فرودگاه خرم آباد ،به گزارش سایت لرم به نقل از روابط عمومی فرودگاه شهدای خرم آباد علی کاملی مدیر فرودگاه خرم آباد روز شنبه (1402/8/6)افزود: در راستای برنامه ریزی انجام شده برای توسعه و رونق لرستان و توجه ویژه استانداری به فرودگاه شهدای خرم آباد، قسمتی از تجهیزات هندلینگ با هزینه کرد بیش از ۱۸۷ میلیارد ریال از محل منابع استانی خریداری و در محل فرودگاه آماده نصب شد.
مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد گفت: ۱۸۲ میلیارد ریال تجهیزات پشتیبانی پرواز (هندلینگ) برای این مرکز خریداری شده و آماده نصب است.
وی اظهار داشت: تجهیزات خریداری شده برای ارائه خدمات زمینی به هواپیماهای پهن پیکر و کارگو کاربرد دارد و با بهره برداری از آنها گام بزرگی در رونق اقتصادی استان با توسعه صنعت گردشگری و صنایع وابسته به تولیدات کشاورزی، باغی و دامی برداشته می شود.
کاملی گفت: در این راستا یک دستگاه پله بدنه وسیع، یک دستگاه غلتک خودکششی، لیفتراک سه تن، کشنده ۳۲ تن و بابکت با تجهیزات جانبی و یک دستگاه ژنراتور برق زمینی با تجهیزات جانبی ترانس ۲۸ ولت، خریداری شده است.
گفتنی است خریداری پله بدنه وسیع برای استفاده در مدل های مختلف هواپیما از مطالبات جدی مردم، رسانه ها و مسوولان ارشد استان بود.
تاریخچه فرودگاه خرم آباد
فرود گاه خرم آباد در اواسط سال ۱۳۲۲ در جریان جنگ جهانی دوم توسط متفقین مقابل کمپ نظامی بدرآباد که مقر نیروهایرزمی و نظامی هندی، انگلیسی، آمریکایی بود، باند فرودگاه خرمآباد درعرض ۲۰ متر و در طول ۱۸۰۰ متر مهیا شد و فقط برای هواپیماهای نظامیان استفاده میشد. در آن زمان باند فرودگاه خاکی بود.
پس از خاتمه جنگ جهانی دوم تا مدتی هواپیماها هفتهای یک بار خانواده افسران نظامی را از خرمآباد به تهران میبردند. تا اینکه شرکت ملی نفت ایران و شرکت مخابرات استان لرستان زمین فرودگاه را خریداری و بازسازی نمودند. حدود ۱۸۰۰ متر باند برای استفاده هواپیماهای پستی کوچک آسفالت گردید و یک اتاق کوچک نگهبانی و یک ساختمان کوچک برای استراحت مسافران ساخته شد. در آن زمان محمدرضا پهلوی جهت افتتاح خط انتقال برق به خرمآباد آمد و به منوچهر اقبال وزیر وقت شرکت نفت دستور داد زمینهای اطراف فرودگاه خریداری شود و روستای میانگلال که جنب فرودگاه بود به مکان دورتری منتقل گردد.
این فرودگاه بین ا لمللی از زمان جنگ متفقین فعالیت خود را به عنوان یک فرودگاه نظامی در خرم آباد آغاز نموده است. این فرودگاه در حال حاضر و از یک جایی به بعد به تمامی مسافرین و شرکت های هواپیمایی که از آن استفاده می نمایند، خدمات عمومی و مسافربری را ارائه می دهد.
در واقع این فرودگاه توسط سران و نیروهای ارتش متفقین در محلی که در روبروی محل استقرار نیروهای نظامی بدرآباد و در عین حال مقر مشترک نیروهای نظامی شوروی انگلیس و آمریکا بود، تنها جهت پرواز هواپیماهای ملخی قدیمی متعلق و مرتبط با آن ها طراحی گشت.
اما از این مکان که در حال حاضر فرودگاه است تنها در این راه استفاده نشد بلکه از این باند پرواز خاکی پس از تمام شدن جنگ جهانی دوم و در پی آن خروج نیروهای متفقین از ایران و خرم آباد، برای جا به جایی نیروهای نظامی دیگر و دیگر افراد عادی و وسایلی که در این منطقه داشتند و می خواستند به مناطقی همچون تهران و بالعکس استفاده می شد.
بالاخره شرکت ملی نفت ایران با همکاری مخابرات استان لرستان به اتفاق هم زمینهای اطراف فرودگاه را با هم خریداری نمودند و آن ها پس از خریداری این زمین ها این باند خاکی را بازسازی نمودند و تغییرات مختلفی را بر روی آن به وجود آوردند. به طور مثال حدود ۱۸۰۰ متر از باند را جهت استفاده ی هواپیماهای کوچک مخصوص محموله های پستی آسفالت شد و برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت.
