بافت تاریخی خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 9 دقیقه
بافت تاریخی خرم‌آباد، با وجود اهمیت و ارزش بالایی که در حوزه تاریخی، فرهنگی و گردشگری دارد در سایه کم‌توجهی مسوولان در حال نابودی بوده و سالانه بخشی از آن تخریب می‌شود.
استان لرستان و در مرکز آن دره خرم‌آباد دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی است چنانکه مطابق کاوش باستان شناسان، قدمت سکونت انسان‌های مدرن در این دره تاریخی به ۵۴ هزار قبل سال بر می‌گردد.
بر این اساس از دیرباز تا کنون آثار و ابنیه تاریخی بسیار زیادی در استان لرستان بر جای مانده است که هر یک به تنهایی اثری ارزشمند و بی‌بدیل به شمار می‌رود و می‌تواند در جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم در این منطقه بسیار مؤثر باشد.
با این وجود جاذبه‌های تاریخی لرستان تنها مربوط به هزاره‌های قبل باز نمی‌گردد چنانکه آثار تاریخی بسیار زیادی از قرن‌های اخیر در خرم‌آباد بر جای مانده است.
از جمله جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی که قدمت آن به صده‌های گذشته باز می‌گردد بافت تاریخی موجود در شهر خرم‌آباد است که به واسطه‌ی وجود قلعه تاریخی فلک الافلاک، امروزه بافت تاریخی ارزشمندی در مرکز خرم‌آباد وجود دارد.
بر این اساس به گفته کارشناسان حدود 80 هکتار بافت تاریخی در خرم‌آباد وجود دارد که در محله‌های چون درب باباطاهر، پشت بازار، درب دلاکان و دیگر محله‌های اطراف قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است.
 بافت‌های تاریخی امروزه اهمیت بسیار زیادی در صنعت گردشگری دارند به‌گونه‌ای که کارشناسان معتقدند در صورت توجه و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانند در توسعه صنعت گردشگری و توریسم بسیار مؤثر باشد چنانکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از وجود بافت‌های تاریخی برای جذب گردشگر نهایت استفاده برده می‌شود کما اینکه در ایران نیز شهر یزد به عنوان یک نمونه موفق توانسته است سالانه به واسطه بافت‌های تاریخی خود هزاران گردشگر جذب کرده و مشاغل بسیاری در حوزه گردشگری به وجود آورد.
اما متاسفانه با وجود ارزش بسیار بالایی که بافت‌های تاریخی خرم‌آباد دارند در سالیان اخیر شاهد بی‌مهری به این سرمایه‌های ارزشمند و میراث بی‌بدیل هستیم چنانکه به گفته کارشناسان میراث فرهنگی در ده سال اخیر حدود ۳۵ درصد از بافت‌های تاریخی خرم‌آباد تخریب شده‌اند و یقیناً اگر سایه مرگ از سر این میراث ارزشمند برداشته نشود تا چند سال دیگر آثاری از آن‌ها باقی نخواهد بود.
کم‌توجهی و عدم وجود برنامه مناسب برای ساماندهی و جلوگیری از تخریب بافت‌های تاریخی موجب شده است تا هرساله بخشی از این میراث ارزشمند از بین رفته و به جای آن ساختمان‌ها و ابنیه جدیدی که به هیچ وجه با ساختار بافت تاریخی سازگار نیستند ایجاد شود.
 این در حالی است که در صورت توجه به ظرفیت غنی بافت‌های تاریخی خرم‌آباد و جلوگیری از تخریب آن‌ها و ترمیم و ساماندهی این بافت‌ها می‌توان زمینه را برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری به وجود آورد و به‌واسطه یک وجود همین بافت‌های تاریخی ارزشمند مشاغل بسیاری به‌واسطه حضور گردشگران ایجاد کرد و گامی در راستای کاهش بیکاری که مهم‌ترین معضل امروز جامعه است برداشت.
اما متأسفانه تاکنون توجه ویژه‌ای از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری خرم‌آباد به عنوان متولیان حفاظت از بافت‌های تاریخی خرم‌آباد صورت نگرفته است و این در حالی است که در برنامه سوم و چهارم بر حفظ و مرمت بافت‌های تاریخی تاکید ویژه‌ای شده اما با این وجود تاکنون اقدامی عملی و تاثیرگذار در این راستا انجام نشده است.
با توجه به اینکه در سال‌های اخیر سیاست‌های مدیریت ارشد استان لرستان بر رونق صنعت گردشگری و توریست در منطقه و ایجاد مشاغل برای جوانان در این راستا بوده است انتظار می‌رود در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال توجه ویژه‌ای بر استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل و بی‌نظیر تاریخی و جاذبه گردشگری خرم‌آباد شود و به‌طور خاص برنامه ویژه‌ای برای حفظ و مرمت بافت‌های تاریخی خرم‌آباد در نظر گرفته شود تا ضمن جلوگیری از نابودی این میراث گران‌بها از آن برای توسعه صنعت توریسم استفاده شود.
لذا از مسئولان میراث فرهنگی انتظار می‌رود رویه گذشته را اصلاح کرده و از این پس توجه ویژه‌تری به بافت‌های تاریخی خرم‌آباد داشته و طرح ساماندهی و مرمت بافت‌های تاریخی را هرچه سریع‌تر تهیه و اجرا کند.
همچنین از شهرداری خرم‌آباد نیز انتظار می‌رود نسبت به ایجاد شهرداری شهر قدیم یا بلدیه اهتمام جدی ورزیده و این موضوع را در اسرع وقت به سرانجام برساند تا به نوعی سایه مرگ از طریق بافت‌های تاریخی خرم‌آباد برداشته شود، ضمن اینکه شورای شهر نیز می‌تواند در این راستا شهرداری را به حفظ بافت تاریخی ملزم کرده و برنامه ویژه‌ای در این راستان تدوین کند که انتظار می‌رود در شورای پنجم شاهد این موضوع باشیم.
بدون شک در صورت برنامه‌ریزی مناسب و صحیح می‌توان از میراث ماندگار فرهنگی و تاریخی خرم‌آباد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران در جهت رونق گردشگری و توریسم و به طبع رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال در منطقه استفاده کرد.باشد که مسوولان مربوطه در سال اقتصاد مقاومتی به این مسایل توجه بیشتری داشته باشند.   96/3/2

