راه آهن خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 7 دقیقه

راه آهن خرم آبادشاهرگ ریلی کشور روی ریل اجرا

  راه آهن خرم آباد، پروژه ای استراتژیک است . راه آهن خرم آباددر برنامه پنجم توسعه قبل از انقلاب به عنوان پروژه ملی با شاخص دو بانده و برقی پیشنهاد شده که پس از گذشت چند دهه نهایتا در تاریخ هفتم دی ماه سال ۹۲ قرارداد پروژه بسته و  مدت اولیه قرارداد ۴۸ ماه در نظر گرفته  شده بود که به دلیل مشکلات سه بار تمدید شده است.  مجوز کمیسیون ماده ۳۲ راه‌آهن لرستان(دورود ـ خرم‌آباد-پلدختر- اندیمشک ) در سال ۸۹ صادر شد؛ این پروژه در طول بیش از یک دهه در کش‌وقوس‌های مختلف ریالی و قراردادی قرار گرفت  که این مشکلات سبب شد که چند سالی عملیات اجرایی آن دچار وقفه شود و در پیچ و خم قراردادها قرار گیرد و تاکنون پس از گذشت سال‌ها هنوز به نتیجه نرسد.

شرح پروژه

قرارداد انجام مطالعات و خدمات نظارت کارگاهی،آزمایشگاه و نظارت عالیه پروژه احداث راه آهن دورود – خرم آباد ما بین شرکت مهندسین مشاور مترا و وزارت راه و شهرسازی – شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل منعقد گردید. سرمایه گذار این پروژه وزارت راه و شهرسازی-شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل است.

ارکان پروژه

محل اجرای پروژه دورود تا خرم آباد-بخشی از طرح راه آهن دورود-خرم آباد-اندیمشک
وضعیت پروژه در دست اجرا
مشاور مشاور همکار پیمانکار: شرکت مهندسین مشاور مترا
دستگاه نظارت مهندسین مشاور مترا
کارفرما وزارت راه و شهرسازی – شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل
پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)- هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی– موسسه راه سازه
تاریخ و مدت زمان قرارداد دی 1392

اهداف طرح

 توسعه ریلی خطوط اتصال شمال غرب به جنوب غرب کشور و اتصال راه اهن دورود به خرم آباد و اتصال به خطوط ریلی جنوب کشور و افزایش ظرفیت محور دورود خرم آباد

شرح خدمات مهندسین مشاور مترا

طراحی و نظارت مسیر شامل:
مطالعات زمین شناسی، هیدرولوژی و هیدرولیک، نقشه برداری 1:2000، میخکوبی مسیر، طراحی ترانشه ها و خاکریزهای بلند، بررسی عوارض طبیعی و تملیکی
طراحی ابنیه مسیر شامل:
طراحی 28 دستگاه پل دره ای و رودخانه ای، 31 دستگاه تقاطع و 14 دستگاه تونل با مجموع طول 19 کیلومتر (در این پروژه 4 تونل با طول بین 3 تا 4/5 کیلومتر وجود دارد) و 4 تونل اضطراری با مجموع طول 15 کیلومتر، مطالعات ایمنی و تهویه تونل های راه آهن
خدمات نظارت:
خدمات برنامه ریزی، تعیین روش اجرای کار، کنترل پیشرفت کار، نظارت کارگاهی و عالیه و مهندسی، ارجاع کار، هماهنگی، اجرایی، تحویل موقت، کنترل کیفیت، برآورد، کنترل پرداخت ها و هزینه ها، امور حقوقی قراردادها، مربوط به دوره بهره برداری آزمایشی (دوره تضمین) و تحویل قطعی

