لاستیک‌ سازی خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 14 دقیقه
محتوا پنهان
1 لاستیک‌ سازی خرم آباد

لاستیک‌ سازی خرم آبادImage result for ساختمان لاستیک

لاستیک‌ سازی خرم آباد یکی از دو پروژه صنعتی بزرگی بود که دکتر روحانی  رئیس‌جمهور در تاریخ 93/3/28 در سفر استانی به خرم آباد، احداث این پروژه را مطرح نمود. اینک پس از گذشت چند سال یک زمین خالی دستاورد سفر تاریخی دولت تدبیر و امید  در خرم آباد است.حسن روحانی در روز اول سفر خود به لرستان در جمع مردم در ورزشگاه تختی شهر خرم‌آباد و در تشریح برنامه‌های دولت در لرستان اظهار داشت: برای اجرای دو طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده‌اند که در این استان کار را آغاز کنند و دولت هم با همه وجود حمایت خواهد کرد. کارخانه لاستیک خودرو و کارخانه سنگ‌بری مدرن این دو طرح است که هر دو را این وزارتخانه متقبل شده است.

این طرح در شهرک صنعتی شماره سه خرم‌آباد قرار دارد که هم‌اکنون زمین آن تملک، حصار کشی انجام و بخشی از سالن‌های تولیدی فاز اول احداث شده است.

 چند سال از وعده دولت یازدهم به مردم لرستان برای احداث کارخانه لاستیک‌سازی می‌گذرد، مردم لرستان جز حرف‌ها و بازدیدهای نمایشی هیچ عملیات اجرایی در راستای محقق شدن این وعده  چند ساله ندیده‌اند؛ طرحی که می‌رود تا به سرنوشت دیگر پروژه‌های صنعتی و عمرانی لرستان دچار شود.

پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان که با گذشت چندین سال همچنان بهره‌برداری نشده‌اند، چشم مردم را از اجرایی نشدن پروژه لاستیک‌سازی نیز ترسانده است؛ پروژه‌ای که قرار بود ۳۶ ماهه بهره‌برداری شود همچنان آب و برق ندارد و از زمان کلنگ زنی جز خاک‌برداری زمین پروژه که آن‌هم پیشرفت چندانی ندارد، تقریباً هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است.

۲۱ خرداد ماه ۹۳

لاستیک‌سازی وعده دولت یازدهم

حسن روحانی در ۲۸ خردادماه سال ۹۳ به لرستان به‌عنوان پنجمین مقصد خود سفر کرد و در جریان سفر خود به این استان ۷۹ مصوبه را برای اجرایی شدن در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در نظر گرفت.کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی از پروژه‌هایی است که در سفر روحانی به لرستان مصوب شد.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در تاریخ ۲ تیرماه ۹۳ طی نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان جزئیات مصوبات سفر روحانی به این استان را تشریح کرد و در سخنانی گفت: ساخت کارخانه لاستیک با ظرفیت ۲۰۰ هزار حلقه توسط شرکت ایدرو یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بود، مکاتبه‌های ساخت این کارخانه انجام‌شده است اما هنوز مشخص نیست که مکان این کارخانه در کدام شهرستان باشد و ما هم هیچ اصراری بر مکان این کارخانه نداریم و مطیع نظر کارشناسی هستیم.

پس‌ازآن بررسی‌های کارشناسی برای مشخص شدن مکان احداث کارخانه لاستیک‌سازی صورت گرفت و محمد چگنی معاون برنامه‌ریزی وقت استانداری لرستان در تاریخ ۱۱ شهریورماه سال ۹۳ اعلام کرد که ۲ مکان برای احداث این پروژه پیش‌بینی‌شده است و سرمایه‌گذار می‌تواند هر یک از این دو مکان را انتخاب کند، چگنی همچنین از آمادگی شهرک صنعتی شماره ۳ خرم‌آباد برای استقرار کارخانه لاستیک‌سازی خبر داد.

