بازی دال پلان خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 8 دقیقه

بازی دال پلان خرم آباد  سرگرمی هایی که تا یک سده پیش در جامعه رواج داشتند اما اکنون در سایه مدرنیته در حال کمرنگ شدن هستند. کمرنگی که می رود تا بازی‌های بومی و محلی به عنوان یکی از نمودهای فرهنگی کشور را به دست فراموشی بسپارد.  بازی‌های بومی و محلی در ایران ریشه در سبک زندگی گذشتگان دارد زندگی که بخشی از آن مربوط به تامین مواد غذایی و بخش دیگری آن تنازع برای بقاع بود، تنازعی که دفاع را به وجود آورد و در نهایت ابزار این دفاع در گذر زمان به وسیله‌ای برای سرگرمی تبدیل شد.

جشنواره بومی و محلی «دال پلان»

جشنواره بومی و محلی «دال پلان» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از برگزاری جشنواره بومی و محلی «دال پلان» به مناسبت هفته گردشگری و هفته وحدت، در خرم‌آباد خبر داد.

عطا حسن‌پور  1402/7/9در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: جشنواره بومی، محلی «دال پلان» ویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی و به مناسبت هفته گردشگری و هفته وحدت در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این جشنواره با همکاری شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان فردا دوشنبه دهم مهرماه در این مجتمع برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، هدف از برگزاری این جشنواره را حفظ و معرفی بازی‌های بومی، محلی به‌عنوان بخشی از خرده‌فرهنگ‌های جامعه و همچنین جذب گردشگر دانست و افزود: حضور در این جشنواره محلی که در مجتمع کشت و صنعت لرستان برگزار می‌شود برای عموم آزاد است.

حسن‌پور، اضافه کرد: بازی‌های بومی، محلی لرستان به همراه دال پلان به شماره ۱۰۱۳ در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در مسیر زمان

از دیرباز تاکنون جامعه عشایری و روستایی به بازی‌های بومی و محلی تمایل  داشته‌اند، یکی از این بازی‌ها دال پلو است؛ دال در زبان لری به معنای سنگ ایستاده و پل نیز در زبان لکی به معنای سنگی است که پرتاب می‌شود.
تماشای بازی دال پلان در ایام تعطیل به ویژه ایام نوروز و سیزده بدر برای مسافران جذابی خاصی دارد، نکته جالب در بازی دال پلو حضور افراد در سنین مختلف است؛ یعنی این بازی مختص به سن خاصی نیست و همین خود هیجان بازی را دو چندان می‌کند.
یکی از نکات جالب در دال پلو قدرت نمایی افراد در پرتاب و نشانه‌گذاری سنگ است؛ بحث و جدل‌های طرفین در خصوص فاصله دال‌ها با هم یا فاصله افراد برای پرتاب سنگ نیز به بازی جذابیت خاصی می‌بخشد، همچنین تمرکز افراد برای ضربه زدن به دال‌ها درجای خود تماشایی است.
از دیگر مواردی که دال پلو را به یک بازی پرطرفدار تبدیل کرده گروهی بودن آن است که نشان از تمایل به کارهای گروهی میان افراد در سنین مختلف است.
مشاهده چنین صحنه‌هایی در دامان طبیعت انسان را به وجد می‌آورد و شاید افراد تنها چند ساعتی در دنیای ماشینی امروز احساس زنده بودن داشته باشند.
 به نظر می‌رسد احیا بازی‌های بومی و محلی مانند دال پلان می‌تواند علاوه برایجاد سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت بستری برای معرفی این بازی‌ها در سطح ملی و حتی جهانی باشد.

