پادگان ۰۷ خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 8 دقیقه

پادگان ۰۷ خرم آباد، پادگان ۰۷ نیروی زمینی ارتش در خرم آباد ۱۵ هکتار مساحت دارد که موضوع واگذاری زمین های آن اوایل پارسال موجب واکنش عموم مردم و تشکیل زنجیره انسانی به دور این منطقه ۹۰ ساله شد اکنون نیز با گذشت بیش از یکسال، مطالبه مردم و مسوولان برای حفظ این میراث دوباره زنده شده است.

به گزارش سایت لرم به نقل از خبر گزاری ایرنا با اجرای قانون خروج پادگان‌ها از شهرها، پادگان ۰۷ نیروی زمینی ارتش خرم‌آباد اوایل پارسال تخلیه و بخشی از اراضی آن توسط ارتش به مناقصه گذاشته شد که در نهایت با مشاهده خرید و فروش این اراضی در مرکز شهر، این تصمیم با اعتراض شدید مردم مواجه شد.

این پادگان، بناهای تاریخی با ثبت در فهرست ملی را نیز در خود جای داده است و همین موضوع نیز، دلیل مضاعفی شد تا خواسته مردم برای حفظ آن و پرهیز از ساخت و ساز دوچندان شود اما در راستای مصوبه شورای معماری و شهرسازی کشور و مصوبه خروج پادگان‌ها از داخل شهرها، پادگان ۰۷ خرم آباد مشمول این مصوبات قرار گرفت و خرداد پارسال ساختمان‌های غیرتاریخی و همچنین بخشی از دیوار محصور کننده این محوطه ۱۵ هکتاری تخریب شد.

تخریب بخشی از دیوار پادگان خبرساز و منجر به واکنش مردم شد تا جایی که سعید فتوحی شهردار وقت خرم‌آباد در این خصوص نشست خبری برگزار کرد و گفت که بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مسوولان ارتش، هیچ عملیاتی در پادگان ۰۷ فعلا انجام نخواهد شد تا پیشنهادات شهرداری مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه اعلام شود.

به گفته وی توافق اولیه در سال ۹۲ و توافق نهایی در سال ۹۹بین ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهرداری خرم آباد انجام گرفته و مقرر شده است از ۱۵هکتار مساحت این مجموعه ۱۵۸ قطعه مسکونی و ۵۸ قطعه تجاری تعریف شود که سهم شهرداری ۲۱ قطعه مسکونی و هفت قطعه تجاری بوده است.

فتوحی تاکید کرد: برای احترام به افکار عمومی و مردم خرم آباد که خواهان حفظ پادگان ۰۷ و تبدیل آن به یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و گردشگری هستند از مسوولان ارتش می خواهیم با شهرداری خرم آباد همچون گذشته همکاری کند.

بنابر ادعای فتوحی، شهرداری به دنبال این بوده که حقوق ارتش را قانونی پرداخت کند و این توانایی را دارد اراضی سهم ارتش را خریداری نماید بنابراین شهرداری در یک مهلت تعیین شده با فروش املاک خود و خرید زمین های ۰۷ می تواند بهترین هدیه را به مردم خرم آباد تقدیم کند00

خیز بساز بفروش ها برای ۰۷

به فاصله اندکی پس از این اظهارات شهردار، تحرکاتی از سوی برخی بنگاه های معالاتی شناخته شده خرم آباد در خصوص آگهی های خرید و فروش اراضی پادگان از طریق کانال های مجازی و سایت دیوار موجب نگرانی مردم شد که استاندار لرستان فصل الخطاب را تعیین کرد و در بازدید از این مجموعه تاکید داشت خرید و فروش زمین پادگان ۰۷ خرم‌آباد توسط مشاورین املاک هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.

فرهاد زیویار در این بازدید به اخذ تصمیمات در خصوص پادگان طی بازه زمانی ۹۲ تا ۹۹ اشاره کرد و افزود: هفت هکتار آن با ابنیه تاریخی جزو میراث فرهنگی محسوب می شود و در اختیار شهرداری و هشت هکتار آن در اختیار ارتش است.

وی افزود: توافقاتی که برای واگذاری زمین این پادگان صورت گرفته مربوط به گذشته است و هیچ گونه ارتباطی با تیم مدیریتی فعلی استان، شهرداری و حتی فرماندهان فعلی ارتش ندارد.

وی با اشاره به انجام معامله از سوی بنگاه ها و مشاورین املاک تاکید کرد هیچگونه سند حقوقی وجود ندارد و تنها توافق بر روی کاغذ است و از این لحظه به بعد وجاهت قانونی نخواهد داشت.

ابلاغ طرح پادگان به ارتش لرستان

ابتدای تیرماه پارسال نیز فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ پیاده ارتش لرستان در جلسه بررسی وضعیت این پادگان گفت: طرح پادگان ۰۷ خرم آباد در سال ۱۳۹۴ به تصویب شورای عالی مسکن و شهرسازی کشور رسیده و به لشکر ۸۴ و ادارات ذیربط ابلاغ شده است.