وی عنوان کرد: نخستین محلی که برای احداث این واحد صنعتی پیشنهاد شده یک قطعه زمین از محل منابع ملی در اطراف شهر خرم‌آباد است که هم به کمربندی خرم‌آباد نزدیک بوده و هم فاصله کمی با فرودگاه و پروژه راه‌آهن خرم‌آباد دارد.

وی بیان داشت: این زمین ۱۲۲ هکتار وسعت دارد و چون مسطح بوده هزینه‌های کمتری برای تسطیح این زمین نیاز است.

یکم اسفندماه ۹۵

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان با اشاره به گزینه دوم برای احداث کارخانه لاستیک سازی خرم آباد عنوان کرد: در این راستا یک قطعه زمین ۹۶ هکتاری برای احداث این پروژه پیشنهاد شده که استاندار لرستان نیز از این محل بازدید داشته اند.

چگنی همچنین از پیشنهاد اختصاص زمین برای احداث کارخانه لاستیک سازی در شهرک صنعتی شماره ۳ خرم آباد خبر داد و یادآور شد: در شهرک های صنعتی شماره یک و دو به مساحت مورد نیاز زمین نداریم ولی شهرک صنعتی شماره سه قابلیت احداث این کارخانه را دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون در شهرک شماره ۳ واحد خرم آباد واحد صنعتی احداث نشده است ادامه داد: در این شهرک تنها دو مجوز واحد صنعتی صادر شده که هنوز عملیاتی نشده اند.

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان مساحت شهرک صنعتی شماره ۳ خرم آباد را حدود ۷۰ هکتار عنوان کرد و یادآور شد: نیاز ما برای احداث کارخانه لاستیک سازی ۵۰ هکتار است که می توان این میزان را در شهرک صنعتی شماره ۳ نیز تامین کرد.

چگنی با اشاره به رایزنی و گفتگو با سرمایه گذار پروژه افزود: هر کدام از زمین های پیشنهادی مزایایی دارند که سرمایه گذار می تواند نسبت به انتخاب هر کدام از این گزینه ها اقدام کند.

جلسات پیگیری احداث

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز از برگزاری جلسات هفتگی یا ۱۵ روزه برای تسریع در اجرای این طرح صنعتی خبر داد و گفت: ما این قول را می دهیم که در شش ماه دوم سال و با آغاز اجرای پروژه جلسات مربوط به این کارخانه لاستیک سازی را به صورت هفتگی یا ۱۵ روزه برگزار کنیم.

بازوند با تاکید بر حمایت ویژه از احداث کارخانه لاستیک سازی ادامه داد: به طور مستمر با برگزاری جلسات متعدد ضمن رصد روند کار موانع پیش روی احداث کارخانه را رفع خواهیم کرد.

این در حالی است که روند کند و لاک پشتی اجرای پروژه نشان دهنده این است که برگزاری جلسات منظم برای رفع موانع پیش روی احداث این واحد صنعتی در دستور کار نبوده است.۱۹ اردیبهشت ماه ۹۶

 

کلنگ زنی پروژه یک سال پس از تصویب

از اجرای این طرح تا تاریخ ۲۱ خرداد ۹۴ خبری نبود، یعنی یک سال کلنگ زنی و اجرای طرح به تعویق افتاد تا درنهایت با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور این پروژه در سال ۹۴ کلنگ زنی شود.

اینکه مسئولان لرستان در این یک سال برای پروژه لاستیک سازی خرم آباد چه کردند موضوعی است که تاکنون به آن پاسخی داده نشده است.

امیرعلی زهره نژاد مدیرعامل کارخانه در مراسم کلنگ زنی این پروژه گفت: متعاقب پیگیری استاندار و با عنایت به پی‌نوشت معاون اجرایی ریاست جمهوری مبنی بر برنامه‌ریزی لازم جهت اجرایی شدن و تحقق احداث کارخانه تایر خودرو، سازمان گسترش با پیگیری‌های مستمر نسبت به تعیین بخش خصوصی توانمند اقدام نموده که درنهایت با مشارکت این بخش، شرکت لاستیک نیک‌رو گسترش با شماره ۴۶۹۶۷۶ در اسفندماه ۱۳۹۳ تأسیس شد.

