محله‌ای که از «آبادی» فقط نامش را به ارث برده است

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

محله‌ای که از «آبادی» فقط نامش را به ارث برده است

محله‌ای که از «آبادی» فقط نامش را به ارث برده است

 نامش «علی آباد» هست و تنها چیزی که از آبادی به ارث برده همین پسوند نامش است، اینجا در حاشیه شهر خرم‌آباد کسی از طرح «کلید به کلید» دولت خبری ندارد.

خبرگزاری مهر لرستان- گروه استان‌ها: کوچه‌های تودرتو و پیچ‌درپیچ، صحنه‌ها و منظره‌های خاکستری از پسربچه‌ای که خاک‌بازی می‌کند تا جوانی که کمی آن‌طرف‌تر با چهره‌ای تکیده سیگاری را پُک می‌زند؛ زنی که با چادر مشکی‌اش چهره دختربچه‌اش را می‌پوشاند تا در حین عبور از جلوی مرد معتاد چشم‌های معصومش درگیر زشتی‌ها نشود و مردی که فقر از کُت پوسیده‌اش می‌بارد… اینجا حاشیه‌های یک شهر است، متنی که بیش از هر حاشیه‌ای شهر را آزار می‌دهد.

محله‌ای که از «آبادی» فقط نامش را به ارث برده است

کمی قدم می‌زنیم، در محله‌ای که از «آبادی» فقط نامش را به ارث برده است، چهره غریبه‌مان برای اهالی آشنای محل تازگی دارد، اینجا حاشیه شهر خرم‌آباد است، شهری که از شمال تا جنوبش حاشیه‌ها هر جا خودش را طوری معنا کرده است تا حاشیه‌نشینی برای این شهر نامأنوس نباشد.

حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده در لرستان معضلی است که به همراه خود آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی را نیز خواهد داشت.

با وجود اقداماتی که در برهه‌های مختلف صورت گرفته همچنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی شهرهای لرستان به خصوص خرم آباد و بروجرد را آزار می‌دهد و اقدامات مسکن گونه باعث رفع ریشه‌ای معضلات موجود نشده است.

طرح‌های مختلفی تاکنون در زمینهٔ بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای در دستور کار قرار گرفته است اما اجرای ناقص برخی از این طرح‌ها از یک‌سو و کارشناسی نبودن برخی دیگر موجب به بن‌بست خوردن آن‌ها شده است.

جابه‌جایی منازل مسکونی بافت فرسوده با مسکن مهر بدون متقاضی شهر در قالب طرح «کلید به کلید» از طرح‌هایی است که در سطح ملی و در استان‌های مختلف دنبال می‌شود که در خرم‌آباد همچنان تحقق اهداف این طرح به دلایل مختلف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

خطر تخریب خانه‌ها

یکی از اهالی محله «علی آباد» شهر خرم آباد در سخنانی با بیان اینکه چندین سال است که در این محله زندگی می‌کنیم و با مشکلات خیلی زیادی مواجه هستیم، اظهار داشت: ۱۰ سال قبل، برخی از منازل این محله را تخریب کردند به امید اینکه در این محله یک خیابان ۱۸ متری احداث شود و این در حالیست با گذشت سال‌ها هنوز خیابان ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه در فصل‌های تابستان با جولان موش و مار در محله مواجه هستیم، عنوان کرد: شورای شهر خرم آباد در نزدیکی محله ما قرار دارد و این در حالیست که یک رفتگر نمی‌آید و آشغال های محله ما را جمع کند.

این ساکن محله حاشیه نشین و فرسوده «علی آباد» در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر برخی از خانه‌های این محله مخروبه باقی مانده‌اند، افزود: این خانه‌های مخروبه برای فرزندان ما خطرناک است، هنگام بارش باران ممکن است که بر سر فرزندان ما هنگام بازی تخریب شود.

وی، «علی آباد» را «دیار از یاد رفته» توصیف کرد و گفت: محله ما حتی فضای سبز هم ندارد.

محله ما معتاد و دزد زیادی دارد

یکی از بچه‌های محله «علی آباد» با لحن بچه گانه خود با بیان اینکه ما جایی برای بازی کردن در محله خود نداریم، گفت: محله ما معتاد و دزد زیادی دارد.

وی، ادامه داد: چند روز پیش دزد به خانه ما زد که با داد و فریاد من، مادرم، پدربزرگ و مادر بزرگم فرار کرد.

یکی دیگر از پسربچه‌های محله «علی آباد» با بیان اینکه چند روز پیش دزد سیم‌های آیفون خانه دایی من را دزدیده است، گفت: دزدها قفل خانه و تلویزیون دایی من را با خود بردند.

