خرم آباد کهن سرزمین ملی ،با کوه یخ چالش ها

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

خرم آباد کهن سرزمین ملی ،با کوه یخ چالش هامکانهای تاریخی لرستان,جاذبه های گردشگری لرستان,قلعه فلک الافلاک

کهن سرزمین ملی ، به رغم جادبه ها و پتانسیل کم نظیر ، و ثروت های خداوندی ، یکی از محرومترین مراکز استان های کشور است .این بخش از سرزمین ملی از مدار توسعه به حاشیه رانده شده است .خرم‌آباد  همیشه جاوید و شهر چشمه ها ،بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران۳۷۳هزارو۴۱۶ نفر جمعیت داردو در میان دره‌های زاگرس قرار دارد که به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران – جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است.

شهر خرم آباد دارای ۷۰۰ دهنه چشمه است که سالانه با دبی  ۱۰۰ میلیون مترمکعب  ۳۵ درصد آب مصرفی شهر حدود ۳۸۰ هزار نفری خرم آباد را تولید می کنند، از ابتدای زندگی بشر در این منطقه تاکنون آب فراوان در این شهر تاریخی باعث رونق زندگی و مهمترین عامل تمدن ساز در دره خرم آباد شده است.

همچنین در کمتر جایی از ایران در داخل شهر این همه رودخانه و منابع آبی وجود دارد و ۲ رودخانه کرگانه و گلال و ۶ چشمه سنگی، دارای، شوا ، گلستان، کیو هرکدام تولید آب بالایی دارند و در گوشه و کنار این شهر چشمه های آب  به دلیل وجود سفره های آب زیرزمینی به چشم می خورد.

جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی در سطح شهر خرم‌آباد وجود دارد که از آن جمله می‌توان به فلک‌الافلاک، مناره آجری، پل شاپوری، گرداب سنگی، سنگ نبشته، آرامگاه باباطاهر و دریاچه کیو اشاره کرد به ‌طوریکه این شهر برای نخستین بار در ایران از سوی دفتر منطقه‌ای سازمان ملل به عنوان یک شهر نمونه گردشگری انتخاب شده‌ است.

با این همه جاذبه ها و مناطق گردشگری می بایست اکنون شهر خرم آباد به یکی از زیباترین و جذاب ترین مناطق توریستی کشور محسوب شود تا هرساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به این شهر سفر کنند، اگرچه اکنون بخاطر کرونا تمام فعالیت های گردشگری در کشور تعطیل است، اما در آینده هم می تواند این منابع و پتانسیل ها موجب رونق همه جانبه شهر خرم آباد شود.

برای رونق گردشگری شهر خرم آباد می بایست زیرساخت هایی فراهم باشد، البته شهر خرم آباد برای رونق اقتصادی و جذب گردشگر به این زیرساخت ها نیاز دارد اما متاسفانه مشکلات فراوانی گریبان این شهر را گرفته است،

ورودی های نامناسب، آسفالت نامطلوب خیابان ها و کوچه ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و بافت های فرسوده چهره شهر را خدشه دار کرده است که می طلبد برای زیباسازی شهر اقدامات جدی صورت گیرد.

هرچند که درسال های گذشته اقدامات خوبی از جمله ساخت تقاطع همسطح ، زیرگذر و پل های دسترسی مردم صورت گرفته است اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب شهر خرم آباد فاصله های زیادی وجود دارد که می بایست مسئولان اجرایی استان و شهرستان خرم آباد برای ورنق بیشتر شهر برنامه ریزی دقیق تر و بهتری داشته باشند تا شهر به وضعیت مطلوبی برای شهروندان و حتی گردشگران در آینده برسد.

وجود ۱۱ محله بافت فرسوده

جعفر طولابی فرماندار خرم آباد گفت: مساحت شهر خرم آباد  چهار هزار و ۲۰۰ هکتار است که ۲۰۰ هکتار آن در ۱۱ محله بافت فرسوده قرار دارد و ۶۷ هکتار بافت تاریخی  و مذهبی و ۲۲۰ هکتار هم بافت پیرامونی خارج از محدوده پیرامون شهر وجود دراد.