وی یادآور شد: این سازمان و شرکت فوق شناسایی، ‌مذاکرات و مکاتبات متعدد با شرکت‌های تأمین‌کننده تکنولوژی و تولیدکننده تجهیزات و همچنین تهیه برنامه زمان‌بندی در قالب گزارش مدون ارائه کرده و نهایتاً شهرک صنعتی شماره ۳ خرم‌آباد برای استقرار کارخانه در نظر گرفته‌شده است.

مدیرعامل کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد بابیان این‌که کارخانه لاستیک نیک‌رو گسترش خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار ساخته خواهد شد، اعلام کرد: این کارخانه در مدت‌زمان ۳۶ ماه احداث خواهد شد.

شهریورماه ۹۶

امروز ۳۹ ماه از تصویب طرح اجرای کارخانه لاستیک سازی خرم آباد و ۲۷ ماه از کلنگ زنی پروژه توسط معاون اجرایی وقت رئیس جمهوری می گذرد و پروژه ای که قرار بود در مدت زمان ۳۶ ماه بهره برداری شود؛ همچنان در مرحله خاک برداری و تامین زیرساخت های آب، برق و گاز است.

در چنین شرایطی مسئولان استان از افتتاح فاز یک پروژه لاستیک سازی خرم آباد در سال ۹۷ خبر می دهند تا لاستیک سازی نیز به جمع پروژه های تاریخی لرستان بپیوندد.

زیرساخت آب و برق پروژه هنوز تامین نشده است

در آخرین جلسه ای که با حضور استاندار در محل اجرای پروژه برگزار شد، نماینده شرکت لاستیک سازی خرم آباد از اجرای زیرساخت های پروژه خبر داد و گفت: در مدت آغاز عملیات اجرایی کارخانه لاستیک سازی خرم آباد زیرساخت های آب، برق و گاز را احداث کرده ایم، با همکاری آب منطقه ای چند چاه برای تامین آب این کارخانه حفر شده بود اما این چاه ها دبی لازم را نداشتند و با نامه نگاری های صورت گرفته مقرر شد سالانه ۱.۴ میلیون مترمکعب آب از کاکارضا برای این پروژه تخصیص دهند.

وی با بیان اینکه برای تامین برق این کارخانه نیز با شرکت برق باختر قرارداد بسته ایم، تصریح کرد: همچنین در ابتدای کار ۴۴ هکتار زمین و پس از آن نیز ۱۶ هکتار زمین برای اجرای این پروژه خریداری شد.

نماینده شرکت لاستیک سازی خرم آباد با تاکید بر اینکه کار تسطیح زمین های این پروژه از ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است، افزود: همزمان با اجرای کار تسطیح زمین های این پروژه، سیل بند نیز احداث می شود.

لزوم برطرف شدن مشکلات زیرساختی

 به نقل از کانال روابط عمومی استانداری لرستان، گودرز امیری عصر امروز در جلسه بررسی و مشکلات شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد بیان کرد: باید دستگاه‌های اجرایی نگاه مثبتی به رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران در استان داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد در بحث زیرساختی هنوز مشکل دارد، افزود: رفع این مشکلات نیازمند همکاری و تلاش مدیران دستگاه‌های مربوطه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان عنوان کرد: در این جلسه مشکلات این شرکت با دستگاه‌های اجرایی استان بررسی و مطالعه قرار گرفت و در پایان مقرر شد امور آب استان و برق منطقه باختر نسبت به تحویل انشعاب هر چه سریع‌تر در زمان مشخص‌شده اقدام کنند.  96/10/5

شهریورماه ۹۶

نادری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری این پروژه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تجهیزات این کارخانه نیز به تناسب و هم سو با پیشرفت پروژه خریداری می شود.