امیر مراد خوش کنار اظهار داشت: ۲۱۲ قطعه زمین در مجموعه پادگان ۰۷ خرم آباد پیش بینی شده که بخشی از آنها کاربری آموزشی، فضای سبز و فرهنگی، معابر و تعدادی هم به منظور اماکن تجاری، مسجد و غیره تعیین شده اند .

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ پیاده ارتش لرستان گفت: طرح شهری این پادگان در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی مسکن و شهرسازی کشور رسیده و تصویری از آن به لشکر ۸۴ و ادارات ذیربط ابلاغ شده است.

وی افزود: در سال ۹۲ تعیین تکلیف این پادگان آغاز و کلید خورد و طرح آن به تصویب کمیته فنی مسکن، شهرداری ،شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ استان رسیده است‌.

وی با اشاره به اینکه پادگان ۰۷ خرم آباد ۱۵ هکتار مساحت دارد، اظهار داشت: ۷۷ قعطه تعیین شده این پادگان مربوط به ارتش، ۲۰ قطعه به شهرداری و ۱۱۵ قطعه به پیمانکار ارتش واگذار شده است‌.

اظهارات مسوولان تا حدودی موجب اطمینان مردم برای اراضی ۰۷ و حفظ این مجموعه فرهنگی تاریخی شد اما به تازگی این بار مسوولان استان آغازگر احیای این مطالبه شدند و بار دیگر تاکید کردند خرم آباد نیازمند این فضا برای کارکردهای فرهنگی، مذهبی وحتی گردشگری است.

 

تخریب سه بنای تاریخی پادگان۰۷

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این خصوص به ایرنا می گوید: سه بنای تاریخی کوشک، آشپزخانه و حمام قدیمی پادگان ۰۷ خرم‌آباد تخریب شده است.

به گفته عطا حسن پور، کل مجموعه پادگان ۰۷ خرم آباد به مساحت ۱۵ هکتار در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و هرگونه تخریب که موجب تزلزل بنیان این آثار شود جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.

وی گفت: متاسفانه سال های گذشته از ۱۴ بنای موجود پادگان ۰۷ سه بنا تخریب شده است که میراث فرهنگی، پیگیر احقاق حقوق آن خواهد بود چراکه هر بنای تاریخی ثبت ملی، تابع حمایت های قانونی است و هیچ ارگان و یا شخصی نمی تواند آن را تخریب کند.

حسن پور بیان کرد: همچنین طبق قانون، هر بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، امکان انتقال ندارد و جرم محسوب می شود بنابراین کل مجموعه پادگان ۰۷ تعیین عرصه و حریم شده و هرگونه ساخت و ساز بیش از ۹ متر و ۳۰ سانتی متر در محوطه آن خلاف قانون است.

وی گفت: نگهداری و حفاظت از پادگان ۰۷ خرم‌آباد از جمله محوطه و بناهای تاریخی موجود در آن، حفاظت از هویت و فرهنگ این شهر و از مطالبات مهم مردم محسوب می شود.

وی افزود: براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر فردی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تاسیسات، اشیا و لوازم، خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلا واجد حیثیت فرهنگی-تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر الزام به جبران خسارات وارده، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می شود که این ماده قانونی نشان دهنده اهمیت میراث تاریخی و فرهنگی کشور است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان گفت: تمام عرصه پادگان ۰۷ خرم آباد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است هرگونه اقدام و عملیات ساخت و ساز در حریم و عرصه این مجموعه باید براساس ضوابط میراث فرهنگی صورت گیرد.

 

حفظ ۰۷ مطالبه عموم مردم لرستان

اهمیت حفظ کاربری اراضی موسوم به پادگان ۰۷ خرم آباد همچنان پابرجاست و نماینده ولی فقیه در لرستان نیز بارها از طریق تریبون های مختلف و خطبه های نماز جمعه بر این مهم تاکید داشته است چراکه به اعتقاد وی حفظ بافت فرهنگی اراضی پادگان ۰۷ مطالبه عمومی مردم لرستان است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی هفته گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی لرستان با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مردم لرستان از گذشته تاکنون در زمستان سرد و برفی و تابستان های داغ، محروم از یک فضای بزرگ در زیر آسمان عزاداری کرده و فاقد زیرساخت های لازم بوده اند و حفظ بافت فرهنگی اراضی پادگان ۰۷ و جلوگیری از برج سازی در این زمین ها ، مطالبه عمومی مردم استان به ویژه اهالی شهر خرم‌آباد است.

وی تصریح کرد: اراضی پادگان ۰۷ در خرم آباد فرصت مناسبی برای ایجاد بک مجموعه فرهنگی است که راجع به این موضوع چندین بار در خطبه های نماز جمعه صحبت و تاکید شده است در عین حال باید زمین معوض برای ارتش هم دیده شود.

وی ادامه داد:‌محله اسدآبادی در کنار اراضی این پادگان ۳۰۰ شهید تقدیم نظام کرده است و از طرفی مصلی در جوار این زمین ها قرار دارد بنابراین بافت فرهنگی منطقه باید حفظ شود چراکه زمینه برج سازی در آنجا وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی اظهار داشت: علاوه بر اینکه کمبود زمین برای طرح های دینی، فرهنگی و مذهبی در لرستان وجود دارد نمی شود افکار عمومی را قانع کرد که در استان های دیگر ساخت و ساز شده باشد و طلب این ساخت و سازها، از اراضی مرکز شهر خرم آباد پرداخت شود.

