد و گفت: در این راستا فقط بحث تولید نباید مدنظر باشد بلکه باید به بسته بندی مرغوب این محصول نیز باید توجه شود.

صنایع بسته بندی زعفران

نائب رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه عنوان کرد: به طور حتم اتاق بازرگانی خرم آباد برای صادرات زعفران استان همکاری مطلوب را خواهد داشت.

محمد ضیایی با بیان اینکه زعفران می تواند منبع درآمد بسیار بالایی برای استان لرستان باشد تصریح کرد: در این راستا بحث بسته بندی و صنایع تبدیلی زعفران نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر فرآوری محصولاتی مانند اسپری و اسانس و … از زعفران استان گفت: در این زمینه نباید به گونه ای عمل شود که این محصول نیز مانند عسل به صورت فله ای و به شکل نامناسبی از استان صادر نشود.

واحدهای بسته بندی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر 14 واحد بسته بندی فعال محصولات در لرستان وجود دارد که این واحدها می تواند ظرفیت مطلوبی برای بسته بندی زعفران لرستان باشد.

حجت الله بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر تولید زعفران لرستان به 100 کیلوگرم رسیده است افزود: در این راستا راه اندازی واحدهای بسته بندی تخصصی برای این محصول بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه برای شروع کار واحدهای بسته بندی و صنایع تبدیلی استان یک خط از تولید خود را به این محصول اختصاص دهند عنوان کرد: این واحدها می توانند با تغییر یک خط از تولید خود به بسته بندی زعفران نیز بپردازند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان همچنین ابراز امیدورای کرد که برای تغییر خط تولید این واحدهای بسته بندی سرمایه در گردش لازم برای تکمیل و توسعه این واحدها نیز پرداخت شود.

بیرانوند تصریح کرد: در غیر اینصورت می توان واحدهای غیر فعال در استان را برای بسته بندی زعفران استان تجهیز و راه اندازی کنیم.

زعفران لرستان در صدر زعفرانهای ممتاز کشور

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد گفته بود که زعفران لرستان از نظر رنگ و اسانس در زمره زعفران های برتر کشور است.

کریم قربانی ادامه داد: میزان رنگ دهی زعفران لرستان بر اساس آزمایشها 277.27 واحد است که در مقایسه با زعفران ممتاز ایران که 220 واحد است دارای مرغوبیت بهتری است.

وی افزود: همچنین عطر زعفران لرستان 33.13 واحد است در صورتیکه که عطر زعفران برتر ایران بین دو تا 50 واحد است.

وی با اشاره به طعم زعفران لرستان در مقایسه با زعفران ممتاز کشور خاطرنشان کرد: طعم زعفران لرستان 100.23 واحد است که در مقایسه با زعفران برتر کشور که 85 واحد است دارای کیفیت بهتری است.

به هر روی با صادرات بهترین و مرغوبترین زعفران ایران به عنوان ظرفیتی نهفته از درآمد و اشتغال می توان به روزهای خوب این محصول در لرستان امیدوار بود، روزهایی که نام زعفران لرستان را در جهان بلندآوازه ببینیم و این استان به عنوان قطب محصول زعفران معرفی شود.

گردش مالی زعفرانکشت زعفران در لرستان | خرید پباز زعفران در لرستان | ماه چین

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد گفت: برداشت زعفران از مزارع شهرستان آغاز شد.

مراد بیرانوند ۲۷ آبان‌ماه، اظهار کرد: برداشت زعفران در سطح ۱۶۰ هکتار از مزارع شهرستان خرم‌آباد از دهه سوم آبان‌ماه سال زراعی جاری آغاز شده است.

وی تصریح کرد: ۱۳۲ هکتار مزارع زعفران با دوره کشت دو سال به بالا در خرم‌آباد بوده که در سال جاری با توجه به حمایت‌های آموزشی، تسهیلاتی و مشاوره کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی، ۳۰ هکتار به این سطح کشت نسبت به سال قبل اضافه شده است که با توجه به میانگین سال کاشت این‌گونه مزارع (از یک تا هفت سال) در خرم‌آباد و میانگین برداشت زعفران که حدود سه کیلوگرم در هکتار است پیش‌بینی می‌شود نزدیک به نیمی از تولید استان که بالغ‌بر ۵۵۰ کیلوگرم است در شهرستان خرم‌آباد تولید، برداشت، بسته‌بندی و به بازار تقاضا عرضه شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ خانوار روستایی بهره‌بردار خرم‌آبادی در زمینه کشت زعفران مشغول به فعالیت بوده که بخشی از عملیات برداشت، پاک کردن و فرآوری را به‌صورت خانوادگی انجام می‌دهند و در این راستا نیز بیش از ۱۰۰۰ نفر کارگر ماهر مزارع زعفران در قالب تعاونی‌های خرد زنان با حمایت و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی، ساماندهی و آموزش لازم را طی کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد خاطرنشان کرد: در طول فصل برداشت در هر هکتار مزرعه زعفران حدود ۱۰۰ کارگر فصلی در ارتباط با عملیات برداشت، پاکنی، خشک و بسته‌بندی به مدت دو ماه نیز مشغول بکار هستند.

بیرانوند اضافه کرد: گردش مالی زعفران در خرم‌آباد سالانه بالغ‌بر ١١ میلیارد تومان است که نقش بسزایی در اشتغال، بالا بردن توان معیشت و مهاجرت معکوس منطقه ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی به اکثر قریب به‌اتفاق زعفران کاران مجوز بسته‌بندی خانگی داده و زعفران کاران عمده در حال برند سازی و افزایش کیفیت بسته‌بندی‌های خود هستند که امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده بتوانیم زعفران استان را در سطح کشور و دنیا معرفی کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد ادامه داد: تشکل زعفران کاران شهرستان به همت زعفران کاران در دست تشکیل است و در همین راستا نیز به جهت حمایت از زعفران کاران؛ وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی زعفران را توسط سازمان تعاون روستایی در صورت نیاز و مشکل فروش بازار در دستور کار قرار داده و سازمان تعاون روستایی نیز دستورالعمل‌های لازم را در این زمینه تهیه و تدارک دیده که برحسب نیاز و ضرورت عملیات خرید تضمینی محصول زعفران را اجرایی خواهد کرد.   99/8/28

‌برداشت زعفران در شهرستان خرم آباد آغاز شد

به گزارش ایرنا مراد بیرانوند روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: بخشی از مزارع زعفران خرم آباد در سال های دوم و سوم کاشت قرار دارند و انتظار داریم که از هر هکتار مزرعه زعفران به طور میانگین چهار کیلوگرم زعفران مرغوب و ارگانیک تولید شود.
وی با بیان اینکه تا هفت کیلوگرم محصول از بعضی مزارع چند ساله حوزه عمل خرم آباد برداشت می شود، افزود: امسال با توجه به تدابیر اندیشیده شده نیروی کار ماهر و آموزش دیده مورد نیاز برای برداشت به موقع مزارع در اختیار زعفرانکاران قرار می گیرد.
بیرانوند پیش بینی کرد در سال زراعی جاری بیش از 300 کیلوگرم زعفران ارگانیک و با کیفیت در خرم آباد تولید شود و به بازار مصرف عرضه گردد.
وی افزود: تولید زعفران بیش از ٩ هزار نفر روز شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند و گردش مالی بیش از 20 میلیارد ریال را بدنبال خواهد داشت.96/8/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.