این در حالیست که پروژه لاستیک سازی پیشرفت چشمگیری نداشته و همچنان در نقطه آغاز ایستاده است و خبری از خرید تجهیزات کارخانه و یا احداث ساختمان واحد تولیدی نیست. مسئولان استان نیز سخنی از روند پیگیری برای تامین زیرساخت برق این واحد صنعتی از طریق شرکت برق باختر و تامین آب مورد نیاز پروژه از محل رودخانه کاکارضا نمی کنند و همچنان در رویای احداث کارخانه ای بدون انجام هیچ اقدامی به سر می برند. استاندار لرستان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان جز کلی گویی، از جزئیات روند احداث پروژه حرفی نمی زنند تا مردم مطلع شوند علت رکود پروژه ای که قرار بود برای بیش از ۱۰۰۰ لرستانی اشتغال ایجاد کند، چیست!

 فعال شدن پروژه

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اخیرا در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی اذعان کرد که پروژه لاستیک سازی خرم آباد روی ریل افتاده است، این در حالی است که در بازدید میدانی خبرنگار مهر، نه تنها پیشرفتی در روند پروژه دیده نمی شد بلکه عملیات اجرایی پروژه تعطیل بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و برنامه ریزی منابع انسانی استانداری لرستان نیز در نشست اطلاع رسانی برنامه های هفته دولت از پروژه لاستیک سازی خرم آباد به عنوان یکی از فعال ترین پروژه های استان یاد کرد و گفت: این پروژه با حجم سرمایه گذاری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد و اشتغالزایی ۱۲۰۰ نفر در حال اجرا است.

مهرداد غضنفری یادآور شد: در این پروژه به صورت سه شیفته و فعالانه کار می شود!

شهریورماه ۹۶

استاندار لرستان: پروژه خیلی خوب کار می کند!

استاندار لرستان نیز در حاشیه نشست اطلاع رسانی برنامه های هفته دولت از پروژه های لاستیک سازی خرم آباد به عنوان یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر در لرستان نام برد و افزود: این پروژه خیلی خوب کار می کند و پروژه خیلی خوبی است.

این صحبت های مسئولان لرستان در حالی مطرح می شود که پروژه لاستیک سازی خرم آباد امروز هیچ تفاوتی با وضعیتی که در سال گذشته و در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران مشاهده شد، ندارد.

همچنان لاستیک سازی خرم آباد هیچ شباهتی به یک پروژه فعال ندارد و تنها یک کوه و زمینی مشرف به کوه در محل احداث پروژه دیده می شود که هیچ عملیات اجرایی در آن صورت نگرفته است؛ لاستیک سازی خرم آباد در شهرک صنعتی شماره ۳ خرم آباد واقع شده است که حتی ساختمانی از شهرک صنعتی در این منطقه دیده نمی شود و تنها به مستقر کردن چند کانکس برای استقرار نگهبانان اکتفا شده است.

شهریورماه ۹۶

تناقض در صحبت های مسئولان لرستان و آنچه که در بازدید میدانی از پروژه دیده می شود، بیان گر این است که لاستیک سازی خرم آباد به سرنوشت دیگر پروژه های لرستان گرفتار شده است، جانمایی نامناسب پروژه در شهرک صنعتی که هیچ یک از زیرساخت های لازم را برای این پروژه ندارد، لاستیک سازی را ۴ سال عقب انداخته تا چرخ این پروژه برای مردم لرستان نچرخد.   96/6/14

یک زمین خالی دستاورد چهارساله دولت در خرم آباد

لاستیک‌سازی یکی از دو پروژه صنعتی بزرگی بود که رئیس‌جمهور به مردم یکی از بیکارترین استان‌های کشور قول داد و حالا یک زمین خالی دستاورد سفر نخست هیئت دولت است.

