سکندر امان الهی بهاروند

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

 سکندر امان الهی بهاروند پرفسور بهاروند: زبان لری منشعب از پارسی باستان است. » پایگاه فرهنگی اجتماعی تژگاه

سکندر امان الهی بهارونداز محققین و چهره‌های شاخص علمی لرستان می‌باشد که در سال ۱۳۱۶ شمسی به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدائی را در زادگاهش منطقه بهاروند و متوسطه را تا اخذ دیپلم علمی در خرم‌آباد گذراند. سپس به کسوت معلمی درآمد و چند سالی را آموزگار روستاهای مختلف بود و در همان زمان به علت هوش سرشار و علاقه ذاتی زبان انگلیسی را در حد ترجمه و استفاده از کتابهای خارجی فراگرفت و چند صباحی مترجم شرکتهای خارجی بودپس از توفیق در آزمون ورودی دانشگاه به دریافت لیسانس جامعه‌شناسی موفق و سپس با تلاشی فزاینده جهت ادامه تحصیل عازم کشور آمریکا گردید و پس از چند سال تلاش مداوم موفق به اخذ دکتری گردیده و به ایران بازگشت

باهمکاری خانم لیلی بختیار که از مترجمان خوب کشور است (همسرایشان) ترجمه بعضی سفرنامه‌ها رامدنظرقرارداد که از آن‌جمله: کتاب دو سفرنامه لرستان تألیف مینورسکی است . کوچ‌نشینی در ایران، قوم لر، و مجموعه مقالات مختلف در مجلات و فصلنامه‌های کشور از عمده کارهای اوست. او در حال حاضر استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه شیراز بوده و هرچندگاه به عنوان استاد مدعو در دانشگاههای آمریکا مسافرتهای علمی را هم در کنار دیگر کارهای تحقیقاتی خود دارد.

نخستین کنگره منطقه ای بالاگریوه

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا ،’ پروفسور سکندر امان الهی بهاروند’ در مراسم اختتامیه نخستین کنگره منطقه ای بالاگریوه در پلدختر افزود: ادبیات بالاگریوه بسیار گیرایی دارد به طوری که ادبیات شفاهی بالا گریوه در دانشگاه هاروارد تحت عنوان کتاب اساطیر و افسانه های لرستان تبلیغ می شود.

وی گفت:کلمه بالاگریوه از کوهی واقع در منطقه ‘پاپی’ و ‘بختیاری’ گرفته شده و فرهنگ و ادب بالاگریوه سابقه درخشان 40 هزار ساله دارد، برای نخستین بار تولید غذا ، اهلی شدن حیوانات ، کشاورزی و دامداری وجود داشته است و حدود 10 هزار سال پیش اگر اتفاقاتی رخ نمی داد تمدن نداشتیم و انقلاب صنعتی پیدا نمی شد.

وی افزود: لرستان 800 سال پیش حکومت محلی تشکیل شده که دارای دربار، خزانه و ارتش بوده و سلطه حکومت آن از چند کیلومتری بغداد تا رود دز را شامل می‌شد.

وی گفت : به خاطر حکومت قاجار و پهلوی کشور دچار هرج و مرج شد زیرا دولت مرکزی توان آمدن به خرم آباد را نداشت و حدود 80 درصد مردم لرستان دامدار و عشایر و روستایی بودند و 99 درصد مردم بی سواد بودندو عظمت لرستان در آن دوران به خاطر این هرج‌ و مرج از بین رفت..

پروفسور ‘سکندر امان الهی بهاروند’ افزود: لرستان در زمان صفویه و قاجار تجزیه شد و به بخش‌های مختلفی تقسیم شد که ایلام به عنوان قسمت پشت‌کوه یا حسین‌آباد قسمتی از آن بوده است.

وی گفت:امروز ترکیب فرهنگ لرستانی تغییر یافته و به فرهنگ اسلامی ، ایرانی بعلاوه لرستانی تبدیل شده و سطح دانش و آگاهی مردم افزایش یافته و اکثر مردم با سواد نوین و علوم جدید آشنا هستند .

وی افزود: امروزه دانشگاه های زیادی تاسیس و تعداد دانشجویان فوق العاده افزایش یافته و این امر موجب تحول اجتماعی شده است .

پروفسور ‘سکندر امان الهی بهاروند’ افزود: در جامعه لرستانی نقش خویشاوندی از نظر ساختار اجتماعی کاهش یافته است و دلیل آن این است که افراد برای امرار معاش وابسته به منافع خویشاوندان نیستند و تحرک اجتماعی فوق العاده زیاد شده است.

