ساماندهی کامل پیرامون قلعه فلک الافلاک

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه
مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان گفت: ساماندهی کامل پیرامون قلعه فلک الافلاک در انتظار تحویل زمین به سپاه پاسداران است.
سیروس ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: تاریخچه ساماندهی قلعه فلک الافلاک به سال 82 و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد و پس از آن کش‌وقوس‌های زیادی برای تحقق این هدف وجود داشته، البته باید گفت که در همان زمان اطراف قلعه فلک الافلاک در اختیار دانشگاه لرستان، ارتش، سپاه پاسداران و سازمان زندان‌ها بود.
وی ادامه داد: از سال 87 کار ساماندهی این بنا عملیاتی و دانشگاه لرستان از پیرامون قلعه خارج شد و شاهد تعیین و تکلیف ساختمان‌های این نهاد بودیم.
مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان عنوان کرد: پس از آن با کمک و همت مسئولان وقت استان لرستان حدود 42 مغازه در اطراف قلعه تخلیه شده و ساختمان تربیتی سازمان زندان‌ها خریداری و تخریب و بخشی از املاک ارتش نیز خریداری شد.
ابراهیمی بیان کرد: اکنون تمام مطالبات ارتش پرداخت شده و باید گفت املاک موجود در غرب قلعه فلک الافلاک تا ضلع شرقی آن خریداری و تعیین و تکلیف شده‌اند و اقدامات صورت گرفته تاکنون باعث شده بیش از نیمی از پیرامون قلعه فلک الافلاک سامان‌دهی شود.
وی اظهار کرد: مابقی املاک در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد و با توجه به اینکه این بنای ارزشمند تاریخی در فهرست موقت سازمان یونسکو قرار داشته و به عنوان یکی از آثار نفیس کشور بوده و در صورتی که اقدامات بسیار زیاد مسئولان استان به نتیجه رسیده و شاهد سامان‌دهی تمامی پیرامون قلعه فلک الافلاک باشیم شرایط برای ثبت دائم این بنا در فهرست یونسکو مهیا می‌شود.
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی لرستان در ادامه با اشاره به اینکه در طول چند سال گذشته مکاتبات بسیار زیادی برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک صورت گرفته، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته شاهد تأمین اعتبار برای پرداخت مطالبات سپاه پاسداران هستیم.
ابراهیمی عنوان کرد: سپاه پاسداران بر اساس تفاهم‌نامه موجود به تعهدات خود پایبند بوده و باید از فرمانده سپاه استان لرستان برای همکاری بسیار مناسبش تقدیر و تشکر کرد چرا که دغدغه‌های اجتماعی را به خوبی مورد توجه خود دارند.
وی گفت: با این وجود باید پذیرفت که سپاه پاسداران نیز برای جابه‌جایی نیازمند به مکان مناسبی و متناسب با مأموریت‌هایش بوده و در نتیجه بر اساس مسئولیت‌هایش باید در داخل شهر مستقر شود.
این مسئول ادامه داد: برهمین اساس زمین موسوم به باغ کشاورزی برای سپاه انتخاب شد که اکنون موانعی برای واگذاری وجود داشته که به دنبال برطرف کردن آن‌ها هستیم.
مشاور میراث فرهنگی لرستان اظهار کرد: این موضوع در کمیته لوایح دولت مطرح شده و امیدواریم در کوتاه‌مدت شاهد تصویب آن در دولت بوده تا بتوانیم اعتبارات مورد نیاز تأمین شده برای سپاه پاسداران را پرداخت کرده و هر چه سریع‌تر شاهد تعیین و تکلیف طرح ساماندهی فلک الافلاک باشیم.
ابراهیمی در ادامه با اشاره به لزوم ثبت دائم قلعه فلاک الافلاک اظهار کرد: به هر حال تعیین و تکلیف هر چه سریع‌تر این بنا باید در دستور کار قار گیرد، چرا که اکنون قلعه فلک الافلااک در فهرست موقت یونسکو قرار داشته و اگر نوبتش برسد و از فهرست خارج شود ورود دوباره آن به فهرست موقت اقدامی بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: باید تلاش شود تا زمینه‌های ثبت جهانی این اثر فراهم شود و تا در لرستان حداقل چند تا اثر همچون قلعه فلک الافلاک، دره خرم‌آباد و پل‌های تاریخی را به ثبت جهانی برسانیم.