وی تاکید کرد: بافت های فرسوده تهدید جدی برای خرم آباد هم در زمان نوقوع حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و هم از نظر سلامت زیست محیطی به عنوان یک معضل جدی است و ضرورت دارد محله های فرسوده شهر احیا، بازسازی و بهسازی شود، به همین منظور ستاد بازآفرینی شهر تشکیل و در حال بررسی و انجام این کار است.

به گفته وی مطالعات طرح باز آفرینی  انجام شده است اما مستلزم تامین اعتبار بوده تا این کار به شکل خوبی به اتمام برسد و با این اقدام علاوه بر توسعه عدالت اجتماعی، سلامت زیست محیطی شهروندان ساکن در این مناطق فرسوده فراهم شود.

افزایش بی رویه ساخت و سازهای غیرمجاز

طولابی  خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات شهر خرم آباد ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر است که در سال های اخیر این ساخت و سازها به شکل بی رویه ای افزایش یافته است.

فرماندار خرم آباد گفت: ساخت و ساز بی رویه در شهر معضلی است که باعث می شود شهر از اصول شهرسازی درست خارج شود و بناهایی که از طریق ساخت و ساز غیرمجاز ساخته می شود هم برای ساکنان مناطق فرسوده تهدیدآمیز است.

طولابی ادامه داد: در مناطق فرسوده شهر علاوه بر نامناسب شدن وضعیت و ظاهر مناطق، منجر به بروز آسیب های اجتماعی هم می شود، حتی پدیده های امنیتی نیز در این مناطق به وجود می آید که برای همه شهروندان مشکل ساز می شود.

به گفته وی اکنون  ۱۰ تا ۱۲ منطقه حاشیه نشین در شهر خرم آباد وجود دارد که به شدت در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و متاسفانه این مناطق در حال افزایش است.

اعتبارات خسارات سیل ۹۸ هنوز کامل پرداخت نشده است

طولابی اضافه کرد: درجریان سیل فروردین سال ۹۸ به استان خسارات عمده ای وارد شد و در شهرستان خرم آباد نیز سیل خسارت زیادی به ابنیه شهری و روستایی، راهها و زیرساخت ها وارد کرد که از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاصی به شهرستان خرم آباد بیش از ۵۰ میلیارد تومان آن برای اجرای ۲۵ طرح خسارت دیده از سیل شهر خرم آباد تخصیص داده شد.

فرماندار خرم آباد اظهار داشت: همه پروژه ها ناشی از سیل فعال، برخی تکمیل یا به بهره برداری رسیده است و ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دارند اما این اعتبارات در قبال خسارات بسیار ناچیز بود و ما اکنون نیازمند تخصیص دوباره اعتبارات هستیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم در قالب اعتبارات سال آینده اعتبارات مورد نیاز شهر خرم آباد تخصیص داده شود چرا که احداث پل های تخریبی ناشی از خسارات این سیل شامل حدود هفت تا هشت پل بهداری، کمالوند، ۹ دی، ماسور، پل اناری هنوز به بهره برداری نرسیده و در دست اجرا است.

وی درباره پل کمالوند خرم اباد نیز گفت: پل کمالوند هنوز تکمیل نشده و پیمانکار هنوز آن را تحویل نداده است و به دلیل تکمیل نبودن این پل، بخشی از آن در بارندگی اخیر دوباره تخریب شد اما سازه اصلی پل با مشکل مواجه نشده و کامل است  چون این پل در محور اصلی بود و بخاطر رفاه حال شهروندان راه اندازی آزمایشی شد که پس از تخریب بخشی از آن اکنون توسط شهرداری مسدود است.

فرماندار خرم آباد افزود: در قالب طرح احداث دیواره ساحلی خرم آباد اعتبارات سیل به آن تخصیص داد شده که در مجموع ۳ هزار و ۷۶۸ متر در مسیر رودخانه خرم رود و کرگانه به صورت بتنی و سنگی احداث بنا داشته است و ارتفاع برخی نقاط بالاتر رفته تا مانع آبگرفتگی منازل شود.

طولابی آسفالت معابر تخریبی با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار، دفع آبهای سطحی و خرید ۲ دستگاه بزرگ ناوگان آتش نشانی را از دیگر طرح های اجرایی در جریان سیل عنوان کرد و اظهار داشت: عمده طرح های مهم خسارت دیده از سیل با ۸۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

۴۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت خیابان ها و کوچه های خرم آباد نیاز است

فرماندار خرم آباد همچنین گفت: تصویب طرح جامع تفصیلی شهر خرم آباد به عنوان یک پروژه بزرگ است که متاسفانه تاکنون معطل مانده بود که با دستور استاندار لرستان انجام شده و امیدواریم برای اجرای آن هیچ تعللی دیگر صورت نگیرد تا شهر از این وضعیت کنونی خارج شود.