72 هکتار بافت  تاریخی

رئیس اداره عمران و بهسازی مسکن راه و شهرسازی لرستان گفت: خیابان فردوسی(راسته بروجردی‌ها) به پیاده‌رو تبدیل می‌شود

برزو بردی‌‌نشین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: 72 هکتار بافت شهری فرهنگی تاریخی در خرم‌آباد متمرکزند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرستان خرم‌آباد این است که خیابان فردوسی(راسته بروجردی‌ها) به پیاده‌رو تبدیل شود.

بردی‌نشین تصریح کرد: پروژه خیابان فردوسی با اعتباری کمتر از یک میلیارد تومان به مناقصه گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: این پروژه در مراحل آخر طراحی است و بعد از اتمام، ظرف یک ماه آینده به انجام خواهد رسید.

رئیس اداره عمران و بهسازی مسکن راه و شهرسازی لرستان گفت: مرمت خانه چنگایی در محدوده امامزاده زید بن علی(ع) نیز جزو برنامه‌های ماست.

وی اضافه کرد: بحث احیا و نجات‌بخشی این اثر تاریخی امسال آغاز خواهد شد.

بردی‌نشین افزود: همچنین در خرم‌آباد قرارداد طراحی نهر سرچشمه(سراب شهوا) را در دستورکار داریم.

وی گفت: بهسازی و سازماندهی محله زید بن علی(ع) خرم‌آباد از دیگر پروژه‌های ماست که انجام خواهد شد و قرارداد آن با 250 میلیون تومان بسته شده است.  96/6/1

  بافت تاریخی خرم‌آباد

بافت تاریخی خرم‌آباد ،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: ۱۰۰ هکتار بافت تاریخی در خرم‌آباد وجود دارد که به عنوان یکی از ظرفیت‌های این شهرستان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا،دکتراحمدرضا دالوند روز شنبه(1401/3/8) در آیین رونمایی از کتاب بافت های تاریخی شهر خرم آباد اظهار کرد: یکی از مهمترین ظرفیت های خرم آباد بافت های تاریخی آن است که بیش از ۱۰۰ هکتار بافت تاریخی در این شهرستان وجود دارد.

