آزاد راه خرم آباد اراک
آزاد راه خرم آباد اراک ، در دنیای امروز پارامترهای مختلفی می تواند میزان توسعه یافتگی هر کشور را مشخص نماید که از اهم آن گسترش و ساخت زیربناهای حمل و نقل و به طورویژه احداث محورهای آزادراهی می باشد. در این راستا احداث و تکمیل شبکه آزادراهی در کشور پس از تصویب قانون مشارکت در آبــــــان ماه 1366 آغاز شده و تا زمان حال حدود 1660 کیلومتر مسیر آزادراهی از طریق این قانون احـداث و در حال بهره برداری میباشد.
آزاد راه خرم آباد اراک ،به طول 135 کیلومتر به عنوان حلقه اتصالی کریدور ترانزیتی شمال بـــه جنوب، آزاد راه پل زال – خرم آباد را به آزاد راه قم – تهران و ساوه – سلفچگان متصل نمــوده و از نقش حائز اهمیتی برخوردار میباشد با تکمیل احداث این محور، مسیر کنونی تا بیش از 45 کیلومتـر کاهش یافته و در کاهش زمان مسافرت، خسارات جاده ای، استهـلاک خودروهـای عبـوری و ارتقــاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه بسیار تأثیر گذار خواهد بود.بدین منظور قرارداد مشارکـــــت احداث ، فی ما بین وزارت راه و شهرسازی وقرارگاه خاتم الانبیا(ص) با نسبت 60 % سهــم وزارت و 40 % سهم قرارگاه منعقد گردید
ویژگی پروژه
طول تونلهای آزادراه خرم آباد اراک 8/5 کیلومتر
خادمی خاطرنشان کرد: این آزادراه حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب کشور است که موجب اتصال دو استان لرستان و مرکزی به یکدیگر میشود. 56 کیلومتر این آزادراه در استان مرکزی و 78 کیلومتر دیگر استان لرستان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طول تونلهای این آزادراه را 8/5 کیلومتر دانست و افزود: لایههای زمینشناسی متنوع در تونلها وجود دارد که هرکدام طراحی، مطالعات و نحوه اجرای متفاوتی دارد.
وی با اشاره به تونل 6 کیلومتری رفت و برگشت این آزادراه افزود: این تونل بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی کوتاه شدن 55 دقیقهای سفر، کاهش حدود 7 میلیون تن مصرف سوخت و افزایش سرعت طرح از 80 به 110 کیلومتر را از جمله مزایای بهرهبرداری از این آزادراه ذکر کرد.
خادمی همچنین در پاسخ به درخواست استاندار لرستان جهت اتصال آزارداه اراک- خرم آباد به آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: برنامه این است تا تمام حلقه های مفقوده کریدور شمال- جنوب تکمیل شود و این اتصال نیز از طریق احداث کمربندی خرم آباد به طول 40 کیلومتر برقرار خواهد شد.
- طرح آزادراه اراک – خرم آباد به طول ۱۳۵ کیلومتر بوده که ۶۷ کیلومتر آن در حوزه استحافظی خرم آباد قرار دارد.
۶۷ کیلومتری که در حوزه لرستان قرار دارد به سه قطعه تقسیم شده است. قطعه دوم این پروژه حدود ۳۲ کیلومتر است که از ۶۸ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۰۰ کیلومتری آن ادامه دارد.
قطعه سوم آزادراه حدود ۲۰ کیلومتر بوده که از ۱۰۰ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۲۰ کیلومتری آن ادامه دارد. قطعه چهارم حوزه استحفاظی لرستان نیز دارای ۱۵ کیلومتر طول است که از ۱۲۰ کیلومتری آزادراه آغاز شده و تا پایان آن ادامه دارد.
کارفرمای این پروژه وزارت راه و شهرسازی و دستگاه اجرایی آن معاونت ساخت و توسعه آزادراهها بوده و این پروژه با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) عملیاتی شده است.مدت اولیه قرارداد این پروژه ۳۶ ماه است.
پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه آزادراه خرمآباد- اراک
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء گفت: پروژه آزادراه خرمآباد- اراک ۶۰ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر آن را بهرهبرداری کنیم.
، سردار عبادالله عبداللهی عصر پنجشنبه در بازدید از پروژه آزاد راه خرم آباد- اراک و در جمع پرسنل فعال در این پروژه با اشاره به اینکه پروژه آزادراه خرم آباد- اراک با کیفیت بسیار عالی و با پیشرفت بسیار خوب در حال اجرا است، اظهار داشت: اجرای این پروژه کار سختی بود.
وی با بیان اینکه بزرگترین تونل کشور از نظر طول در این پروژه احداث می شود، تصریح کرد: خوشبختانه کار خوبی در این پروژه انجام شده است و کار ارزشمندی صورت گرفته که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با تاکید بر اینکه مسیر احداث آزادراه از نظر صعب العبور بودن، سختی کار زیادی دارد، افزود: این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت دارد و با توجه به وضعیتی که در بازدید ملاحظه کردم، امیدواریم بتوانیم هرچه سریع تر پروژه را بهره برداری کنیم.