دال پلو بازی جذاب میان استان‌های زاگرس نشین

 علی خاوری رئیس هیات روستایی و ورزش‌های بومی و محلی لرستان نیز با اشاره به اینکه دال پلو یکی از بازی‌های جذاب و مهیج و پرطرفدار میان استان‌های زاگرس نشین از جمله لرستان است، می گوید این بازی میان جامعه روستایی و عشایری مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است.
روستاییان و عشایر همواره به ویژه هنگام فراغت از کارهای دامداری و کشاورزی به دال پلون می‌پردازند. دال پلون بین زنان و مردان و در سنین مختلف رواج دارد همچنین این بازی به صورت انفرادی و  گروهی انجام می‌شود.
دال همان سنگی است که به صورت مستقیم ایستاده و پل سنگی است که پرتاب می‌شود، تصریح کرد: قدیم الایام عشایر و روستاییان به دلیل نبود اسلحه گرم از سنگ برای دفاع از احشام و حریم زندگی خود استفاده می‌کردند بنابراین نیاز بود نشانه زنی خود را تقویت کنند و با مرور زمان این کار به صورت بازی درآمد.
لرستان به دلیل اینکه از اقوام مختلفی تشکیل شده این بازی نسل به نسل انتقال پیدا کرده به طوری که هم اکنون نیز در حاشیه شهرها و درایام تعطیل مردم هنگام مراجعه به طبیعت به دال پلان روی می‌آورند زیرا ابزار خاصی نیاز ندارد.
البته توصیه می‌کنیم افرادی که قصد بازی دال پلان را دارند قبل از شروع حرکات نرمشی انجام دهند زیرا ممکن است هنگام پرتاب سنگ دچار آسیب شوند.
در حوزه روستایی و بازی‌های بومی محلی سال 85 توانسته‌ایم این بازی را علمی و به فدراسیون روستایی و عشایری ارائه کنیم.
این بازی توانسته جایگاه خود را میان تمام قومیت‌ها پیدا کند به طوری که در تمام جشنواره‌های رسمی فدراسیون، دال‌پلان به عنوان یکی از بازی‌های اصلی و کلیدی برگزار می‌شود.
این بازی به صورت گروهی متشکل از تیم «الف» و «ب» تعیین و آغاز کننده بازی نیز با استفاده از چوب‌تر و خشک یا همان قرعه کشی به صورت سنتی انتخاب می‌شود.
فاصله دو دال اول برای نوجوانان 6 متر، جوانان 8 و بزرگسالان ده متر مشخص شده، همچنین فاصله هر دال یک متر تا یک متر ونیم و طول دال 25 سانتی‌متر و عرضآن ده سانتی‌متر است به جای سنگ از چوب نیز استفاده می‌کنیم و زمان هر مسابقه نیز 9 دقیقه است.
در مسابقات رسمی فدراسیون سنگ باید مستقیم به دال بخورد تا قدرت نشانه زنی فرد بازیگر بالا برود اما در بازی‌های محلی سنگ به زمین  هم بخورد و دال بیفتد امتیاز را در نظر می‌گیریم.

دال پلو قابلیت جهانی شدن را دارد

سبک‌های وارداتی غالبا ورزش‌های سنتی کشورهای دیگر بوده‌اند، به عنوان نمونه ورزش‌های رزمی ورزش سنتی کشورهای چین،کره و ژاپن بوده اما به قدری روی آن کار کارشناسی و علمی انجام و قوانینی را برای آنها مشخص کرده که جهانی شده و صاحب فدراسیون شده‌اند.
رئیس هیات روستایی و ورزش های بومی و محلی استان با تاکید بر اینکه ما نیز به راحتی می‌توانیم مسابقات دال پلان را که در فدراسیون به نشانه زنی با سنگ مشهور است جهانی کنیم، این بازی از چنان جذابیتی برخوردار است که می‌شود روی آن سرمایه‌گذاری کرده و در سطح ملی و جهانی آن را معرفی کرد/ گزارش: نسرین صفربیرانوند

یکی از این بازی‌ها که در اکثر مناطق کشور برگزار می‌شود «دال‌پلان» است بازی‌ که روش برگزاری، هدف‌گیری، برنده شدن و کار تیمی آن بیشتر به یک رقابت سخت شباهت دارد که ابزار آن سنگ است. این بازی بیشتر در مناطقی رواج دارد که دامنه کوه و سبک زندگی عشایری است. گذشتگانی که با این سبک زندگی در مناطق خاص حضور داشتند در مواقع مختلف برای دفاع از خود برابر احشام از سنگ به عنوان یک ابزار پرتابی استفاده می کردند البته این بازی اکنون دیگر یک مهارت دفاعی یا تهاجمی نیست بلکه سرگرمی است که افراد مختلف مناطق روستایی و عشایری در اوقات فراغت آن را انجام می دهند.

