جای خالی لرستان در کریدور گردشگری غرب کشور

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه
اخیرا یک مسیر جدید گردشگری با محوریت استان‌های غربی؛ همدان، کرمانشاه و کردستان در راستای توسعه گردشگری و قدم نهادن در مسیر اشتغال و توسعه با محوریت صنعت گردشگری ایجاد شده است که وظیفه اصلی پیشنهادها و پروپوزال‌های مربوطه به شهرداری‌های مراکز استان‌های مورد نظر واگذار شده اما در نهایت نباید از نقش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی اصلی این حوزه غافل شد.
اما جای سئوال است؛ چرا لرستان به عنوان یکی از استان‌های غربی کشور که از پیشینه تاریخی بسیار بالایی برخوردار بوده و جاذبه‌های گردشگری فراوان و منحصر بفردی را در دل خود جای داده است بایستی از بودن در جمع استان‌های غربی و قرار گرفتن در این مسیر گردشگری بی نصیب بماند؟
همانطور که می‌دانید لرستان با قرار گرفتن بر سر دو راهی جنوب به شمال و غرب کشور در حوزه گردشگری حائز اهمیت فراوانی‌ست و می‌توانست با قرار گرفتن در جمع استان‌های هدف این طرح گردشگری از دستاوردهایی که برای مسیر گردشگری تاریخ و تمدن غرب ترسیم شده است به خوبی بهره‌مند شده و نهایت استفاده را ببرد.
اما با ترسیم مسیر گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور در سه شهر همدان، کرمانشاه و سنندج باید به حال مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان و هم‌چنین شهرداری خرم‌آباد غبطه و تاسف خورد که با سهل انگاری، بی اطلاعی و عدم پیگیری این فرصت طلایی را برای لرستان به عنوان گهواره تاریخ و تمدن ایران زمین از دست داده‌اند.
یادآور می‌شود؛ چند سال پیش بود که شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز لرستان جز هفت شهر برتر گردشگری کشور قرار گرفت که این خود نشان می‌دهد این خطه کهن برتری‌ها و مزایای فراوانی در حوزه صنعت توریسم و گردشگری را داراست و در این حوزه همواره مورد توجه بوده است.
به‌راستی برای رسیدن به این آینده روشن لزوم هم‌افزایی مسئولین مربوطه بیش از هر چیز به چشم می‌آید تا بلکه خرم‌آباد را بر سر شاهراه تاریخ و تمدن غرب کشور به عنوان پایتخت پل‌های تاریخی، سرزمین آبشارها و… ببینیم اما با ابراز تاسف شاهد هستیم که دستان لرستان و شهر خرم‌آباد از دستاوردهای این مسیر گردشگری خالی مانده است!
اوایل مردادماه سال جاری نشستی در راستای ایجاد کریدور گردشگری غرب کشور با عنوان نشست زاگرس‌نشینان در استان کرمانشاه برگزار شد و در آن تأثیرات بسزای این روند بر توسعه گردشگری در سه استان همدان، کرمانشاه و کردستان مورد بررسی قرار گرفت.
اما نقش لرستان در این مسیر پر رمز و راز بی رنگ و بی اثر ماند تا نتوانیم از جایگاهی که با نام تاریخ و تمدن تعریف شده است برای توسعه و رونق گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار بر پایه این صنعت بهره‌مند شویم.

در حالی که دستان خرم‌آباد از مسیر گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور خالی مانده است اما شهرهای عضو مسیر گردشگری تاریخ و تمدن در برگزاری آخرین رویداد نوروزی قرن چهاردهم در 28 فروردین‌ماه سال 1400 شهر کرمانشاه را به عنوان میزبان این رویداد بین‌المللی انتخاب کرده‌اند.