این مسئول گفت: به هر حال قلعه فلک الافلاک یک مجموعه فرهنگی است و در داخل گنجینه قلعه بیش از 15 هزار شی تاریخ مربوط به دوران مختلف داریم و با توجه به اینکه استان لرستان یک استان تاریخی بوده و در اطلس باستان‌شناسی ایران زندگی در دره خرم‌آباد آغازشده باید بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی لرستان عنوان کرد: پس از ساماندهی قلعه فلک الافلاک باید بتوان موزه‌های مختلفی همچون موزه باستان‌شناسی، دفاع مقدس، مردم‌شناسی، سکه، مفرغ را دایر کرده و با یک نورپردازی و سایر اقدامات مورد نیاز شرایط را برای استفاده بیش‌ازپیش از این ظرفیت مهیا کرد.
ابراهیمی عنوان کرد: امید می‌رود که این سایت به یک سایت منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود و در نتیجه سامان‌دهی قلعه فلک الافلاک به عنوان یک ضرورت بوده و از فعالان اجتماعی و زیست‌محیطی و دلسوزان خرم‌آباد درخواست می‌شود که باید در شرایط کنونی بدانیم که مطمئناً با ساماندهی این بنا می‌توان شرایط را برای تحولی بسیار ویژه در لرستان مهیا کرد.
وی گفت: در نتیجه می‌توان با تعیین و تکلیف زمین موسوم به باغ کشاورزی شرایط را برای تکمیل اقدامات مختلف برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک مهیا کرد و در نتیجه ضمن احترام به همه دغدغه‌ها باید همه تلاش شود که این موضوع به نتیجه برسد.
این مسئول اظهار کرد: اگر بتوان طرف حداکثر 3 ماه آینده زمین را تحویل دهیم ظرف 2 سال ساختمان‌های مورد نیاز سپاه پاسداران ساخته شده و می‌توان شاهد تخلیه تدریجی پیرامون این بنای تاریخی باشیم.
ابراهیمی بیان کرد: باید ساماندهی قلعه فلک الا افلاک به یک مشاور بین‌المللی واگذار کرده تا بتوان برای اطراف فلک الافلاک طرح‌های ویژه‌ای داشته باشیم.
وی اظهار کرد: استحکام‌بخشی قلعه فلک الافلاک توسط یک مشاور مطالعه شده و با حساسیت کامل این طرح تهیه شده و مطالعه آن این طرح پس از بررسی‌های دقیق مورد تأیید قرار گرفت و عملیات اجرایی آن در سال 86 شروع شد.
این مسئول گفت: طرح مذکور به گونه‌ای است که یک رینگ با بتون مسلح در داخل حیاط اول و دوم و دورتادور قلعه ایجاد شده و رینگ بیرونی به وسیله دستک‌هایی به چاهک‌هایی به عمق 40 متر وصل می‌شوند و رینگ داخل با رینگ بیرون وصل شده و این رینگ‌ها شرایط را برای استحکام کامل این مجموعه ارزشمند مهیا می‌کند.
مشاور میراث فرهنگی لرستان بیان کرد: با تحقق کامل این طرح شرایط برای استحکام کامل قلعه مهیا می‌شود، تاکنون بخشی از طرح اجرا شده و انچه که اجرا شده به دلیل ناقص بودن باعث به هم خوردن تعادل قلعه شده و اگر طرح استحکام‌بخشی به صورت کامل اجرا نشود شاهد به مخاطره افتادن این بنا خواهیم بود.
ابراهیمی عنوان کرد: دود 20 درصد کار انجام گرفته و اعتبارات ملی این بنا باید صرف استحکام‌بخشی شود و می‌توان با تأمین سالانه حدود 5 میلیارد تومان در مدت‌زمان 4 سال شاهد تکمیل آن بود، به هر حال یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی ما قلعه فلک الا افلاک بوده و باید توجه ویژه‌ای به آن شد.   96/4/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.