ویژگی های پروژه

طول پروژه 114 کیلومتر است.
تعداد پل 28 پل است.
حداکثر طول پل  110 متر است.
تعداد تونل ها  14 تونل است.
حداکثر طول تونل 4450 متر است.
روش اجرا تونل NATM است.
تعداد ایستگاه (ریلی) 7 ایستگاه (شامل 2 ایستگاه درجه یک ، 1 ایستگاه درجه 2 و 4 ایستگاه درجه 3) است.
بزرگترین تونل راه آهن کشور واقع در کیلومتر 490+50 به طول 4/5 کیلومتر و طویل ترین دهانه پل راه آهن ایران به دهانه 110متر در این مسیر قرار دارد. مطالعات ایمنی و تهویه تونل های راه آهن اولین بار در کشور در این پروژه انجام شده که بر اساس آن، برای حفظ شرایط ایمنی و تهویه مناسب برای بهره برداران و تامین شرایط مورد نیاز برای لوکوموتیو، ساخت تونل اضطراری به موازات تونل اصلی ضروری است.

پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه راه‌آهن لرستان

در بازدید از پروژه راه‌آهن لرستان که روز شنبه ۲۰ آبان با حضور استاندار لرستان و مسئولین قرارگاه خاتم‌الانبیا و جمعی از مسئولین استانی و اهالی رسانه انجام شد، چراغی، مدیر برنامه‌ریزی پروژه با بیان اینکه در سال ۸۹ قرارداد این پروژه بسته و تا سال ۹۷ به پیشرفت ۳۹ درصدی رسیده است، افزود: در سال ۹۷ به دلایل و مشکلات متعدد که برای این پروژه به لحاظ ریالی و قراردادی ایجاد شد عملیات اجرایی آن متوقف و در آذر ماه سال ۱۴۰۰ با سفر هیئت دولت به لرستان عملیات اجرایی آن مجدداً از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: با پیگیری مدیریت ارشد استان و مسئولین قرارگاه خاتم‌الانبیاء موانع پروژه راه‌آهن لرستان مرتفع و از شهریورماه ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن مجدداً پس از یک وقفه سه ساله آغاز شد.

چراغی با بیان اینکه از تاریخ شروع مجدد پروژه پیشرفت ۳۹ درصدی آن به ۴۵ درصد رسیده که با توجه به واریانت‌هایی که به آن اضافه شده احتمال است این عدد چند درصدی بالا و پایین شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی  پروژه ۴۵ درصد است و از زمانی سفر هیئت دولت به لرستان  مصوب شد که بر اساس یک برنامه زمانبندی ۴۰ ماهه راه آهن لرستان تا تیر ماه ۱۴۰۴ به مرحله بهره‌برداری برسد.

مدیر برنامه‌ریزی پروژه  راه‌آهن لرستان با بیان اینکه تحقق این امر، نیازمند برنامه‌ریزی‌های منظم و همکاری سایر ذینفعان پروژه است، خاطرنشان کرد: در تاریخ هفتم دی ماه سال ۹۲ قرارداد پروژه بسته و  مدت اولیه قرارداد ۴۸ ماه در نظر گرفته  شده بود که به دلیل مشکلات سه بار تمدید شده است.

وی اضافه کرد:مبلغ اولیه پروژه ۴۶۹ میلیارد تومان بوده که این عدد در حال حاضر با برآوردهای انجام شده برای ادامه روند کار و تکمیل آن ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

چراغی با بیان اینکه طول پروژه راه آهن لرستان ۱۱۴ کیلومتر و عرض آن ۷ متر و دارای ۷ ایستگاه است، افزود: دو ایستگاه تشکیلاتی در خرم آباد و دورود خواهد بود و ۵ ایستگاه هم در این مسیر در نظر گرفته شده که یک ایستگاه درجه دو و چهار ایستگاه درجه سه خواهند بود.