 امروز که ۴ سال از وعده دولت یازدهم به مردم لرستان برای احداث کارخانه لاستیک‌سازی می‌گذرد، مردم لرستان جز حرف‌ها و بازدیدهای نمایشی هیچ عملیات اجرایی در راستای محقق شدن این وعده ۴ ساله ندیده‌اند؛ طرحی که می‌رود تا به سرنوشت دیگر پروژه‌های صنعتی و عمرانی لرستان دچار شود.

پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان که با گذشت چندین سال همچنان بهره‌برداری نشده‌اند، چشم مردم را از اجرایی نشدن پروژه لاستیک‌سازی نیز ترسانده است؛ پروژه‌ای که قرار بود ۳۶ ماهه بهره‌برداری شود همچنان آب و برق ندارد و از زمان کلنگ زنی جز خاک‌برداری زمین پروژه که آن‌هم پیشرفت چندانی ندارد، تقریباً هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است.۲۱ خرداد ماه ۹۳

 چوب زیرساخت‌ها ،لای چرخ لاستیک‌سازی خرم‌آباد!

احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد جزو مصوبات سفر هیأت دولت یازدهم به لرستان بود و خرداد 94 این پروژه با حضور محمد شریعت‌مداری معاون اجرایی رئیس جمهور کلنگ‌زنی شد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، کارخانه لاستیک‌سازی در شهرک صنعتی شماره«3» خرم‌آباد قرار دارد و برای تأمین زیرساخت‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است. در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مشکلات این پروژه مطرح شد.

شاه‌حسینی عضو هیأت مدیره شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد در این جلسه گفت: پروژه در شرایط نسبتاً خوبی قرار دارد. دهه فجر سال گذشته عملیات احداث شروع شده و خاک‌برداری 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: البته با مشکلاتی در بحث زیرساخت‌ها مواجه شده‌ایم. برای تأمین آب طی یک سال اخیر قول‌هایی به ما داده شده اما شرکت آب منطقه‌ای لرستان با حفر چاه موافقت نمی‌کند.

شاه‌حسینی اظهار کرد: انتقال آب در حضور آقای بازوند استاندار مصوب شده اما هنوز کار خاصی در این زمینه اجرا نشده است.

در مکان احداث کارخانه، آبی وجود ندارد

بهروز ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای لرستان در واکنش به این انتقاد گفت: آن منطقه(کمالوند) تخصیص آب ندارد و امکان تأمین آب هم نیست، چون در منطقه‌ای که قرار است کارخانه احداث شود، آبی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: آنجا سطح آب خیلی پایین رفته و بعد از بررسی تمام جوانب، خط انتقال آب کاکارضا را برای تأمین آب این پروژه درنظر گرفته‌ایم.

آب منطقه‌ای مشکل را حل کند

مهرداد غضنفری امرایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان در این باره اظهار کرد: امور آب همان موقع مکلف شده که این مشکل را حل کند و باید در این راستا جدیت داشته باشد.

وی یادآور شد: براساس ماده 81 وزارت نیرو مکلف است که آب، برق و گاز را برای شهرک‌های صنعتی فعال کند.

غضنفری امرایی با بیان اینکه پروژه لاستیک‌سازی روند اجرایی خوبی دارد، افزود: این پروژه برای ما حیاتی است و کوتاهی دستگاه‌ها نباید مُخل این روند باشد و چون طرح ملی است نباید منتظر اعتبارات استان باشید.

مشکل‌های برق پروژه

در ادامه عضو هیأت مدیره شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد با اشاره به مشکل‌های برق پروژه، تصریح کرد: هزینه اتصال به شبکه برق را به ما تحمیل کرده‌اند. متأسفانه با وجود مصوبه وزارت نیرو که برق را باید درب کارخانه به ما تحویل بدهند اما این مصوبه هنوز اجرا نشده است.

شاه‌حسینی اضافه کرد: با پادرمیانی استانداری تاحدودی مشکل‌ها حل شده و هزینه انتقال از پست کمالوند را متقبل شده که البته برای ما هم 15 میلیارد تومان هزینه دارد. حدود پنج کیلومتر از این پست تا کارخانه معارض دارد که استانداری تعهد داده این مشکل را رفع کند.