معاون استاندار لرستان با بیان اینکه در جهت توسعه شهری خرم‌آباد طرح‌های بزرگی در دست بررسی است گفت: امیدواریم با همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها بتوانیم بخشی از این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

احمدرضا دالوند شامگاه شنبه در آیین رونمایی از کتاب بافت تاریخی خرم‌آباد  اظهار داشت: از آنجا که مرکز پژوهش‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر فرصتی برای بررسی نقاط ضعف و قوت شهر خرم‌آباد به شمار می‌آید بهتر است در این مرکز از افراد صاحب قلم، اندیشمند و فرهیخته بهره گرفت تا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مدیریت شهری باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه مرمت بافت تاریخی خرم‌آباد کاری ارزشمند فرهنگی محسوب می‌شود باید این کار زیر نظر کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی استان انجام گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان مهم‌تر از اجرای طرح مرمت را نگهداری از بافت تاریخی دانست و عنوان کرد: نگهداری از بافت تاریخی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و لازم است شهرداری از مجوز ساخت طبقاتی در این منطقه خودداری کند.

وی بیان کرد: از آنجا که شهر خرم‌آباد ظرفیت بزرگی در بحث گردشگری و جذب گردشگر دارد، مرمت و احیای بافت تاریخی این شهر علاوه‌ بر اینکه ظرفیت بزرگی در جذب گردشگر و تبدیل خرم‌آباد به مقصد گردشگری به شمار می‌آید سبب حفظ فرهنگ اصیل مردم نیز می‌شود.

دالوند با بیان اینکه در جهت توسعه شهری خرم‌آباد طرح‌های بزرگی در دست بررسی است خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها بتوانیم بخشی از این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور  گسترده گردشگران در نوروز 1401 در استان اشاره کرد و بیان کرد: نوروز امسال شاهد حضور کم‌سابقه گردشگران و میهمانان نوروزی در خرم‌آباد بودیم به‌ طوری‌که که تمام ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برای اسکان پر شده بود.

وی افزود: برای حفظ فرهنگ اصیل منطقه و نگهداری از بافت فرسوده باید تلاش کرد و از شهرداری و اعضای شورای شهر خرم آباد انتظار می‌رود که اگر بازسازی در بحث منازل بافت‌های تاریخی قرار است، اتفاق بیفتد باید شرایط محیطی این بافت های تاریخی در نظر گرفته شود.

دالوند گفت: شهرستان خرم‌آباد در نوروز امسال تبدیل به مقصد گردشگری شد و روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر مسافر اسکان یافتند که این نشان می‌دهد، باید ظرفیت ها را برای استقبال بیشتر از مسافران در این شهر مهیا کنیم.

معاون عمرانی استاندار لرستان ادامه داد: راه اندازی مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردهای شورای شهر خرم آباد یکی از کارهای ارزشمندی است که باید فعالیت خود را ادامه دهد و در این مرکز پژوهش ها باید از ظرفیت صاحبان قلم، نخبگان، صاحبان دانش و فرهیختگان استفاده شود.

وی توجه به بافت های تاریخی را مهم برشمرد و افزود: توجه به این بافت ها باید در اولویت همه دستگاه ها به ویژه دستگاه‌های مرتبط باشد.

رییس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم آباد در ادامه گفت: فرایند مرمت بافت تاریخی خرم آباد در شورای دوره ششم به جد پیگیری و برای اولین بار این مرکز راه اندازی شده است.

مجید دریکوند افزود: شهرستان خرم آباد دارای بافت تاریخی با ارزشی است که مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهرستان خرم آباد به آنها توجه ویژه ای داشته است.

وی گفت: علاوه بر این کتاب سه کتاب دیگر به نام باغ شهر آب، شهر آب و خرم آباد به روایت اسناد تاریخی در حال چاپ است.

رضا بیرانوند رییس شورای شهر خرم‌آباد در ادامه این آیین گفت: اداره شهر باید به صورت دانش محور و توجه به پژوهش و مطالعه انجام شود و با توجه به درآمد پایین شهرداری همه دستگاه‌ها در راستای حفاظت و مرمت بافت های تاریخی خرم‌آباد باید پای کار بیایند.

نخستین کتاب بافت تاریخی خرم آباد در قالب ۱۶۰ صفحه رونمایی شد.1401/3/8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.