 بخشی از راه آهن دورود- خرم‌آباد- پلدختر و اندیمشک است

مدیر برنامه‌ریزی پروژه راه‌آهن لرستان تصریح کرد: سرعت طراحی طرح برای مقاصد مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای مقاصد باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت  و ظرفیت سالانه این طرح ۹.۷ میلیون نفر است که برای سال اول ۲۰۰ هزار نفر و برای سال بیستم ۷۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده برای ظرفیت باری آن سال اول ۶.۴ میلیون تن و سال بیستم۹.۳  میلیون تن ظرفیت باری در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ابنیه پروژه شامل ۲۰ دستگاه پل خاص به طول ۳.۵ کیلومتر، ۲۵۰ دستگاه آب‌رو، ۱۳ رشته تونل اصلی به طول ۱۸ کیلومتر و چهار رشته تونل اضطراری به طول ۱۵ کیلومتر است که در مجموع این پروژه ۳۳ کیلومتر تونل دارد.

چراغی یادآور شد: طرح پروژه راه‌آهن لرستان بخشی از راه آهن دورود- خرم‌آباد- پلدختر و اندیمشک است.

پروژه دارای طویل‌ترین تونل خاورمیانه به طول ۴۵۸۰ متر است

در این خصوص، محمدرضا هادوی، مدیرعامل شرکت راهسازی هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم انبیاء، اظهار کرد: توجه به خطوط اصلی ریلی یکی از موضوعات مورد اهتمام دولت سیزدهم است که موانع انجام پروژه راه‌آهن لرستان با همت دولتمردان و مسئولین استانی برطرف و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی اضافه کرد:  این پروژه حداقل با فعالیت ۱۶ کارگاه در حال انجام است و یکی ابر پروژهای کشور محسوب می‌شود چرا که سهم ترانزیت کالا در آن افزایش خواهد داشت.

هادوی  بیان کرد: این پروژه یکی از کارهای سخت قرارگاه محسوب می‌شودکه از ویژگی‌های مهم آن طولانی بودن تونل‌هاست به طوری که ۳۳ کیلومتر تونل در این مسیر ۱۱۴ کیلومتری طراحی شده و تونل‌ها گلوگاه پروژه محسوب می‌شوند که در آن مسئله آب کنترل شده و روش حفاری بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت راهسازی هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم انبیاء، خاطرنشان کرد: سال آینده اصحاب رسانه شاهد افتتاح تونل‌های مسیر پروژه راه‌آهن لرستان خواهند بود و افتتاح هر تونل یک جشن محسوب می‌شود. این پروژه بخشی از کریدور بین المللی است و یک پروژه فراملی محسوب می‌شود.

وی گفت: این پروژه دارای طویل‌ترین تونل خاورمیانه به طول ۴۵۸۰ متر است.اعتبارات پروژه متوقف نیست و به تناسب پیشرفت آن تزریق می‌شود

احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این بازدید گفت: چندین جلسه با منابع طبیعی  لرستان برای حل مشکلات معارضین پروژه تشکیل و قرار شد قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز حضور داشته باشد و توافق صورت گیرد که در زمینه معارضین مشکلی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: اعتبارات پروژه متوقف نیست و به تناسب پیشرفت آن تزریق می‌شود.

دالوند تاکید کرد: ضرورت دارد  همدلی و هماهنگی همه دغدغه‌مندان این پروژه تلاش شود  تا اعتبارات بیشتری برای آن در نظر گرفته شود.

عملیات اجرایی راه‌آهن در ۱۷ کارگاه

فرهاد زیویار، استاندار لرستان در جریان بازدید از پروژه راه‌آهن لرستان گفت: خیلی از افراد برای به نتیجه رسیدن این پروژه زحمت کشیدند و ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی کار کمی نیست و باید قدردان زحمات مدیران قبل باشیم.

وی با بیان اینکه دو سه سال این مجموعه ارزشمند به دلایل مختلف متوقف شده بود و با توجه به اینکه یکی از نیازهای استان و کشور محسوب می‌شد در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت که خوشبختانه موانع آن با حضور کارشناسان ذی‌ربط مرتفع و در سال ۱۴۰۱ قرارداد جدید ابلاغ و در شهریورماه ۱۴۰۲ کارگاه‌های ۱۷گانه این ابر پروژه آغاز به کار کردند.