انتقال برق جزو تعهدات ما نیست

علی صفری معاون برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای باختر نیز گفت: در اکثر پروژه‌های استان لرستان با مشکل معارض مواجه هستیم و بحث تملک زمین را قرار نیست ما انجام بدهیم.

وی ادامه داد: خط انتقال براساس قرارداد به عهده مشترک است و جزو تعهدات ما نیست.

صفری خاطرنشان کرد: روش تأمین انرژی چنین پروژه‌هایی را مشترکین می‌توانند به سه روش انجام بدهند و خیلی مشکل خاصی برای خرید انرژی وجود ندارد.

شرکت برق منطقه‌ای باختر همکاری بیشتری داشته باشد

غضنفری امرایی در این باره گفت: انتظار داریم شرکت برق منطقه‌ای باختر همکاری بیشتری داشته باشد و برخی پروژه‌های عظیم استان به‌خاطر تعلل این شرکت با مشکل مواجه شده و بیش از این نمی‌توانیم تحمل کنیم .

وی با بیان اینکه  شرکت برق منطقه‌ای باختر تمایلی به کار در لرستان ندارد، یادآور شد: به‌خاطر کم‌کاری این شرکت، استاندار نامه‌ای به وزیر نیرو نوشته که در اختیار من است و تأکید دارد لرستان به همراه همدان شرکت برق منطقه‌ای مستقل داشته باشند و اگر این روند ادامه داشته باشد آن را به وزیر تحویل خواهم داد.

شرکت گاز اعلام کرده هشت ماه از سال را تأمین می‌کند!

شاه‌حسینی عضو هیأت مدیره درباره بحث گازرسانی نیز گفت: 12 میلیون مترمکعب در سال گاز می‌خواهیم که شرکت گاز استان اعلام کرده که هشت ماه را تأمین می‌کند و چهار ماه آخر سال را باید خودمان به عهده بگیریم.

بحث گاز جای نگرانی ندارد

حشمت‌الله شمس خرم‌آبادی مدیرعامل شرکت گاز لرستان در این باره تأکید کرد: اگر این کارخانه راه‌اندازی شود ما قول می‌دهیم که گاز 12 ماه را تأمین کنیم و جای نگرانی نیست.

وی یادآور شد: سال پیش که با بدترین شرایط در بحث گاز کشور مواجه بودیم، مشکلی برای تأمین گاز صنایع نداشتیم.

قیمت زمین افزایش پیدا می‌کند!

عضو هیأت مدیره این شرکت در ادامه گفت: در بحث زمین کارخانه قیمت‌های متفاوتی به ما اعلام می‌شود و در ابتدا آن مکان را به عنوان منطقه محروم به ما معرفی کردند و قرار بود طبق آن پول بدهیم اما قیمت زمین در سال 94 و 95 افزایش پیدا کرد.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: پسماند هم مشکل‌ساز شده و شهرداری نمی‌تواند به تنهایی آن را انجام دهد و خودمان هم کمک می‌کنیم.

پلیس راهور در روزهای تعطیل برای کامیون‌ها محدودیت تردد ایجاد کرده!

وی اظهار کرد: پلیس راهور در روزهای تعطیل برای کامیون‌های ما محدودیت تردد ایجاد کرده که این مشکل، عملیات خاک‌برداری را کند می‌کند و اگر این روند ادامه داشته باشد تا پایان شهریور نمی‌توانیم خاک‌برداری را تکمیل کنیم.

هر چه در قرارداد قید شده انجام می‌دهیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان در این رابطه گفت: با پلیس راه هماهنگ کرده‌ایم که در این زمینه همکاری کند.

