فتح الله پورسرتیپ

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

«فتح الله پورسرتیپ» فرزند «شیرمحمدخان سکوند» متولد سال ۱۲۸۰ خورشیدی در روستای باده بخش زاغه خرم‌آباد می‌باشد. وی از مدیران و شخصیت‌های ملی خرم آباد و همچنین از مشاهیر ایل سگوند (سکوند) است. وی آموزشهای نخستین خود را در مکتب‌خانه‌های قدیمی گذراند. پدرش شیرمحمدخان سکوند در سال ۱۳۰۴ به همراه چندتن از سران ایل‌های لر و به دستور «امیر لشکر خزائی» کشته شد. فتح‌الله پورسرتیپ نیز در سال ۱۳۷۲ یعنی در ۹۲ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.

زندگی سیاسی

فتح‌الله پورسرتیپ در سال ۱۳۱۴ شمسی برای نمایندگی در مجلس شورای ملی انتخاب شد و بعد از اتمام این دوره به دستور رضاشاه پهلوی زندانی گشت. او به مدت سه سال و نیم زندانی بود و بعد از تمام شدن دوران زندان، به صورت اجباری به خدمت نظام وظیفه اعزام شد.
فتح‌الله پورسرتیپ پس از مدتی از زندان آزاد شد و در دوره هفدهم دوباره به مجلس شورای ملی راه یافت. وی در سال ۱۳۳۱ جزء هفت نفر اقلیت مجلس با نخست‌وزیر وقت محمد مصدق به ناسازگاری برخاست و جزء متحصنین مجلس در کنار فضل‌الله زاهدی قرار گرفت. پس از کودتای ۲۸ مرداد مورد توجه قرار گرفت و نایب رئیس مجلس شد. در سال ۱۳۳۹ یک بار دیگر نماینده مجلس شد که این بار علی امینی مجلس را برچید و زین پس پورسرتیپ میدان فعالیتی نیافت.

نمایندگی مجلس

فتح‌الله پورسرتیپ در دوره های زیر نماینده مردم خرم اباد بود:

  1. دوره نهم مجلس شورای ملی
  2. دوره هفدهم مجلس شورای ملی
  3. دوره هجدهم مجلس شورای ملی
  4. دوره بیستم مجلس شواری ملی

بدین ترتیب با چهار دوره فعالیت به‌عنوان نماینده مجلس شورای ملی تاثیر بسزایی در اوضاع سیاسی کشور و همچنین استان لرستان و شهر خرم آباد داشته ا ست.

خانواده

نام فرزند بزرگ فتح‌الله پورسرتیپ، «برخوردار پورسرتیپ» یا «بخی پورسرتیپ» می باشد. وی چندین سال شهردار شهر کرمانشاه بود.

زندگی نامه فتح الله پورسرتیپ - سایت لرم
برای بزرگ شدن عکس رو آن کلیک کنید

 

منبع: ویکی‌پدیا

همچنین بخوانید:

مدیران خرم آبادی - فتح الله پورسرتیپ

فهرست نمایندگان خرم آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.