طرح «کلید به کلید» در فراموشی

یکی از زنان محله «علی آباد» با طرح این سوال که مسئولان حاضر هستند که اینجا زندگی کنند؟ گفت: خانه‌های مخروبه این محله به جای آشغال، معتادان و دزدها تبدیل شده است.

وی، عنوان کرد: قرار بود که در قالب طرح «کلید به کلید» به ما خانه بدهند که از این محله برویم، اما همچنان خبری نیست.

این زن ساکن محله «علی آباد» با بیان اینکه صدای ما را به مسئولان برسانید، «علی آباد» در ورودی شهر خرم آباد قرار دارد هنگام ورود گردشگران نباید زیبایی داشته باشد؟ افزود: از مسئولان خواهش می‌کنیم که خانه‌های ما را بردارند و یک آپارتمان نقلی کوچک به ما بدهند که حداقل بقیه عمر خود را راحت زندگی کنیم.

جرأت نمی‌کنیم از خانه بیرون بیایم

یکی دیگر از زنان محله «علی آباد» با بیان اینکه خانه‌های ما فرسوده است و همه ما از زلزله و سیلاب می‌ترسیم، بیان داشت: از مسئولان درخواست می‌کنیم که این خانه‌های ما را بردارند و در قالب طرح «کلید به کلید» به ما یک خانه کوچک برای زندگی بدهند.

وی با بیان اینکه اینجا دیگر قابل سکونت نیست، ادامه داد: نم همه خانه‌های ما را فرا گرفته است.

این زن ساکن محله «علی آباد» با بیان اینکه این محله امنیت ندارد، پر از معتاد و قاچاق فروش است، ادامه داد: جرأت نمی‌کنیم از خانه بیرون بیایم چرا که اطراف ما پر از معتاد و قاچاق فروش است.

یکی دیگر از اهالی محله «علی آباد» با بیان اینکه هیچکدام از مسئولان، استاندار، فرماندار، شهردار و… به فکر این منطقه نیستند، گفت: این محله حتی یک سطل آشغال ندارد.

وی، تاکید کرد: باید فکر اساسی برای این منطقه شود، صدای ما را به مسئولان برسانید.

منتظر تصویب طرح تفضیلی شهر خرم‌آباد هستیم

شریفی شهردار خرم آباد در این رابطه با اشاره به وضعیت طرح تفضیلی شهر خرم آباد و وضعیت آینده مناطقی مانند «علی آباد»، اظهار داشت: طرح تفضیلی شهر خرم آباد مصوب شده و به شورای عالی معماری شهرسازی کشور ارسال شده است.

وی با بیان اینکه کارهای نهایی این طرح در حال انجام است، بیان داشت: امیدواریم به زودی به شهرداری خرم آباد ابلاغ شود.

شهردار خرم آباد در شهر تفضیلی شهر خرم آباد برای مناطقی مانند «علی آباد» برنامه‌های داریم که امیدواریم در جلسات بازآفرینی شهری به جمع بندی خوبی برسیم، افزود: در طرح تفضیلی شهر خرم آباد، دره «اسد آبادی» را داریم که نقشه‌های اولیه آن آماده است و امیدواریم در اولین پرداختی وزارت راه و شهرسازی و ستاد بازآفرینی کشور بحث تملک این منطقه انجام شود.

وعده شهردار برای تملک خانه‌ها

شریفی با بیان اینکه در کمیسیون بازآفرینی، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم به زودی به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

وی، گفت: برای رفع مشکلات محله «علی آباد» شهرداری و کمیسیون بازآفرینی باید ورود پیدا کند که تملک آن در دستور کار است تا بتوانیم با ورود سرمایه گذار به جمع بندی برسیم.

شهردار خرم آباد، تصریح کرد: جلساتی برگزار شده که سرمایه گذار ورود پیدا کند و با تملک برخی از زمین‌ها بحث انبوه سازی را در محله «علی آباد» انجام دهد.

شریفی، گفت: فضاهای آموزشی، سبز و کاربری‌های خدماتی نیز در این منطقه پیش بینی شده است.

به رغم همه فعالیت‌هایی که مسئولان امر از آن سخن می‌گویند پاسخ مردم مناطق حاشیه نشین به سوال خبرنگار مهر در مورد خدمات ارائه شده به آنها یک «نه» بزرگ است، پاسخ منفی که اگر برای مثبت شدن آن تلاشی همه جانبه با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط صورت نگیرد باید منتظر سقوط مناطق حاشیه نشین مانند «علی آباد» از لبه پرتگاه بود.  99/7/23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.