غضنفری امرایی در پایان تأکید کرد: هرچه در قرارداد قید شده، دستگاه‌ها مکلف به انجام آن هستند و تا یک هفته آینده از این پروژه بازدید و مشکلات را از نزدیک بررسی و برای رفع آنها تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، از کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد به‌عنوان پروژه‌ای یاد می‌شود که در صورت بهره‌برداری، بیش از  1000 هزار نفر اشتغالزایی و تولیدات خوبی دارد و قرار است در 22 بهمن 97 به بهره‌برداری برسد اما در حال حاضر که چوب زیرساخت‌ها لای چرخ این شرکت گیر کرده و معلوم نیست چه زمانی چرخ آن به حرکت درخواهد آمد.گزارش از مهران مریدی، خبرنگار ایسنا منطقه لرستان(96/3/24 )

این صحبت های مسئولان لرستان در حالی مطرح می شود که پروژه لاستیک سازی خرم آباد امروز هیچ تفاوتی با وضعیتی که در سال گذشته و در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران مشاهده شد، ندارد.

همچنان لاستیک سازی خرم آباد هیچ شباهتی به یک پروژه فعال ندارد و تنها یک کوه و زمینی مشرف به کوه در محل احداث پروژه دیده می شود که هیچ عملیات اجرایی در آن صورت نگرفته است؛ لاستیک سازی خرم آباد در شهرک صنعتی شماره ۳ خرم آباد واقع شده است که حتی ساختمانی از شهرک صنعتی در این منطقه دیده نمی شود و تنها به مستقر کردن چند کانکس برای استقرار نگهبانان اکتفا شده است.

لاستیک سازی خرم آباد در انتظار رفع مشکلات ارزی

پروژه لاستیک‌سازی یکی از پروژه‌های استان لرستان است که با بهره‌برداری از آن هزار فرصت شغلی مستقیم و پایدار ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس در خرم‌آباد، یکی از معضلاتی که امروز دامن‌گیر جامعه شده است موضوع بیکاری جوانان است و این در حالی است که امروز کمتر خانواده‌ای وجود دارد که با این مشکل روبه‌رو نباشد.

در این راستا طبق سیاست‌های دولت برای ایجاد اشتغال فرصت‌هایی در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم‌شده است تا با استفاده از آن بتوانند با احداث کارخانه‌ها و صنایع فرصتی را برای ایجاد اشتغال جوانان فراهم کنند.

در لرستان نیز یکی از پروژه‌هایی که در این راستا موردتوجه قرار گرفته است، پروژه لاستیک‌سازی است که امروز زیرساخت‌های مربوط به آن در حال ایجاد است.

به گفته مسوولان در این پروژه هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام‌شده و در صورتی‌که تکمیل شود می‌تواند اثر خوبی بر روی ایجاد شغل برای جوانان لرستانی داشته باشد.

اما امروز مشکلاتی برای ایجاد زبر ساخته‌ها این پروژه وجود دارد که لازم است در جهت تسریع در روند اجرایی آن این مشکلات برطرف شود.

* آماده‌سازی ۹۰ درصدی زیرساخت‌های لاستیک‌سازی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، در خصوص این پروژه اظهار داشت: پرونده لاستیک‌سازی تکمیل و برای دریافت تسهیلات به بانک فرستاده‌ شده است.

محمدرضا صفی خانی افزود: در حال حاضر نیز بیش از ۹۰ درصد کار زیرساختی و آماده‌سازی آن انجام‌ شده است اما چند مشکل در این رابطه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود در ارتباط با این پروژه مشکل برق آن است که باید از منطقه کمالوند تا پروژه مشخص شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: این کار هزینه زیادی دارد و قراردادهای مرتبط با این موضوع نیز امضا شده است، برق باختر باید وارد کار شده و این مشکل را برطرف کند.

صفی خانی خاطرنشان کرد: مشکل تخصیص آب این پروژه نیز از آب کاکارضا تأمین‌ شده و قطعنامه آن نیز امضا شده است و امور آب نیز باید در تأمین آب این پروژه سریع‌تر اقدام کند.