این بازی نیاز به قدرت بدنی و تبحر در تیراندازی به سوی هدف ثابت دارد و دال پلان را می‌توان به عنوان ورزشی پایه در پرتاب‌های رشته دوومیدانی به ویژه پرتاب وزنه برشمرد که پرتاب کننده پلان به مهارت و دقت در نشانه زنی دست می‌یابد. یکی از سرشناس‌ترین ورزشکارهای حرفه‌ای که این بازی را در مناطق عشایری روستایی انجام داده است «علیرضا بیرانوند» دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال ایران است. او در برخی از مواقع پرتاب‌های بلند توپ خود را ناشی از حضور در این بازی می داند.

برگزاری مسابقه دال پلان نیاز به ابزار پیچیده ندارد بلکه می شود آن را به صورت تفریحی در فضای باز و با حضور بیش از چهار نفر انجام داد. تیم‌ها می‌توانند ۲ نفره باشند و هر تیم سه سنگ را به عنوان دال انتخاب می کند و طرف مقال با سنگ‌هایی که به آن «په‌ل» گفته می‌شود سنگ طرف مقابل را هدف قرار می دهند. «په‌ل» در برخی از گویش‌های کُردی، لکی و لری به پاره سنگ اطلاق می‌شود.

اما اگر مسابقه به صورت رسمی و طبق مقررات فدراسیون برگزار شود باید هر تیم چهار بازیکن اصلی و سه بازیکن ذخیره داشته باشند و لباس تیم متحد الشکل باشد. زمان در تمامی بازی‌های بومی و محلی به صورت قراردادی بوده که باتوجه به زمان و مکان برگزاری مسابقات قابل تغییر است و زمان بازی دو  نیمه ۱۲ دقیقه‌ای است و زمان استراحت بین دو نیمه یک دقیقه. تیم شروع کننده مسابقه با قرعه مشخص خواهد شد.

در بازی دال پلان برنده قرعه که به عنوان تیم مهاجم در منطقه پرتاب قرار می گیرد باید پرتاب را انجام دهد. هر بازیکن مجاز به زدن یک ضربه  به دال ها است که در صورت عدم اصابت با دال، نوبت به نفر بعدی از تیم مهاجم می‌رسد و اگر سه بازیکن تیم مهاجم نتوانستند دالی را بیندازند، جابجایی صورت پذیرفته و تیم مقابل شروع به پرتاب خواهد کرد. هر بازیکنی که یک دال را بیندازد یک امتیاز کسب می‌کند و مجاز به زدن یک ضربه دیگر به عنوان جایزه است و در صورتی که ۳ دال خود را انداخته و هنوز حق پرتاب دارند نفرات آن تیم به سمت مقابل رفته دال های تیم حریف را نشانه می گیرند تا زمانی که همه دال‌های روی زمین مورد اصابت قرار گیرند.

در این مسابقه تماس پای بازیکن زننده ضربه با خط شروع خطا محسوب می شود و بازیکن از زدن ضربه مجدد محروم خواهد شد و پرتاب آن صحیح نیست.

مشخصات زمین استاندارد بازی

ابعاد زمین بازی:

زمین دال پلان مسطح و مستطیل شکل به طول حداکثر 25 و عرض 5 متر

وسایل مورد نیاز:

دال: به معنای نشانه است و در این بازی دال به قطعه سنگ یا چوبی اطلاق می‌شود که از سایر سنگها یا چوبهای موجود در مکان بازی مشخص تر است که در این بازی3 دال برای هر فرد یا هر تیم چیده می‌شود.