وی درباره آسفالت کوچه ها و خیابان های شهر نیز اظهار داشت: برای آسفالت معابر شهر خرم آباد ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا معابر خاکی و روکش آسفالت بافت های قدیمی آسفالت شود به همین منظور  ۲۰ هزار تن آسفالت تا پایان سال در اختیار شهرداری قرار می گیرد تا هفته های آینده آسفالت معابر شروع  شود.

طولابی همچنین با بیان اینکه چند کار بزرگ در شهر خرم آباد در حال انجام است، اظهار داشت: آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک به عنوان یکی از مهمترین این طرح ها است که در حال حاضر بخشی از مغازه های منتهی به پل صفوی این شهر برای توسعه حریم قلعه تخریب شد و آزادسازی حریم از نظر گردشگری و توریسمی می تواند به توسعه شهر کمک کند.

وی ادامه داد: تنها اختلاف کوچکی بین برخی از مالکان این واحدهای صنفی وجود دارد که در آینده حل خواهد شد.

طولابی درباره تخریب پادگان ۰۷ ارتش نیز گفت: کار تخریب این مجموعه  در روزهای گذشته نهایی شده است و تخریب آن برای ساماندهی بافت محله خیابان انقلاب است و برخی از آثار تاریخی موجود در این پادگان نیز به عنوان یک منطقه تاریخی و توریستی مورد استفاده قرار می گیرد.

فرماندار خرم آباد اضافه کرد: همچنین تعریض خیابان حافظ از سال های قبل مطرح شد که امیدواریم به زودی این مساله هم نهایی شود تا شهر ساماندهی شود.

وی معتقد است؛ شهر خرم آباد قدمت تاریخی کهنسالی دارد و همه ظرفیت های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، طبیعی و انسانی در این شهرستان زمینه را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است که امیدواریم با حل این مشکلات جهت رونق گردشگری و توسعه شهر گام های اساسی برداشته شود.

ناایمن بودن ۹۰ درصد ساختمانی دولتی و اداری خرم آباد

مهرداد فلاح رییس سازمان آتش نشانی شهرداری خرم‌آباد نیز گفت: ۹۰ درصد ساختمان‌های دولتی، اداری و تجاری شهر خرم‌آباد در برابر حوادث نا ایمن است که باید نسبت به اصلاح نواقص آنها اقدام شود.

وی اظهار داشت: سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد تمام ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی پرخطر شهر را بررسی کرده‌ و به مالکان آنان اخطارهای لازم را داده است ولی اکنون بیش از ۹۰ درصد اماکن بررسی شده از نظر ایمنی در وضعیت خطرناک از لحاظ ایمنی قرار دارند.

به گفته وی مهمترین مشکل این ساختمان‌ها موضوع سیستم‌های اتفای حریق آنان بوده که با وجود تذکرهای متوالی در راستای اصلاح آنها تا به امروز اقدامی صورت نگرفته است.

تصویب طرح تفضیلی شهر خرم آباد

محمد شریفی مقدم شهردار خرم آباد نیز پیشتر گفته بود که پس از سال‌ها انتظار طرح تفصیلی شهر خرم‌آباد به تصویب و اجرا رسید که با تصویب آن، بسیاری از موانع توسعه شهر خرم‌آباد رفع خواهد شد.

به گفته وی همچنین با ابلاغ مصوبه طرح تفصیلی پس از سال‌ها، بسیاری از مشکلات موجود پیرامون اخذ پروانه ساخت و اراضی در طرح معابر رفع خواهد شد.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه مغایرت‌های موجود در طرح تفصیلی شهر مشکلات عدیده‌ای را برای مدیریت شهری و شهروندان به وجود آورده بود، افزود: طرح تفصیلی به عنوان سند توسعه شهر است و مغایرت‌های یادشده مانعی بر سر راه رشد و توسعه شهر بوده که با تعیین تکلیف این موارد می‌توان از ظرفیت‌های موجود در طرح تفصیلی بهره‌برداری حداکثری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.