در این فرودگاه یک اتاق کوچک نگهبانی به همراه یک ساختمان کوچک به عنوان استراحتگاهی مخصوص برای مسافران ساخته شد.
مدتی بعد زمینهای اطراف فرودگاه خریداری و روستای میانگلال که در مسیر و اطراف باند فرودگاه خرم آباد قرار گرفته بود، جا به جا شد.
در نهایت در تاریخی مصادف با سال ۱۳۵۵ و با حضور جمعی از مسئولان مربوطه و بلند رتبه ی شرکت نفت و سازمان هواپیمایی ایران، مدیریت و حراست فرودگاه بین الملی خرم آباد از وزارت نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری تحویل داده شد. باند فرودگاه خرم آباد به عرض ۳۰ متر و طول آن۱۸۰۰ متر بوده است.
طی مدیریت جدید برای کادر فرودگاه بین المللی خرم آباد ۱۰ نفر کارمند جدید استخدام شدند. همچنین ۲ دستگاه ماشین آتش نشانی جدید خریداری و در نهایت مقرر شد تا در صورت نیاز از ماشینهای آتش نشانی ارتش یا شهرداری خرم آباد هم استفاده شود.
باندی که در فرودگاه از قبل موجود بود، مجددا آسفالت شد. همچنین ۵۰۰ متر نیز به طول آن افزوده شد. در ادامه ی مجهز نمودن فرودگاه خرم آباد در خرداد سال ۱۳۵۵، یک دستگاه NDB و یک دستگاه رکوردر در این فرودگاه نصب شد.
اولین پرواز مسافربری رسمی که به این فرودگاه صورت گرفت یک پرواز ۶۰ نفره با حضور جمعی از مسئولین سازمان هواپیمایی ایران بود و پس از آن در طی مراسمی این فرودگاه به صورت رسمی پس از تغییراتش افتتاح شد.
جالب است بدانید که مسافران این فرودگاه تحت نظارت مسئولین قرار داشتند. پس از انقلاب و مصادف با سال ۱۳۵۷، فرودگاه خرمآباد رشد و توسعه ی چشم گیری از نظر تعداد مسافرین داشت. اما این تغییرات و پیشرفت تنها مختص به مسافرین نبود زیرا، ساختمان اداری جدید این فرودگاه ساخته و احداث شد.
در سال ۱۳۸۶ یعنی ۲۵ سال بعد، یک ساختمان اداری جدید در محوطه ی این فرودگاه ساخته و جایگزین ساختمان قبلی شد. ساختمان ترمینال مسافربری جدید فرودگاه نیز در سال ۱۳۶۲مورد بهره برداری قرار گرفت و پس از آن در دسترس مسافرین قرار گرفت.
البته با توجه به رشد و توسعه ی فرودگاه در سال ۱۳۸۰ ترمینال جدیدی در قسمت زمینی این فرودگاه در مساحتی بالغ بر ۴۳۰۰ متر مربع ساخته شد.
در ساخت این ترمینال این مسئله در نظر گرفته شد که حداقل فاصله نسبت به پارکینگ هواپیما بین ترمینال و پارکینگ باشد و در این صورت ترمینال جدید افتتاح شد.
ساختمان جدید عملیات فرودگاه نیز در سال ۱۳۷۵ و در موقعیتی مناسب نسبت به سطوح پروازی این فرودگاه احداث گشت.
البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در سالهای اخیر روند توسعه ی فرودگاه خرمآباد نسبت به ایام گذشته بسیار سرعت گرفته است. به عنوان مثال می گوییم: نصب و راه اندازی سیستم کمک ناوبری از نوع دستگاه های VOR/DME در سال۱۳۶۹ راه اندازی شد و یا حتی راهاندازی سیستم ILS در سال ۱۳۸۵.
فرودگاه بینالمللی شهدای خرمآباد (یاتا:KHD و ایکائو:OICK) این فرودگاه مجهز به سامانههای ILS و VOR است.فرودگاه خرمآباد پس از فرودگاه مسجد سلیمان، فرودگاه بندر لنگه و قلعه مرغی، چهارمین فرودگاه ایران میباشد و اولین هواپیما در سال ۱۳۰۴ در این فرودگاه به زمین نشست.در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۰۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شده که در طی آن ۴۳٬۳۶۱ نفر مسافر و ۲۰۹٬۵۹۴ کیلوگرم بار جابجا شد.
مورد بعدی عبارت است از بهره برداری از ساختمانهای جدید دولتی مربوط به ارگان های دولتی و نظامی که در سال ۱۳۸۳ در این محوطه ساخته شدند.