پلان: به معنای قطعه سنگی است که جهت پرتاب به سوی دال به کار می رود.      

تعداد بازیکنان:

در روش تیمی تعداد بازیکنان 4 نفر که 3 بازیکن اصلی و یک بازیکن ذخیره می باشد.

مدت زمان بازی:

زمان در کلیه بازیهای بومی و محلی به صورت قراردادی بوده که باتوجه به زمان و مکان برگزاری مسابقات قابل تغییر است. زمان بازی دو  نیمه 12  دقیقه ای است و زمان استراحت بین دو نیمه یک دقیقه می باشد.

توضیح بازی:

به علت زندگی کوچ نشینی عشایر در دامنه کوهها در فصول ییلاق و قشلاق و وجود انواع سنگ ها در طبیعت و نیاز به دفاع از رمه و احشام و همچنین در جمع آوری و هدایت گله در مسیر های پرتردد، چوپانان در پرتاب کردن سنگ به مهارت و تبحری دست می یابند که جزء لاینفک زندگی آنان می گردد. از همین رو به مرور زمان ورزش های بومی و محلی در رشته های پرتابی به وجود آمده است که از آن جمله می توان به دال پلان و قلماسنگ ( فلاخن ) اشاره نمود.دال پلان از رشته های پرتابی محسوب می شود که نیاز به قدرت بدنی و تبحر در تیراندازی به سوی هدف ثابت دارد و دال پلان را می‌توان به عنوان ورزش پایه در پرتابهای رشته دوومیدانی خصوصاً پرتاب وزنه برشمرد که پرتاب کننده پلان به مهارت و دقت در نشانه زنی دست می یابد.

روش بازی:

هر تیم دارای سه دال است. دال‌ها باید دقیقاً دریک خط مستقیم و با فاصله 5/1متر از یکدیگر به صورت ستونی پشت سر هم کاشته شوند.

فاصله اولین دال هر تیم با تیم مقابل در بخش بانوان و آقایان بر اساس رده سنی شرکت کنندگان به شرح زیر است:

بانوان: رده سنی بزرگسالان 10متر -رده سنی جوانان 8متر – رده سنی نوجوانان 6متر       

آقایان: رده سنی بزرگسالان 16متر -رده سنی جوانان 14متر – رده سنی نوجوانان 12متر

در بازی دال پلان برنده قرعه که به عنوان تیم مهاجم در منطقه پرتاب قرار می گیرد باید پرتاب را انجام دهد. هر بازیکن مجاز به زدن یک ضربه  به دال ها  است که در صورت عدم اصابت با دال،  نوبت به نفر بعدی از تیم مهاجم می‌رسد. اگر سه بازیکن تیم مهاجم نتوانستند دالی را بیندازند، جابجایی صورت پذیرفته و تیم مقابل شروع به پرتاب خواهد نمود. هر بازیکنی که یک دال را بیندازد یک امتیاز کسب می نماید و مجاز به زدن یک ضربه دیگر به عنوان جایزه می باشد و در صورتی که مهاجمین 3دال خود را انداخته و هنوز حق پرتاب داشته باشند نفرات آن تیم به سمت مقابل رفته دال‌های تیم حریف را نشانه می گیرند تا زمانی که همه دال‌های روی زمین مورد اصابت قرار گیرند.

– به ازای انداختن هر دال بازیکن یک پرتاب اضافه جایزه می‌گیرد که این جایزه تا پایان یک دور بازی به قوت خود بر قرار است.

– بازیکن می تواند هر کدام از دال ها را نشانه گرفته و بیندازد و پرتاب باید از بالای سر و بغل گوش صورت  بگیرد.

– پس از هر دور بازی که انجام می‌شود جای دو تیم عوض می‌شود.

– تعویض بازیکنان در هر دور بازی بلا مانع است.

– در یک بازی امکان دارد تیمی به صورت پیاپی9 دال را بزند و به امتیاز 9 رسیده و برنده نهایی مسابقه گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.