پل خرم آبادی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

 پل خرم آبادیروایتی از چگونگی ساخت پل حاجی، به دست محروم حاج علی اصغر خرم آبادی+

پل خرم آبادی ،علی اصغر خرم آبادی  سال 1270 متولد شد. اصالتا اهل روستای دارایی و املاک وی در منطقه سراب چنگایی قرار دارند، در سال 1311 ه.ش عضو انجمن شهر خرم آباد بوده است و در سال 1337 ه.ش در سن 80 سالگی دارفانی راوداع گفت. علی اصغر خرم آبادی بر روی رود خانه اقدام به احداث پلی نموده که به نام پل حاجی مشهور است .این پل دارای نه چشمه طاق به ارتفاع حدود هفت متر است فاصله بین هر یک از پایه‌ها و یا عرض دهانه‌ی هر قوس چیزی حدود هفت متر و ده سانتیمتر است پوشش طاق چشمه‌ها از نوع قوس نیم‌دایره‌ای است و پایه‌های پل، دارای آب‌شکن‌های پیش‌آمده و مثلثی در جلو هستند و به شکل نیم‌دایره در عقب پایه‌ها طراحی شده‌اند.

ظاهراً طول کلی هر پایه در امتداد گذر آب حدود چهارده و نیم متر و از عرض عبورگاه فعلی پل بی‌اطلاعم اما طول پل بیش از هشتادوچهار متر است و امروز خیابان دوازده‌برجی را به خیابان علوی (شش بهمن قدیم) متصل می‌کند.
ظاهراً سه و یا چهار سال قبل از ساخت پل حاجی در این محل یک پل چوبی وجود داشته که دوام چندانی نداشت و با تخریب آن پل حاجی جایگزین آن شد.
 پس از احداث پل حاجی «گذر از رودخانه و عبور و مرور ساکنین حومه شهر از طریق محل پل حاجی صورت می‌گرفت؛ که با طی سه چهار کیلومتر از میان کوچه‌باغ‌ها به شهر می‌رسیدند»؛ و به این ترتیب، داستان بقای این پل تا امروز ماندگار شده است.

علی‌اصغر خرم آبادی در عنفوان جوانی، کنار عموی نعل‌بندش کربلایی شفیع در میدان نعل‌بندان خرم‌آباد کارش را آغاز کرد، اما اصولاً کار او نعل‌بندی نبود و هیچ‌گاه ابایی نداشت که او را علی‌اصغر نعل‌بند بنامند.

مشاهیر شهر و بزرگان خرم‌آباد جمع شدند و در نیمه شعبان هزار و سیصد و هفتاد و دو هجری قمری (معادل پنجشنبه ده اردیبهشت هزار و سیصد و سی و دو شمسی) کلنگ آن را طی مراسمی توسط حاج‌آقا جواد جزایری بر زمین کوبیدند، البته ظاهراً تیمسار فرمانده لشگر پنج و چند سرهنگ مهندس نیز حضور داشتند و قرار بر این شد که ارتش، طی قراردادی استاد ابوالقاسم شیرازی را برای کارهای تراش سنگ در اختیار مقاطعه‌کاران پل‌ساز قرار دهند.

 از طرف دیگر اداره راه که همواره در جواب شکوائیه‌های مردم اعلام می‌کرد: «چون پل در داخل شهر خرم‌آباد بناست که ساخته شود، ساختمان آن بر عهده‌ی شهرداری محل و وزارت کشور است» با این وجود، معمار معروف خود را که در احداث پل تجارب زیادی داشت به نام یوسف فشنگچی قزوینی به عنوان مقاطعه‌کار معرفی نمود تا پل حاجی را همانند ده‌ها پل دیگر به نحو احسن بنا کند.
 گفته می‌شود عبدالحسین مرادیانی مجری شرکت انگلیسی نیز با این پروژه همکاری نمود؛ به این ترتیب، آغاز عملیات، مطابق کتیبه، پنج روز بعد از کلنگ زنی یعنی سه‌شنبه پانزدهم اردیبهشت هزار و سیصد و سی‌ودو شمسی عملاً صورت پذیرفت دو سال طول کشید و پل در سال هزار و سیصد و هفتادوچهار قمری معادل سال هزار و سیصد و سی‌وچهار شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
شاید شما بخواهید بیشتر در باره سازنده‌ی این پل بدانید. کافی است شرایط سخت، آغاز سال 1332 شمسی را در ذهنتان مرور کنید، بهار در راه بود و باران‌های سیل‌آسا اثر وحشتناکی روی ساکنان شهر خرم‌آباد برجای می‌گذشت که تا آن زمان، تنها یک پل ارتباطی (پل گپ) از عهد قجر و چه‌بسا فراتر، ارتباط آن‌ها را با آن‌سوی رودخانه برقرار می‌کرد، مکاتبات زیادی با مقامات حکومتی در تهران برای ایجاد پلی نوین در جریان بود، اما گفته می‌شود که همه‌ی آن مکاتبات بی‌نتیجه به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.