این محقق برجسته کشور گفت: جامعه ما به جامعه بین المللی پیوسته است و این فرهنگ جدید مسایل و مشکلات خاص خود را دارد که افزایش جمعیت ، بیکاری ، اعتیاد ، استرس ،دلهره و خودکشی زنان از آن جمله هستند.

در این کنگره که با استقبال خوب مردم روبرو شد علاوه بر خواندن شعرتوسط چند تن از شاعران لرستانی ، برنامه‌های متنوع شامل خواندن مقاله، اجرای موسیقی و خوانش شعر از سخنرانی‌های اساتید برجسته دیار بالاگریوه نیز اجرا شد

سپس از کتاب بالا گریوه ‘مراد حسین پاپی’ رو نمایی شد و از مفاخر ادبی و حامیان اجرای برنامه با اهدای هدایایی تجلیل شد.

در ادامه برنامه گروه های موسیقی گهر دورود واندیمشک و اداره ارشاد پلدخترنیز به اجرای برنامه پرداختند.

نخستین کنگره منطقه ای بالا گریوه روز پنج شنبه با حضور مدیران کل ارشاد ،سیاسی انتخاباتی ، اداری و مالی استانداری ، امام جمعه ، فرماندارپلدختر ، پروفسور سکندر امان الهی بهاروند، جمعی از مسوولان و مردم و شاعران در محل سالن اجتماعات فجر ارشاد پلدختر برگزار شد.

همایش هفته فرهنگی لرستان

سکندر امان الهی بهاروندجامعه شناس لرپژوه ومردم شناس سرشناس لرستانی با حضور در همایش هفته فرهنگی لرستان از مهمانان این همایش خواهد بود. به گزارش تابناک لرستان ، همایش فرهنگی لرستان در جریان برگزاری هفته فرهنگی و اقتصادی استان با حضور پرفسور سکندر امان الهی بهاروند برگزار خواهد شد.  پروفسور سکندر امان الهی بهاروند از محققین و چهره های شاخص علمی لرستان است که در سال 1316 شمسی به دنیا آمده است. وی تحصیلات ابتدائی را در زادگاهش منطقه بهاروند و متوسطه را تا اخذ دیپلم علمی در خرم آباد گذراند و سپس به کسوت معلمی درآمد و چند سالی را آموزگار روستاهای مختلف بود و در همان زمان به علت هوش سرشار و علاقه ذاتی زبان انگلیسی را در حد ترجمه و استفاده از کتابهای خارجی فراگرفت و چند صباحی مترجم شرکتهای خارجی بود. پس از توفیق در آزمون ورودی دانشگاه به دریافت لیسانس جامعه شناسی موفق و سپس با تلاشی فزاینده برای ادامه تحصیل عازم کشور آمریکا و پس از چند سال تلاش مداوم موفق به اخذ دکتری شد و به ایران بازگشت. وی در کنار تدریس، به تحقیق در زمینه های مختلف پرداخت. عشق به زادگاهش لرستان، همواره او را در کار بررسی و تحقیق در شناخت اقلیم پهناور لرستان مددکار بوده و از این رهگذر مصدر خدمات علمی چشم گیری است. کوچ نشینی در ایران، قوم لر و مجموعه مقالات مختلف در مجلات و فصلنامه های کشور از عمده کارهای اوست. او در حال حاضر استاد جامعه شناسی در دانشگاه شیراز بوده و هرازگاهی به عنوان استاد مدعو در دانشگاههای آمریکا مسافرتهای علمی را هم در کنار دیگر کارهای تحقیقاتی خود دارد. هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان از 25 تا 29 مرداد ماه امسال در بوستان گفتگوی تهران برگزار می شود. برنامه های هفته فرهنگی لرستان در چند بخش برگزار می شوند که برگزاری همایش فرهنگی و اجتماعی لرستان یکی از این برنامه ها بوده و در تاریخ 25 مرداد ماه راس ساعت 18 عصر برگزار می شود. این همایش با حضور چهره های ملی، فرهنگی، روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه و … برگزار می شود و در این همایش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار لرستان و … حضور خواهند داشت. همایش فرهنگی و اجتماعی لرستان که در سالن آمفی تئاتر بوستان گفتگو برگزار می شود بیش از 500 مهمان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.