وی گفت: در صورتی‌که این مشکلات برطرف شده و تسهیلات بانکی نیز تخصیص یابند، فاز نخست این کارخانه تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

*افزایش زنجیره تولید،لازمه ایجاد اشتغال پایدار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه در این پروژه 1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام‌شده، تصریح کرد: در این پروژه حداقل برای هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

صفی خانی گفت: در حال حاضر نیز که روند اجرای این پروژه در حال انجام است بیش از هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی افزایش طول زنجیره تولید را لازمه ایجاد اشتغال پایدار دانست و تأکید کرد: معتقد هستیم هر چقدر زنجیره تولید افزایش یابد صنایع پایین‌دستی بیشتری شکل‌گرفته و در نتیجه اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که شغل‌هایی ایجاد کنیم که افراد با بازنشستگی از آن خارج شوند و لازمه این امر نیز افزایش طول زنجیره تولید است.

صفی خانی افزود: در این پروژه نیز سعی کرده‌ایم تا جایی که امکانات جوابگو باشد از تولیدات و ظرفیت استان در ساخت وسایل و تجهیزات این کارخانه استفاده کنیم اما برخی موارد نیازمند کارهای تخصصی است که باید در خارج  استان انجام شود.

* موانع موجود در پروژه لاستیک‌سازی برطرف شود

استاندار لرستان در خصوص پروژه لاستیک‌سازی اظهار داشت: پروژه لاستیک‌سازی یکی از محدود پروژه‌هایی است که مجوز آن برای سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد اشتغال در دولت تدبیر داده شد.

سید موسی خادمی ادامه داد: مشکل بیکاری جوانان در لرستان یکی از مشکلاتی است که باید برطرف شود و پروژه لاستیک‌سازی می‌تواند در این راستا اقدام مناسبی باشد.

وی افزود: لازم است تا موانع موجود بر سر راه این صنعت رفع شود تا با بهره‌برداری از آن بخشی از مشکلات استان در خصوص ایجاد اشتغال برطرف شود.

استاندار لرستان گفت: در حال حاضر نیز مشکلات منابع ارزی این پروژه تا حدود زیادی برطرف شده است اما مشکلات و اختلاف‌نظرهایی با بانک دارد.

خادمی گفت: رفع این مشکلات از طرف بانک ملی و همچنین بانک صنعت، معدن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری از پروژه لاستیک‌سازی و چند پروژه دیگر در استان حدود پنج هزار فرصت شغلی به‌ صورت مستقیم ایجاد می‌شود لذا باید برطرف کردن مشکلات این پروژه‌ها را در دستور کار قرار دهیم‌.   96/8/11

کارخانه لاستیک سازی خرم آباد در جریان اولین سفر دکتر روحانی به استان لرستان مورد تصویب قرار گرفت . مقرر گردید این پروژه زیر ساختی با مشارکت بخش خصوصی و دولت به بهره برداری برسد تا بخشی از پروژه جبرانی محرومیت خرم آباد باشد.

از این کارخانه که در شهرک صنعتی شماره ۳ خرم‌آباد قرار دارد به‌عنوان پروژه‌ای یاد می‌شد که در صورت بهره‌برداری، بیش از یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و قرار بود بهمن ۹۷ به بهره‌برداری برسد اما در حال حاضر که فقط روی کاغذ می‌تواند به بهره‌برداری برسد.

محمد شریعتمداری که در زمان کلنگ‌زنی معاون اجرایی رئیس جمهور بود، سپس وزیر صنعت شد و در حال حاضر نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بارها قول رفع مشکلات این پروژه را داده اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.

شریعتمداری اسفند ۹۷ نیز در جریان سفر خود به لرستان در خصوص این پروژه گفت: در وزارت تعاون هم دنبال کارخانه لاستیکسازی خرم‌آباد خواهم بود که البته از مسئولیت‌های شرکت ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی است.

احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد جزو مصوبات سفر هیأت دولت یازدهم به لرستان در خرداد ۹۳ بود

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.