سردار عبداللهی با اشاره به اینکه در مسیر خرم آباد به بروجرد این پروژه بالغ بر ۳۰ کیلومتر کاهش مسیر صورت می گیرد که این امر در بحث حفظ محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و رونق اقتصاد بسیار مهم است، خطاب به پرسنل این پروژه گفت: بابت انجام این پروژه از شما تشکر می کنم و دست شما را می بوسم. 96/4/22
نخستین تونل سه خطه ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل سازمان برنامه و بودجه کشور ، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه (1399/11/20)در بازدید از این طرح مهم راهسازی اظهار داشت: بهره برداری این آزادراه بسیار مهم است به همین جهت این بازدید صورت گرفت و با توجه به گزارش پیشرفت طرح توسط مجریان آن، سال آینده زیربار ترافیک قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه این طرح یکی از پروژه های اولویت دار لرستان محسوب می شود، گفت: تاکنون برای این طرح بیش از یکهزار میلیارد تومان پرداخت صورت گرفته است و با ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر تکمیل می شود.
عملیات اجرایی آزادراه خرم آباد – بروجرد – اراک از سال ۹۳ آغاز شد تا علاوه بر این نخستین تونل سه خطه ایران به صورت آزادراهی و به طول ۳.۲ کیلومتر در این پروژه افتتاح شود.
این آزاد راه به طول ۱۳۵ کیلومتر بوده که ۷۵ کیلومتر از آن در استان لرستان در دست ساخت که به صورت مشارکتی با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و شرکت ساخت در حال اجرا بوده و بخشی از آن در حال آسفالت و زیرسازی آن تکمیل شده است.
این آزاد راه در چهارقطعه احداث شده که قطعه اول از بروجرد تا اراک بوده و سه قطعه دیگر با پیشرفت کاری ۹۰ درصد در حوزه استحفاظی لرستان اجرا شده است.
این طرح جزو پروژههایی است که دولت روی آن متمرکز شده که طول مسیر هر قطعه بطور میانگین بین ۲۲ تا ۲۵ کیلومتر و در مجموع قرارداد این پروژه ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.
تونل بزرگ ۳ کیلومتری
وزیر راه و شهرسازی گفت: خرمآباد- بروجرد نخستین آزاد راه شش خطه کشور با تونلی به طول سه کیلومتر است.
محمد اسلامی در تاریخ 1400/5/11جمع خبرنگاران اظهار کرد: از پانزدهم مردادماه با تکمیل کارهای باقی مانده، آزادراه خرمآباد- بروجرد زیر بار ترافیک میرود.
وی با بیان اینکه ارزش سرمایهگذاری در این ۶۷ کیلومتر آزادراه خرمآباد- بروجرد بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: این پروژه ۴۰ دقیقه از مسیر را کوتاه کرده است و با حذف گردنههای زاغه، رازان و هرو به مسیری امن و ایمن تبدیل شده است.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این نخستین آزاد راه شش خطه کشور و نخستین آزادراهی است که تونل بزرگ ۳ کیلومتری دارد و برای لرستان یک محور توسعه قلمداد میشود.
اسلامی با بیان اینکه ادامه این آزادراه قطعه یک است که از اراک آغاز میشود، عنوان کرد: همچنین کنارگذری که به سمت جنوب میرود ۴۰ کیلومتر است که در مجموع این ۱۰۸ کیلومتر پروژه باقی مانده نیز از سوی قرارگاه خاتم اجرایی میشود.
فعالیت دوباره آزاد خرمآباد-اراک
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: چهارخطه خرمآباد-اراک دوباره فعالیت میکند.
احمدرضا دالوند در دیدار با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی که امروز ۲۴ اسفندماه 1401بهمنظور ادامه روند احداث پروژه آزادراه خرمآباد- اراک صورت گرفت، این پروژه را برای کشور حائز اهمیت عنوان کرد.
وی با بیان اینکه این محور ۶۸ کیلومتر است، اظهار کرد: حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر مذکور در لرستان و ۵۸ کیلومتر باقیمانده حوزه استان مرکزی است.
این مسئول با بیان اینکه قرارداد این پروژه نیاز به بازبینی دارد، افزود: اصلاح قرارداد از طرف قرارگاه خاتمالانبیا پیشنهاد شده که باید از مسیر سازمان برنامه بودجه بهصورت مشترک با استان مرکزی بازبینی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بیان کرد: برای تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیاردی این پروژه باید مسیرهای مختلفی طی کرد تا طرح آزادراه به بهرهبرداری برسد.
دالوند با اشاره به چهارخطه مسیر خرمآباد- اراک گفت: سالهاست این محور نیمهکاره مانده که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مدیریت دولت انقلابی در استان مرکزی تاکنون ۱۰ کیلومتر آن اجرایی شده و با توجه به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی این استان مابقی مسیر طی ماههای آینده اجرایی میشود.
علیاکبر اسدی معاون عمرانی استانداری مرکزی نیز در این دیدار با بیان اینکه این محور از پروژههای اولویتدار استان مرکزی و لرستان است، اظهار کرد: با همکاری و همدلی به وجود آمده برنامهریزی مناسبی خواهد شد تا هر چه سریعتر این طرح به بهرهبرداری برسد.
وی حجم عمرانی ادامه روند احداث آزادراه خرمآباد- اراک را سنگین عنوان کرد و با بیان اینکه مشکل اصلی پروژه تأمین منابع مالی است، افزود: با توجه به برآورد پیمانکار هزینه پروژه مبلغی بالغبر ۱۰ هزار میلیارد است که باید از ظرفیتهای قانون بودجه ۱۴۰۲ استفاده کنیم تا با برنامه زمانبندی مناسب عملیات اجرایی مجدد آغاز و طرح را به سرانجام برسانیم.1401/12/24