استاندار لرستان با بیان اینکه  نظیر راه‌آهن لرستان در کشور کم است و چنانچه مورد حمایت اعتباری دولت قرار بگیرد یکی از شریان‌های حیاتی ریلی کشور به سرانجام خواهد رسید، بیان کرد:هم‌اکنون ۶۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت برای این پروژه ارائه شده درصد کمی از آن را دولت تامین کرده است.

زیویار با بیان اینکه در پروژه ساخت راه‌آهن یکی از کارهای طاقت فرسا، تونل شکافیست که امید می‌رود این سختی‌ها با پیگیری و ممارست قرارگاه خاتم الانبیاء به نتیجه نشسته و انتظار مردم لرستان محقق شود، تصریح کرد: ماهانه ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای روشن نگه داشتن کارگاه‌های این پروژه نیاز است.

وی با بیان این مطلب که عملیات اجرایی این پروژه در ۱۷ کارگاه آغاز شده و با هر انفجار در مسیر سه متر تونل شکافی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن لرستان جزو چهار ابر پروژه کشور قرار دارد که به صورت جداگانه اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده و نحوه قرار گرفتن این اعتبارات  نیازمند پیگیری مسئولین استان، وزارت راه و شهرسازی و مسئولین قرارگاه خاتم الانبیائ است  تاهرچه سریع‌تر به پیشرفت ۶۰ درصدی برسد.

 

۳۰ درصد مسیر راه‌آهن لرستان از تونل‌ها تشکیل شده است

استاندار با بیان اینکه چنانچه این پروژه به پیشرفت ۶۰ درصدی برسد بسیاری از مشکلات آن برطرف می‌شود و دولت روی پروژه‌های بالای ۶۰ درصد دغدغه زیادی دارد و باید تلاش شود هرچه سریع‌تر به این پیشرفت مد نظر برسیم تا این پروژه مورد توجه مضاعف دولت مردان قرار بگیرد.

زیویار با بیان اینکه راه‌آهن لرستان یکی از سخت‌ترین و صعب العبورترین پروژه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود که ۳۰ درصد مسیر را تونل‌ها تشکیل می‌دهد، بیان کرد: این در حالیست که سایر پروژه‌های ریلی کشور قابل قیاس با این پروژه نیستند چرا که قسمت زمانبر این پروژه حفاری تونل‌های آن است.

وی گفت: امیدواریم دولت سیزدهم حمایت مالی لازم را از پروژه داشته باشد تا روند انجام پروژه با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

استاندار لرستان در خصوص وضعیت پروژه و معارضین آن گفت: عدد اعتبار معارضین قابل قیاس با کل طرح نیست و با توجه به اینکه ۵۴ درصد پروژه معارض دارد اما با مذاکراتی که در حال انجام هستیم بنا داریم حق کسانی که در حاشیه مسیر قرار دارند رعایت شود و اعتباری که برای آن متحمل شده سنگین نیست و در مذاکراتی که با شرکت ساخت خواهیم داشت این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

ابر پروژه

زیویار در بحث تهاتر گفت: در بحث تهاتر و اعتبارات یک مراوداتی بین قرارگاه خاتم‌الانبیاءو دولت وجود دارد و بالاخره املاکی در قالب مولدسازی از سوی دولت در اختیار قرارگاه قرار می‌گیرد تا از آنها استفاده کنند.

استاندار لرستان یادآور شد: ده‌ها هزار میلیارد تومان رابطه مالی بین قرارگاه خاتم و دولت است و متوقف در یک پروژه نیست اما به هر حال تخصیص اعتبار برای این ابر پروژه نیازمند پیگیری است.

امید می‌رود که با تخصیص اعتبار ویژه از سوی دولت سیزدهم به این ابر پروژه در مدت ۴۰ ماهه‌ای که مصوب شده، راه‌آهن لرستان به سرانجام برسد و مطالبه جدی مردم برای این زیرساخت مهم که یکی از ارکان توسعه هر منطقه به شمار می‌رود محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.