وی گفت:‌ باید در آستانه برگزاری کنگره شهدا و با توجه به فرهنگ و مذهب شیعی مردم لرستان به مساله دقت و مجموعه به شکل سابق حفظ شود چراکه توجه به زیرساخت سایل فرهنگی، تضمین کننده این موضوع و مسایل امنیتی است تا با توجه به ولایتمداری مردم لرستان، امنیت به همین شکل پایدار باشد.

 

توافق “بد”

استاندار لرستان نیز که در این مدت همواره برای ایجاد یک توافق خوب و ۲ سر برد بین مردم و ارتش جمهوری اسلامی به عنوان طرفین معامله ۰۷ تلاش کرده است بر این امر صحه می گذارد که توافق خوبی در گذشته صورت نگرفته است.

به گفته “فرهاد زیویار” در حال حاضر انتظاری که در لرستان به مساله تبدیل شده پادگان ۱۵ هکتاری ۰۷ خرم آباد است که می بایست بر حسب دستور مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر خروج پادگان ها، از شهر خارج می شد.

وی ادامه داد: با وجود مواهب این تصمیم در کشور برای عموم مردم اما در لرستان توافق خوبی صورت نگرفت به نحوی که هفت هکتار از این مجموعه برای میراث فرهنگی و شهرداری و مابقی برای ارتش لحاظ شده است تا برای طلب پیمانکاری که در خارج استان اقدام عمرانی انجام داده قطعه بندی شود و به فروش برسد.

وی ادامه داد: هشت هکتار از مجموعه تاریخی پادگان ۰۷ خرم آباد سهم ارتش جمهوری اسلامی می باشد که شهرداری خرم آباد برای خرید این سهم و اجرای طرح فرهنگی گردشگری در محوطه اعلام آمادگی کرده که در طرح پیش بینی شده پارکینگ عمومی هم در نظر گرفته شده است.

استاندار لرستان اضافه کرد: شهرداری خرم آباد نسبت به خرید حق ارتش با ۳۰ درصد بیشتر از قیمت اعلام شده اعلام آمادگی کرده است تا مولفه های فرهنگی، هنری، ارزشی و هویتی شهر نادیده گرفته نشود و طرحی همانند میدان امام اصفهان با کاردهای مختلف ایجاد شود.

به گفته زیویار تیمی متشکل از نیروی زمینی ارتش در لرستان حضور پیدا کرد و موارد مورد نظر بررسی شد و شهرداری پیشنهاد داد تا بجای ساختمان سازی تغییر کاربری در اراضی ارتش ایجاد شود همچنین رییس‌جمهور در جلسه مجمع استانداران کشور به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد تا موارد مشابه مورد عنایت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به همجواری این زمین در کنار مصلی شهر، برج سازی در پادگان، مصلی را تحت الشعاع قرار می دهد.

مطالبه عمومی حفظ اراضی ۱۵ هکتاری موسوم به پادگان ۰۷ در حالی است که خرم آباد به واسطه بهره مندی از مواهب و مناظر طبیعی، کمترین مناطق تفریحی و گردشگری دست ساز را داشته است به نحوی که فارغ از قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو، بام خرم آباد و اخیرا نیز دریاچه شاپوری سه فضای عمده تفریحی گردشگری این شهر هستند و آنها هم به برکت وجود طبیعت کم نظیر و مواهب خدادای ایجاد شده اند.

از طرفی خرم آباد از داشتن یک مرکز تفریحی، تجاری، گردشگری در حد سایر مراکز استان ها محروم بوده است که به گفته کارشناسان و فعالان اجتماعی و اقتصادی، وسعت و محل زمین این پادگان در خیابان انقلاب، فرصت بسیار کم نظیری برای ایجاد یک مجموعه حتی در حد میدان نقش جهان اصفهان است تا بلکه اندکی از اقتصاد نیمه جان استان در حوزه گردشگری رونق یابد.

بر همه روشن است که ارتش جمهوری اسلامی ایران بر این زمین‌ها حق مالکیت دارد، از نظر قانونی مالک است و مصوبه‌ای هم برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تجاری از شورای عالی معماری و شهرسازی در اختیار دارد.

اما همان موقع پس از مطرح شدن واگذاری زمین های پاگان به ازای بدهی، مردم خرم آباد از مسوولان خواستند ۱۵ هکتار زمین پادگان ۰۷ به منظور ایجاد یک مرکز تفریحی، گردشگری و تجاری در اختیار شهرداری قرار بگیرد وحتی پیشنهاد دادند زمین های ارتش در منطقه ۶۰ متری خرم آباد موسوم به “هدفگاه” و یا منطقه سرابیاس تهاتر شود و حالا که شهرداری برای این مهم اعلام آمادگی کرده فرصت خوبی ایجاد شده است تا مرکز لرستان دارای یک محل اجتماع فرهنگی، مذهبی و گردشگری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.