شهر کرمانشاه به‌ عنوان نخستین دبیرخانه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور با تصویب تشکیل شورای راهبردی این مسیر گردشگری به ریاست دبیرکل دفتر ملی یونسکو و قائم‌مقامی شهردار شهری که دبیرخانه در آن قرار دارد در سال نخست به عنوان مسئول دبیرخانه تعیین شده است.
ثبت لوگوی مسیر گردشگری، ارائه محتوا توسط شهرها برای اپلیکیشن گردشگری، تأکید بر نقش‌آفرینی بخش خصوصی در راستای کمک به اهداف و راهبردهای تعیین‌شده، نهایی شدن وب‌سایت، ایجاد و نصب اِلمان مشترک و تعیین و نام‌گذاری گذرهای مشترک مسیر تاریخ و تمدن در سه شهر کرمانشاه، سنندج و همدان، برگزاری نمایشگاه اقوام زاگرس‌نشین در ماه‌های مهر و آبان امسال و اجرای رسوم کهن ایام محرم در بخش گردشگری مذهبی، از جمله سایر مصوباتی است که برای این مسیر گردشگری تعیین شده‌اند.
گفتنی‌ست؛ معاون ارتباطات دفتر ملی یونسکو، شهرداران سنندج، همدان و کرمانشاه، رؤسای سازمان فرهنگی ادارات گردشگری سه شهرداری مذکور، کمیسیون‌های گردشگری شورای شهرها، فرمانداران شهرستان‌های مسیر گردشگری و مدیران کل میراث فرهنگی سه استان، عضو شورای راهبردی مسیر گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور خواهند بود.
عباس صوفی، شهردار همدان در همین راستا گفته است: نخستین اتفاق که در نشست زاگرس‌نشینان محقق شد، تعریف یک مسیر گردشگری جدید در کشور با همکاری یونسکو و سازمان گردشگری در مسیر همدان، کرمانشاه و کردستان بود و این مسیر هم در ایران و هم در سطح بین‌المللی معرفی خواهد شد.
صوفی هم‌چنین تعریف مسیر جدید مذکور با نام تاریخ و تمدن را برای توسعه گردشگری هر سه استان مفید خوانده و گفته: در گذشته شاهدیم که مسیر گردشگری تهران، کاشان، اصفهان و شیراز در کشورمان و البته برای گردشگران خارجی جا افتاده بود و حال با ایجاد مسیر گردشگری تاریخ و تمدن می‌توانیم در مسیر توسعه گردشگری در همدان گام‌های بلندی برداریم.
وی یاد آور شده است: مقرر گردیده که برنامه نوروز 1400 با همکاری یونسکو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌صورت نمادین در استان‌های مسیر تاریخ و تمدن برگزار شود.
در این برنامه استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان نقش دارند و مقرر شده است تا دفتر منطقه‌ای یونسکو در غرب کشور و در شهر همدان تأسیس شود.
 با این حال عدم هم‌افزایی و اقدام به موقع مسئولان لرستان موجب شد تا بار دیگر این استان زرخیز با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالا در حوزه‌ی گردشگری از مسیری که می‌توانست فرصت ایده‌آلی برای توسعه و رونق گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار برای این استان باشد باز بماند.
 البته تا زمانی که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان مکشوفات تازه غار کَلْدَر و قدمت بیش از ۶۳ هزار ساله‌ی این غار را انکار می‌کند و تَرَک‌های قلب فلک‌الافلاک را با اخبار کذب می‌پوشاند و هنوز که هنوز است از آزادسازی حریم این دژ تاریخی عاجز است و در راستای نگهداری و مرمت پل‌ها و بافت‌های تاریخی قدم چندان مثبتی برنداشته هیچ امیدی نباید به رونق صنعت گردشگری در این استان داشت.
 با ابراز تاسف باید گفت؛ عدم حضور لرستان در جمع استان‌های مسیر گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور و عدم گام نهادن به‌ موقع در این مسیر، می‌تواند برای گردشگری استانی که سال‌هاست در کما فرو رفته، بسیار گران تمام شود.
در نتیجه، این همه سهل انگاری و عدم توجه به داشته‌های بی بدیل لرستان چیزی جز چشم‌ انتظاری و دستان خالی، عاید این دیار شگرف و متمدن و زرخیز نخواهد کرد!
اکبر بابایی/ حرف‌دل  99/6/15- یافته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.